Micra s tříválcovým 0,9 IG-T má 90 koní a malému Nissanu dodává slušnou dynamiku...

Micra s tříválcovým 0,9 IG-T má 90 koní a malému Nissanu dodává slušnou dynamiku...

...jednodušší konstrukce ale znamená horší kultivovanost a nelineární projev

...jednodušší konstrukce ale znamená horší kultivovanost a nelineární projev

V nabídce je krom atmosférického litru ještě vznětová patnáctistovka

V nabídce je krom atmosférického litru ještě vznětová patnáctistovka

Na rozuzlení se podívejte po zavření galerie, jeste vám ale nabídneme par postřehů z testování

Na rozuzlení se podívejte po zavření galerie, jeste vám ale nabídneme par postřehů z testování

Všechny motory jsou kombinovány s pětistupňovou manuální prevodovkou

Všechny motory jsou kombinovány s pětistupňovou manuální prevodovkou

Micra má podle nás skvělý dynamický design

Micra má podle nás skvělý dynamický design

Sedmnactipalcová kola však tlučou na nerovnostech více, než u některých konkurentů

Sedmnactipalcová kola však tlučou na nerovnostech více, než u některých konkurentů

Zajímavým prvkem je schovaný C-sloupek...

Zajímavým prvkem je schovaný C-sloupek...

...který vynikne při pohledu zboku, kdy opticky auto snižuje

...který vynikne při pohledu zboku, kdy opticky auto snižuje

V orientaci pomůže...

V orientaci pomůže...

...kamerový systém s ptačím pohledem

...kamerový systém s ptačím pohledem

Zadní "karbonový" je možná až příliš...

Zadní "karbonový" je možná až příliš...

V logu se schovává radar asistenčních systémů

V logu se schovává radar asistenčních systémů

Interiér je nadprůměrně kvalitní...

Interiér je nadprůměrně kvalitní...

...a designově povedený

...a designově povedený

I díky kožence na palubní desce

I díky kožence na palubní desce

Přední sedadla...

Přední sedadla...

...ukrývají reproduktory

...ukrývají reproduktory

Zavazadelník je třídním průměrem

Zavazadelník je třídním průměrem

...jednodušší konstrukce ale znamená horší kultivovanost a nelineární projev
V nabídce je krom atmosférického litru ještě vznětová patnáctistovka
Na rozuzlení se podívejte po zavření galerie, jeste vám ale nabídneme par postřehů z testování
Všechny motory jsou kombinovány s pětistupňovou manuální prevodovkou
20
Fotogalerie

Minitest Nissan Micra 1.5 dCi: Špička třídy. Vyplatí se však turbodiesel?

Malý Nissan jsme tentokrát vyzkoušeli v dieselové variantě. Je lepší než zážehová verze?

Když jsme Nisan Micra testovali poprvé, byli jsme upřímně nadšení. Už dříve skvělý malý vůz se totiž vrátil v plné síle. Poté, co Japonci pod tímto modelem uvedli všelicos, od podivného "lunochodu" po vcelku laciného předchůdce, cílí nová generace i na zákazníky, kteří požadují stylový design karoserie a nápaditou kabinu s luxusnějšími prvky.

Na aktuální generaci si vedle tvarů karoserie a kvalitního interiéru pochvalujeme velmi dobrou přilnavost a ovladatelnost v zatáčkách. V tom se dá srovnávat třeba i s novým Fordem Fiesta, který co do jízdních vlastností patří k nejlepším ve třídě.Výtky jsme měli v zásadě pouze dvě. Na 17palcových kolech si podvozek nevěděl rady s nerovnostmi a především dříve testovaný tříválec 0,9 IG-T nás neoslovil nelineárním projevem.

Zatímco dnes testovaný kus byl co do výbavy nakonfigurován zcela totožně, snažil se nás přesvědčit odlišným motorem. Tentokrát jsme Micru otestovali s naftovou patnáctistovkou dCi. Ta stejně jako její benzinový bratr pochází od Renaultu. Který motor tedy vybrat?

Za jednoduchost se holt platí...

Přeplňovaný benzinový tříválec o zdvihovém objemu 0,9 litru a výkonu 66 kW působí jako kus moderní techniky, ale nenechejte se zmást, má už něco za sebou. Z technického hlediska zaujme hlavně jednoduchost agregátu. Vychází z atmosférické dvanáctistovky Renault, kterou kritizovat příliš nelze, jenže v tomto případě se dbalo na snížení výrobních nákladů.

DSC02704.JPGDSC02706.JPG

Oproti konkurentům tento motor nenabídne například přímé vstřikování paliva či proměnné časování výfukových ventilů. Turbodmychadlo se pak spoléhá především na podtlakovou regulaci.

Tato jednodušší konstrukce je velkým plusem z hlediska životnosti, bohužel je ale znát v jeho projevu. To, že se tříválec bez vyvažovací hřídele po startu a při studeném volnoběhu mírně třese, je zcela pochopitelné. Obecně ke zvukovému projevu a kultivovanosti motoru výtek nemáme.

Vadí spíše průběh točivého momentu a výkonu. V nízkých otáčkách motor sice neduní, ale zato opravdu nejede. Povzbudíte jej proto prudším sešlápnutím plynu, načež se turbodmychadlo kolem 2,5 tisíc otáček nafoukne, Micra vystřelí jak z praku, aby později její rozlet motor opět utlumil. Kvůli tomu musí řidič s plynem pracovat mnohem jemněji, než je zvyklý. Když totiž navíc ubere prudčeji, třeba za účelem přeřazení, motor cukne - to si opět od šoféra žádá delikátnější zacházení...

Ve výsledku motor držíte raději ve vysokých otáčkách, což se ve spotřebě pochopitelně projeví, byť ne nijak výrazně. Náš průměr v kombinovaném režimu činil 6,5 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě se dá jezdit pod šest.

Má vůbec smysl diesel v malém autě?

Naftové motory jsou v posledních letech legislativně ušlapávány a jejich budoucnost není zářivá. Vždyť i některá úspěšná auta se takových motorizací zbavují, jak jsme uvedli už v dnešním ranním článku.

Největší tlak se zdá být právě v segmentu B, kde může vznětový motor dávat smyslu nejméně, a to už z konstrukční podstaty. Malé vozy jsou nejčastěji vyžadovány pro krátké trasy, díky nízké hmotnosti nepotřebují tolik točivého momentu a cenový tlak je v této třídě vůbec nejvyšší.

Takové podmínky úplně dieselům nenahrávají. Mnohem déle se zahřívají, pro pojížďky mezi obchodními centry je snadno zastoupí zážehová jednotka, která je navíc zpravidla jednodušší na údržbu, levnější na pořízení a hmotností těžší.

DSC04276.JPGDSC04280.JPG

Do souboje s "nula-devítkou" vstupuje patnáctistovka se stejným nominálním výkonem 66 kW. Vrcholí pochopitelně o patnáct set tisíc otáček níž a nabídne vyšší točivý moment 220 Nm.

Jedná se o osvědčenou jednotku, která své počáteční problémy nechala za sebou a dnes platí za jeden z nejspolehlivějších malých turbodieselů. Mezi nejtišší sice nepatří, ale díky vcelku měkkému chodu se ve srovnání s tříválcem neztratí. Řidiče potěší plynulým nástupem výkonu a spotřebou paliva. Při běžné jízdě včetně městských tras jsme týden absolvovali za 4,9 litrů, přičemž lze jít i níž - diesel s malou Microu nemá moc práce.

  0,9 IG-T 1,5 dCi
Objem 898 ccm 1 461 ccm
Počet válců 3 4
Výkon 66 kW (90 k) v 5 500 ot./min. 66 kW (90 k) v 4 000 ot./min.
Točivý moment 140 Nm v 2 250 ot./min. 220 Nm v 2 000 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,1 s 11,9 s
Maximální rychlost 175 km/h 179 km/h
Kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km 3,2 l/100 km
Spotřeba ve městě 5,6 l/100 km 3,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,7 l/100 km 3,1 l/100 km
Cena v základní výbavě 259 000 Kč 314 000 Kč
Cena v testované výbavě 374 000 Kč 415 000 Kč

Který koupit?

Ve prospěch zážehové jednotky hraje jednoduchost konstrukce a podstata benzinového pohonu, s nímž vás i v budoucnu pustí do center velkých měst a zahřátý je za pár kilometrů. Dieselová jedna-pětka ale o sobě dává posádce vědět paradoxně v podobné míře, navíc se s ní řidiči lépe pracuje a má nižší spotřebu. V převodovce rozdíl není, Micra má vždy pětistupňový manuál.

V konečné fázi může rozhodovat rozdíl třiceti tisíc, v závislosti na výbavě. Reálná diference ve spotřebě pak může být maximálně dva litry na sto kilometrů a při nájezdech, které většinou malé vozy absolvují, se investice do dieselu zas tak brzy nevrátí. Rozum by se tedy přikláněl k archaickému zážehovému tříválci, poprvé a výjimečně bychom přesto pro Micru doporučili vznětovou variantu - z řidičského hlediska jde zkrátka o znatelně lepší auto.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud