Test Mercedes CLK 200: nenápadný reformátor

Mercedes-Benz CLK zavedl kdysi řadu pozoruhodných novinek. Jak jezdí po dvanácti letech provozu? (test ojetiny)
Seznam kapitol
  1. „Velký podvod“, Transpondér a CAN, Vyspělá elektronika
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Komfortní a propracovaný, Pracoviště řidiče
  4. Zavazadelník překvapujících předností, Na silnici, Závěrem
  5. Okem obchodníka, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

„Velký podvod“

Značka Mercedes-Benz má s výrobou dvoudveřových automobilů bohaté zkušenosti, ale snad s výjimkou typu SL „Gullwing“ se vždy jednalo spíše o sedany „tudor“ než o skutečná kupé. To se však změnilo na sklonku roku 1996, kdy Mercedes představil zcela novou řadu CLK. Veřejnost ji poprvé spatřila na autosalonu v Detroitu v roce 1997. Z řady důvodů, ke kterým se dostaneme později, šlo pro značku ze Stuttgartu o zlomový model.

Připomeňme, že vozy Mercedes-Benz byly v polovině devadesátých let zaměřeny především na konzervativní zákazníky, kteří lpěli na komfortu a spolehlivosti, žádné výstřelky a extravagance zkrátka neočekávali. V tom se však objevil neobyčejně hravý, malý roadster SLK, záhy následovaný modelem CLK s podobnou nabídkou pohonných jednotek, prvním plně čtyřmístným kupé značky Mercedes po druhé světové válce.

Klepněte pro větší obrázek
Mercedes - Benz SLS a SL "Gullwing" při vzácném setkání na letošním XVII. Oldtimer Festivalu ve Slavkově. Skvělá auta, čtyři cestující ale neuveze žádné z nich...

Ačkoli design zadní části karoserie a přídi se dvěma páry samostatných elipsovitých světlometů jasně odkazoval na „masařku“, tedy větší sedan E, ukrývalo CLK podlahovou plošinu menšího typu C. Ba co více, toto auto se prodávalo přímo za ceny „éčka“. Na přímější hru se zákazníky přistoupil Mercedes teprve nedávno s premiérou stávající řady E, jež do sebe absorbovala i následnický model typu CLK a dodává se tedy i s dvoudveřovou karoserií kupé a kabriolet, byť opět s podlahovou plošinou modifikovanou z „céčka“.

Transpondér a CAN

Nebývá zvykem, aby se úzce profilovaný vůz, jakým typ CLK jistě je, stal nositelem takového množství pokrokových technických prvků, přesto k tomu došlo. Tento model se tak stal prvním vozem své značky, u kterého byl klasický kovový klíč nahrazen elektronickým transpondérem komunikujícím skrze infračervené a radiové vlny s řídicími jendotkami a imobilizérem. Nutno dodat, že tento transpondér některým Mercedesům zůstal v takřka nezměněné podobě dodnes. Jeho výhodou se staly možnost programování včetně dálkového spouštění oken nebo odemčení pouze řidičových dveří po prvním zmáčknutí tlačítka, ale též spolehlivá komunikace s pokrokovým imobilizérem s plovoucím kódem. Součástí klíčku byla výsuvná planžeta pro nouzové odemčené dveří nebo zavazadelníku skrze klasický zámek, motor jím však po vybití baterie v transpondéru nespustíte.

Ve své době ještě nepříliš běžným jevem se stalo použití sběrnicového datového systému CAN (Controller Area Network), který významně zjednodušil elektroinstalaci a zvýšil možnosti nejrůznějších individualizovaných úkonů. Na palubě vozu tak najdeme dva digitální kabelové okruhy, jeden v motorovém prostoru a druhý v interiéru. Jimi jsou propojeny všechny řídicí jednotky, přičemž každá z těchto jednotek je schopna rozpoznat, zda konkrétní signál patří právě jí. Uvedené prvky dnes považujeme u řady moderních automobilů za běžné, ale zde hovoříme o modelu představeném před čtrnácti lety...

Vyspělá elektronika

Také další prvky nám dávají jen stěží uvěřit konstrukčnímu stáří modelu CLK. Citlivá mřížka v sedáku spolujezdcova sedadla akceptuje zatížení do 12 kg, jinak vyřazuje z činnosti čelní a boční airbag (řidič je o tom informován kontrolkou vpravo od voliče převodovky), ovšem při instalaci dětské sedačky deaktivuje pouze ten boční. Připlatit si bylo možno za vestavěný navigační systém APS, ale též parkovací soustavu Parktronic s šesti čidly v předním a čtyřmi čidly v zadním nárazníku. Z většího typu E byla adaptována soustava Assyst sledující kvalitu oleje a informující řidiče o skutečné potřebě jeho výměny. Primátem se stala standardní instalace elektronického brzdového asistentu BAS, chcete-li umocňovače brzdného účinku, jenž řidiči pomáhá brzdit v extrémních situacích, ESP se pak dodávalo za příplatek.

Obzvláštní pozornost byla věnována aerodynamickému řešení karoserie, o čemž svědčí i jeho hladký povrch se zasklením maximálně přiblíženým jejím obrysům. Záměrem bylo omezit zejména znečišťování oken a snížit vztlak na nápravách, původně se počítalo s instalací speciálních podběhových spoilerů, nicméně konstrukce specifických ráfků kol, schopných účinně odsávat vzduch, toto řešení nakonec vykompenzovalo.

A ještě se zmiňme o jedné zajímavosti, tentokrát vyřešené naopak čistě mechanicky a jednoduše. Potíží všech vozů s bezrámovými okny je potřeba zaskočení skla do horní těsnicí gumové lišty, což většina výrobců řeší elektronicky řízeným pohybem okna poté, co cestující sáhne na kliku (zvláště v zimě to však bývá problém). Namísto toho u Mercedesu upravili závěsy dveří tak, že po otevření celé dveře poklesnou o nějaké 3 milimetry, což ke zmíněnému účelu zcela postačuje. Mohutný kovový zámek pak při zavírání dveře pozvedne a okno zasune pod těsnění.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Velký podvod“, Transpondér a CAN, Vyspělá elektronika
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Komfortní a propracovaný, Pracoviště řidiče
  4. Zavazadelník překvapujících předností, Na silnici, Závěrem
  5. Okem obchodníka, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

bazar

Mercedes A 1,7
Rok výroby: 2003
Stav: 157 828 km
Cena: 60 000 Kč
Mercedes Vito 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 172 821 km
Cena: 210 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 152 665 km
Cena: 326 000 Kč
Mercedes E 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 274 737 km
Cena: 68 000 Kč
Mercedes E 2,1
Rok výroby: 2009
Stav: 135 915 km
Cena: 450 000 Kč
Mercedes C 2,3
Rok výroby: 2001
Stav: 124 153 km
Cena: 88 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků