Kapitoly článku:
Dá se přesvědčit
V ČR jsem nemohl ověřit funkčnost dynamické navigace. V Německu se sice na displeji objevil symbol naladěného vysílače TMC, shodou okolností ale nikde v okolí nebyla žádná uzavírka ani zácpa. Při cestě do ciziny jsem však na vlastní kůži pocítil nedokonalost map, které obsahují pouze jednu zemi. Například cestu z Prahy do Vídně nemůžete naplánovat najednou, je třeba postupně zadat napřed trasu k česko-rakouským hranicím (ideální přechod musíte tipnout sami), po jejich překročení vložit do navigátoru CD s mapami Rakouska a naplánovat další cíl: Wien.
Pokud záměrně nebo omylem sjedete z naplánované cesty, navigátor napřed chvíli trvá na svém, doporučuje vrátit se a dokonce naplánuje ideální místo k otočení. Pokud ale trváte na novém směru, navigační systém se nakonec smíří s novou cestou a trasu k zadanému bodu během okamžiku přepočítá.
Pro rozumné řidiče
Při navigaci v České republice je nutné mít na paměti, že plnohodnotnou navigaci lze zatím použít jen v Praze, Mladé Boleslavi a Kosmonosech (další krajská města se chystají do nového vydání map). Většina měst je v mapě zatím vyjádřena jen formou bodů se základními průjezdními trasami.
Pokud do sídla, do něhož se potřebujete dostat, vede silnice, navigátor vás do něj bez problémů zavede, horší to je s menšími vesnicemi, do kterých vedou například jen silnice třetí třídy. Taková sídla sice najdete v databázi, nejsou však napojena na silniční síť a při navigaci s tím musíte počítat. Mimo tři zmíněná města samozřejmě nelze využít navigaci na konkrétní ulici nebo dokonce číslo domu.
Dobrou digitální mapu kromě přesnosti a správnosti údajů charakterizují také databáze zájmových bodů. Nemusíte znát ulici, na které se nachází hotel, restaurace nebo muzeum, stačí, když víte, jak se jmenuje.
Zde jsou dva příklad využití databáze zájmových bodů. Nechal jsem vyhledat nejbližší čerpací stanice a restaurace. Kliknutím se k nim mohu nechat zavést.
Navigace v mapami pokryté cizině je však lahůdka. Na mapě vidíte každou uličku, můžete využít zkratky domorodců, trefíte opravdu kamkoli. Občas se ale i zde setkáte s horšími vlastnostmi navigačních systémů zapříčiněnými omezenou přesností map. Na jednom z obrázků je vidět, že systém počítal s tím, že jsem na druhé straně silnice, typickým problémem je také sjíždění z dálnice po rovnoběžné silnici, kdy si navigátor chvíli myslí, že stále pokračujete po původní trase. V Rakousku mě také navigátor místo po přímé silnici (dálniční typ – žádná okreska) dvakrát nepochopitelně navedl přes odpočívadlo.
To jsou ale všechno jen drobnosti, kvůli kterým nelze na navigační systémy zanevřít. Stačí jen při jízdě trochu přemýšlet a slepě nespoléhat na elektroniku. Navigátor Blaupunkt TravelPilot ve vozech Škoda je velmi užitečný pomocník, zná však svoji cenu a nechá si za sebe řádně zaplatit.