TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: Dělník ve fraku

Doba postdieselgatová plnotučným agregátům nepřeje a objemnější víceválcové motory jsou pod tlakem emisních norem na ústupu i v těch kategoriích, kde dávají největší smysl. Tam, kde nejde ani tolik o image a adrenalin, ale kde výkon je třeba k práci. A tak je šestiválcových pick-upů na našem trhu zkrátka jako šafránu. Nejnovějším z nich je Mercedes třídy X, kterému jsme se podívali na zoubek.
Radosti
Suverénní výkon a přijatelná spotřeba
Impozantní a líbivý design
Příjemný kompromis mezi terénními schopnostmi a komfortem na silnici
Starosti
Relativně hlučný motor a pomalejší převodovka
Kompromisy ve výbavě a zpracování
Prostor na zadních sedadlech
7  /10

Kategorie pick-upů je v Česku spíše minoritním automobilovým segmentem, byť nabídka se postupně rozšiřuje a na silnicích lze potkat stále více a více praktických univerzálů s korbou. Ostatně v první patnáctce globálně nejprodávanějších modelů v roce 2018 najdete pick-upy hned čtyři. U nás je výběr stále poněkud omezenější, nicméně pokud potřebujete pick-up, který uveze tunu užitečného zatížení, utáhne tři a půl tuny, a navíc skrývá pod kapotou pro konejšivou jistotu rezervy výkonu vznětový šestiválec, možnosti tu jsou.

Všeho všudy tři. Nechcete-li se smiřovat s výrazně omezenou dostupností autorizované servisní sítě, čímž odpadá RAM 1500 Ecodiesel, pak vlastně jen dvě. Volkswagen Amarok V6 a Mercedes X 350 d. V době, kdy Mercedes ohlásil příchod šestiválcové třídy X, si mohl nárokovat titul nejsilnějšího pick-upu, Amarok ale mezitím (v souvislosti s novými emisními předpisy) posílil a oba dva hegemoni třídy nabízejí na puntík shodných 190 kW (258 koní) a 550 N.m točivého momentu. Otázka tedy na první pohled zní jasně, zda „lidovku“, nebo „prémii“. Tak jednoduché to ale není.

Volba priorit

Když Mercedes ohlásil příchod třídy X s V6 a ukázal dva designové koncepty, napadlo asi nejednoho člověka, že je na obzoru opravdový univerzál, který rozmazlí luxusem, ale přitom bude „z poctivého železa“. Něco jako takový trochu užitečnější a rudimentárnější Range Rover. Za dobu testu si šestiválcovou třídu X shodou okolností s velkým zájmem prohlédlo několik lidí, kteří se jak profesí, tak finančně pohybují ve sféře potenciálních zákazníků prémiového pick-upu s rozmařilým šestiválcem.

Vznětový Mercedes-Benz G 350 d rozšiřuje nabídku v ČR. Na kolik vyjde?

Vznětový Mercedes-Benz G 350 d rozšiřuje nabídku v ČR. Na kolik vyjde?

Do jednoho o třídě X uvažovali právě jako o takové chlapáčtější alternativě k velkému SUV, která ale umí vzít i za práci. Jaksi automaticky předpokládali, že zcela mimochodem splní i požadavky, které se běžně pokládají za standard u luxusních SUV. Taková je moc třícípé hvězdy. A právě tady se rozhoduje, zda třída X je, či není dobrou volbou.

X jako pracovní nástroj

Základem třídy X je masivní rám, zadní tuhá náprava, která je pro lepší komfort uložena na vinutých pružinách a poctivě podélně i příčně stabilizovaná, a pohon všech kol bez „elektronických šidítek“ s trojicí diferenciálů, nabízející automatický režim 4x4, pevnou čtyřkolku a redukovaný pohon všech kol. Za rozumné peníze lze dokoupit uzávěru zadního diferenciálu a vše lze ovládat snadno a „za pochodu“ kolečkem a tlačítkem ve spodní části palubní desky.

Pod kapotou trůní léty ověřený vidlicový šestiválec OM642 přeplňovaný VGT turbodmychadlem, spojený s taktéž prověřeným měničovým automatem 7G-Tronic 722.9 (obojí nepřevzaté, vlastní konstrukce). S touto hardwarovou výbavou se nám zkrátka ve zmrzlém terénu nepodařilo najít nic, s čím by si X-Klasse bez problému neporadila (limitem byly především silniční pneumatiky). Automat nabízí off-roadový režim, který chytře pracuje s prokluzem měniče tak, aby byl vždy k dispozici dostatek točivého momentu v jakémkoli stoupání. Asistent pro sjíždění svahů se spolehlivě postará o cestu dolů.

Navíc je X při jízdě v terénu na poměry třídy velmi komfortní. To platí i na silnici, kde si odpružení suverénně a bez bouchání poradí i s velkými dírami ve vyšších rychlostech. Do těch se ostatně není problém dostat, šestiválec srdnatě táhne i na dálnici a poskytuje solidní akceleraci i v rychlostech, kde čtyřválce konkurence již začínají rezignovat.

Brabus vyladil Mercedes-Benz X. Výkon vzrostl spíše symbolicky

Brabus vyladil Mercedes-Benz X. Výkon vzrostl spíše symbolicky

Na vůz s rámovou konstrukcí je X-Klasse i na dálnici ukázkově stabilní, což ostatně platí i na okreskách a ve městě. Podvozek nevyvede z míry ani přejezd příčných prahů, kopání od zadní tuhé nápravy na retardérech se tu nekoná. Dokonce i přejezd třeba tramvajových kolejí v zatáčce není pro Xko důvodem k odskakování, houpání, nebo jiným neplechám.

Brzdy se dobře dávkují, i z rychlostí hodně nad 100 km/h jsou nad poměry účinné a ani na plných brzdách vůz nevlaje. Mercedes myslel i na moderní vychytávky, které přizpůsobil využití v pracovním autě. Systém kamer s 360° záběrem z ptačí perspektivy je ukázkově přehledný a dobře potlačuje přirozené zkreslení rybího oka objektivů (za příplatek 27.401 Kč). Móda schovávání základních funkcí do menu infotainmentu se třídě X vyhnula, vše podstatné má hardwarové ovladače a funkce infotainmentu Command Online lze do jedné ovládat kolečkem nebo touchpadem, takže si s nimi poradíte i v rukavicích, stejně jako s jakýmkoli jiným ovládacím prvkem v interiéru.

Naprosto v pořádku je i ložná plocha 2,466 m2 (s širokou nabídkou příslušenství a bedlinerů) a myslelo se i na detaily jako doplňování AdBlue. Nemusíte s redukčním nástavcem obíhat auto a hledat, kde nechal tesař díru. Velké hrdlo je umístěno pod samostatným víčkem na prvé straně, zatímco vlevo je pod tímtéž hrdlo na tankování nafty.

Pár negativ by se ale přeci jen našlo. Jízda je, jak bylo řečeno, na poměry pick-upů velmi hladká, takže si ani nerozlijete kávu. Tedy nerozlili byste si, kdybyste si ji měli kam dát. V jediném držáku na centrální konzoli totiž spolehlivě budou ležet klíče (od Nissanu, jen ozdobené trojcípou hvězdou) a váš odolný vodotěsný pracovní tlačítkový telefon. Že máte dotykový strong-phone? Ten bude muset zůstat v kapse, do středového úložného prostoru se nevejde.

TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

V celém interiéru nenajdete s výjimkou kapes na dveřích a prostoru pod loketní opěrkou (s USB a 12V zásuvkami) jediný odkládací prostor. Žádné poličky v palubní desce, žádné úložné prostory na ní. Tohle opomenutí vám asi bude vadit vždy, v terénu může být nepříjemné ještě jedno. Že je volič převodovky (na podlaze místo pro dnešní Mercedesy tradičního umístění na sloupku) ve svém chodu rovnou kulisou trochu agrární, je u pracovního pick-upu jedno. To, že nemá polohu pro manuální volbu převodů už ale nepotěší. Jsou zde sice pádla pod volantem, ale hledejte si to správné, když v boji s úzkou lesní cestou máte ruce „do vánočky“ a volant každou chvíli v jiné pozici.

Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Touareg 3.0 TSI Black Style: Když nafta nevoní a spotřeba nevadí

Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion

Od uvedení nové generace Volkswagenu Touareg na český trh uběhl už více než rok. Benzinový motor je v nabídce osamocen, výkonem se však řadí k nejlepším. Stojí za zvážení, nebo je lepší zůstat u obligátního turbodieselu?

8.  8.  2019 | Jan Mička | 51 příspěvků