Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.
V alianci Renault-Nissan zažívají hned u dvou modelů nezvyklý trend. Stejně jako se Renault Clio prodává každým rokem více, čím je starší, i Nissan Qashqai, jehož druhá generace je tu s námi od roku 2014, se nejlépe prodával těsně před uvedením modernizované verze.
Měli tito zákazníci počkat na facelift? Inu, co se týče designu, za mě modernizace vozu prospěla. Zatímco tvar zadních svítilen je stejný a liší se grafikou s LED technologií, příď Japonci překopali radikálně ve stylu nové Micry. Nové LED světlomety svítí nad poměry zavedené v nižší střední třídě.
Zapracovalo se také uvnitř
Uvnitř kvituji nový volant a středový panel s měkkými boky - opět inspirace u Micry. Jenže zatímco u zmíněného městského vozu je vnitřek jedním z hlavních argumentů pro koupi, u Qashqaie si tím nejsem jistý. Přeci jen, tohle je už rodinný vůz, klidně za sedm set či osm set tisíc korun, a zklamáním je například infotainment. Ten sice vyniká uživatelskou přívětivostí, ale dnešní zákazník už žádá větší obrazovku a především modernější grafiku.
Kamery se zobrazováním 360 stupňů kolem vozu jsou skvělým nástrojem, kterým Nissan před pár lety předběhl konkurenty. Jenže výstup je na dnešní poměry už příliš zrnitý a musíte zaostřit zrak, abyste si byli jistí, co vlastně kolem auta je.
Podobné je to s přístrojovým štítem. Na zábavně-informační technologie bohužel facelift nemyslel. Interiér pak na hodnotnosti přeci jen přidal, třeba vkusným podsvícením středového panelu, materiály jsou ale stále docela průměrné. Alespoň, že je na výběr nový výbavový stupeň Tekna+ s hezkými koženými sedadly s 3D vzorem.
Populární crossover je k dispozici s portfoliem pohonných ústrojí, které nabízel již před faceliftem. Vznětové jednotky zastupuje motor 1,5 dCi s výkonem 80 kW (110 koní), výkonnější 1,6 dCi nabídne 96 kW (130 koní) a možnost volby buď převodovky X-Tronic, nebo pohonu všech kol. Přeplňovaná zážehová dvanáctistovka umí 85 kW (115 koní) a spřáhnout ji lze opět s manuální, nebo bezestupňovou převodovkou.
Zážehovým vrcholem je pak zkoušená šestnáctistovka DIG-T s výkonem 120 kW (163 koní) a manuální a šestistupňovou převodovkou. Benzinový motor s pohonem všech kol nepořídíte, protože by o něj jednoduše nebyl zájem. Jakmile se motor zahřeje, je příkladně tichý. Nabídne řidiči dostatečnou výkonovou rezervu i náznak špičky výkonu ve vyšších otáčkách - tak vzácné u dnešních přeplňovaných agregátů.
Jen si musíte zvyknout na to, že vám řídící jednotka občas mluví do řazení a rozjezdů. Velice jemně tehdy přidává plyn, což z vás při prvních kilometrech udělá čerstvého absolventa autoškoly, behem pár kilometrů si na to ale zvykenet. Jde to snadno i díky přesnému řazení. Pro spotřebu platí totéž, co říkáme u většiny přeplňovaných zážehových motorů - extrémně záleží na stylu jízdy. Ekonomický výlet po okreskách se dá odjet i pod šest litrů, ve městě či při spěchu počítejte s osmi až devíti litry.
Inženýři se v rámci modernizace zaměřili i na jízdní vlastnosti a odhlučnění. Qashqai je nyní tišší, především od kol a motoru. Nové jsou těsnící materiály za motorem, ve dveřích a skla zadních oken jsou silnější.
Změnil se nejen volant, ale i samotné řízení. Posilovač již není tak účinný a dává řidiči jistý pocit i při dynamické jízdě. Přepracováno bylo také odpružení. Vůz byl vybaven osmnáctipalcovými koly, která občas trochu tloukla, ale celkově je podvozek naladěn zdařile.
Jedná se o jeden z nejlépe jezdích crossoverů této třídy. Mluvím o kompromisu komfortu a jistoty v zatáčkách. V příštím roce se Qashqai začne prodávat také se souborem semi-autonomního řízení Pro Pilot, stejně jako nový Leaf a X-Trail.
Závěr
Nissan si dal v rámci faceliftu velmi zdařilou práci s designem exteriéru, kultivovaností auta a jízdními vlastnostmi. I interiér je lepší, než před modernizací, i když tam mohli Japonci zatlačit trochu více.
Překážkou pro úspěšný vůz to ale není. Požitkáři, ohmatávači materiálů a fanoušci velkých obrazovek sice slintat blahem nebudou, ale prostor a image bezpečí pro rodinu zůstává. Což je nakonec tím hlavním, co cílovou skupinu zajímá, a proč je "QQ" tak oblíbený.
Nissan Qashqai DIG-T 160 - základní technické údaje a cena |
Model |
Nissan Qashqai |
Motor |
DIG-T 160 |
Zdvihový objem [cm3] |
1618 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
120/5600 |
Točivý moment [N.m/min] |
240/2000-4000 |
Převodovka |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,8 |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
1494 |
Základní cena motorizace [Kč] |
493.000 |