Kapitoly článku:
Hlavně úsporně
Kde Nissan Pulsar úplně nezáří, to je nabídka motorizací. Aktuálně sice ještě není k dispozici kompletní ceník, nicméně je jasné, že pro začátek zájemci dostanou na výběr mezi benzinovým čtyřválcem o velikosti 1,2 litru a naftovým agregátem 1.5 dCi. Později by se měla ještě objevit přeplňovaná benzinová šestnáctistovka disponující maximem 140 kW (190 k) a 240 Nm. Nás se týká dieselový motor.
Ten vyprodukuje 81 kW (110 k) při 4000 ot./min, respektive 260 Nm v rozmezí od 1750 ot./min do 2500 ot./min. Na stovku rozpohybuje auto za 11,5 s a maximálně se rozjede na 190 km/h. V kombinovaném cyklu si pak vystačí s přídělem 3,6 l/100 km. Tolik stručná teorie.
Motor je hlavně úsporný. Výkonu má tak akorát, kultivovaností příliš nevyniká. Jiná naftová jednotka zatím k dispozici není.
Praxe? Zjednodušeně řečeno, rychlík to není, kultivovaností také nenadchne, ovšem spotřeba je opravdu nízká. Není sice z kategorie „tisíce a jedné noci“, nicméně Pulsar umí jezdit za hodně málo. Ve městě si vystačí s přídělem 5,5 l/100 km, spíše můžete počítat s nižšími hodnotami, expresní jízda po okreskách zvedla spotřebu na osm litrů, jakmile jsem se vrátil na dálnici a nasadil tempo 130 - 140 l/100 km, okamžitě spotřeba začala padat a zastavila se přibližně na šesti litrech.
Bohužel tím výhody motoru v podstatě končí. V nízkých otáčkách se nedočkáte téměř ničeho, aby se kolem 2000 ot./min motor probudil, předvedl krátký a intenzivní zátah a zase rychle zvadl. Nad čtyři tisíce je s dieselem amen. Když přizpůsobíte řazení, nebudete mít samozřejmě při běžné jízdě nejmenší problém.
Co vadí více, to je odhlučnění. Na současné konkurenty Pulsar v tomto směru ztrácí. Dokonce bych se nebál napsat, že ztrácí výrazně. Kromě klasického naftového klapání se můžete těšit při jízdě po dálnici na celkem nepříjemné naftové dunění, které motor produkuje v nízkých otáčkách. Na dálnici se k tomu velmi rychle přidá také aerodynamický hluk. Nedá se svítit, karoserie je dost vysoká. Sečteno a podtrženo, odhlučnění jako takové by mohlo být lepší.
S jízdou to je u Pulsaru složitější. Začít můžeme tím, že při dálničních rychlostech proniká do interiéru naftové dunění a výrazný aerodynamický hluk.
Pohodlný-nepohodlný
Nissan Qashqai je auto s velmi povedeným podvozkem, očekával jsem, že i Pulsar bude v tomto směru stejný. Ale nestalo se. Nastavení podvozku by se dalo charakterizovat jako „pohodlné-nepohodlné“. Karoserie se houpe, v zatáčkách se naklání, ovšem pokud vezmete menší nerovnost, přichází ke slovu větší rána. Jestli potkáte kanál, skoro vás to až zabolí.
Testovaná verze obouvala sedmnáctipalcové disky. V nabídce jsou pak už jen osmnáctipalcová kola. Jízda po městě je všechno, jenom ne pohodlná. Speciálně dlažba okořeněná o tramvajové koleje stojí za to. Na druhou stranu první rychlé metry na okreskách ukázaly, že Pulasr není ani tvrdý. Karoserie se umí slušně rozhoupat a řidič v tu chvíli začíná být velmi nejistý. Přestože nakonec auto umí držet zvolenou stopu více než slušně i ve vyšších rychlostech.
V zatáčkách se karoserie více naklání, kola mají tendenci na nerovnostech odskakovat. První kilometry ovšem probíhaly na přehuštěných pneumatikách, pokud je nahustíte na správné hodnoty, funguje podvozek lépe. Problémy se tím ale bohužel úplně nevyřeší.
Později se ukázalo, že celá věc měla řešení - pneumatiky. Jak jsem procházel menu palubního počítače, narazil jsem na kontrolu tlaku v pneumatikách, která hlásila 2,7 baru vpředu a 2,5 baru vzadu. Tyto hodnoty se zdály jako poměrně vysoké, což také byly. Vpředu má totiž být 2,3 baru, vzadu 2,1 (pro 1-2 osoby). Následovala návštěva čerpací stanice a srovnání hodnot na správná čísla. Výsledek byl výrazně lepší.
Nedá se bohužel říci, že by zmizelo ono drncání na ostrých nerovnostech, ale alespoň už nebylo tak výrazné, jako před tím. Jízda je komfortnější. Nic se ovšem nezměnilo na odskakování kol v zatáčkách kombinovaných s nerovnostmi.
Výsledek je dohromady takový všelijaký. Pulsar je na jednu stranu naladěn měkce, na druhou stranu pohltit ostré nerovnosti nedokáže ani se správně nahuštěnými pneumatikami a v nerovných zatáčkách se nechá slušně rozhodit. Na kvalitní silnici ovšem nakonec zjistíte, že to s Pulsarem přeci jen není až taková tragedie. Přes všechny výhrady snese i ostřejší tempo. Já sem ovšem toho názoru, že hatchback s motorem 1.5 dCi by měl být hlavně pohodlný a zrovna v tomto ohledu Pulsar příliš nevyniká.
Je to škoda. Když zavzpomínám na Tiidu, musím říci, že všem možným nedostatkům navzdory to bylo houpavé auto pro důchodce. Nemyslím tím nic negativního, prostě prostorný hatchback, s vyšším posazem, snadným nastupováním, úsporným motorem a velmi komfortním podvozkem stvořeným pro klidnou jízdu. Plusar nabídne mnoho z těchto vlastností, komfort mu nakonec ale schází.