Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

V nedávné době Kia zapracovala na paletě nabízených automobilů a na trh velkých vozů přispěla Optimou Sportswagon (zkráceně SW). Už v Ženevě tento kousek působil jako jedno z příjemných překvapení. Pochvalu si vysloužil zejména design, ve kterém se výrobce zlepšuje mílovými kroky.

Kia Optima Sportswagon inspirovaná studií SPORTSPACE

Kia Optima Sportswagon inspirovaná studií SPORTSPACE

Optima se ve svém segmentu již stala oblíbeným a zažitým pojmem. Druhá generace nabízí kromě jiného variantu GT s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 180 kW. V nabídce nechybí ani pohon plug-in hybridní jednotkou. My jsme však testovali motor, od kterého si korejský výrobce slibuje vůbec nejvíce – čtyřválec 1.7 CRDi s výkonem 104 kW, a navíc ve sportovně laděném provedení GT Line. Za tuto linii si však oproti variantě Business Line budete muset připlatit o téměř 200 000 korun více. Vyplatí se to?

Košatá výbava v hezkém designu

V první řadě je potřeba pochválit to, že už v základní výbavě nabídne Optima SW ve variantě GT Line pestrou škálu prvků. Namátkou jsou to parkovací senzory, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla či vyladěný parkovací asistent. Na vůz v základní výbavě si potenciální zájemci musí připravit 899 980 Kč. Součástí testovací verze pak byl ještě bílý perleťový lak (18 000 Kč) a panoramatické střešní okno (30 000 Kč). Společně s těmito prvky se pak pořizovací cena kombíku vyšplhá na 947 980 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Optima SW se ve variantě GT Line může pochlubit skutečně povedeným designem. Za příplatek si pak můžete pořídit i panoramatické střešní okno

Design automobilu se skutečně povedl, o tom není pochyb. Přídi dominuje široký nárazník a přední světlomety s technologií LED. Již v základu můžete počítat s 18" koly či dvěma koncovkami výfuku. Nutno říct, že variace GT a GT Line od sebe na první pohled budete rozeznávat jen těžko, tyhle dvě verze se totiž liší opravdu jen v drobnostech.

Informace o výbavě

  • Základní výbava: Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, full LED přední světlomety, LED zadní svítilny, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané víko zavazadelníku, solární čelní sklo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, litá 18“ kola, sada na lepení pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startování, navigace s 8" dotykovým displejem, audio Harman Kardon, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná a přední sedadla, kožené čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, parkovací asistent pro příčné a podélné parkování, aktivní systém pro jízdu v pruzích, ukazatel rychlostních limitů, paket Easy – kolejnice v zavazadlovém prostoru, posuvná přepážka a další...
  • Výbava navíc u testovaného vozu: Perleťový lak, panoramatické střešní okno

  • Cena v základní výbavě: 899 980 Kč
  • Cena v testované výbavě: 947 980 Kč

Ještě než usedneme za volant, podívejme se detailněji na zavazadlový prostor. Ten nabídne objem 552 litrů (o 42 litrů více než sedan) a po sklopení sedaček dostanete dlouhou rovnou plochu, na které bude možné přepravovat až dvoumetrové předměty. Pokud zrovna nepotřebujete vybavit ložnici novými matracemi, oceníte přítomnost kolejnice a posuvné přepážky. A vůbec nejlepším na celém kufru je přístup do něj. Zadní dveře se otevřou po pouhém stisknutí tlačítka na klíčích a zavřít je můžete stejným způsobem, případně tlačítkem na samotných dveřích, či pod volantem.

Kia chystá na příští rok pro Evropu také výkonné sportovní kupé

Kia chystá na příští rok pro Evropu také výkonné sportovní kupé

Ale teď už se přesuňme na místo řidiče. Interiér nové Optimy se skutečně nemá za co stydět. Řidiče potěší sportovní volant s plochou dolní částí a možností vyhřívání, samozřejmostí je pak jeho multifunkční ovládání. Jak jsme již zmiňovali, sedadla ve voze jsou vyhřívaná, odvětrávaná a pohodlná. V kombinaci s měkkými plasty napříč celým vnitřkem se budete v této Kie téměř jako v luxusním automobilu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Součástí interiéru jsou povedené prémiové materiály. Po usednutí za volant si budete připadat jako v autě z vyššího segmentu

O pohodlí v tomto kombíku nebude nouze. Cestující vpředu mají dostatek místa a dlouhých tras se nemusí bát ani průměrně velcí dospělí, kteří budou tvořit posádku na zadních sedadlech (do 180 cm). Elektronické ovládání sedaček si vyžádalo sezení poměrně vysoko, ale nemusíte se bát. Pohodlí si za volantem uděláte, i pokud měříte o pár centimetrů víc a nebudete se muset vzdát ani panoramatického střešního okna.

Sportovní navenek, nikoliv pod kapotou

Motor 1.7 CRDi se sedmistupňovým automatem je jedinou pohonnou jednotkou, se kterou u Optimy SW GT Line můžete počítat. Ne snad, že by Kia v tomto ohledu chtěla šetřit, pro větší dieselový agregát pod kapotou zkrátka nezbyl dostatek místa. Během testu nás tedy zajímalo zejména to, jestli jedna-sedmička bude v tak velkém a ne zrovna lehkém voze stačit.

Kia Niro je skvěle prostorná a má neobtěžující převodovku

Kia Niro je skvěle prostorná a má neobtěžující převodovku

S oslňujícím časem zrychlení z klidu na stovku se rozlučte. Avšak tohle není parametr, který by pro vůz následujících proporcí měl být klíčový. Testovaná Optima je poměrně svižná i s plnou posádkou, avšak s výrobcem deklarovanou laboratorní spotřebou se rozlučte. Reálně se budete pohybovat mezi sedmi a osmi litry. Jízda maximální možnou rychlostí po tuzemské dálnici si vyžádá zhruba 7,5 litru, ve městě se však spotřeba může přehoupnout i přes 8 litrů na každých sto kilometrů. Naopak delší trasy mimo centra už auto snáší lépe. S trochou snahy o ekonomickou jízdu si vystačíte se 7,1 litry na sto kilometrů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Optimu SW ve variantě GT Line pořídíte jen s 1,7litrovým motorem. Nemusíte se bát, i obsluhu takto velkého auta zvládne s přehledem

Kromě pohybu v opravdu vysokých otáčkách je motor tichý a v kabině vás během jízdy rozhodně rušit nebude. Pohonná jednotka spolupracuje se sedmistupňovým automatem zdatně, z nízkých otáček se dostává snadno a přeřazení v drtivé většině případů přijde v rozumné hodnotě otáček.

Kia pracuje na své image, chce se zaměřit na řízení a jízdní dojmy

Kia pracuje na své image, chce se zaměřit na řízení a jízdní dojmy

A co samotná jízda? Ta je pohodlná a dobře tlumená i v případě osmnáctipalcového obutí. Běžné nerovnosti a výmoly na našich cestách tak nebudou žádným problémem. Na co však můžete zapomenout (a v případě takto laděného vozu je to velká škoda) je sportovní pocit z jízdy. Pokud byste na místě spolujezdce zavřeli oči, jen těžko oproti klasické Business Line poznáte rozdíl. Vůz vše zvládá se strojovou přesností a řidiči za volantem nedovolí se pořádně odvázat. Nedělá sice nic špatně, ale u sportovně laděného automobilu bychom čekali trochu ostřejší možnosti řízení. A klidně obětovali to, že zatáčky Optima zvládá s minimálními náklony. Příliš velkého rozdílu nedosáhnete ani při volbě jiného režimu jízdy (Eco, Normal a Sport). A následující fakt rozhodně nelze dávat za vinu tomu, že se pod kapotou nachází pouze 1,7litrový motor.

Závěr

Kia Optima SW ve variantě GT Line je pohledným vozem, na jehož designu budete hledat minusové body opravdu těžko. Perleťová bílá barva v kombinaci s černou střechou, která zdobí panoramatické okno, kombíku zkrátka sluší a 18" kola už jsou jen takovou třešničkou na dortu. Ceníme kvalitu materiálů v interiéru a také velké množství prostoru.

Modernizovaná Kia Soul je v Česku. Za 204 koní dáte 564.980 Kč

Modernizovaná Kia Soul je v Česku. Za 204 koní dáte 564.980 Kč

Za cenovku ustálenou pod 900 000 korunami dostanete téměř plně vybavený vůz s automatem, vyladěnou navigací, vyhřívanými sedačkami a volantem. Pro náročnější zákazníky je pak připraveno například prémiové audio Harman Kardon. Radost z jízdy však bude v případě tohoto vozu skromnější. Dvakrát škoda, zejména když jedna-sedmička pod kapotou funguje a dokáže obsloužit i tak velký vůz.

Technické údaje: Kia Optima SW

  • Rok • stupeň výbavy 2016 • GT Line
  • Počet válců/ventilů na válec 4/4
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 1 685 cm3
  • Nejvyšší výkon 104 kW
  • Nejvyšší krouticí moment 340 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,1 s
  • Nejvyšší rychlost 200 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 7 stupňů
  • Objem palivové nádrže 70 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 635 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 5,2 • 4,2 • 4,6 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 805 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 597 mm • 1 604 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 855 × 1 860 × 1 470 mm

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: Jiří Káš
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků