67
Fotogalerie

Test Mini Cooper (F56): Znovu o kousek méně „mini“

Kapitoly článku:


Podzim minulého roku patřil oficiálnímu představení nové generace Mini. Na pohled se toho moc nezměnilo, po technické stránce je ale vše úplně jinak a nové Mini se v praxi také v mnohém od svého předchůdce liší. Stojí na nové platformě, má nové motory, vůbec poprvé v historii bude tento model nabízen také jako pětidveřový hatchback s prodlouženým rozvorem náprav. Jedna skoro by se chtělo říci revoluce za druhou. Tak tedy: Jaké přesně nové Mini je?

_mini_18.jpg_mini_03.jpg_mini_09.jpg
Na první pohled si můžete oprávněně myslet, že jde o facelift, technicky je ale nové Mini úplně jiné. 

Nové Mini je velké

Možná by se klidně dalo napsat, že je přímo „obrovské“. Minimálně ve srovnání s první generací je současné vydání úplně jinde. Těžko říci, co přesně si automobilka u takového modelu slibuje od neustálého zvětšování, každopádně pokud to takto půjde dále, stane se za pár let z Mini regulérní crossover.

Nová generace měří na délku 3821 mm (předchozí má 3714 mm), šířka vzrostla o plných 44 mm, výška přibrala 7 mm, o poctivých 28 mm se zvětšil rozvor náprav. Tohle všechno dělá z tohoto stylového hatchbacku zase o kousek méně „mini“. Kromě základních rozměrů byl zvětšen i rozchod kol na obou nápravách. Důvodem je samozřejmě snaha o lepší jízdní vlastnosti.

4g.jpg4g2.jpg
Co nová generace, to větší vůz. Nové Mini je největší v historii a kromě jiného přijde také v pětidveřovém provedení, které má oproti třídveřovému prodloužený rozvor náprav. 

Asi nejlépe demonstrují posun poslední generace přiložené oficiální obrázky, na kterých jsou všechny generace vyskládané vedle sebe. Především nárůst šířky je hodně patrný.

Že je Mini obrovské, to si budete říkat také po nástupu do interiéru. Realita nakonec není tak slavná, ale stísněně si zde připadat nemůžete. Důvodem je nízký posaz kombinovaný s rovnou a celkem vysoko umístěnou střechou. Pocit vzdušnosti dodá také hodně vzpřímené čelní okno, které je od řidiče velmi vzdálené. Jako kdybyste seděli v miniaturním MPV.

_mini_20.jpg_mini_32.jpg
V interiéru opět dominují kruhy, stejně jako v předchozích generacích, zásadním rozdílem je ale nabídka vnitřního prostoru, která je nečekaně bohatá. 

Bohužel onu celkovou vzdušnost nakonec kazí malá okna. I to je celkem dobře patrné ze zmíněných obrázků a vadí to především u čelního okna. Testovaný exemplář pak dostal na zadní i zadní boční okna jaké si nasazovací stínítka. Během deseti minut jízdy muselo to ze zadního okna pryč. Člověk má pocit, že z auta vůbec nevidí.

Jak už bylo řečeno, prostornost není špatná. Ti vpředu si nemají na co stěžovat a pokud vezmou ohled na druhou řadu cestujících, pak i na jejich místech bude možné relativně pohodlně cestovat. Zavazadelník má v zakladu 211 litrů. Není to moc, ale pro městské jízdy to určitě postačí.

_mini_27.jpg_mini_29.jpg
Uprostřed palubní desky zůstal už pouze displej multimediálního systému, jeho ovladače těžko zapřou příbuznost s BMW. Rychloměr se konečně odstěhoval pod volant. 

Nové Mini je BMW

Nejde o žádný převratný objev (samozřejmě), ale o holé konstatování. Současná generace konečně přišla o rychloměr umístěný na obřím budíku uprostřed palubní desky. Já vím, byl to odkaz do historie, ale hůře přehledné řešení byste na trhu nenašli.

Rychloměr se nastěhoval pod volant. Zůstalo ale upevnění na sloupku řízení. Bohužel část budíku (pokud jste vyšší postavy) vám bude zakrývat pro změnu volant. Nicméně na čísla vidíte výrazně lépe.

Uprostřed palubní desky je displej multimediálního systému v mnohém podobnému systému iDrive. Současná verze už ani nemá původní kolíky na jeho ovládání, ale dostala ovladač v podstatě stejný, jaký dává BMW do svých modelů. A to je pozitivní změna.

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud