Test Nissan Murano 3,5 V6: luxus pojaponsku

Evropští zákazníci tento Nissan milují, ti čeští už méně. Není snad Murano dost dobré, nebo jde jen o strach z neznámého?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design především, Úžasné pohodlí
  2. Masivní zátah šestiválce, spotřeba, Podvozek a ovladatelnost
  3. Komfortní jízda, Terénu nefandí, Naměřená dynamika
  4. Jedna výbava, jedna cena, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Nejkrásnější crossover! Takové titulky uváděly vstup Murana na evropské trhy v roce 2005. To již za sebou mělo dva roky úspěšného působení na severoamerickém trhu, kde se velké Nissany prodávají pod exkluzivní značkou Infiniti. O rok později, tedy v roce 2006, si Murano odvezlo z Itálie titul nejkrásnějšího automobilu na světě a evropští prodejci vzápětí hlásili „vyprodáno“. V Česku má ale Murano k hitu daleko, vloni se jich u nás prodalo 73 kusů, letos zatím 13. Má na víc?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design především

Celková délka Murana je 4 770 mm, výška 1 700 mm a šířka 1 880 mm. Rozvor je 2 825 mm. Maximální přípustná celková hmotnost brzděného přívěsu je jen 1 500 kg, takže na tahání karavanů to asi nebude. Ostatně na to si lidé pořizují off-roady a SUV s naftovým motorem.

Terénní schopnosti nelze od Murana vzhledem k malé světlé výšce rovněž očekávat. Murano je spíše luxusní než terénní, hodí se na louku, než aby zvládalo těžký terén. Může za to především nevhodné umístění výfuku nízko nad vozovkou. Přesto nám to nedalo a Murano jsme v terénu vyzkoušeli, ale o tom až později...

Fascinující příď nese všechny typické rysy nových Nissanů, zároveň působí značně futuristicky. Základem je podlouhlá chromovaná maska na přídi s nezvyklým žebrováním a znakem Nissan. Na ni navazuje nekomplikovaná přední kapota s prolisem uprostřed a po stranách masky navazují přední bixenonové světlomety pokračující linkou předního blatníku, hranou odděleného od přední kapoty.

Přední nárazník navazuje na rozšířené lemy předních blatníků a spolu s výrazným průduchem před chladičem působí masivně až agresivně. Vnější zpětná zrcátka si odpustila módu bočních ukazatelů směru, ty se tak nacházejí na obvyklém místě na předním blatníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Profil vozu se nese ve znamení horní dynamické linky, která se jako křídlo proudového letadla zvedá vzhůru díky spodní lince bočního prosklení. Jednoduchou spodní linii tvoří prolis v horní úrovni dveří, který je zakončen dolů lomenými koncovými svítilnami.

Dominantními chromovanými prvky jsou kliky dveří ale také koncovka výfuku viditelná i zboku. Dojem pak dotvářejí decentní osmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 225/65. Boční prosklení je za předními dveřmi kryto tmavou fólií, se kterou ladí střešní ližiny z nelakovaného plastu.

Záď vozu překvapivě upomíná na miniaturní Micru. Zkosení zádi a řešení koncových svítilen je velmi podobné a Nissan už skutečně po designově nemastných modelech z devadesátých let potřeboval změnu.

Charakterickým prvkem jsou výrazně zkosené páté dveře se srdíčkovitým profilem prosklení a vlnkou nad znakem Nissanu. Místo pro SPZ je po stranách doplněno zleva mlhovkou, zprava couvacím světlem. Na levé straně pátých dveří je decentní nápis Murano. V horní části pátých dveří je umístěno třetí brzdové světlo.

Linku pátých dveří drží i koncové svítilny trojúhelníkovitého tvaru, na které navazuje zadní nárazník s výrazným vykrojením pro páté dveře. Ve spodní části nárazníku se nachází tmavý plast nahrazující ochranu podvozku a dvojice mohutných koncovek výfuku. Vyvážené tvary Murana jsou vstupenkou do budoucnosti a dost možná naznačují, jak budou vypadat SUV třetí generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Úžasné pohodlí

Otevření dveří v širokém úhlu umožňuje pohodlné nastupování cestujících, ty pak uvítá bravurně sladěný interiér s řadou báječných detailů. Interiér luxusního crossoveru je kombinací nejjemnější světlé kůže jejíž vůně prostoupila celý interiér, kvalitních měkčených plastů a matného i leštěného hliníku. Zvláště kombinace matného hliníku a béžové kůže působí nádherně.

Architektura výplní dveří je poměrně jednoduchá, na madle je umístěno ovládání stahování oken a paměti nastavení předních sedadel. Vpředu i vzadu je umístěna matná hliníková lišta s nápisem Murano v prazích dveří.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mohutná kožená přední sedadla pohltí řidiče i spolujezdce s jistotou luxusního křižníku silnic, jen boční vedení jim trochu schází. V Nissanu rozhodně nepočítali s tím, že by někdo Murano podrobil ostré sportovní jízdě na okreskách, kde je právě boční vedení nezbytné. Pochvalu si zaslouží i opěrky hlavy, které podobně jako ve Volvu nebo Saabu perfektně podpírají krční páteř. Elektrické ovládání předních sedadel umožňuje zvlášť nastavit sedák, opěradlo, bederní opěrku a to vše samozřejmě uložit ve dvou pamětích. Detailem na sedačkách je ovládání sklonu pedálů akcelerátoru a brzd.

Prostoru na předních sedadlech je absolutní nadbytek, řidič i spolujezdec se necítí stísněně a brzy si na svůj luxusní silniční domov zvyknou. Situace se opakuje na zadních sedadlech, kde není problém přepravovat tři cestující, aniž by se výrazněji navzájem tísnili. Ve dvou je cestování podobné například Audi A8, které místem nikdy nešetřilo. Cestující vzadu mají k dispozici kromě odkládací schránky ve dveřích a loketní opěrky také vysouvací držáky nápojů hned u země na středovém tunelu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístrojová deska má unikátní architekturu, která upřednostňuje unikátnost před využitím každého koutu jako to dělá VW Touareg. A tak vrchní část palubní desky tvoří jeden velký odkládací prostor táhnoucí se až ke spodní hraně ostře skloněného čelního skla.

Před řidičem se nachází val z měkčeného béžového plastu, ve kterém je takřka vzdušně umístěn přístrojový štít a pod navigací středový panel, obojí vyvedeno v kombinaci tmavého a stříbrného tvrdšího plastu. Přihrádka před spolujezdcem je víceméně symbolická, vejdou se do ní doklady a pár drobností. Zleva od ní je umístěna dobře skrytá zásuvka 12 V palubního napětí.

Přístrojový štít s oranžovým podsvícením a oranžovými budíky dobře ladí s béžovou palubní deskou, řešení s analogovým tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny je až příliš tradiční a kontrastuje s ostatními řešeními.

Tříramenný volant má tradiční nissanovskou architekturu. Jejím základem je masivní střed s logem, na bočních ramenech umístěné ovládání audiosoustavy a tempomatu. Volant perfektně padne do ruky, odezva od řízení při jízdě je báječná.

Na horní hraně středového panelu se nachází ovládání navigace s podrobnou českou mapou až do úrovně ulic. Dále je na panelu umístěna audiosoustava Bose s CD ale i kazetovou mechanikou, za což si získal Nissan naše sympatie. Pod audiem se nachází už jen ovládání vysoce výkonné automatické klimatizace.

Pod volně zavěšeným středovým panelem, který vzdáleně připomíná řešení u Volva je umístěn rozměrný středový tunel s řadou odkládacích schránek, z nichž některé jsou podsvícené. Ještě před voličem automatu se nachází ovládání elektricky seřiditelných vnějších zpětných zrcátek, bohužel jim chybí elektrické sklopení jako u konkurence. Dále jsou zde umístěna tlačítka vyhřívání předních sedadel. Vedle voliče automatické bezestupňové převodovky jsou miniaturní přihrádky na drobnosti, středový tunel končí masivní loketní opěrkou s koženým čalouněním. Přihrádka uvnitř se trochu netradičně otevírá směrem do strany, nikoliv dozadu, jak jsme zvyklí od konkurence.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má kvůli aerodynamicky zkosené zádi skromný objem 438 litrů, zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel na 877 litrů. Šikovná jsou především hned u pátých dveří umístěna táhla, kterými se právě opěradla zadních sedadel pohodlně sklápějí. Po jejich sklopení vznikne naprosto rovná podlaha. Pod podlahou se nachází rezervní kolo a je v něm také umístěn subwoofer audiosystému Bose.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design především, Úžasné pohodlí
  2. Masivní zátah šestiválce, spotřeba, Podvozek a ovladatelnost
  3. Komfortní jízda, Terénu nefandí, Naměřená dynamika
  4. Jedna výbava, jedna cena, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků