Test novinky Jawa 350 OHC: Co na tom, že je z Číny.....

Tahle motorka vám udělá radost jako máloco. Jasně, technologická špička to není, ale stylu má na rozdávání. Pamětníci budou nadšení a na vesnici budete za hvězdu. A víte co? Ona nová Jawka i docela příjemně jede...
Seznam kapitol
  1. Jak jezdí a co umí?
  2. Technická data

Na tuto novinku tuzemské značky se lze dívat ze dvou úhlů. Ten první není příliš veselý, pokud budeme pátrat po tom, co týnecká značka zvládla za téměř třicet let po konci socialismu a řadě podpor. Kompletně čínská motorka prodávaná pod zavedeným logem není příliš velký důvod k jásání. Z druhé strany, máme tu moc pěkně vypadající retro hlásící se k odkazu tradiční české fabriky, které pořídíte za velmi slušnou cenu, a které vám podle všeho náramně poslouží. Co je víc?

Neutuchající charizma

Pravdou je, že nová Jawa 350 OHC na sebe často strhává více pozornosti, než kterýkoliv nový hi-tec supersport. Stačí motorku odstavit na ulici a rázem máte o zábavu postaráno. Pohledy kolemjdoucích, dotazy pamětníků na původ motocyklu, pátrání po ceně novinky… To vše bylo v průběhu testu na denním pořádku. A není se moc co divit. Jawa vypadá na první pohled opravdu moc pěkně, je to stylové retro, za jehož podobou vskutku stojí týnecká fabrika. Ta navrhla design plastů a v Číně si vlastně nechala vyrobit celý motocykl včetně motoru, který hledá svůj prapůvod v jednoválci od Hondy.

Fotogalerie: Tak vyráběla Jawa v době největší slávy. Letos má začít nová éra

Fotogalerie: Tak vyráběla Jawa v době největší slávy. Letos má začít nová éra

Celek odkazující se na původní „třiapůlu“ je opravdu zdařilý, efektní je klasická červená barva, chybět nesmí kola s drátěným výpletem, hranatá nádrž s logem, pohodlné sedadlo nebo efektní dvojice chromovaných tlumičů výfuku. Kdo chce, může si za velmi rozumný peníz dokonce připlatit za našlapovací páku motoru, chrániče rukou nebo praktický zadní nosič.

Do města či na ryby

Nová Jawa 350 OHC ale nenabízí jen žádaný retro vzhled. Ona se docela vstřícně chová i na silnici. Příjemným zjištěním je přítomnost elektrického startéru a motorka tak chytá na první ťuknutí. Už při prvním nasednutí je patrná nízká hmotnost, která umožňuje velmi snadnou manipulaci s motorkou na místě. Suchá hmotnost je dle tabulek 160 kg, pocitově ale váží motorka snad ještě méně.

První kilometry navíc prozradí, že na oko pohodlné sedlo je opravdu komfortní, stejně jako celá poloha na motorce. Sedlo je umístěné relativně hodně nízko a jawka tak potěší i menší piloty, kteří nebudou muset na světlech ťapkat na špičkách. Příjemně široká jsou řidítka a motocykl se tak dobře řídí. Vzduchem chlazený motor o objemu 397 ccm nabízí výkon 27 koní, má sympatický zvuk a vcelku příjemně a obratně se vytáčí až někam k hranici 7500 otáček za minutu.

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Zrychlení na jedničku i dvojku je velmi slušné, navíc doprovázené příjemným brbláním z koncovek výfuku. Ve vyšších rychlostech už Jawě začíná docházet dech a maximálně s vypětím všech sil zvládne dálniční stotřicítku. Jezdit déle v tomhle tempu se vám ale chtít určitě nebude. Jednak Jawě chybí jakýkoliv štítek, který by rozrážel vzduch a svého jezdce chránil, a také se začínají dostavovat nepříjemné vibrace, které jsou patrné nejen ve zpětných zrcátkách, ale především ve stupačkách a řidítkách. A co víc, v rychlostech nad 115 km/h už motocykl rozhodí každá nerovnost a motorka se ráda vlní a začíná být i lehce nejistá.

Mnohem příjemnější je jízda klem rychlosti 100 km/h, při které oceníte komfortní nastavení podvozku a příjemné brumlání motoru. Ten se při takovém tempu navíc odvděčí spotřebou padající i pod čtyři litry. Zadní tlumiče umožňují nastavit předpětí pružin a ani jízda ve dvou tak není problém.

Pokud jde o samotné jízdní vlastnosti, je motorka připravena právě spíše na kochací jízdy kolem komína, případně do města. Jejich limitů dosáhnete velmi rychle a případní zalehávači či brousiči kolen by byli zklamáni. Ale ti budou na Jawu stejně vždycky koukat skrz prsty, stejně jako na její velká úzká kola s průměrem 19 palců vpředu a 18 vzadu s turistickými pneu.

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Co stojí za pochvalu, to je příjemné řazení s poněkud delšími kvalty. Najít neutrál nebo trefit tu správnou rychlost mi nedělalo v průběhu testu žádný problém. V pořádku jsou ve výsledku i brzdy. Vpředu pracuje kotoučová brzda doplněná dokonce o ABS, vzadu našla své místo bubnová klasika, která je vymoženosti ABS pochopitelně prosta. Její výkon je sice vlažnější, ale ve výsledku to nevadí, předek brzdí dostatečně.                                                                   

Povedené retro za sto tisíc

Ať už jste vyznavačem retro stylu, k Jawě vás táhnou vzpomínky na vaše dětství či nostalgie, hledáte motorku do začátku nebo na běžné pojíždění kolem chalupy či do města, to vše vám nová Jawa 350 OHC může nabídnout. Stejně tak jako pořádnou dávku stylu. A vlastně i solidní jízdní vlastnosti. Nejde o žádný technologický převrat, ale vše funguje, jak má. Pokud netoužíte po rychlosti, stačí vám jednoválec s výkonem necelých třicet koní, který do stovky vcelku dobře jede, i když trochu vibruje, může pro vás být nová Jawa vcelku zajímavou motorkou. Motorkou, která má svůj původ sice v Číně, ale zase nestojí statisíce a vlastně si ani na nic víc nehraje. Pořídíte ji těsně pod sto tisíc – za 99 930 Kč.

Prohlédněte si galerii nového stroje s řadou detailů:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak jezdí a co umí?
  2. Technická data
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků