TEST Mercedes V Marco Polo Horizon: Když chcete víkend vozit s sebou

Našel Mercedes skulinu na trhu obytných dodávek?
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Hodnotný a kvalitní interiér s moderní výbavou
Chytře vymyšlený výklopný stan, který příliš nenarušuje jízdní vlastnosti
Výška pod 2 metry
Skvělé spojení motoru a převodovky
Dynamika a nízká spotřeba
Pohodlné odpružení a řízení
Starosti
I na dodávku příliš vysoký posez za volantem
Nedostatek odkládacích prostorů po ruce řidiče
Za dva miliony se nejedná o plnohodnotný obytný vůz
Manipulace s trojicí spojených sedadel
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie55 fotografií
6I6A1406.JPG 6I6A1454.JPG 6I6A1487.JPG

Pokud rádi trávíte svůj volný čas po kempech nebo ve volné přírodě, existují i specificky upravené osobní dodávky, která vám to umožní. Jemné nuance ve výbavě a zaměření často ale umí posunout takový "obytňák" úplně jinam - buď z něj dělá čistě víkendovou záležitost, která spí v garáži, nebo činí právě prázdniny nepohodlnými.

Mercedes-Benz je se svou řadou Marco Polo už legendární, a to díky spojení se zvučnou společností v oboru - Westfalia. Mezi základní verzi Activity a luxusní "prostě Marco Polo" nyní staví variantu Horizon. Má být zaměřena částečně i pro použití mimo silnice, na dobrodružství a především má být ideálním skloubením každodenní použitelnosti s výhodami. A já osobně pro něj po týdnu užívání mám možná ještě lepší hodnocení - žít se s ním dá totiž, jako kdybyste žádný stan nevozili... A protože jsme tu třídu V jako takovou ještě netestovali, pojďme se na celé auto podívat kompletně.

Prokoukl!

"Ne, já vám pomoct nejedu," říkám si jednou, když se blížím k hasičskému zásahu u nehody na opuštěné okresní silnici. Na zvýšenou, jasně červenou dodávku, se totiž hasič řídící provoz z dálky zadívá tak nějak kolegiálně, až mi zapomene máváním "dávat zelenou". Ale abych byl fér, ta červená se mi na Véčku vlastně ohromně líbila.

Když tohle auto potkáte, většinou se snaží černým či stříbrným lakem v kombinaci s chromovými doplňky za každou cenu křičet "já nejsem Vito". Je potom vážné, až nudné. Tohle je jiné kafe. Připočtěte si zajímavý odstín osmnáctipalcových disků, přizvednutý podvozek a tu čepici s nápisem Westfalia. Najednou vám dojde, kolik zajímavých detailů tento van skrývá a jak moc mu prospívají také třeba LED světlomety.

Třída V obecně musí docela bojovat o ospravedlnění si své ceny a o tuto skutečnost se v textu ještě párkrát otřu. Dnes už to totiž není tak jednoduché, zejména poté, kdy na trh přišlo trio Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Toyota ProAce Verso.

V testu dvojitého šípu v Bussiness výbavě jsem uvedl, že jednou z největších předností je cena, protože s touto výbavou, pohodlím, zpracováním se zastavíte někde kolem milionu, zatímco dražší konkurenti v čele právě s Véčkem míří o dost dál. Je to vidět na zevnějšku? Ale ano, už jen proto, že si povědomé křivky spojíte třeba i s limuzínou třídy S. Jenže to by nestačilo...

Pohodlně se vyspíte i nahoře

... kdyby mělo Véčko interiér byť vzdáleně odvozený od spartánského Vita. To se naštěstí děje jen u verze Marco Polo Activity, čímž se Horizon od tohoto základu liší především. I zmíněná levnější konkurence, ale třeba i takový Volkswagen Multivan/Caravelle a v tomto případě především California chtějí svůj užitkový původ maskovat i uvnitř, kdy používají stejnou palubní desku a další prvky. Mercedes ale své Vito zevnitř vyhodil a dosadil svébytný vnitřek.

Na předních sedadlech je to Mercedes klasického střihu, respektive spíše už minulé generace. Ve větších vozech, ale třeba i ve faceliftované třídě C či v novém "Áčku" už například najdete větší obrazovku a jiný software infotainmentu. Ta v obrovském Véčku vypadá až příliš miniaturně. Jinak je všechno tam, kde to v Mercedesu hledáte. Skvělé ovládání systému Command je však kompromisně umístěno tak, že jej nemůžete ovládat s opřeným loktem, ale ruku je nutné krkolomně natáčet. Palubní deska je vysoce kvalitní a pěkná na pohled - na poměry osobních dodávek je vyloženě luxusní, včetně detailů typu matně chromovaného ovládání oken nebo krásného volantu s potahem z perforované kůže.

Víte, co je pod povrchem sedačky Mercedesu třídy S? Video prozradí

Víte, co je pod povrchem sedačky Mercedesu třídy S? Video prozradí

Z pohledu řidiče lze tak vyloženě kritizovat jen dvě věci. Uhlazený design z typickou chromovou linkou uprostřed palubní desky si vyžádal i kompromisy, které u užitkové verze nenajdete. Například jediné místo, kam si odložit telefon, je do přihrádky, která v podstatě leží na podlaze. Také se do sedadel musíte vyloženě vyšplhat. Já vím, je to dodávka, ale na můj vkus jsou sedadla ukotvena až příliš vysoko i na tuto kategorii, což dělá až barovou pozici za volantem.

Přesuňme se ale na zadní řady, a to po příjemném tmavém koberci na podlaze. Konfigurovat i tuto verzi lze různě, my jsme na test přebrali pětimístnou, maximem je sedm míst. Tři sedadla jsou zde spojena k sobě a tak na jejich vyjmutí je potřeba dvou mužů. Krom stěhování je ale vyndavat nemusíte. Dají se jednoduše posouvat, a když je jinou páčkou sklopíte, vytvoříte lůžko. Navazuje na ně totiž doplněk v zavazadlovém prostoru, taktéž umístěný na kolejnicích. Ten můžete klidně vozit s sebou, je totiž sklopitelný.

Zajímavější je ovšem spaní nahoře. Jedná se o typické řešení Westfalia. Stačí z předních míst odjistit dvě pojistky a malým zatlačením se stan vysune na plynových vzpěrách. K opětovnému zavření stačí zatlačit na pravou vzpěru, jak napovídá i potisk na látce stanu (koukněte do fotogalerie). Matrace je překvapivě pohodlná, celá se dá i se stropem vyklopit nahoru, díky čemuž můžete pod postelí stát. Vzhledem k absenci kuchyňky to ale není tak podstatné. Spí se samozřejmě hlavou k volantu a pohodlně jsem se coby dospělý s výškou 190 centimetrů vešel. Potěší LED lampičky s trojí intenzitou svícení.

Jistit sebe či děti můžete chytře řešenou sítí. Ostatně, právě děti se nahoru budou těšit asi nejvíce. A vy jim tuto radost nakonec rádi přenecháte. Prostoru je sice dost, ale nepochybně komfortněji se vyspíte na širším spodním lůžku, kde zatáhnete záclony a máte zkrátka lepší, vzdušnější pocit. Také je dole tepleji. Spaní jsem zkoušel za jarní až mrazivé noci, a i přesto, že je auto vybaveno přídavným topením, nahoru se teplý vzduch nedostával v dostatečné míře, především na nohy. A látka je pořád látka, i když je stan kvalitní.

V tomto konkrétním autě nejsou ani elektricky posuvné boční dveře, ani kuchyň, dřevěná podlaha, kožené čalounění či markýza se stolečky. Luxusu a výbavy si tak užijete spíše jako řidič při cestování. Verze Horizon je takto přesně myšlena, i proto v reklamních spotech vidíte například nadšeného fotografa, který z městské džungle mizí do hor. A ten třeba stoleček na grilování úplně neocení...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků