„A myslíte, že bude možné udělat nějaký menší test?“ „Určitě, akorát je tu ten problém s pojištěním. Budete muset nést plnou finanční zodpovědnost.“ A sakra!
Kapitoly článku:
K Vánocům patří dárky a bývá zvykem, že 24. prosince vyjde na AutoRevue.cz trochu netradiční test. Před lety jsme zkoušeli třeba Ladu Niva, jindy Porsche 911 4S na sněhu. Letos jsme se ovšem rozhodli připravit dárek většího rozsahu. Místo jednoho testu jsme připravili rovnou celou sérii vánočních testů speciálních aut. Morgan Plus 8 je první, další budou následovat během tohoto i příštího týdne.
Děkujeme za celoroční přízeň a přejeme krásné Vánoce!
Byl konec listopadu a já se už od pondělí modlil, aby v pátek nepršelo. Po prvním několikakilometrovém svezení přišel čas vyzkoušet nový Morgan Plus 8 podrobněji. Bude dost prostoru na focení i na delší projížďku. Ale jestli bude pršet, tak to bude všechno v háji. Plus 8 je lehké a hodně výkonné auto ze staré školy. Poznáte to na každém detailu, poznáte to na jízdních vlastnostech a především to poznáte podle toho, že vás nejistí vůbec nic.
Ano, když říkám nic, tak tím myslím opravdu absenci všech známých asistenčních systémů. Morgan Plus 8 dostal pouze ABS. Aby se neřeklo. Asi si dovedete představit, jak by taková jízda na mokré silnici s osmiválcovou motokárou vypadala. Ale to není vše.
S kolegou přijíždíme do pražských Břežan na čas, Plus 8 už čeká venku nachystané k naší jízdě. A my musíme splnit ještě jednu povinnost. Vytasit občanky a podepsat doslova ďábelský papír. Tak trochu tuším, co je na něm napsáno, ale radši to nečtu.
K Vánocům patří dárky. Pojďte se projet v autě, které v našich končinách běžně v redakčních testech nepotákte!
Z tištěného textu mě praští do očí pouze rukou dopsaná částka 3 500 000 Kč. A to mi bohatě stačí. Ve vzduchu je cítit jisté napětí. Tohle svezení nebude vánoční, ale ryze pekelné. To auto má 270 kW (367 k), nemá stabilizaci a pojišťovnu tu zastupuje má maličkost. Dnes jedeme regulérně naostro.
Focení nejdříve
Začínáme někdy kolem druhé hodiny odpolední, což v kontextu končícího listopadu znamená, že na focení moc času nezbývá. Než se rozkoukáte, je už příliš šero. Nerozpakujeme se a nejprve vyrážíme pěkně v klídku fotit. Kromě prvních snímků to je také příležitost auto si podrobně prohlédnout.
Morgan Plus 8 je model spojující řadu Classic s modelem Supersports. V základní konstrukci auta najdete ještě dřevo, podvozek (ale i výkon) se už hrdě hlásí k ryze sportovním automobilům. Naopak design jasně odkazuje na klasické modely. Osmička je dlouhá 4010 mm, široká 1751 mm a vysoká pouhých 1220 mm. Jak se tak na auto dívám, musím říci, že se mi líbí čím dál více.
K designu vlastně není co dodat. Britská klasika vypadá skvěle. A že se vám moc nezdá béžový lak karoserie? Nevadí, v nabídce je přes 16 000 odstínů. Manželku / přítelkyni při výběru barvy raději o radu nežádejte...
Doslova mě fascinuje, že v dnešní době ještě vůbec něco takového existuje. Jeden Morgan Plus 8 se vyrábí šest týdnů a vše vzniká ručně. Precizního strojového zpracování se zde nedočkáte, ale právě v tom je to kouzlo. Můžete si koupit za stejné peníze dokonalou 911 v nějaké našlapané verzi i výbavě, ale hlavou se vám bude stále honit, že jste si koupili jedno z mnoha aut. Přiznejte si to, nemáte unikát.
Každá Plus 8 je naproti tomu de facto originál. A navíc vám zajistí nesrovnatelně více pozornosti. Nakonec letos Morgan prodal na českém trhu deset aut (což je ale na tak malou zemi úspěch), Plus 8 jsou zatím do ČR objednané dvě. Ale schválně, zapátrejte v paměti, potkali jste někdy Morgan v reálném provozu? S Jirkou jsme se shodli na tom, že jsme ještě nikdy to štěstí neměli.
Na fotkách tak úplně nevyniknou reálné rozměry. Faktem je, že Plus 8 má dlouhatánskou kapotu a vy coby řidič (nebo spolujezdec) sedíte až na zadní nápravě. Druhým faktem je výška. Čelní sklo, potažmo střecha, vám končí kdesi u pasu. Sedíte pár centimetrů nad asfaltem a to má věru něco do sebe. Tedy pokud za vámi zrovna nejede nákladní Tatra.
Bez střechy mu to sluší více, o tom není pochyb. Vybrat si můžete dva typy - klasickou nebo verzi, kterou odepnete od čelního okna relativně rychle. Všechno samozřejmě děláte ručně.
Drobnou pihou na kráse naší Plus 8 jsou kola. Ta jsou osmnáctipalcová a obouvají pneumatiky o rozměru 225/40 R18 vpředu, respektive 245/40 R18 vzadu. Klasické drátěné disky zde nenajdete, což je předmět mnoha povzdechů.
Jenže Plus 8 je auto tak výkonné, že ani zesílený drátěný výplet nedokáže stoprocentně zvládnout schopnosti motoru. Komu se nelíbí standardní kola (na fotkách), ten může sáhnout po alternativě připomínající plechové disky (jsou to ale stále litá kola), nebo po ještě jedné verzi s více paprsky.
Také my jsme lamentovali chvíli nad tím, jak vypadají u klasického auta taková kola, ale netrvalo dlouho a na tuhle maličkost jsme rychle zapomněli.
Atmosférický osmiválec
Více než solidní dynamika
Řízení a brzdy
Dokonalé spojení člověk-stroj
Pozice za volantem
Design a styl
Logicky vysoká cena
Poněkud nepatřičný volant uvnitř
Další testovací svezení v nedohlednu
10 /10
Morgan Motor Company je britská rodinná automobilka. V jejím vedení je nyní vnuk zakladatele H. F. S. Morgana.
Morgan je typický ruční výrobou, poměrně dlouhými čekacími lhůtami a také tradičním retro-vzhledem svých vozů.
Morgan 3 Wheeler • Morgan Plus 4 • Morgan Plus 6 • Morgan Plus 8