Test: Na rozhraní snů a skutečnosti Subaru Impreza

Jestliže je nějaká značka na našem – ale nejen na našem – trhu neprávem opomíjená, pak je to Subaru. O pozoruhodné produkci této relativně malé japonské automobilky svědčí i test vozu Subaru Impreza Sportkombi 2,0 GX.
Test: Na rozhraní snů a skutečnosti Subaru Impreza

Vozy Subaru se pyšní dvěma unikáty: všechny jejich modely jsou vybaveny stálým pohonem všech kol a většina jich používá motory typu boxer. Techniku pohonu 4x4 mají ze všech světových značek nejpropracovanější. Typ Impreza se proslavil především na poli automobilových soutěžích, kde momentálně působí ve verzi WRC. Motor vychází z běžně používaného plochého nepřeplňovaného dvoulitru, který byl zamontován i v našem testovacím voze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nezvyklou siluetu vozu vytváří …

Impreza existuje ve dvou typech karoserie – jako sedan a také kombi. Právě kombi je vnějším vzhledem pozoruhodný automobil. Je známo, že Subaru na rozdíl od techniky nevyniká vytříbeným stylistickým zpracováním, ale toto kombi je výjimkou. Je pravda, že názvu kombi by slušel větší zavazadlový prostor než podprůměrných 356 dm3, ale kouzlo karoserie spočívá v jejím tvaru. Je zajímavé, že Imprezu kombi volí většinou dámské zákaznice, jimž se líbí podstatně víc než sedan.

Klepněte pro větší obrázek
…hlavně záď karoserie kombi.

Všechny vozy Subaru se vyznačují mimo jiné vysokou úrovní zpracování a jinak tomu není ani v interiéru kombíku. I z hlediska estetického můžeme vyjádřit se vzhledem prostoru pro cestující spokojenost. Abychom mohli totéž prohlásit i praktické funkčnosti, pak by se musela změnit svítivost kontrolek na tlačítkách spínačů klimatizace, uzávěru větracího okruhu a vyhřívání zadního skla. Svítí tak málo, že za denního světla nelze rozpoznat, zda jsou zapnuté či vypnuté. Klimatizace má manuální ovládání, ale větrání elektronickou kontrolu. Stačí tedy nastavit teplotu a zařízení samo už reguluje intenzitu větráku.

Klepněte pro větší obrázek
Impozantní příď má hodně blízko ke
sportovním automobilům

Všechna sedadla jsou dostatečně pohodlná, přestože jsou jednodušší než ve verzi s přeplňovaným motorem. Mezi předními sedačkami nechybí páka redukční převodovky s poměrem 1:1,45. To je určitá zvláštnost těchto vozů, která pomáhá při tažení těžších přívěsů, jízdě v horském terénu a podobně. Je ale pravda, že my jsme této vymoženosti nikdy nevyužili. S převody souvisí ještě jedna zajímavost důležitá zejména pro ty řidiče, kteří neovládají rozjetí do svahu bez použití ruční brzdy. Tady funguje tzv. hill-holder, tedy zařízení, které po sešlápnutí spojky a zařazení jedničky samo drží vůz zabrzděný. Stačí tedy ovládat jen plyn a spojku. Okamžitě po rozjetí efekt hill-holderu mizí.

Klepněte pro větší obrázek
Charakteristickým rysem karoserií většiny
Subaru jsou bezrámové dveře

Kombi můžete mít se čtyřstupňovým automatem, nebo pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. My jsme měli ten druhý případ a rozestupy mezi jednotlivými převodovými stupni můžeme označit za ideální – málokdy se podaří stanovit intervaly tak dokonale.

Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor je menší,
než bychom u kombi čekali

Hlavním znakem plochých motorů, nebo chcete-li s protiběžnými písty či boxerů, je jejich pružnost a dostatek točivého momentu. To platí i o Impreze. Její výkon není nijak ohromující, jsou výkonnější dvoulitry, ale akcelerace nás uspokojila. Při orientačním měření jsme zjistili zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 s a největší rychlost 179 km/h. Je pravda, že při maximálních nárocích na dynamiku silně roste spotřeba paliva. Motory Subaru se nikdy zvláštní úsporností nevyznačovaly a platí to i o agregátu v tomto voze. V průměru se dá jezdit za 10 l/100 km, ale při rychlé jízdě po dálnici musíme počítat se spotřebou kolem 11 l a ve městě ještě s vyšší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér je vyřešen prakticky i elegantně

Čím ovšem Subaru Impreza nejvíc potěší jsou jízdní vlastnosti. Těžko bychom hledali v této třídě automobil s příjemnějším a bezpečnějším chováním. Má to na svědomí především pohon všech kol, o který se stará mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Vozidlo je velmi přísně neutrální, zatáčky projíždí se stejnou mírou bezpečnosti daleko rychleji než jiný vůz jen s pohonem jediné nápravy. Nejvýrazněji se taková vlastnost projevuje na mokru, kluzku, sněhu nebo ledu, ale vychutnáte si ji i na suchém asfaltu. V zatáčce teprve při pohledu na tachometr zjistíte, jak rychle vlastně jedete a je to o hodně víc než jste mysleli. O Impreze si mnozí myslí, že je jen pro závodníky. To ale není vůbec pravda – poskytuje neobyčejně vysokou míru bezpečnosti a komfortu každému běžnému řidiči.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ani přístrojová deska nezapře, že Subaru má v oblibě sportovní charakter.
 Tak vypadá moderní plochý čtyřválec

Subaru Impreza Sportkombi 2,0 GX je vynikající automobil nižší střední třídy s vysokou technickou úrovní a kvalitou zpracování. Vytknout lze kromě drobností hlavně vyšší spotřebu i vyšší pořizovací náklady. Je ale pravda, že na bezpečnosti by se šetřit nemělo a kdyby měl pohon 4x4 své posádce jen jednou zachránit život, pak stojí za to.

Klepněte pro větší obrázek
Neobvyklá je u osobních automobilů
páka přídavné redukční převodovky

 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků