Minitest Nissan Micra 1.5 dCi: Špička třídy. Vyplatí se však turbodiesel?

Malý Nissan jsme tentokrát vyzkoušeli v dieselové variantě. Je lepší než zážehová verze?

Když jsme Nisan Micra testovali poprvé, byli jsme upřímně nadšení. Už dříve skvělý malý vůz se totiž vrátil v plné síle. Poté, co Japonci pod tímto modelem uvedli všelicos, od podivného "lunochodu" po vcelku laciného předchůdce, cílí nová generace i na zákazníky, kteří požadují stylový design karoserie a nápaditou kabinu s luxusnějšími prvky.

Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Na aktuální generaci si vedle tvarů karoserie a kvalitního interiéru pochvalujeme velmi dobrou přilnavost a ovladatelnost v zatáčkách. V tom se dá srovnávat třeba i s novým Fordem Fiesta, který co do jízdních vlastností patří k nejlepším ve třídě.Výtky jsme měli v zásadě pouze dvě. Na 17palcových kolech si podvozek nevěděl rady s nerovnostmi a především dříve testovaný tříválec 0,9 IG-T nás neoslovil nelineárním projevem.

Zatímco dnes testovaný kus byl co do výbavy nakonfigurován zcela totožně, snažil se nás přesvědčit odlišným motorem. Tentokrát jsme Micru otestovali s naftovou patnáctistovkou dCi. Ta stejně jako její benzinový bratr pochází od Renaultu. Který motor tedy vybrat?

Za jednoduchost se holt platí...

Přeplňovaný benzinový tříválec o zdvihovém objemu 0,9 litru a výkonu 66 kW působí jako kus moderní techniky, ale nenechejte se zmást, má už něco za sebou. Z technického hlediska zaujme hlavně jednoduchost agregátu. Vychází z atmosférické dvanáctistovky Renault, kterou kritizovat příliš nelze, jenže v tomto případě se dbalo na snížení výrobních nákladů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Oproti konkurentům tento motor nenabídne například přímé vstřikování paliva či proměnné časování výfukových ventilů. Turbodmychadlo se pak spoléhá především na podtlakovou regulaci.

Tato jednodušší konstrukce je velkým plusem z hlediska životnosti, bohužel je ale znát v jeho projevu. To, že se tříválec bez vyvažovací hřídele po startu a při studeném volnoběhu mírně třese, je zcela pochopitelné. Obecně ke zvukovému projevu a kultivovanosti motoru výtek nemáme.

První jízda s Nissanem X-Trail po modernizaci: Překvapil svou bytelností

První jízda s Nissanem X-Trail po modernizaci: Překvapil svou bytelností

Vadí spíše průběh točivého momentu a výkonu. V nízkých otáčkách motor sice neduní, ale zato opravdu nejede. Povzbudíte jej proto prudším sešlápnutím plynu, načež se turbodmychadlo kolem 2,5 tisíc otáček nafoukne, Micra vystřelí jak z praku, aby později její rozlet motor opět utlumil. Kvůli tomu musí řidič s plynem pracovat mnohem jemněji, než je zvyklý. Když totiž navíc ubere prudčeji, třeba za účelem přeřazení, motor cukne - to si opět od šoféra žádá delikátnější zacházení...

Ve výsledku motor držíte raději ve vysokých otáčkách, což se ve spotřebě pochopitelně projeví, byť ne nijak výrazně. Náš průměr v kombinovaném režimu činil 6,5 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě se dá jezdit pod šest.

Má vůbec smysl diesel v malém autě?

Naftové motory jsou v posledních letech legislativně ušlapávány a jejich budoucnost není zářivá. Vždyť i některá úspěšná auta se takových motorizací zbavují, jak jsme uvedli už v dnešním ranním článku.

Soumrak dieselů? Tato běžná auta na naftu už nekoupíte

Soumrak dieselů? Tato běžná auta na naftu už nekoupíte

Největší tlak se zdá být právě v segmentu B, kde může vznětový motor dávat smyslu nejméně, a to už z konstrukční podstaty. Malé vozy jsou nejčastěji vyžadovány pro krátké trasy, díky nízké hmotnosti nepotřebují tolik točivého momentu a cenový tlak je v této třídě vůbec nejvyšší.

Takové podmínky úplně dieselům nenahrávají. Mnohem déle se zahřívají, pro pojížďky mezi obchodními centry je snadno zastoupí zážehová jednotka, která je navíc zpravidla jednodušší na údržbu, levnější na pořízení a hmotností těžší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Do souboje s "nula-devítkou" vstupuje patnáctistovka se stejným nominálním výkonem 66 kW. Vrcholí pochopitelně o patnáct set tisíc otáček níž a nabídne vyšší točivý moment 220 Nm.

Jedná se o osvědčenou jednotku, která své počáteční problémy nechala za sebou a dnes platí za jeden z nejspolehlivějších malých turbodieselů. Mezi nejtišší sice nepatří, ale díky vcelku měkkému chodu se ve srovnání s tříválcem neztratí. Řidiče potěší plynulým nástupem výkonu a spotřebou paliva. Při běžné jízdě včetně městských tras jsme týden absolvovali za 4,9 litrů, přičemž lze jít i níž - diesel s malou Microu nemá moc práce.

  0,9 IG-T 1,5 dCi
Objem 898 ccm 1 461 ccm
Počet válců 3 4
Výkon 66 kW (90 k) v 5 500 ot./min. 66 kW (90 k) v 4 000 ot./min.
Točivý moment 140 Nm v 2 250 ot./min. 220 Nm v 2 000 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,1 s 11,9 s
Maximální rychlost 175 km/h 179 km/h
Kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km 3,2 l/100 km
Spotřeba ve městě 5,6 l/100 km 3,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,7 l/100 km 3,1 l/100 km
Cena v základní výbavě 259 000 Kč 314 000 Kč
Cena v testované výbavě 374 000 Kč 415 000 Kč

Který koupit?

Ve prospěch zážehové jednotky hraje jednoduchost konstrukce a podstata benzinového pohonu, s nímž vás i v budoucnu pustí do center velkých měst a zahřátý je za pár kilometrů. Dieselová jedna-pětka ale o sobě dává posádce vědět paradoxně v podobné míře, navíc se s ní řidiči lépe pracuje a má nižší spotřebu. V převodovce rozdíl není, Micra má vždy pětistupňový manuál.

V konečné fázi může rozhodovat rozdíl třiceti tisíc, v závislosti na výbavě. Reálná diference ve spotřebě pak může být maximálně dva litry na sto kilometrů a při nájezdech, které většinou malé vozy absolvují, se investice do dieselu zas tak brzy nevrátí. Rozum by se tedy přikláněl k archaickému zážehovému tříválci, poprvé a výjimečně bychom přesto pro Micru doporučili vznětovou variantu - z řidičského hlediska jde zkrátka o znatelně lepší auto.

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 27 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků