60
Fotogalerie

Test Nissan Almera: dokonalá ojetina?

Kapitoly článku:


Moderní podlahová plošina

Almera druhé generace spočívá na podlahové plošině MS, jež byla posledním konstrukčním celkem tohoto druhu, který vznikl před propojením Nissanu s Renaultem. Kromě hatchbacků Almera na ní vznikaly také sedany a Almera Tino z kategorie MPV. Část vývoje nového modelu je dílem center Nissanu v Belgii, Británii a Německu. Nová Almera povyrostla oproti svému předchůdci o 64 mm do délky, 16 mm na šířku a o 55 mm na výšku, přičemž rozvor náprav zůstal zachován (tedy obdobně jako ve srovnání s Fabiemi obou generací).

Konstrukce náprav vychází ze zkušeností nejen s první Almerou, ale také s Primerou a Maximou QX. Díky tomu nalezneme vpředu obligátní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu pak jednu z nejmodernějších aplikací tuhé nápravy, jež dokazuje, že toto řešení není dnes zcela bez výhod. Celý segment je doplněn podélnými rameny a Scott-Russellovým závěsem, zavěšení kol tak lze považovat za víceprvkové. Jak se však v praxi ukázalo, část výhod této konstrukce byla potlačena díky příliš měkkému naladění, které není schopno beze zbytku eliminovat vyšší neodpruženou hmotu tuhé nápravy. Faktem ovšem zůstává, že podvozek Almery byl ve své době jednou z nejsofistikovanějších konstrukcí a z naprosté špičky třídy jej odsunul až Ford Focus, který přišel se zcela nezávislým zavěšením.

P8020079.jpg

Almera druhé generace byla ve své třídě průkopníkem brzdového asistentu BA, tedy umocňovače brzdového účinku v kritické situaci. Dodával se spolu se systémem ABS, jenž však byl součástí jen lepších výbav. Výkonnějšímu motoru byly na našem trhu vyhrazeny aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, podobné systému používanému v Opelech. Na prorezavění karosérie poskytovala továrna záruku 12 let.

Pohonné jednotky

K pohonu Almery druhé generace byla zprvu určena trojice čtyřválcových pohonných jednotek, přičemž všechny mají litinový blok válců a hlavu z lehké slitiny. Pod kapotou zkoušeného vozu byl nejslabší z nich, zážehová „patnáctistovka”. Navzdory čtyřventilovému rozvodu dosahuje maxima točivého momentu již při 2 800 ot./min. (shodně s jednotkou 1,8 l), což v praxi umožňuje dynamickou jízdu bez extrémního vytáčení motoru. Silnější zážehová osmnáctistovka je s motorem 1,5 l konstrukčně takřka shodná a liší se jen vrtáním válců. Právě motor 1,8 l byl v nabídce jako jediný kromě pětistupňového „manuálu” také s klasickou čtyřstupňovou automatickou převodovkou s kapalinovým měničem a elektronickým řízením.

P8010010.jpgP8010011.jpgP8010012.jpg

Malou revolucí se stal nový vznětový motor s označením 2,2iDT s přímým vstřikováním nafty. Mezi konkurencí vyniká objemem, slušná je i jeho tabulková spotřeba, ale hodnoty nejvyššího výkonu (81 kW/4 000 ot./min.) a točivého momentu (230 N.m/2 000 ot./min.) k nejsilnějším stránkám nepatří. Později byl doplněn menší jednotkou 1,5 dCi již z konstrukčních prken Renaultu.

Nabídka verzí

Almery s pětidvéřovou karosérií hatchback byly u nás k dispozici se všemi zmíněnými motory a ve dvou stupních výbavy Comfort (díky paketům v několika úrovních) a Sport. V roce 2001 začínaly ceny na 365 000 Kč, ale v akci s klimatizací byla k dostání již za 340 000 Kč. V této akci byly nabízeny vozy se motorem 1,8 l od 427 000 Kč a s jednotkou 2,2iDT od 473 000 Kč. Sériovou výbavou pro všechny verze přitom byly například posilovač řízení, dva airbagy, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, otáčkoměr, vnitřní osvětlení se zpožďovačem, centrální zamykání, tónovaná skla, cyklovač zadního i předních stěračů, nárazníky v barvě karosérie nebo příprava pro instalaci autorádia. Dražší verze úrovně Comfort pak obsahovaly navíc třeba ABS, ukazatel vnější teploty nebo elektrické ovládání předních oken a zpětných zrcátek.

P8010002.jpgP8010005.jpgP8010018.jpg

Provedení Sport se vyznačuje bočními airbagy, kůží potaženým volantem, dálkovým ovládáním centrálního zamykání, předními mlhovkami, spoilery a rádiem s přehrávačem kazet.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud