Kapitoly článku:
- Úvodem, Zkoušený vůz
- Moderní podlahová plošina, Pohonné jednotky, Nabídka verzí
- Na první pohled, Bezpečnost, Spolehlivost
- Za volantem, Uvnitř, Na silnici
- A vystupujeme..., Názor z branže, Zápory, Klady, Poruchy
- Stručné technické údaje, Konkurenti, Kompletní fotogalerie
Na první pohled
Zatímco první Almera působila zvenčí zcela jednoduše, až sterilně, druhá generace přišla se změnou. Ano, vzhledová návaznost na první generaci zde samozřejmě byla, zvláště v přední partii, ale designéři se tentokrát více rozmáchli. Právě výsledek jejich práce může vzbuzovat rozpaky. A to především díky podivnému prolisu přímo nad hlavami cestujících vzadu. Skoro by se chtělo říci, že druhá Almera vznikla nafouknutím a zaoblením té první a jediným originálním a zároveň problematickým prvkem, kerým je právě jamka na střeše. Přesto však lze i po bezmála osmi letech hodnotit vzhled Almery druhé generace jako nadčasový a vyhlížející stále celkem moderně. Navíc si jsme vědomi individuálního pojetí designu a uvedenou kritiku berte prosím jako názor autora testu.
Oba nárazníky byly elegantněji a důsledněji integrovány do karosérie. Příď obdržela plastičtější reflektory s oddělenými parabolami pro potkávací a dálková světla, na něž v blatnících navazují přední blikače. Maska se zašpičatěla a stále jasně poukazuje na příslušnost ke značce Nissan. Velkou část plochy předního nárazníku zabírají průduchy směřující k chladičům.
Všechny boční dveře jsou rozměrné, ty zadní navíc zasahují hluboko do posledního sloupku, takže svým způsobem usnadňují nastupování. Ačkoli je celá karosérie poněkud boubelatá, boční linie nepostrádají náznaky hran. Ta první prochází předním blatníkem ke spodní rovině oken, druhá pak pod bočními lištami dveří v jejich spodní části. Zádi dominují do růžova laděné sdružené světlomety, zahrnující všechna světla včetně mlhovky a zpátečky. Díky tomu, že jsou tyto jednotky nedělené, zužuje se poněkud nákladový prostor. Vůz je opatřen masivními otěrovými lištami jak na dveřích, tak na rozích nárazníků.
Bezpečnost
Almera první generace dopadla roku 1999 v testech Euro NCAP takřka tragicky a získala jen dvě hvězdičky z pěti. Karosérie se výrazně zdeformovala a extrémní riziko poranění řidičova hrudníku a jeho nohou vedlo dokonce k přeškrtnutí druhé hvězdičky.
Druhá generace přinesla výrazné zvýšení pasivní bezpečnosti, jež Almeře zaručilo zisk čtyř hvězdiček z pěti. Přesto strukturu karosérie porotci nazvali nestabilní a její značné deformace jsou patrny z fotografie. Také při kolizi v Almeře druhé generace lze očekávat zásah řidičova hrudníku volantem, ale jeho hlava je chráněna dobře, a to i při nárazu z boku.
Spolehlivost
Mezi největší přednosti Almery patří její vysoká spolehlivost. Podle statistik TUV z letošního roku obsadily Almery ve stáří 6 až 7 let skvělou čtrnáctou příčku. Nebýt Corolly na 12. místě je tak Almera nejspolehlivějším vozem ve třídě! Její konkurenti dopadli často výrazně hůře. Jen namátkou: renomovaný Volkswagen Golf skončil 22., Mazda 323 41., Opel Astra 43., Citroën Xsara 72. a dvojčata Fiat Bravo/Brava dokonce až 82.