Test navigačního systému a map České republiky ve Škodě Superb

Na úvod do automobilové navigace navazuje praktický test. Vyzkoušeli jsme navigační systém ve Škodě Superb spolu s mapou České republiky a vydali jsme se s ním také do ciziny. Stejný navigační systém má i většina aut koncernu VW.
Test navigačního systému a map České republiky ve Škodě Superb
Seznam kapitol
  1. Jak vypadá navigační systém v Superbu
  2. Ovládání navigace, vyrážíme na cestu
  3. Hlasový výstup navigace, jak trefit k cíli
  4. Navigace má svoje mouchy, ale jinak je to pohoda

Zatímco mnohé západní země pilně připravovaly mapy pro navigační systémy, u nás stále panovala doba ledová. Až loni se oficiálně objevila zpráva, že Škoda Auto ve spolupráci s partnery Tele Atlas a CEDA připravuje digitální mapu České republiky, kterou bude možné používat v navigačních systémech vozů Škoda.

Začátek je těžší

Mapa České republiky je už několik měsíců na světě. Zatím je nutné přiznat, že jde jen o počátek dlouhé cesty, na jejímž konci je cíl pokrýt sto procent silniční sítě České republiky, na druhou stranu je ale i první verze mapy prakticky využitelná.

V současné době je digitalizováno 28 000 km silniční sítě. Dálnice a silnice 1. třídy jsou kompletní, databáze obsahuje i vybrané silnice 2. třídy. Velmi podrobně, často včetně čísel domů, je zmapována Praha, Mladá Boleslav a Kosmonosy. Na duben je naplánováno vydání nové verze map, ve které budou podrobně zpracována všechna krajská města ČR plus Nový Jičín. Budou v ní pokryty silnice, u kterých žije 35 % populace. Další verze map je plánována na listopad s cílem pokrýt 54 % populace.

Už dnes geografická databáze obsahuje 14 000 zájmových bodů. V celé České republice jde o centra obcí a čerpací stanice podél silnic. V rámci Prahy a Mladé Boleslavi je v databázi 2002 restaurací, 350 hotelů a 1700 dalších služeb.

Levné mapy se prodraží

Cédéčko s mapami je určeno pro navigační systémy Blaupunkt TravelPilot DX a není kompatibilní například se staršími navigátory řady CX, kterými dříve vybavovala Škoda své vozy. Navigační CD lze za cenu 2 899,90 Kč pořídit u autorizovaných prodejců Škoda Auto, v internetovém obchodě na stránkách www.skoda-auto.cz, k dispozici by mělo být i v jiných prodejnách s navigační technikou.
Rozhodně ale nemohu pochválit politiku aktualizací map: nové cédéčko si pokaždé musíte koupit za plnou cenu. Pokud tedy o navigaci budete mít zájem, raději počkejte na novou verzi mapy, která by se měla objevit v dubnu.

Navigační CD lze podle údajů od Škody používat také ve vozech Volkswagen, Audi a Seat, funguje i v některých modelech automobilů Alfa Romeo, Fiat, Ford, Honda, Lancia, Mercedes-Benz a Peugeot. Jiné zdroje nejsou tak optimistické a protože kompatibilita není vlastnost, kterou by se navigační systémy mohly chlubit, raději doporučuji třikrát se ptát a jednou koupit.

Klepněte pro větší obrázek
Anténa navigačního systému GPS je u Škody Superb sdružena s anténou autorádia.

Navigátor je velké rádio

Novou mapu ČR jsem vyzkoušel s navigátorem Blaupunkt TravelPilot DX, který byl anonymně označen jako Škoda Auto. Tento systém je u automobilů Škoda k dispozici jako výbava na přání. Test proběhl ve voze Superb 1,9 PD/96 kW, navigátor lze ale za cenu 56 900 Kč objednat také do modelů Octavia a Fabia. Abych viděl, jak se jezdí v navigaci zaslíbených zemí, podstatná část testovací jízdy dlouhé přes tři tisíce kilometrů vedla také silnicemi Německa a Rakouska.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Navigační systém má své místo ve středním panelu nad ovladačem klimatizace.
V jiných vozech by na jeho místě bylo obyčejné rádio.

Navigační systém vypadá jako větší autorádio, jeho místo je ve středním panelu nad řadicí pákou a klimatizací. Zařízení má také ve skutečnosti funkce radiopřijímače. Do slotu lze bohužel zasunout jen navigační CD a hudební cédéčka si poslechnete jen po připojení měniče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prostřednictvím displeje lze také ovládat rádio, měnič CD nebo další připojená zařízení.

Nepřehlédnutelný je velký barevný displej, který lze v obou směrech mírně vychýlit a vyhnout se tak případným odrazům světla.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Při jízdě v noci může být zobrazení na displeji nepříjemně svítivé,
je proto výhodné aktivovat inverzní noční mód.

Hlavními ovládacími prvky jsou dva knoflíky obklopené sadou tlačítek. Otáčením ovladače se vybírají údaje z menu a ze seznamů, stisknutím provedete výběr. Setkal jsem se s názorem, že navigátoru by se hodil dotykově citlivý displej, který by se ovládal perem. Netvrdím, že by to v některých případech nebylo vhodné, u systému, který je napevno zabudován v palubní desce ve svislé poloze, by ale toto ovládání bylo spíše nešikovné. Ovládání pomocí tlačítek je myslím lepší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Levý knoflík je určen k ovládání rádia, pro navigaci si vystačíte s pravou částí ovládacích prvků.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak vypadá navigační systém v Superbu
  2. Ovládání navigace, vyrážíme na cestu
  3. Hlasový výstup navigace, jak trefit k cíli
  4. Navigace má svoje mouchy, ale jinak je to pohoda
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků