Test Nissan Leaf: Úhel pohledu

Přemístěná výroba, nižší cena a lepší vlastnosti, tak lze stručně popsat nový Nissan Leaf. Jenže o tom, zda jde o vynikající automobil, nebo naopak naprostý nesmysl, nakonec ve velké míře rozhoduje úhel pohledu. Pro jedny to je jasná budoucnost, jiní najdou řadu argumentů, proč považovat nákup Nissanu Leaf za zbytečně vyhozené peníze.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nissan Leaf je výborný
  2. Ticho, které léčí; Interiér ještě jednou
  3. Plánuj, I jízda je kompromis, ne že ne
  4. Do města ideál, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Nissan Leaf se začátkem letošního roku představil v nové podobě. Dříve se japonský elektromobil vyráběl v domácí fabrice, aktuálně se pro evropské trhy vyrábí v anglickém Sunderlandu. Oficiální informace uvádějí, že devadesát procent dílů pochází od dodavatelů z Evropy, a to včetně lithium-iontových akumulátorů.

Díky převedení produkce do Evropy a několika dalším úpravám je Leaf levnější. V roce 2011 jsme psali o tom, že cena startuje na 750 000 Kč, v současnosti to je 715 000 Kč. Co si budeme povídat, stále to je poměrně dost peněz. Za podobnou částku lze koupit třeba Octavii s dieselovým motorem, pohonem všech kol, karoserií kombi a téměř plnou výbavou. Octavia přitom není zrovna příklad podbízivě levného automobilu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Loňské prodeje v Evropě zaostaly za očekáváním. Nový Leaf by měl být pro zákazníky zajímavější.

Je to ve velké míře právě cena, která brání větším prodejům, obzvlášť na trzích podobných těm v České republice, kdy elektromobily nejsou dotovány státem. V loňském roce se v Evropě prodalo 5210 kusů, Nissan očekával devět tisíc. Nový Leaf by to ale mohl změnit.

Leaf má upravený design, což zapříčinilo pokles součinitele odporu vzduchu z původních 0,29 na 0,28. Přemístil se konektor pro dobíjení. Nově jej najdete vpředu (lze v něm také uzamknout dobíjecí kabel a má i diodové osvětlení pro snaží manipulaci v noci), což v praxi znamená o 40 litrů větší zavazadlový prostor. Zrychlení se zlepšilo o čtyři desetiny sekundy (aby vůz lépe vyhovoval rychlému evropskému provozu), zároveň výrobce udává vyšší dojezd.

Ten stoupl z původních 175 na 199 km. Především tento údaj ale berte s velkou rezervou. Co je určitě také zajímavé, to je nižší hmotnost. Například dobíjecí soustava je lehčí o třicet kilogramů. Zároveň se ale na druhou stranu v zájmu snížení ceny vyměnily dveře. Dříve k jejich výrobě Nissan používal hliník, dnes to je levnější ocel.

Elektromobil Leaf má 100 vylepšení a větší dojezd. Začíná nová éra?

Elektromobil Leaf má 100 vylepšení a větší dojezd. Začíná nová éra?

Nissan Leaf je určitě velmi zajímavé auto. O tom, zda dokáže obhájit svou vysokou cenovku (na oficiálních stránkách se mi mimochodem nepodařilo najít kompletní ceník), rozhodne ve velké míře úhel pohledu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Auto využívající výhradně elektrickou energii je stále v českém prostředí velkou raritou. Do města ovšem lepší dopravní prostředek nenajdete.

Nissan Leaf je výborný

Z toho pro Nissan správného úhlu pohledu má Leaf jen velmi málo chyb a ty vám zcela určitě dokáže vynahradit svými přednostmi. Design auta přeskočíme, to je ta poslední věc, která u Leafu hraje nějakou roli. Zajímavější je interiér. Nissan totiž prezentuje (a během předání auta mě na to také několikrát upozornil) Leaf jako zcela normální automobil. V dnešní době jsou už omezení v důsledku instalace součástí elektrického pohonu překonaná, takže Leaf opravdu bez problémů zvládne odvézt pět dospělých osob.

První Nissan Leaf schopný jízdy bez řidiče vyráží do reálného provozu

První Nissan Leaf schopný jízdy bez řidiče vyráží do reálného provozu

Člověk je z toho až překvapen. Vpředu nehledejte žádná omezení, dozadu se pak s rezervou usadí i dlouhání. Sedadla jsou měkká a pohodlná, potěší také rovná podlaha vzadu nebo třeba drobnost v podobě vyhřívání zadních sedaček. Jednoduše řečeno, Leaf je regulérně prostorným automobilem, což podtrhuje objemem zavazadelníku.

V základu má 370 litrů. Pro porovnání: To je pouze o deset litrů méně, než co nabídne model považovaný za etalon nižší střední třídy – Volkswagen Golf. Nicméně Leaf si v kufru veze (a bylo by odvážné tuto situaci měnit) tašku s dobíjecím kabelem, která přeci jen nějaký ten litřík ubere.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zavazadelník zvládne 370 litrů. Pravda, vstupní otvor není největší, ale jinak co do praktických vlastností je Leaf skutečně klasický automobil.

Elektricky zaměřeným uživatelům se pak určitě bude líbit pracoviště řidiče. Futuristicky ztvárněná palubní deska rozdělená do několika částí, sledování kuliček symbolizujících aktuální intenzitu dobíjení, barevné displeje, rostoucí stromečky a tak dále. Informací dává Leaf k dispozici opravdu hodně. Není to náhoda, jak zjistíte později. K tomu, abyste dokázali ujet větší vzdálenost, tyto informace opravdu potřebujete.

Takže: interiér je praktický, prostorný a pohodlný. Pokud Leaf srovnáte třeba s Peugeotem iOn, který vyjde na podobné peníze, je elektromobil značky Nissan tisíciprocentním vítězem. Vůbec se nedivím tomu, že Peugeot pro letošní rok eviduje pěknou kulatou nulu v kolonce prodaných iOnů, zatímco Nissan se chlubí vyčerpanou kapacitou 25 kusů určených pro letošní rok do České republiky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nissan Leaf je výborný
  2. Ticho, které léčí; Interiér ještě jednou
  3. Plánuj, I jízda je kompromis, ne že ne
  4. Do města ideál, Technické údaje
  5. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků