TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power | Foto: Ondřej Lilling

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling
TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling
TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling
TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power Foto: Ondřej Lilling
57
Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: Dělník ve fraku

Doba postdieselgatová plnotučným agregátům nepřeje a objemnější víceválcové motory jsou pod tlakem emisních norem na ústupu i v těch kategoriích, kde dávají největší smysl. Tam, kde nejde ani tolik o image a adrenalin, ale kde výkon je třeba k práci. A tak je šestiválcových pick-upů na našem trhu zkrátka jako šafránu. Nejnovějším z nich je Mercedes třídy X, kterému jsme se podívali na zoubek.

Radosti
Suverénní výkon a přijatelná spotřeba
Impozantní a líbivý design
Příjemný kompromis mezi terénními schopnostmi a komfortem na silnici
Starosti
Relativně hlučný motor a pomalejší převodovka
Kompromisy ve výbavě a zpracování
Prostor na zadních sedadlech
7  /10

Kategorie pick-upů je v Česku spíše minoritním automobilovým segmentem, byť nabídka se postupně rozšiřuje a na silnicích lze potkat stále více a více praktických univerzálů s korbou. Ostatně v první patnáctce globálně nejprodávanějších modelů v roce 2018 najdete pick-upy hned čtyři. U nás je výběr stále poněkud omezenější, nicméně pokud potřebujete pick-up, který uveze tunu užitečného zatížení, utáhne tři a půl tuny, a navíc skrývá pod kapotou pro konejšivou jistotu rezervy výkonu vznětový šestiválec, možnosti tu jsou.

Všeho všudy tři. Nechcete-li se smiřovat s výrazně omezenou dostupností autorizované servisní sítě, čímž odpadá RAM 1500 Ecodiesel, pak vlastně jen dvě. Volkswagen Amarok V6 a Mercedes X 350 d. V době, kdy Mercedes ohlásil příchod šestiválcové třídy X, si mohl nárokovat titul nejsilnějšího pick-upu, Amarok ale mezitím (v souvislosti s novými emisními předpisy) posílil a oba dva hegemoni třídy nabízejí na puntík shodných 190 kW (258 koní) a 550 N.m točivého momentu. Otázka tedy na první pohled zní jasně, zda „lidovku“, nebo „prémii“. Tak jednoduché to ale není.

Volba priorit

Když Mercedes ohlásil příchod třídy X s V6 a ukázal dva designové koncepty, napadlo asi nejednoho člověka, že je na obzoru opravdový univerzál, který rozmazlí luxusem, ale přitom bude „z poctivého železa“. Něco jako takový trochu užitečnější a rudimentárnější Range Rover. Za dobu testu si šestiválcovou třídu X shodou okolností s velkým zájmem prohlédlo několik lidí, kteří se jak profesí, tak finančně pohybují ve sféře potenciálních zákazníků prémiového pick-upu s rozmařilým šestiválcem.

Do jednoho o třídě X uvažovali právě jako o takové chlapáčtější alternativě k velkému SUV, která ale umí vzít i za práci. Jaksi automaticky předpokládali, že zcela mimochodem splní i požadavky, které se běžně pokládají za standard u luxusních SUV. Taková je moc třícípé hvězdy. A právě tady se rozhoduje, zda třída X je, či není dobrou volbou.

X jako pracovní nástroj

Základem třídy X je masivní rám, zadní tuhá náprava, která je pro lepší komfort uložena na vinutých pružinách a poctivě podélně i příčně stabilizovaná, a pohon všech kol bez „elektronických šidítek“ s trojicí diferenciálů, nabízející automatický režim 4x4, pevnou čtyřkolku a redukovaný pohon všech kol. Za rozumné peníze lze dokoupit uzávěru zadního diferenciálu a vše lze ovládat snadno a „za pochodu“ kolečkem a tlačítkem ve spodní části palubní desky.

Pod kapotou trůní léty ověřený vidlicový šestiválec OM642 přeplňovaný VGT turbodmychadlem, spojený s taktéž prověřeným měničovým automatem 7G-Tronic 722.9 (obojí nepřevzaté, vlastní konstrukce). S touto hardwarovou výbavou se nám zkrátka ve zmrzlém terénu nepodařilo najít nic, s čím by si X-Klasse bez problému neporadila (limitem byly především silniční pneumatiky). Automat nabízí off-roadový režim, který chytře pracuje s prokluzem měniče tak, aby byl vždy k dispozici dostatek točivého momentu v jakémkoli stoupání. Asistent pro sjíždění svahů se spolehlivě postará o cestu dolů.

Navíc je X při jízdě v terénu na poměry třídy velmi komfortní. To platí i na silnici, kde si odpružení suverénně a bez bouchání poradí i s velkými dírami ve vyšších rychlostech. Do těch se ostatně není problém dostat, šestiválec srdnatě táhne i na dálnici a poskytuje solidní akceleraci i v rychlostech, kde čtyřválce konkurence již začínají rezignovat.

Na vůz s rámovou konstrukcí je X-Klasse i na dálnici ukázkově stabilní, což ostatně platí i na okreskách a ve městě. Podvozek nevyvede z míry ani přejezd příčných prahů, kopání od zadní tuhé nápravy na retardérech se tu nekoná. Dokonce i přejezd třeba tramvajových kolejí v zatáčce není pro Xko důvodem k odskakování, houpání, nebo jiným neplechám.

Brzdy se dobře dávkují, i z rychlostí hodně nad 100 km/h jsou nad poměry účinné a ani na plných brzdách vůz nevlaje. Mercedes myslel i na moderní vychytávky, které přizpůsobil využití v pracovním autě. Systém kamer s 360° záběrem z ptačí perspektivy je ukázkově přehledný a dobře potlačuje přirozené zkreslení rybího oka objektivů (za příplatek 27.401 Kč). Móda schovávání základních funkcí do menu infotainmentu se třídě X vyhnula, vše podstatné má hardwarové ovladače a funkce infotainmentu Command Online lze do jedné ovládat kolečkem nebo touchpadem, takže si s nimi poradíte i v rukavicích, stejně jako s jakýmkoli jiným ovládacím prvkem v interiéru.

Naprosto v pořádku je i ložná plocha 2,466 m2 (s širokou nabídkou příslušenství a bedlinerů) a myslelo se i na detaily jako doplňování AdBlue. Nemusíte s redukčním nástavcem obíhat auto a hledat, kde nechal tesař díru. Velké hrdlo je umístěno pod samostatným víčkem na prvé straně, zatímco vlevo je pod tímtéž hrdlo na tankování nafty.

Pár negativ by se ale přeci jen našlo. Jízda je, jak bylo řečeno, na poměry pick-upů velmi hladká, takže si ani nerozlijete kávu. Tedy nerozlili byste si, kdybyste si ji měli kam dát. V jediném držáku na centrální konzoli totiž spolehlivě budou ležet klíče (od Nissanu, jen ozdobené trojcípou hvězdou) a váš odolný vodotěsný pracovní tlačítkový telefon. Že máte dotykový strong-phone? Ten bude muset zůstat v kapse, do středového úložného prostoru se nevejde.

V celém interiéru nenajdete s výjimkou kapes na dveřích a prostoru pod loketní opěrkou (s USB a 12V zásuvkami) jediný odkládací prostor. Žádné poličky v palubní desce, žádné úložné prostory na ní. Tohle opomenutí vám asi bude vadit vždy, v terénu může být nepříjemné ještě jedno. Že je volič převodovky (na podlaze místo pro dnešní Mercedesy tradičního umístění na sloupku) ve svém chodu rovnou kulisou trochu agrární, je u pracovního pick-upu jedno. To, že nemá polohu pro manuální volbu převodů už ale nepotěší. Jsou zde sice pádla pod volantem, ale hledejte si to správné, když v boji s úzkou lesní cestou máte ruce „do vánočky“ a volant každou chvíli v jiné pozici.

Pokračování 2 / 3

X jako drsnější alternativa k SUV

Myšlenka, že by třída X mohla zastat roli SUV, se přímo nabízí. Design plně odpovídající paletě ostatních moderních modelů značky se neztratí ani před posh golfovým klubem, uvnitř také vypadá k světu a díky svým schopnostem poděděným po mateřském Nissanu umí drsňácký appeal podpořit i faktickými schopnostmi v terénu. Což, upřímně řečeno, valné většině SUV moc vlastní není, jakkoli se vás propagační materiály hýřící dobrodružstvím mohou snažit přesvědčit o opaku.

Mercedes třídy X samozřejmě umí zastat i tuto roli, ale nepočítejte s tím, že to půjde bez kompromisů. A není jich úplně málo. Prvním z nich je přirozeně konstrukce s rámem, vycházející z Nissanu Navara. Jakkoli se podvozek podařilo na pick-up naladit velmi komfortně a univerzálně, je důležité si uvědomit, že ono „na pick-up“ má svůj význam. Například konstantního jemného otřásání na drobných nerovnostech se zkrátka nezbavíte a průměr otáčení 13,4 metru s pomalým převodem řízení by asi zájemce o luxusní SUV také překvapil. Podobné je to i s místem na zadních sedačkách, kde se sedí vysoko (kvůli rámu a nádrži), prostor nad hlavou nedává dospělým na delších cestách příliš důvodů k radosti a s koleny se také musí dosti uskromnit. U pick-upů je to vesměs normální, ale zájemce o SUV má patrně značně jiné představy.

Myšlence prémiového luxusu nenahrává ani to, že Mercedes osadil Xko „ze skladových zásob“. Starší generace šestiválce není nijak skvěle odhlučněná (na SUV, na pick-up je to v celkem v pořádku). Na plný plyn sice zní hezky, ale při nízkém zatížení, tedy ve valné většině každodenního provozu, je zvuk spíše nepříjemný. Automat 7G-Tronic Plus má také poněkud „oldschoolový“ projev. Rychlostí řazení (a reakce na povel pádlem) se s nejmodernějšími dvouspojkami a rychlými měničovými automaty nemůže úplně rovnat. Řadí ale sametově hlaďoučce, až tak, že nebýt zvuku motoru, ani byste si změn převodů nevšimli.

Ovšem motor je slyšet celkem citelně. I proto, že v režimu Comfort (do kterého se po každém nastartování defaultně vrátí) drží při jízdě konstantní rychlostí velmi dlouho zbytečně vysoké otáčky. Režim Eco je v tomto výrazně lepší (nemusíte co chvíli tahat za prvé pádlo a volit vyšší stupeň), ale musíte jej při každé jízdě znovu zapnout. Pokud budete chtít využít svých skoro 260 koní a 550 N.m, počítejte s tím, že při ostrém rozjezdu převodovka chvíli zaváhá. Totéž při pružném zrychlení při předjíždění, po němž si dlouho „rovná kolečka“, než postupně dořadí optimální kvalt, odpovídající již nějakou chvíli udržované cestovní rychlosti.

List příplatkových výbav je u třídy X dlouhý a umí vyhovět lecjaké rozmařilosti, jak se na Mercedes sluší. Ale i zde místy platí, že za své peníze nedostanete to nejlepší, co Mercedes umí, ale starší skladová řešení. Nenechte se proto mýlit třeba infotainmentovým systémem Command Online za 66.441 Kč příplatku. Jakkoli na stavbě nebo v lese má ovládání výhradně hardwarovými prvky své opodstatnění, představě toho pravého luxusu dnes již úplně nevyhoví.

Displej není dotykový, a i ten největší staromilec bude po chvíli zadávání adresy do navigace výhradně otočným kolečkem muset uznat, že ty dotykové systémy mají v některých ohledech cosi do sebe. Přítomnost touchpadu na kritice nic nemění, neb s jeho pomocí lze toliko přeskakovat v menu (dubluje kolečko). Psaní prstem nerozpoznává, zoomovat dvěma prsty nelze a pro potvrzení je třeba jej zmáčknout (žádný dvojklik).

Z moderních technologií by mohl zájemce o výbavou našlapané drsné SUV zklamat i asistent jízdy v pruzích. Ten je sice ve standardu, ale ani zde si pod touto položkou nepředstavujte, že si na dálnici uděláte pohodlí a auto se o vše postará skoro samo. Systém upozorní na hrozící opuštění pruhu, zavibruje volantem a pomocí brzd se (s omezeným účinkem) pokusí v pruhu udržet. Do řízení zasahovat neumí (protože třída X má staromilský a v terénu šikovný hydraulický posilovač řízení).

X jako Mercedes

Uvažujete-li o X-Klasse v intencích prémiové třídy (a cenovky - včetně cen příplatků), najde se pro kritiku docela slušná řádka příležitostí. Zavedená logika, říkající, že „když to vypadá jako kachna, kváká to jako kachna, tak to určitě bude kachna,“ se míjí účinkem. Třída X neumí úplně zamaskovat, původ u aliančního Nissanu. Dalo by se s trochou nadsázky říci, že do pasu je to Mercedes, od pasu dolů Navara.

V interiéru to platí přesně. Ztvárnění kapličky přístrojů s působivou grafikou, výdechy klimatizace, prohnutý dekorační pás palubní desky s povrchem broušeného hliníku (objednat lze i působivé dřevo), volant obšitý perforovanou kůží i displej infotainmentu jasně říkají „Mercedes“. Panel ovládání klimatizace, kulisa voliče převodovky, výplně dveří, ovladače posuvu sedaček i jejich vyhřívání ale křičí „Nissan“. Na tom samozřejmě není nic špatného, vše je dobře slícované a materiály jsou OK. Ale ne „na Mercedes“. Už třeba jen kontrast delikátních odporů chodu typicky mercedesovského sdruženého ovladače pod volantem a chodu otočných ovladačů teploty klimatizace. Jsou to drobné detaily, ale všimnete si. A právě tyhle drobné detaily „dělají“ prémiovou třídu tím, čím je. Třídu, kde by se asi nemělo stávat, že se jemné vibrace motoru a pohonného řetězce konstantně přenášejí do volantu.

Další příklady? Zadní okna nemají dojezdy. LED světla sice mají znamenitý výkon, ale nenatáčí se do zatáček (o technologii matrix nemluvě) a mlhovky nemají cornering funkci. Zpětná zrcátka sice lze elektricky sklopit, ale jen kolébkovým přepínačem kabiny. Při uzamčení auta se automaticky sklopit neumějí. A volant nastavitelný jen výškově, navíc v až ostudně malém rozsahu (vyšší řidiči nevidí na indikátory blinkrů a ukazatel převodovky), je u auta hodně přes milion v dnešní době faux-pas bez ohledu na cokoli dalšího. X-Klasse s V6 je zkrátka velmi solidní pick-up, ale nepříliš okouzlující Mercedes.

Pokračování 3 / 3

Cena a závěr

Mercedes požaduje za X 350 d ve verzi Power 1.227.000 Kč. Testovaný kus byl nad rámec standardu dovybaven o až překvapivě cenově příznivou uzávěrku zadního diferenciálu (14.792 Kč), pakety Styl a Zima (40.253 + 10.148 Kč), DAB rádio (+10.063 Kč), kožené čalounění za 26.577 Kč, výše zmiňované kamery a infotainment, pár dalších drobností a roletu korby. Ta mimochodem za 48.943 Kč opravdu stojí, je masivní, pevná, ve vodících lištách se pohybuje bez zadrhávání a její uzamykací mechanismus bezvadně funguje i v mrazu a vlhku. A to věru není u nástaveb korby standardem.

Celková cena vyšplhala na 1.516.232 Kč, což není ani na V6 pick-up úplně za hubičku. Připočíst je třeba i provozní náklady. Na servis nabízí Mercedes různé balíčky služeb, které si můžete přizpůsobit dle individuálních potřeb. Počítejte také se spotřebou nafty kolem deseti litrů v průměru (my jsme jezdili s lehkou nohou za průměrné 9,4 l/100 km). Ve městě si X vezme podle hustoty provozu 10 až 12, s trochou smůly na zácpy i 15 litrů, na dálnici kolem třinácti stylem „kopec nekopec“. Pokud se spokojíte s rychlostmi do 110 km/h, pak na dohled desíti litrům. Mimo obce se s jistým sebezapřením dá jezdit i pod sedm, bez snahy lehce přes 8 l/100 km.

A vlastně ještě jedna důležitá věc. X-Klasse je zařazena v kategorii užitkových vozů, což mimo jiné znamená, že všechny výše uvedené ceny jsou bez DPH. S daní stál testovaný kus přes 1,83 milionu (pro srovnání: Amarok V6 stojí od 1,25 milionu včetně DPH). Pokud chcete pick-up s korbou, silným motorem a trochou stylu navíc, pak lze třídu X doporučit.

Poohlížíte-li se ale po nějakém chlapáčtějším dieselovém SUV, určitě by stálo za úvahu rozbít o kousek větší prasátko a zapřemýšlet nad právě uváděnou třídou G, vybavenou tím nejmodernějším, co Mercedes dnes umí nabídnout včetně hi-tech řadového šestiválce OM656.

Souhrn cen (bez DPH)
Základní cena vozu 804.500 Kč (X 220d/120 kW Pure)
Cena s testovaným motorem 1.123.500 Kč(X 350d/190 kW 4M AT Progressive)
Cena s test. motorem a výbavou 1.227.000 Kč (X 350d/190 kW 4M AT Power)
Cena testovaného vozu 1.516.232 Kč (X 350d/190 kW 4M AT Power)

 

Technické údaje: Mercedes-Benz X 350d 4Matic

Rok • stupeň výbavy
2019 • Power
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 987 cm3
Nejvyšší výkon
190 kW (258 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
550 Nm při 1 400 až 3 200 ot/min
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Hmotnost: provozní • celková
2 249 kg • 3 250 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,0 • 8,1 • 8,8 l/100 km
Rozvor náprav
3 150 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 632 mm • 1 632 mm
Rozměr pneumatik
225/55 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
5 340 × 1 920 × 1 819 mm

Základní výbava: Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 18palcová kola, uzávěrka diferenciálu rozvodovky, páka ruční brzdy v kůži, komfortní odpružení, rozjezdový asistent, regulace rychlosti pro sjíždění svahů, audio s 8 reproduktory, mlhovky, zpětná zrcátka elektricky sklopná, bezklíčové odemykání a startování, klimatizace Thermotronic, přístrojová deska v imitaci kůže s prošíváním, asistent dopravního značení, aktivní asistent jízdy v pruzích, LED světlomety, tempomat, rezervní kolo a další.

Volitelná výbava: Uzávěrka zadního diferenciálu (14.792 Kč), DAB (10.063 Kč), systém Comand Online (66.441 Kč), paket Parkování s 360stupňovou kamerou (27.401 Kč), dekor – hliníkový vzhled (2667 Kč), paket Styl (40.253 Kč), paket Zima (10.184 Kč), tažné zařízení (13.094 Kč), kožené čalounění (26.577 Kč), černé čalounění stropu (6426 Kč), dno nákladového prostoru s podélnými pruhy (7114 Kč), posuvný kryt nákladového prostoru (48.943 Kč). Ceny bez DPH.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud