Test Mitsubishi Grandis: Voyager pojaponsku

Máte hodně dětí? Chcete být středem pozornosti a netoužíte po mainstreamových vozech jako VW Sharan? Pak zkuste Grandis.
Test Mitsubishi Grandis: Voyager pojaponsku
Seznam kapitol
  1. Úvod, Od hvězdy po velikána, Líbivá uniformita, Chvála ergonomie
  2. Volkswagen pod kapotou, Konvenční naladění nepřekvapí, Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika
  3. Báječné MPV, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Volkswagen pod kapotou

Evropané nemají velké a náročné benzinové motory rádi. A Mitsubishi zase scházel výkonný turbodiesel. Japonci si proto vypomohli licenčním 2,0 TDi od VW. Technika zůstala stejná, jen název se změnil na DI-D a Mitsubishi k němu nabízí značkový chip Ralliart, ale o tom až později. Pod kapotou se běžně nachází celohliníkový čtyřválcový vznětový motor o objemu 1 968 cm3 s výkonem 100 kW (136 k) při 4 000 ot./min. Motor disponuje točivým momentem 310 Nm při 1 750 ot/min.

Přidá-li se k tomu ovšem chip od úpravce Ralliart, výkon se zvedne na 120 kW při 3 800 ot./min. a největší točivý moment stoupne dokonce na 355 Nm při 2 930 ot./min. Co to znamená? Chip, na který Mitsubishi poskytuje plnou záruku, upraví křivku točivého momentu prostřednictvím jiného dávkování poměru paliva a vzduchu a vyššího plnícího tlaku turbodmychadla. Tento zásah má na svědomí nárůst výkonu a posunutí maxima kroutícího momentu až téměř k 3 000 otáček. Skutečně jsem jinak nikterak oslnivý 2,0 TDi od VW nepoznával.

Nejslabší dvoulitr z líhně VW se běžně projevuje traktorovým zvukem, má úzké pásmo ideálních otáček, nesnáší podtočení a celkově řidiče nutí k neustálé pozornosti na řazení. Oproti tomu upravený dvoulitr v Grandisu se po nastartování projevuje daleko tišeji. Řidič má k dispozici elektrické ohřívání chladicí kapaliny, které pomáhá co nejdříve dosáhnout provozní teploty motoru za účelem jeho menšího opotřebení a nižší spotřeby. Ohřívání kapaliny pomůže natolik, že v jarním počasí dosáhnete při lehké noze provozní teploty za 10 km jízdy.

Ve městě se Grandis chová rozvážně, je znát, že motor nemá rád neustálé popojíždění a rozjezdy, i když oproti koncernovému sourozenci od VW je daleko pružnější v nejnižších otáčkách. Dovoluje tak šetrný provoz v pásmu 1 100 – 2 000 ot./min. Spotřebu ve městě lze udržet na hodnotě 6,9 l/100 km, chce to ovšem lehkou nohu.

Mimo město čeká řidiče příjemné překvapení, kdy se 1 685 kg těžký automobil pohybuje s rychlostí a elegancí loveckého ohaře. Vzhledem k hmotnosti automobilu je ovšem třeba i tak neustále řadit, nebo se smířit s horší dynamikou při podtočení. Výsledná spotřeba mimo město činí 6,6 l/100 km.

Konečně na dálnici dopřeje motor posádce a především řidiči dynamickou jízdu za hranicí rychlostních limitů. Při zrychlování ve vyšších rychlostech je znát vyšší točivý moment motoru a jeho síla, která upadá až za hranicí 4 000 ot./min. Za dálniční „sprint” si nechá Grandis zaplatit 8 l nafty na 100 km.

Kombinovaná spotřeba je další zajímavou stránkou nevšedního Japonce. Během našeho testu jsme dosáhli příznivé kombinované spotřeby 7,7 l/100 km, v to je ovšem třeba započítat vskutku extrémní dálniční test na cestě do německého Lipska, kdy jsme naplno vyzkoušeli sílu nachipovaného dvoulitru od VW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Konvenční naladění nepřekvapí

Podvozek Grandisu s víceprvkovým zavěšením zadních kol a klasickými vzpěrami MacPherson vpředu je silnou stránkou vozu. Vyznívá to především při srovnání se starší francouzskou konkurencí, například s Citroënem Xsarou Picasso, která svému řidiči tolik jistoty nedopřála.

Naladění podvozku je spíše komfortní, překvapí jeho odhlučnění a také netečnost vůči výtlukům a nerovnostem, jejichž přejezd není doprovázen nepříjemnými ránami od náprav.

Jasným limitem pro Grandis je jeho rozměrná záď, která má v extrémních situacích tendenci ustřelovat dříve, než například již zmiňovaný Ford S-Max. Naopak s horšími adhezími podmínkami se vůz díky své hmotnosti a dlouhému rozvoru vyrovnává dobře.

Řízení Grandisu patří k průměrným, nabízí řidičovi určitou odezvu, ale nezapomíná ani na dámskou část motoristů, tudíž je lehce přeposilované. Ocenit lze dobrý rejd, který je u téměř pětimetrového vozu nutností.

Řazení je silnou stránkou Grandisu. Nelze si na něj v nejmenším stěžovat a rychlé synchrony se postarají o rychlou změnu převodů. Šestistupňová manuální převodovka má relativně dlouhý chod například oproti Fordu S-Max, ale přesné řazení to vynahrazuje.

Brzdy jsou rovněž bezproblémové. Neflekují sice jako u Fordu S-Max, ale kolos japonský lze bezpečně ubrzdit při dodržení rozumné vzdálenosti od překážky.

Grandis si zaslouží pochvalu za komfortní nastavení ovládacích prvků, které neodvádějí pozornost řidiče od řízení.

Jízdní vlastnosti

Grandis si zakládá na dobré manévrovatelnosti ve městě a komfortu na nekvalitních českých vozovkách. Ve městě dopřeje své posádce houpavé svezení, dobře filtruje rázy od vozovky způsobené výtluky a komfortní nastavení posilovače vyhovuje při parkování. Malou nevýhodou je těžko odhadnutelná záď bez parkovacích senzorů, což má konkurence právě senzory vyřešeno. Hlučnost je přijatelná a motor ani pazvuky od podvozku posádku neobtěžují.

Mimo město se vůz náhle převtělí do komfortně, ale jistě odladěného kombi, které dobře zvládá zatáčky. Hlučnost dieselu sice stoupá, ale jisté jízdní vlastnosti tuto drobnost vynahradí. Ke kterému vozu lze chování Grandisu přirovnat? S novým Fordem S-Max se jistotou a tvrdostí nemůže rovnat, ale komfortnějšímu Fordu Galaxy se již přibližuje.

Největší část našeho testu se odehrála za českými hranicemi, kde jsme si užili nikým nekriminalizovaný dálniční sprint. Na co jsme přišli? Grandis se výborně hodí na dlouhé dálniční cestování, řidiče ani posádku neunavuje, subjektivně je sice hlučnější než Ford Galaxy, ale naopak Kiu Carens poráží v míře hluku při rychlosti 200 km/h.

Řízení ve vysokých rychlostech přitvrdí a Grandis bezpečně zvládá stálé cestování rychlostí 200 km/h při bravurní spotřebě 8 l/100 km. Maximum je 210 km/h, kdy Grandis točí na šestku 4 300 ot./min., ale této rychlosti dosáhne jen s kopce. Už abychom se dočkali stošedesátky na českých dálnicích...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naměřená dynamika a zrychlení

Zrychlení:

0-100 km/h: 10,3 s
0-120 km/h: 15,3 s
0-140 km/h: 22,6 s
0-160 km/h: 32,8 s
0-180 km/h: 47,0 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 3 st. 6,5 s; 4 st. 8,2 s; 5 st. 12,7 s
60-100 km/h: 3 st. 5,8 s; 4 st. 7,0 s; 5 st. 10,3 s; 6 st. 12,3 s
80-120 km/h:                  4 st. 7,1 s; 5 st. 10,3 s; 6 st. 11,0 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1 –   40 km/h při 4 500 ot./min
2 –   70 km/h při 4 500 ot./min
3 – 100 km/h při 4 500 ot./min
4 – 140 km/h při 4 500 ot./min
5 – 180 km/h při 4 500 ot./min
6 – 210 km/h při 4 500 ot./min

Nejvyšší dosažená rychlost: 205 km/h

Převody:

 40:   2 - 2500; 3 - 1500; 4 - 1100;
 60:   2 - 2800; 3 - 2500; 4 - 1800; 5 - 1500; 6 - 1300
 80:                 3 - 3500; 4 - 2500; 5 - 1900; 6 - 1600
100:                3 - 4500; 4 - 3000; 5 - 2400; 6 - 2100
120:                              4 - 3700; 5 - 2900; 6 - 2500
140:                              4 - 4500; 5 - 3400; 6 - 3000
160                                              5 - 3800; 6 - 3300

Mitsubishi

Mitsubishi je japonský průmyslový koncern skládají se z mnoha společností různých zaměření. Začal v roce 1870 jako loďařská firma.

Výroba automobilů se u Mitsubishi datuje od roku 1917. Model A byl první japonský sériový automobil.

Mitsubishi Space Star • Mitsubishi Outlander • Mitsubishi ASX • Mitsubishi Eclipse Cross • Mitsubishi  L200

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Od hvězdy po velikána, Líbivá uniformita, Chvála ergonomie
  2. Volkswagen pod kapotou, Konvenční naladění nepřekvapí, Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika
  3. Báječné MPV, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

včera | Jiří Baborský | 4 příspěvky
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 25 příspěvků
TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV: Mílovými kroky k autu na celý život

Hyundai Santa Fe Hybrid

Facelift Hyundaie Santa Fe přinesl tolik změn, že by to snad vystačilo i na novou generaci. Zkusili jsme si ho se základním hybridem.

6.  6.  2021 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků