39
Fotogalerie

Test Mini John Cooper Works Countryman – motokára mezi SUV

Kapitoly článku:


Zpátky do reality

Bohužel zmíněné nadšení mi příliš dlouho nevydrželo, protože podvozek má své limity a narazit na ně není vůbec těžké. Navzdory pohonu všech kol (s mezinápravovou spojkou) je Mini nedotáčivé, což poznáte hned, jak bude silnice jen trochu mokrá. Ale to je logické, přeci jen jde o auto s koncepcí „všechno vpředu“. Mnohem větším problémem je fakt, že si podvozek vůbec nerozumí s českou realitou. A když říkám vůbec, tak tím myslím opravdu ani trochu.

mini_jcw_19.JPGmini_jcw_13.JPG
Česká realita může být pro sportovní podvozek tohoto Countrymanu nemalým problémem. 

Abych se vrátil za volant na naši rozjetou „erzetu“. Prvních několik zatáček bylo kvalitních, má radost začala přerůstat v nadšení, když přišla další zatáčka, ve které jsem potkal sérii příčných nerovností a nestačil jsem se divit. Auto to rozhodilo na tolik, že jsem se během mžiku ocitl v protisměru. Obě nápravy na příčných nerovnostech dost odskakují. Nemohu použít žádné jiného hodnocení, než slovo prkenné.

Na oficiálních stránkách automobilky Mini jsem se dočetl cosi o tom, že Countryman JCW je stoprocentní vůz pro rallye. Možná tak vypadá, ale realita je úplně jiná. Je to auto na okruhy, do rychlých zatáček ideálně na povrchu hladkém jako zrcadlo. Za stoprocentní vůz pro rallye považuji třeba Subaru WRX STI, které také podle toho má naladěný podvozek připravený poprat se s nerovnostmi a k tomu má testovaný Countryman dost daleko. Poté, co jsem narazil na informaci o rallye, měl jsem tendence vyhledat nějakou pěknou šotolinovou cestu a vyzkoušet i tam, co JCW dovede. Nakonec jsem to ale předem vzdal, protože Countryman nedělá dojem, že by zrovna takové zacházení vydržel, byť má na karoserii spoustu ochranných plastů. Ale jak známo, ty ještě off-road z auta nedělají.

Výsledné hodnocení tedy nakonec není a ani nemůže být tak pěkné, jak jsem si v prvních chvílích myslel. Také Mini John Cooper Works Countryman má motokárový charakter, stejně jako ostatní z této sportovní rodiny, takže po něm nechtějte nic jiného, než rychlou jízdu po kvalitních silnicích, nebo ještě lépe po okruhu. Tam předvádí to nejlepší, co umí a také tam si s ním nejvíce užijete. Nebo samozřejmě jej zaparkujte kolemjdoucím pěkně na oči, zatímco si budete dávat siestu někde na zahrádce. I pro takový účel má tohle auto hodně co nabídnout.

Líbí?

Pokud máte za domem perfektní silnice (to jste velmi šťastní lidé) nebo se vám prostě líbí mix sportovního designu, výkonného motoru a trochu charakteru praktického automobilu, určitě budete s ostrým Countrymanem velmi spokojeni. Umí zabrnkat na emoce, umí udělat radost za volantem a umí obstojně plnit roli denního dopravního prostředku. Jestliže se vám tedy líbí, jste v tom bez pěti tisíc za rovných devět set. Jen pro zajímavost, Subaru WRX STI startuje s karoserií hatchback na 1 069 000 Kč…

Technické údaje: Mini John Cooper Works Countryman

Rok
2013
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,8 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
160 kW (218 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
280 Nm při 1 900 až 5 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7 s
Nejvyšší rychlost
225 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
350 l • 1 170 l
Objem palivové nádrže
47 l
Hmotnost: provozní • celková
1 480 kg • 1 915 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
9,4 • 6,2 • 7,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 596 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 527 mm • 1 554 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 133 × 1 789 × 1 549 mm
 

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud