Test Mercedes CLK 200: nenápadný reformátor

Mercedes-Benz CLK zavedl kdysi řadu pozoruhodných novinek. Jak jezdí po dvanácti letech provozu? (test ojetiny)
Seznam kapitol
  1. „Velký podvod“, Transpondér a CAN, Vyspělá elektronika
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Komfortní a propracovaný, Pracoviště řidiče
  4. Zavazadelník překvapujících předností, Na silnici, Závěrem
  5. Okem obchodníka, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

„Velký podvod“

Značka Mercedes-Benz má s výrobou dvoudveřových automobilů bohaté zkušenosti, ale snad s výjimkou typu SL „Gullwing“ se vždy jednalo spíše o sedany „tudor“ než o skutečná kupé. To se však změnilo na sklonku roku 1996, kdy Mercedes představil zcela novou řadu CLK. Veřejnost ji poprvé spatřila na autosalonu v Detroitu v roce 1997. Z řady důvodů, ke kterým se dostaneme později, šlo pro značku ze Stuttgartu o zlomový model.

Připomeňme, že vozy Mercedes-Benz byly v polovině devadesátých let zaměřeny především na konzervativní zákazníky, kteří lpěli na komfortu a spolehlivosti, žádné výstřelky a extravagance zkrátka neočekávali. V tom se však objevil neobyčejně hravý, malý roadster SLK, záhy následovaný modelem CLK s podobnou nabídkou pohonných jednotek, prvním plně čtyřmístným kupé značky Mercedes po druhé světové válce.

Klepněte pro větší obrázek
Mercedes - Benz SLS a SL "Gullwing" při vzácném setkání na letošním XVII. Oldtimer Festivalu ve Slavkově. Skvělá auta, čtyři cestující ale neuveze žádné z nich...

Ačkoli design zadní části karoserie a přídi se dvěma páry samostatných elipsovitých světlometů jasně odkazoval na „masařku“, tedy větší sedan E, ukrývalo CLK podlahovou plošinu menšího typu C. Ba co více, toto auto se prodávalo přímo za ceny „éčka“. Na přímější hru se zákazníky přistoupil Mercedes teprve nedávno s premiérou stávající řady E, jež do sebe absorbovala i následnický model typu CLK a dodává se tedy i s dvoudveřovou karoserií kupé a kabriolet, byť opět s podlahovou plošinou modifikovanou z „céčka“.

Transpondér a CAN

Nebývá zvykem, aby se úzce profilovaný vůz, jakým typ CLK jistě je, stal nositelem takového množství pokrokových technických prvků, přesto k tomu došlo. Tento model se tak stal prvním vozem své značky, u kterého byl klasický kovový klíč nahrazen elektronickým transpondérem komunikujícím skrze infračervené a radiové vlny s řídicími jendotkami a imobilizérem. Nutno dodat, že tento transpondér některým Mercedesům zůstal v takřka nezměněné podobě dodnes. Jeho výhodou se staly možnost programování včetně dálkového spouštění oken nebo odemčení pouze řidičových dveří po prvním zmáčknutí tlačítka, ale též spolehlivá komunikace s pokrokovým imobilizérem s plovoucím kódem. Součástí klíčku byla výsuvná planžeta pro nouzové odemčené dveří nebo zavazadelníku skrze klasický zámek, motor jím však po vybití baterie v transpondéru nespustíte.

Ve své době ještě nepříliš běžným jevem se stalo použití sběrnicového datového systému CAN (Controller Area Network), který významně zjednodušil elektroinstalaci a zvýšil možnosti nejrůznějších individualizovaných úkonů. Na palubě vozu tak najdeme dva digitální kabelové okruhy, jeden v motorovém prostoru a druhý v interiéru. Jimi jsou propojeny všechny řídicí jednotky, přičemž každá z těchto jednotek je schopna rozpoznat, zda konkrétní signál patří právě jí. Uvedené prvky dnes považujeme u řady moderních automobilů za běžné, ale zde hovoříme o modelu představeném před čtrnácti lety...

Vyspělá elektronika

Také další prvky nám dávají jen stěží uvěřit konstrukčnímu stáří modelu CLK. Citlivá mřížka v sedáku spolujezdcova sedadla akceptuje zatížení do 12 kg, jinak vyřazuje z činnosti čelní a boční airbag (řidič je o tom informován kontrolkou vpravo od voliče převodovky), ovšem při instalaci dětské sedačky deaktivuje pouze ten boční. Připlatit si bylo možno za vestavěný navigační systém APS, ale též parkovací soustavu Parktronic s šesti čidly v předním a čtyřmi čidly v zadním nárazníku. Z většího typu E byla adaptována soustava Assyst sledující kvalitu oleje a informující řidiče o skutečné potřebě jeho výměny. Primátem se stala standardní instalace elektronického brzdového asistentu BAS, chcete-li umocňovače brzdného účinku, jenž řidiči pomáhá brzdit v extrémních situacích, ESP se pak dodávalo za příplatek.

Obzvláštní pozornost byla věnována aerodynamickému řešení karoserie, o čemž svědčí i jeho hladký povrch se zasklením maximálně přiblíženým jejím obrysům. Záměrem bylo omezit zejména znečišťování oken a snížit vztlak na nápravách, původně se počítalo s instalací speciálních podběhových spoilerů, nicméně konstrukce specifických ráfků kol, schopných účinně odsávat vzduch, toto řešení nakonec vykompenzovalo.

A ještě se zmiňme o jedné zajímavosti, tentokrát vyřešené naopak čistě mechanicky a jednoduše. Potíží všech vozů s bezrámovými okny je potřeba zaskočení skla do horní těsnicí gumové lišty, což většina výrobců řeší elektronicky řízeným pohybem okna poté, co cestující sáhne na kliku (zvláště v zimě to však bývá problém). Namísto toho u Mercedesu upravili závěsy dveří tak, že po otevření celé dveře poklesnou o nějaké 3 milimetry, což ke zmíněnému účelu zcela postačuje. Mohutný kovový zámek pak při zavírání dveře pozvedne a okno zasune pod těsnění.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Velký podvod“, Transpondér a CAN, Vyspělá elektronika
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Komfortní a propracovaný, Pracoviště řidiče
  4. Zavazadelník překvapujících předností, Na silnici, Závěrem
  5. Okem obchodníka, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků