Test motocyklu: BMW G 310 R je pěkná hračka (nejen) pro začátečníky

Zkušený motorkář ji chtít nebude, ale pro něho ani vymyšlena nebyla. Nový malý bavorák potěší především začínající motorkáře, kterým nabídne kopec zábavy, lehkou ovladatelnost a také zajímavou cenu.
Seznam kapitol
  1. I výkon motoru nakonec stačí
  2. Technické údaje

Na tuhle motorku jsem zprvu koukal lehce skrz prsty. Výkonu přece jen nemá na rozdávání, jednoválec dává necelých pětatřicet koní, ale čím déle jsme spolu fungovali, tím více se mi tahle novinka od BMW líbila a dávala smysl. Dokázal jsem najít celou řadu míst, kde by se dala využít, ale především, začala mě hodně bavit. A to nejen atraktivním vzhledem, ale především svou ovladatelností a hravostí, za kterou stojí především nízká hmotnost a naprosto dokonalý podvozek.

Pokud v úvodu píšu, že tahle motorka není pro zkušené motorkáře, musím říct, že je to sice pravda, ti si ji určitě nekoupí, ale srandy si na ní užijí možná víc, než na svém stopadesátikoňovém bajku. Tady si totiž musíte každý koník zasloužit, lítat po řadičce nahoru dolů, ale v zatáčkách si to užijete na plný pecky. Jasně, delší štreky jsou s malým bavorákem nuda a utrpení, přestože držet rychlost 140 km/h mu nedělá sebemenší obtíž, ale například každodenní dojíždění do práce si na něm umím představit a možná je to další silná stránka nového entry levelu BMW – modelu G 310 R.

Osvědčená kvalita

Co na tom, že se mnichovská značka rozhodla pro snížení nákladů vyrábět tuhle motorku v Indii. Během testu jsem nenarazil na jediné místo, které by z pohledu zpracování sneslo byť malou kritiku. Ehm, možná nenastavitelné páčky, ale to není otázka zpracování, ale cenové filozofie. Cena se někde prostě stlačit musí a kdo chce, nalezne je v katalogu originálního příslušenství. Vlastně by možná ani nešlo o problém nebýt toho, že já jsem na ně prostě dosáhl ne zrovna ideálně. Jinému ale mohou sednout. V jiné oblasti si ale stěžovat nebudete.

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

Malé Géčko je prostě bavorák se vším všudy a spřízněnost s ostatními – dospělejšími modely, neznačí jen samotný design odkazující na sportovní S 1000 R, ale jednotlivé použité komponenty. A třeba už první pohled a seznámení s přístrojovým štítem. Ten je plně digitální a kromě obligátního otáčkoměru a ukazatele rychlosti je schopný vás informovat o teplotě motoru, stavu paliva, průměrné spotřebě, dojezdu, přesném času či aktuálně zařazeném převodovém stupni, což se vám bude během jízdy jistě hodit.

Když už jsem nakousl sportovní vzhled, za ten se postaví jak agresivní kapotáž, tak efektní grafika samolepek s motivem motorsportu. V testovaném bílém provedení vypadá německá malorážka zejména z některých úhlů opravdu dospěle a kdybyste chtěli neznalému nalhávat cosi o motorce o dvakrát i třikrát větší kubatuře, neměl by důvod vám to nevěřit. Mohutná přední 41 mm upside-down vidlice ve zlatém provedení vše jen podtrhuje.

Lehkonohý sprinter

A jak malé Géčko jezdí? Alfou a omegou je samotný motor a podvozek. Ty definují celý bajk. O pohon se stará již zmíněný jednoválec o objemu 313 ccm, který produkuje výkon 25 kW, tedy necelých 35 koní. Motor má na svou koncepci nadmíru kultivovaný chod, při potulování krajinou či jízdě po městě si spolupráci s ním budete pochvalovat.

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

V nízkých otáčkách je prost nepříjemných vibrací, příjemně plynule zatahuje prakticky od volnoběhu a už na hranici dvou tisíc je prost jakéhokoliv cukání. Změna v přístupu nastane ve chvíli, kdy zatoužíte po výkonu. Zde na nízké otáčky rovnou zapomeňte, do pěti tisíc se toho příliš neděje a výraznější zátah přichází na hranici šesti či spíše sedmi tisíc. Pokud si budete chtít zařádit, znamená to řadit řadit a řadit a držet bavoráčka pěkně pod krkem. Vrchol přichází v deseti tisících otáčkách, kdy na vás spiklenecky mrkne i bílá kontrolka ve tvaru sněhové vločky značící poslední možný okamžik k přeřazení.

Pokud jste zvyklí na zrychlení ze silnějších motorek, třístovka Géčko vás samozřejmě neohromí, pro začínající motorkáře a méně náročné jezdce je ale výkon víc než dostatečný a především, možnost mačkat z motorky naprosté maximum je často velmi zábavná. Ale nenechte se mýlit, bavoráček ve vyšších otáčkách zatahuje víc než statečně a divocha v sobě nezapře. Při odjezdu ze světel za sebou stále necháte prakticky všechny automobily, o čemž jsme se přesvědčili ve speciálním testu.

Skvělé je i řazení a chod převodovky. Při rozjezdech je potřeba si jen zvyknout na pečlivější práci se spojkou, která je trochu ostřejší a maloobjemový jednoválec navíc vyžaduje přece jen více otáček, než je zvykem u silnějších motocyklů. Na druhou stranu, při poklidné jízdě už můžete při rychlosti 60 km/h řadit šestku, vyšší rychlosti pak znamenají vyšší otáčky a zvyšující se vibrace. Rychlost 100 km/h značí otáčky kolem pěti tisíc a stále ještě příjemnou jízdu, dálniční stotřicítka už vás při delší jízdě bavit nebude.

Geny se nezapřou

Třešničkou na dortu je práce podvozku, která jde ruku v ruce s nízkou hmotností celého motocyklu. Ta sahá na hodnotu 160 kg včetně provozních kapalin a pod rukama, zdá se, tak máte spíše bicykl, než motocykl. Slova ovladatelnost a obratnost rázem nabývají úplně nového významu, ať už brázdíte město, honíte se s kamarády v serpentinách nebo jen zatlačujete motorku do garáže.

Koncept budoucnosti od BMW: Motorka, na které se nevybouráte

Koncept budoucnosti od BMW: Motorka, na které se nevybouráte

Aby toho nebylo málo, s nastavením podvozku si v Německu slušně pohráli. Skvěle naladěná geometrie a pečlivě vybrané komponenty se starají o to, že géčko nevyvede z míry ani opravdu agresivní přístup a odezva řízení i celého šasi je prakticky z říše snů. Zatímco ostrá geometrie předku se postará o skvělé cítění a sportovní chování, dlouhá zadní kyvka s řadou výřezů pro co největší snížení hmotnosti poskytuje potřebnou stabilitu a jízdní komfort. Již zmíněná mohutná přední vidlice je bohatě dimenzovaná a stará se o to, že kolo neustále kopíruje povrch a na hrbolech neodskakuje.

Kapitolu samu pro sebe vytvářejí brzdy a už při pohledu na vpředu radiálně uchycený čtyřpístek od Bremba je jasné, že fungují precizně. Jsou citlivé, skvěle dávkovatelné a především výkonné. K jejich ovládání vám v drtivé většině postačí jediný prst. Navíc, jak ve svém materiálu uvádí samo BMW, žádný z jejich motocyklů od roku 2013 nevyjel z výrobní linky bez ABS jako součásti standardní výbavy. A ani malé G 310 R tedy není výjimkou. To se zejména začátečníkům může hodit.

A nejlepší nakonec? Pokud jste po tom již nepátrali a stále drželi v paměti, že jde o motocykl prémiové mnichovské značky, který byť s jednoválcem a výkonem 25 kW nerezignoval na příkladné zpracování a vybrané komponenty, jakou cenu byste očekávali? Já – neznalý věci – bych se asi smířil s vyšší, než je skutečných 130 500 Kč.

Na snímky pořízené během testu se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. I výkon motoru nakonec stačí
  2. Technické údaje

bazar

BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 760 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 184 014 km
Cena: 266 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 57 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 164 558 km
Cena: 450 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2002
Stav: 192 291 km
Cena: 72 000 Kč
BMW X3 2,5
Rok výroby: 2006
Stav: 178 044 km
Cena: 190 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků
Test: Pět důvodů, proč je teď Opel Insignia favoritem střední třídy

Opel Insignia Grand Sport

Naší recenzí tentokrát prošel Opel Insignia Grand Sport.

5.  9.  2017 | Milan Lažanský | 23 příspěvků