39
Fotogalerie

Test Nissan Juke Nismo – jedno velké „kdyby“

Kapitoly článku:


Až příliš civilní?

Jak už jsem napsal, očekávání byla velká. Pod vlivem GT-R jsem se těšil na to, že zmáčknu startovací tlačítko a rozpoutá se nějaké zajímavé představení, jakmile se rozjedu, bude motor burácet do výfuku a tak podobně. Realita je daleko prostší, nastartujete, nestane se nic. Benzinová přeplňovaná jedna-šestka prostě naskočí a to je vše. Od výfuku je trochu slyšet, že přeci jen nejde o úplně běžnou verzi, ale je to všechno takové civilní a tak trochu bez náboje.

DSC_0554.JPGDSC_0555.JPG 
Přeplňovaná jedna-šestka by měla mít podle tabulek výkon zvednutý na 200 koní. Nissanu Juke Nismo dává solidní dynamiku jízdy.

Do testu jsme dostali Nismo doplněné o pohon všech kol, a to nutně znamená také přítomnost automatické bezstupňové převodovky Xtronic. Možná je sportovně naladěná, jak se píše v oficiální tiskové zprávě, ale všichni tak nějak tušíme, že CVT a sportovní jízda dohromady úplně nejde. To se nakonec také potvrdilo. Dokud ale budete jezdit po městě, tak vám myslím CVT vadit nebude. Plynulé rozjezdy, absence řazení… Člověk se může považovat za velkého motoristického nadšence, ale po pár dnech strávených v městské zácpě nakonec téměř stoprocentně uzná, že pro takový provoz je bezstupňová převodovka naprostým ideálem. Jistě, máte pravdu, pro takový provoz Juke Nismo stvořen nebyl, pouze se snažím najít nějaké pozitivum na té prokleté převodovce.

Co se ale jednoznačně povedlo, to je naladění podvozku. Nevím, kde přesně Nissan podvozek ladil, ale podle výsledku to vypadá, že to bylo někde v okolí České republiky. Možná si ještě vzpomenete na test už zmíněného Countrymanu JCW, který je na nerovných silnicích ukázkovou demonstrací toho, co znamená, když se řekne, že je auto prkenné. Nismo je pravým opakem a v naší české realitě funguje výborně. Možná vám bude opět v prvních chvílích připadat, že je podvozek moc měkký. Není to pravda, je naprostým ideálem, se kterým můžete jezdit pohodlně po městě (když už máte to CVT) a v zatáčkách stejně ujedete kdejakému sportovnímu konkurentovi.

DSC_0498.JPGDSC_0500.JPG 
Juke Nismo dostal skvěle naladěný podvozek nabízející výborný kompromis mezi denní jízdou a jistotou při řádění na okreskách. 

Abych udělal v této části nějaký závěr, Juke Nismo možná nedělá na první dojem tak efektní představení, jako někteří konkurenti, ale postupně člověk zjistí, že nejde o přehnaně civilní auto. Je to hodně povedený kompromis mezi sportovními ambicemi a použitelností v každodenním provozu.

Okresky zemí zaslíbenou

Nissan Juke Nismo dostal pod kapotu přeplňovaný čtyřválec s maximálním výkonem 200 koní dostupným při 6000 ot./min a točivým momentem 250 Nm, který podle tabulek dává v rozmezí od 2400 do 4800 ot./min. V praxi tyto parametry stačí na zrychlení z nuly na stovku za 8,2 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Po přečtení všech těchto údajů jste údivem asi nespadli ze židle, nejrychlejší sériově vyráběný Juke ale ani takové ambice nemá, tohle auto je stvořené na klikaté okresky.

Musím znovu připomenout, že testujeme provedení s pohonem všech kol. Ten u Nissanu Juke používá klasicky mezinápravovou spojku a řidič si může vybrat, jestli chce jet pouze s pohonem přední nápravy, nebo zda se má zadní náprava podle potřeby připojovat. Pokud budete mít někdy možnost, zkuste si projet zatáčku pouze v režimu  2WD a pak udělejte to samé s aktivovanou čtyřkolkou. Na zadní nápravě je totiž aktivní diferenciál a ten umí hotové zázraky. Není ale výsadou pouze verze Nismo, má ho i obyčejné provedení s jedna-šestkou naladěnou na 190 koní.

Schopný podvozek dovolí i s předokolkou projet zatáčku dost rychle, ale logicky je auto nakonec přeci jen nedotáčivé. S aktivovanou čtyřkolkou, kdy se do hry dostává zadní aktivní diferenciál, zatáčí Juke naprosto neuvěřitelně. Tam, kde byste třeba s několikrát zmíněným Countrymanem byli rádi, že se na výjezdu ještě vejdete na silnici, Juke Nismo se suverénně vrhne do zatáčky, ze které vyjíždíte na vnitřní straně a litujete, že jste „to tam neposlali“ podstatně rychleji.

Možnosti podvozku kombinovaného se čtyřkolkou a aktivním diferenciálem vyniknou ještě více na mokrém asfaltu. Obyčejná čtyřkolka velmi brzy míří po tečně ven ze zatáčky, Juke Nismo se stále drží. Přesně tohle je ten důvod, proč se nebojím tvrdit, že v zatáčkách ujede Nismo i daleko výkonnějším soupeřům. Kam ho pošlete, tam také jede. Jakmile se s autem naplno sžijete, začnete sázet jeden oblouk za druhým v pořádně ostrém tempu a kromě jiného naplno oceníte to v úvodu zmiňované výrazné boční vedení u předních sedadel. Ani při tom nejostřejším tempu vás sedačky nepustí. To se musí pochválit. 

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud