Test nového BMW M3: dálniční stíhač

Jako první jsme vyzkoušeli nejnovější chloubu BMW na českých silnicích. Jaké je a jak si vede ve srovnání s konkurencí?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nejhezčí trojka, Hledání pozice za volantem
  2. Symfonie pro osm „hrnků”, Nic pro fandy CO2
  3. Co na to podvozek?, King Of The Czech Road
  4. Klid ruší aerodynamický hluk, BMW M3 vs. Porsche 911
  5. Závěr, Cenové a technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie

BMW M3. Nenajdete lepší způsob, jak pouhými pěti písmeny definovat legendu. Může se zdát neuvěřitelné, jakou pověst si tato značka vybudovala během necelých dvaceti let a třech generací, ale je to celé ještě neuvěřitelnější. BMW M3 se stalo legendou již krátce po svém příchodu na trh v osmdesátých letech. Ze zprvu nevýznamné homologační série trojkového kupé s označením E30 se stal fenomén, který pravověrné řidiče fascinuje dodnes. Spojení „dvousetkoňový čtyřválec v malém hranatém kupé se zadním náhonem” zní nesmírně fádně, ale stačí se s tímto vozem jedinkrát projet a rázem to pro vás jedna z nejúžasnějších vět definujících sportovní automobil. Chtěli byste si M3 E30 koupit dnes? Není problém, připravte si ale peníze jako na nové trojkové BMW a hodně dobré vysvětlení pro manželku, proč musí i po takové investici do auta jezdit ráno do práce autobusem.

Řadou E30 příběh M3 pochopitelně neskončil, další generace E36 a E46 vsadily na větší šestiválcový motor s výrazně vyšším výkonem, ale také se musely vypořádat s větší hmotností. Generace E36 byla zprvu vnímána jako odklon od tradic, místo malého mrštného auta sázejícího na lehkost místo výkonu přišel větší a těžší vůz, který výrazně posílil, postupem času až na 320 koní. Po počáteční skepsi ale přišlo uznání a najdete jen pár skalních příznivců é-třicítky, kteří nad M3 E36 ohrnou nos. Doposud poslední generace E46 se pak stala pravým vrcholem příběhu. Místo dalšího přidávání kilogramů a koní vsadila na „doladění“ a z už tak skvělých vlastností M3 E36 vykouzlila bezmála perfektní sportovní vůz. Auto schopné s výkonem přes 340 koní konkurovat sportovním ikonám jako Porsche nebo Ferrari nejen v přímce, ale především na okruhu a přitom použitelné jako prostředek každodenních přesunů si zasloužilo ohromné uznání. Od řady E46 odvozené M3 CSL se pak stalo jedním z nejuznávanějších BMW v celé historii automobilky, s časem 7:50 na proslulé severní smyčce Nürburgringu bylo a stále je nejrychlejším sériově vyráběným BMW vůbec, schopné výše zmíněným vozům nejen konkurovat, ale dokonce je porážet. Pokud se na Nordschleife objevíte se svým Porsche 911 GT3 996 (7:54) nebo Ferrari 360 Challenge Stradale (7:56) musíte se mít před tímto nenápadným Němcem sakra na pozoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Navázat na takové úspěchy pochopitelně není snadné. BMW se rozhodlo následovat své konkurenty, kteří šponují u podobně laděných aut výkony motorů nad 400 koní, a tak trochu zopakovat historii. Bylo to právě mezi generacemi E30 a E36, kdy em-trojce přibyly 2 válce a 80 koní a přesně to se stalo i nyní. Nové BMW M3 E92 má pod kapotou čtyřlitrový osmiválec s rovnými 420 koňmi. Kromě koní ale M3 přibyly i další centimetry a také kilogramy.

Je tedy na čase položit si otázku, jestli znamená nová M3 odklon od tradic, nebo další nutnou evoluci. Jak moc jí pomohly koně k dobru a jak moc jí uškodila kila navíc. A samozřejmě, jak jí sluší její nové naladění a jak to všechno funguje na středověké silniční síti České republiky. Známe všechny odpovědi, ale začněme pěkně po pořádku.

Nejhezčí trojka, samozřejmě

Již v testu 335Ci jsem konstatoval, že kupé je dnes nejpovedenější variací trojkové řady. Elegantnější příď, čistší záď a působivý profil zavírají ústa většině z těch, kteří trojkovému sedanu nebo kombi nemohou přijít na chuť. Nová M3 (alespoň ve svém prvním provedení) z kupé vychází a přidává několik detailů, které mají jeho vzhled posunout ještě dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k tomu, že předchozí M3 byla zřejmě nejhezčí kdy vyrobenou trojkou se tak nějak samozřejmě očekávalo, že to novince opět musí seknout. A v Mnichově nezklamali, k osvědčeným křivkám kupé E92 přidali nové nárazníky, mohutnější prahy, aerodynamicky přívětivější zpětná zrcátka, pár funkčních otvorů v blatnících a přední kapotě, na to čtveřici výfuků a samozřejmě pěkná eMková kola. Těmi na testovaném voze byly „osmnáctky” v grafitovém provedení, které nevypadaly vůbec špatně. Mohutnost vozu by sice snesla i 19 palců, ale 18 v tomto případě není málo. Slušivost tmavého matného provedení posuďte sami, ale ať už si o něm budete myslet cokoli, pravdou je minimálně to, že na sobě nedává znát prach z brzdových destiček, které řádně „vyprášíte” už po pár desítkách kilometrů. I méně všímavý čtenář pak nepřehlédne takřka černou střechu. To není válečné zbarvení, ale nelakované řešení z karbonových vláken mající jasný účel – snížení hmotnosti a těžiště.

Výsledkem je o dost agresivnější, ale stále čistý a uhlazený vzhled. Na ulici přitahoval vůz více pozornosti než běžné kupé nebo starší M3, ale dost možná to bylo jen řezavou červenou barvou, která zvýraznila ostřejší linie dané výše zmíněným.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O jedné věci jsem se záměrně nezmínil – bouli na kapotě v Mnichově zvané Motor Dome. Tento prvek má pochopitelně svůj smysl, dává prostor k umístění prostorově náročnějšího motoru V8. Tvarování přední kapoty se mi zdálo být příliš násilné, boule je to první, co vás na voze praští do očí při pohledu z venku i zpoza volantu. Na fotografiích působí ještě celkem decentně, v reálu mi ale opravdu neseděla, provedení téhož prvku na E46 považuji za zdařilejší. Ale toto je pochopitelně jen můj pohled na věc.

Hledání pozice za volantem

V interiéru není mnoho co řešit, je prakticky shodný s vnitřkem jakéhokoli jiného trojkového kupé a doplněny jsou pouze obvyklé eMkové odlišnosti. Tedy sedadla, volant, řadící páka a – kupodivu – ovladač rozhraní iDrive. Odlišnosti pak uzavírají tři tlačítka vedle řadící páky, k těm se ale dostanu později.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volant považuji za zdařilý svou tloušťkou, průměrem i tvarováním. Zaslechl jsem nářky nad přílišnou tloušťkou věnce, ale kdo zažil Z4M Coupé s volantem o tloušťce vzrostlého stromu, toho docela konzervativní volant M3 rozhodně nezaskočí. Řadící páka není zvláštní ničím jiným než červeným podsvícením s logem „M“ a hlavní slovo tak musejí mít sedadla. Ta mají obvyklé vlastnosti sedadel sportovních BMW, tedy mj. i nastavitelnou délku sedáku a šířku bočního vedení. Jsou jedním slovem vynikající a díky měkčím (nikoli však měkkým) jsou nejen s to sekundovat ostré jízdě, ale dokáží být i komfortní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bohužel už tak optimální není rozsah jejich nastavení. Pokud jste zvyklí ze starších BMW sedět pěkně u země, tady se musíte spokojit s vyšším posazem. Rozsah nastavení je co do nejnižší možné polohy poměrně skoupý a větší postavy nebudou hledat optimální pozici za volantem úplně snadno. Není to žádné utrpení, ale nová M3 rozhodně není tím vozem, kam by dvoumetrový člověk sedl a cítil se v ní jako doma. Po několika pokusech se mi podařilo najít pozici, která byla bezproblémová, nicméně by v tomto směru mohlo být lépe.

Ale sedět v eMkovém BMW na místě je nuda, je čas zapráskat bičem...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nejhezčí trojka, Hledání pozice za volantem
  2. Symfonie pro osm „hrnků”, Nic pro fandy CO2
  3. Co na to podvozek?, King Of The Czech Road
  4. Klid ruší aerodynamický hluk, BMW M3 vs. Porsche 911
  5. Závěr, Cenové a technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků