Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Radosti
Opravdu luxusní interiér, skvělá sedadla
Supermoderní palubní výbava, i pro zadní cestující
Kultivovaný a plynule táhnoucí motor
Nízká spotřeba paliva
Plynulá a rychlá převodovka
Komfortní podvozek, specifický a jistý jízdní projev
Starosti
Pro někoho příliš nenápadný vzhled
Konkurenti nabízí i dotykové ovládání infotainmentu
Některé materiály uvnitř nejsou stoprocentní
Rezervní kolo, ani dojezdové, není v nabídce
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie28 fotografií
DSC03866.jpg DSC03867.jpg DSC03869.jpg

Mercedes-Benz třídy S se během své existence stal doslova symbolem. Nemusíme být fanatickými fanoušky třícípé hvězdy, přesto je nutné říci, že je jedním ze základních kamenů třídy luxusních voů. Konkurenti, ať už taktéž z Německa či odjinud, se vždy srovnávají právě s ním.

Od představení řady W222 už uplynuly téměř čtyři roky, v letošním roce tak přišel facelift. Jestliže zvenčí modernizaci snadno nepoznáte, zásadní věci se odehrály uvnitř. A právě testovací kus byl vybaven tím nejdůležitějším - motorem, který startuje návrat od vidlicových zpět k řadovým motorům.

Rozruch s ním neuděláte, ale to je asi jeho úkol...

Pokud se projdete po centru Prahy, vsadíme se s vámi, že během deseti minut minete takových pět až deset eskových mercedesů současné generace. Vážně, zejména v centru hlavního města, kde je využíván coby luxusní hotelový dostavník, stačila současná generace zevšednět.

Svou zásluhu na tom má i designová politika Mercedesu. Když v roce 2013 novinka přišla, působila majestátně a okázale. Taková je samozřejmě i dnes, jenže efekt ji ubírají "céčkové" a "éčkové" modely značky. Vždyť pokud na první dobrou neodhadnete velikost, musíte se v identifikaci spolehnout třeba na počítání proužků ve světlech...

Pouhá tři slova. Mercedes vám pomocí nich najde jakékoliv místo na světě

Pouhá tři slova. Mercedes vám pomocí nich najde jakékoliv místo na světě

Ani facelift vás na první pohled neuhodí do očí a s davem splyne tak, jak to jen s pětimetrovou limuzínou trošku jde. Nová je grafika světel a svítilen, které jsou hlavním poznávacím znamením. Proužky v předních světlometech slouží i coby směrovky a přivítají vás modrým podsvícením.

Nárazníky mají také nový design, ale pokračují v zavedeném stylu. Snad v případě paketu AMG, jímž byl tento kus osazen, zaujmou velké nádechy vpředu. Třída S je zkrátka elegán, který do světa nic nekřičí, prostě přijede... Tak, jak tomu bylo vždy.

Úchvatný interiér! Stoprocentní ale není

Jen se podívejte na tu barevnou kombinaci, kterou český importér nakonfiguroval. Už tak barokní a rozmáchlé tvary korunuje právě béžovo-hnědé čalounění a tmavé lesklé dřevěné obložení. Tady se cítíte vážně jako na zámku a najednou začnete chápat tu pointu. Zvenku diskrétní, ale uvnitř maximálně luxusní...

Novinkou je ambientní osvětlení nastavitelné ve třech úrovních a nespočtu barevných kombinací. Od diskotékových až po vkusnější - vybere si každý. Potěšila nás druhá důležitá novinka - infotainment je nyní pod jedním sklem s digitálními přístroji. Po vzoru třídy E zmizela nevkusná plastová přepážka. I když nejsme fanoušky "dotykového ovládání všeho", konkurenti jako BMW řady 7 či Audi A8 nabízí dotyk jako alternativu - třída S nikoli. Supluje to touchpadem mezi sedadly a na volantu.

Mercedes věnoval G650 Landaulet do aukce. Výtěžek půjde na charitu

Mercedes věnoval G650 Landaulet do aukce. Výtěžek půjde na charitu

O nekonečně komfortních sedadlech s masáží, vynikajícím audiosystému, elegantně vyjíždějících stínítkách nebo třeba vyhřívané loketní opěrce se asi nemá smysl rozepisovat - ve třídě S je prostě radost i jen tak sedět. Luxus se tu může přehazovat vidlemi, jak už to v této třídě bývá. Nabízí ale trošku jiné pojetí než technicistní soupeři - takové "domáctější" a útulnější - záleží však na preferencích každého z nás.

Konfigurace kratšího rozvoru a komfortního paketu pro zadní cestující se nám líbila - přijde nám jako nejpraktičtější, protože nepřijdete o nouzové páté místo ani o komfortní funkce na zadních sedadlech.

Pokud bychom v interiéru chtěli najít nějaké nedodělky a chyby, musíme být opravdu krutí. U auta s touto cenovku si to však můžeme dovolit. Tak třeba kovový povrch volantu, který je po faceliftu již tříramený, nám nepřišel tak kvalitní. Působí spíše jako postříbřený plast, stejně jako linka ovladačů na středové konzoli. Tento materiál by na takto viditelných místech mohl být ještě lépe zpracovaný. Kritice interiéru jsme tak učinili za dost, protože tohle je jinak úžasné místo k životu a cestování...

Jízdní projev zůstává specifický

Po faceliftu používá třída S 48voltovou architekturu elektroinstalace, díky čemuž nabízí i dokonalejší jízdní asistenty. Nyní při semi-autonomním řízení respektuje zatáčky, profil silnice a dopravní značení. Spoléhá se i na okolní překážky, nejen na jeden radar a snímání pruhů. Vše funguje snad nejlépe ze všech aut s podobnými funkcemi, jaké jsme vyzkoušeli.

Naštěstí je ale stále příjemné "esko" také opravdu řídit. Na zatáčkovitých úsecích si ihned všimnete specifického chování. V komfortním režimu má řízení pocitově příjemné zpoždění, působí delikátně. Díváte se na hvězdu, "zaměřovač" nad chladičem, který se majestátně pokládá do zatáčky. Extrémně tento pocit poskytne Rolls-Royce Phantom se Spirit of Ecstasy a je příjemné, že S-classe dokáže zprostředkovat něco podobného.

Vzduchové odpružení nabídne dle očekávání mimořádný komfort, umí se i zhoupnout. Srdečně bojuje i s rozbitými okreskami. Právě ostré nerovnosti často podobnou koncepci odpružení umí rozhodit. Je to znát i v esku, ovšem do karoserie se toho dostane zcela minimálně. To i díky relativně skromným devatenáctipalcovým kolům se standardními pneumatikami. Ty se zesílenými bočnicemi nedoporučujeme - zvyšují neodpruženou hmotnost. Zamrzí ale, že klasickou či dojezdovou rezervu si neobjednáte.

Mercedes už testuje příští třídu S. Bude prostornější a více autonomní

Mercedes už testuje příští třídu S. Bude prostornější a více autonomní

Díky zmíněným vlastnostem se z vás během pár kilometrů stává šofér. Libujete si v plynulém zrychlování a ještě plynulejším zatáčení. My jsme ovšem jako u každého vozu chtěli otestovat i chování na limitu.

Přepnuli jsme do režimu Sport, poslali pětimetrovou limuzínu do utažené šikany a "medvěd" jen zívnul. Při klidné jízdě zdrženlivé řízení najednou poskytuje pěknou odezvu a když jsme podvědomě cítili, že se blížíme na hranici schopností přední vnější pneumatiky, skutečně už jsme za chvíli limitu dosáhli. Na dovádění přitom esko není. Pohon všech kol dělá i na kluzké silnici vše pro maximálně neutrální chování. Třída S se chová přesně tak, jak od ní očekáváte a přidává ještě komunikaci a jistotu při rychlé jízdě - skvělé!

Jak už jsme zmínili, zásadní novinkou je nový dieselový šestiválec. Řadové uspořádání se v mercedesech používalo naposledy v roce 2005. Pokud se orientujete podle kódových označení, tak vidlicového předchůdce OM 642 nahradil právě řadový OM 656. Je to moderní agregát s hliníkovým blokem a stěnami válců se sníženým tření.

Mercedes chystá hybrid s dieselovým motorem, prozradil expert z vedení

Mercedes chystá hybrid s dieselovým motorem, prozradil expert z vedení

Krom kultivovanějšího chodu, který je z podstaty řadovým šestiválcům bližší, než "véčkovým", přináší tato konstrukce i další inženýrské příležitosti. Katalyzátor se vstřikováním močoviny se nyní vejde blíž k motoru. Blízce příbuzná je tato jednotka s novým čtyřválcem, což krom jednodušší konstrukce prospívá nižším výrobním nákladům. Navíc se sem konečně vejde i druhé turbodmychadlo, díky čemuž mohla vzniknout právě verze 400d. Oproti osmiválcovým konkurentům možná na papíře zaostává, v praxi ale více výkonu nepotřebujete. 

Z pohledu řidiče je totiž nový agregát neuvěřitelně sametovým společníkem - právě tím vám těch pár kW vynahradí. Turbodíra téměř neexistuje, táhne sebevědomě už od nejnižších otáček. Nebylo by to však ono bez devitistupňového automatu. Ten si ze začátku své kariéry vyslechl pár kritik, aby ve zmodernizované třídě S fungoval skvěle. Tohle je nejlepší měničový automat, se kterým jsme jeli. Umí být plynulý a rychlý. Navíc drží motor v absurdně nízkých otáčkách. Ve 130 km/h točí jen 1 400 otáček za minutu. I díky tomu není problém jezdit pod osm litrů na sto kilometrů...

Závěr: Povedená modernizace!

Cena testovaného vozu se vyhoupla přes tři a půl milionu korun. Do značné míry do toho promlouvá i fakt, že připlácet si musíte třeba i za ostřikovače ve stěračích. Jenže na fakt, že si u německých "prémiovek" složíte auto přesně podle svého vkusu jsme zvyklí a kritizovat tento přístup už je jedno velké klišé.

Důležité je, že třída S zůstává pohodlnou a majestátní limuzínou. V rámci faceliftu pokračuje v zavedeném designovém stylu, přidává ale skvělou techniku a moderní výbavu. Můžeme napsat, že přechod na řadovou architekturu nejvýkonnějšího dieselu se náramně povedl.

Prohlédněte si kompletní fotogalerii s našimi dalšími postřehy z testování:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků