Skvěle zpracovaný vnitřek
Nízká spotřeba
Kultivovanost pohonu
Skvělý infotainment
Dotykové ovládání klimatizace a hlasitosti
Unylý zvuk motoru
9 /10
Ač to z fotek nemusíte na první pohled poznat, toto je skutečně úplně nová generace GLC, představená v polovině roku 2022. Že se hodně podobá té staré? To ano, je evidentní, že Mercedes nezkoušel s novou verzí něco zásadně jiného. Minulé verze se totiž dodalo přes 2,6 milionu kusů a jde o nejprodávanější model značky, proč tedy kupce děsit něčím výrazně odlišným?
Když si obě generace postavíte vedle sebe (což se nám povedlo, bohužel bez přítomnosti fotografa), rozdíly začnou postupně vyplouvat na povrch. Šířka 1890 milimetrů zůstala stejná, délka však vzrostla o 60 milimetrů na 4716 mm. Přední rozchod se zvětšil o 6 milimetrů a zadní rovnou o 23 mm. Rozvor narostl o 15 milimetrů, výška naopak klesla o čtyři milimetry. Drobný remix rozměrů nijak zásadně nezměnil proporce, do kufru se ale nyní vejde o 70 litrů více, což se vždy hodí.
Další změny spatříte ve tvaru čelní masky a světel, ze spodní části předního nárazníku zmizely plastové výplně, na bocích absentují prolisy a s určitými typy litých kol můžete dostat lemy blatníků v barvě karoserie místo černého plastu. Z hlediska motorů najdeme v tuto chvíli pod kapotou jen dvoulitrové čtyřválce s mild hybridní technikou nebo plug-in hybridní asistencí, vždy kombinované s pohonem všech kol a devítistupňovou automatickou převodovkou.
Digitální, ale ne přehnaně
Zatím co zvenčí je jasně patrná snaha nešokovat zákazníka, který přišel starou generaci vyměnit za novou, uvnitř by mohl být v lehkém šoku. Pokud přeskočí z auta do auta, po usednutí do v mnoha směrech seřiditelné a velmi pohodlné sedačky si přijde jako na můstku hvězdné lodi Enterprise.
Středu palubní desky vévodí obrazovka s úhlopříčkou 30,2 centimetrů, na níž se přesunula většina ovládacích prvků, na které jsme u minulé verze byli zvyklí v klasické formě. Tedy i ovládání klimatizace, které je ale naštěstí stále přítomno ve spodní části obrazovky. V tomto modulu najdete dostatek možností nastavení, snad jen s výjimkou směru foukání, které se společně s dalšími volbami (včetně nastavení pro zadní řadu sedadel) zjeví po rozkliknutí menu.
Displeji vévodí zobrazení mapy/navigace, pokud chcete vstoupit do podrobnějšího nastavení rádia, médií, telefonu nebo různých funkcí vozu, musíte klovnout do ikonky domku v horní části zobrazení pro klimatizaci. To je ale snad jediný trpěný mezikrok, jinak máte vše velmi rychle a dopodrobna na očích. Škoda jen, že se zde skrývají i ikony pro aktivaci či deaktivaci asistentů pro jízdu v pruzích nebo zásahy do řízení – během jízdy je sice nepřepínáte dvakrát do minuty, ale stejně jako jiné a vcelku banální úkony odvádí řidičův pohled z vozovky.
Po paměti je nenajdete ani náhodou. Pokud se však nepotřebujete v infotainmentu hrabat každou chvíli, rychle vám přejde do krve a ukáže se být dobrým společníkem. Samotná obrazovka si zaslouží pochvalu za rychlé starty, vysoké rozlišení, okamžité reakce na dotyk a absenci škubání při otevírání nebo přetahování různých oken.
Součástí infozábavního systému je také hlasový asistent, který zvládá komunikaci hovorovou řečí snad nejlépe ze všech podobných vychytávek na trhu. Aby vám nerozuměl, musíte se opravdu hodně snažit nebo drmolit – brzy si zvyknete na jeho úkolování v češtině po vyslovení aktivační fráze „Hej, Mercedes!“ a možná vám pak jiná auta přijdou o řádný kus „hloupější.“
Nastavování rádia, volání, zadávání cílů do navigace nebo zjišťování informací typu počasí v cíli trasy je mimořádně pohodlné, zajímavá je také zcela nová možnost integrace hlasového ovládání chytré domácnosti. Samozřejmě nechybí tradiční vtípky – zkuste se ho zeptat, co si myslí třeba o Audi nebo Volvu, i když oproti vůbec prvním verzím MBUX je již o kus diplomatičtější a méně jízlivý.
Rovněž digitální je i přístrojový štít s podobně ostrou a přehlednou grafikou, u nějž si můžete volit několik režimů zobrazení – ani jeden není žádné sci-fi a dobře jej přijme i vyznavač analogových budíků. Zobrazit umí i navigační mapu a další vámi zvolené údaje. Šikovným pomocníkem je velký barevný průhledový displej, který opět vyznává konzervativnější podání informací bez laciného pozlátka.
Na volantu jsou dotykové plošky, boční ramena jsou dvoupatrová – na horním se nachází křížový ovladač a doplňující „tlačítka“ zpět a domů pro ovládání přístrojového štítu levou rukou a hlavní obrazovky tou pravou. Spodní patro pak obsahuje řízení tempomatu a multimediálních funkcí, bohužel včetně hlasitosti, která se šoupáním pravého palce nedá nastavit s velkou přesností. Všechny plošky jsou alespoň v takové vzdálenosti od prstů, abyste je neaktivovali omylem. Ještě k té hlasitosti – jde to i na panelu pod obrazovkou infotainmentu, kde se nachází i volba jízdního režimu, výstražná světla a pár dalších drobností. Ale opět se nedá „krokovat“ zcela přesně.
V širokém středovém tunelu se nachází dvě objemné schránky a ani kapsy v předních dveřích se nemusí stydět za svůj objem. Dobrou atmosféru na palubě jistí i okrasné podsvícení v palubní desce, výdeších klimatizace nebo dveřích – i vzadu. Tam posádka najde solidní množství místa pro nohy díky vykrojeným opěradlům předních sedadel, máme zde také šikovně umístěné výdechy ventilace na konci středového tunelu (i s jejím ovládáním) a slušné množství místa nad hlavou.
Kufr má v jakékoli výbavě elektricky ovládané víko – a to pěkně rychlé – a dokonale využitelný půdorys, s podlahou v rovině s nakládací hranou je sice výška k roletce menší, než byste od udávaného objemu 620 litrů očekávali, ale další a nemalé množství místa se nachází pod podlahou.
Pokračování 2 / 3
V rytmu čtyř to jde svižně a úsporně
Asi nejsem jediný, kdo stále žil v představě, že pod kapotu SUV od Mercedesu patří minimálně šestiválec. V nabídce časem bude, to je jasné, pokud ale objednáváte nyní, čtyřhrnek je maximum. A ačkoliv číslice a písmeno 220 d nebudí velká očekávání, v reálu to funguje znamenitě.
Nafťák OM 654 M má oproti starší verzi větší zdvih a jiný klikový hřídel, proto jeho objem narostl z tradičních 1950 ccm na 1993 ccm, zvládá plnicí tlak až 2700 bar (dříve 2500 bar) a obě jeho turbodmychadla s vodním chlazením mají variabilní geometrii. 48V mild hybrid s integrovaným startér generátorem přidává k 145 kW (197 k) a 440 N.m spalovací jednotky dalších 17 kW (23 k) a 200 N.m.
Síly je tedy dost a její kultivované podání v nižších a středních otáčkách je obdivuhodné. Hnacímu ústrojí nikdy nechybí elán i s nákladem a posádkou, řazení pracuje bez cukání a vypínání ani naskakování čtyřválce v rámci stop startu si nevšímáte díky absenci větších prodlev nebo vibrací. Se spotřebou se můžete pohybovat mezi šesti až sedmi litry na sto kilometrů, což je dobrá hodnota vzhledem k nádrži o rozumném objemu 62 litrů.
Na nějaké sportování to není, pohon sice sílu má, ale samozřejmě bez výbušnosti nebo potřeby vydávat se k červenému poli. Jeho zvuk také není příliš inspirativní, při normálním cestování jej naštěstí příliš neslyšíte. Čtyřkolka se na kluzkém povrchu sice dá přinutit k lehkému úkroku zádě do strany, ale jinak se i s minimem trakce spíše snaží o zcela bezpečnou neutralitu s krátkou úvodní nedotáčivostí. Je to škoda nebo chyba? Vůbec, u 220 d více oceníte akustickou pohodu, nízkou spotřebu (auto má v základu dvě tuny) a fakt, že od vás řízení nevyžaduje větší snahu.
Na vzduchovém odpružení – které mimochodem prý volí jen málo zákazníků – se vznostně nese přes výmoly a hrboly i na těchto 20“ kolech. Z příplatkové výbavy lze jednoznačně doporučit řízení zadních kol, která se při parkování umí hnout až o 4,5 stupně, čímž zmenší poloměr otáčení o 80 centimetrů na pouhých 11 metrů. Dostupné je v sadě Engineering společně s vzduchovými vaky za 85.039 Kč.
Parkování nebo manévrování s nemalým GLC je pak opravdu snadné, zvlášť ve spojení s kamerami s vysokým rozlišením a širokoúhlým zobrazením. Ty ukazují nejen vodící linie trasy kol, ale i obrysový průměr vozu, na obrazovku si můžete vytáhnout i offroad zobrazení s různými souvisejícími ukazateli a informacemi.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Některé změny neoceníte, ale jako celek funguje znamenitě
V nové generaci vypadá zvenčí téměř stejně, vnitřek pokročil o několik světelných let. S některými prvky ovládání se sžívá hůře, klimatizace a hlasitost by i v této době měly být nahmátnutelné po paměti a bez rozptylování, ale GLC vše dohání užitečnými funkcemi (včetně neprůstřelných adaptivních světlometů Digital Light a asistenčních systémů) a dotažeností, která čiší i ze zdánlivých drobností – od bez škobrtnutí fungujícího infotainmentu s perfektním hlasovým ovládáním až po pogumované spodní části kapes ve dveřích.
Kvalita je na špičkové úrovni a bez kompromisů a i když příplatkové prvky této konkrétní konfigurace tvoří nezanedbatelných 627 tisíc korun, v kombinaci se základní cenovkou 1.462.890 Kč je výsledných a necelých 2,1 milionu hodně férová cena za auto, kterému vlastně nic nechybí.
Mercedes-Benz GLC: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.353.990 Kč (200 4MATIC/150 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1 462 890 Kč (220 d 4MATIC/145 kW) |
Cena testovaného vozidla |
2.089.758 Kč (220 d 4MATIC/145 kW) |
Technické údaje: Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Rok • stupeň výbavy
2022 • AMG Premium Plus
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 993 cm3
Nejvyšší výkon
145 kW (197 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
440 Nm při 1 800 až 2 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8 s
Nejvyšší rychlost
219 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 9 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
620 l • 1 640 l
Objem palivové nádrže
62 l
Hmotnost: provozní • celková
2 000 kg • 2 550 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 627 mm • 1 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 716 × 1 890 × 1 640 mm
Základní výbava: Letní pneumatiky, Sada komfortních funkcí zrcátek, Stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, Bederní opěrky nastavitelné 4 směry, Elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru EASY-PACK, Kryt zavazadlového prostoru EASY-PACK, Sada osvětlení interiéru, Sada úložných prostorů, Středová konzole - lesklá černá, Systém čištění výfukových plynů pomocí SDPF, Android Auto, Apple CarPlay, Digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, KEYLESS-GO start, Komunikační modul LTE pro služby Mercedes me connect, Mercedes-Benz e-call, Monitorování tlaku v pneumatikách, Multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, Příprava pro digitální rádio, Sada navigace MBUX Premium, Sada nástrojů pro výměnu pneumatiky, Středový airbag, Upozornění zapnutí zadních bezpečnostních pásů na sdruženém přístroji, Automatická 9stupňová převodovka 9G-TRONIC, Ovladač DYNAMIC SELECT a další
Příplatková výbava: Tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (29 718 Kč), 20" disky kol AMG z lehké slitiny, 5paprskové (25 909 Kč), Metalíza - modrá spectral (24 689 Kč), Sada Night (13 717 Kč), Ozdobné výplně interiéru - hnědé dřevo jasanu s vysokým leskem (10 364 Kč), Syntetická kůže ARTICO hnědá sienna/černá (4 573 Kč), Sada AMG Premium Plus (316 123 Kč), Sada jízdních asistentů Plus (74 067 Kč), Surround soundsystém Burmester® 3D (30 785 Kč), Rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX (11 887 Kč), Sada Engineering (85 039 Kč)