Prostorné kombi, které ujede skoro sto kilometrů na elektřinu, k tomu ještě hodně přes 500 km na benzin, je komfortní a stojí pod dva miliony? Volejte do Mercedesu.
Komfortní podvozek
Dostatečná nádrž paliva
Solidní dynamika
Vyšší cena
Vyšší hmotnost
Přemíra dotykového ovládání
8 /10
Automobily s plug-in hybridním pohonem, tedy takové, které používají spalovací motor pro přesuny na delší vzdálenosti a externě i rekuperací nabíjený akumulátor pro bezemisní pohyb na několik desítek kilometrů, rozdělují lidi na dva tábory. Ti, kterým tento systém vyhovuje, jezdí do práce pár kilometrů a baterii nabíjí třeba jen jednou za týden, a to většinou doma na wallboxu. Při potřebě jet delší cestu, třeba na víkendový výlet, pak mají v záloze i právě spalovací motor s nádrží tak velkou, aby se dostali prakticky na jakýkoliv hrad a zámek v Česku bez nutnosti tankovat.
Když spolu motory dobře komunikují, můžete se pak na delší cestě s nabitou baterií dostat na úplně pohádkovou spotřebu v nízkých jednotkách litrů. A pak je tady ta druhá skupina lidí, kteří jezdí často a hodně, většinou s naftovými motory, kterým tento systém zcela nevyhovuje. Tam se řadím třeba já a určitě i mnoho z vás. Výhody plug-in hybridu se totiž najednou rozsypou pod rukama a zbydou vlastně dvě auta v jednom, jenže ani jedno z nich není pořádné.
Když nemáte kde nabíjet, tak s vybitým akumulátorem se na dálnici spotřeba šplhá tam, kam se naftový motor v autě stejné kategorie snad nikdy nepodívá. Navíc je auto těžké, je obtížné vyladit připojování elektromotoru a spalovacího motoru bez cukání a v drtivé většině případů máte malou nádrž, kam tankujete po patnácti stovkách a pár stech kilometrech. To si pak nejeden zákazník určitě pokládá otázku, jestli by nebylo lepší vzít rovnou už nějaký pořádný elektromobil, který je mnohem tišší a necuká. Jenže u plug-in hybridů existují i výjimky.
Jak to funguje?
Jednou z nich je Mercedes-Benz, kde mají konstruktéři fištróna a dávají do aut vlastně normální nádrže paliva. S autem na fotografiích jsem podnikl cestu z Prahy do Stuttgartu, kde mi byl ukázán nový Mercedes-Benz třídy E, o kterém jste si už určitě přečetli. Jedná se o Mercedes-Benz C 300 e kombi, který vás vyjde na 1.598.410 Kč a je tedy o sto tisíc dražší než nafta C 300 d a o sto šedesát tisíc dražší než zážehová motorizace C 300. Stejně jako výše zmíněné může mít pohon všech kol 4Matic a vždy má 9stupňový automat.
Pod kapotou C 300 e vrní zážehový čtyřválec M254 o objemu 2,0 litru, který v 6100 otáčkách nabídne výkon 150 kW (204 koní). Elektromotor zde dosahuje výkonu 95 kW (129 koní) a je stejně jako u mild-hybridů součástí devítistupňové převodovky G-Tronic, jakožto modul s ním, měničem a spojkou. Systémový výkon C 300 e tak činí 230 kW (313 koní) a 550 N.m točivého momentu, což je o několik desítek koní více než u ostatních třístovek v nabídce, které mají mild-hybrid.
Ale teď to hlavní - C 300 e má pod podlahou kufru akumulátor o kapacitě 25,4 kWh, který lze nabíjet výkonem 11 kW na wallboxu, ale i 55 kW na rychlé nabíjecí stanici. Díky tomu se dojezd na elektřinu pohybuje od 95 do 107 km, dle výbavy. Je to vlastně takový malý elektromobil. A k tomu všemu máte nádrž na padesát litrů paliva, takže i s vybitou baterií je možné naprosto bez problému cestovat i na delší vzdálenosti.
V praxi to vypadalo tak, že jsem jel z Prahy do Stuttgartu průměrnou rychlostí 113 km/h, takže rozhodně ne pomalu. Celkem to bylo 496 km se spotřebou 8,8 l/100 km. A spotřeba by byla ještě nižší, protože jsem měl jen třetinu baterie. Nazpátek se zcela vybitou baterií byla spotřeba 9,3 l/100 km. Podotýkám, že na německé dálnici tempem od 150 km/h do 200 km/h, takže je to slušné číslo i pro auta s čistě spalovacími motory. Za ideálních podmínek pak můžete mít dojezd na nádrž i baterii klidně 800 km. Zatím tedy zaznělo mnoho pozitiv, ale co negativa?
Pokračování 2 / 3
Bez chyb není
První věcí je cena, vůz je sice opravdu schopný, ale stále o více jak sto tisíc dražší než ostatní verze 300. Společně s příplatkovou výbavou se pak dostanete klidně i na 1,8 milionu korun, což byl přesně náš případ, a to jsme ještě moc příplatků neměli. Vlastně největší podíl na navýšení ceny testovaného vozu měl AMG Premium paket za 182.749 Kč se sáhodlouhým seznamem výbavy. Když se ale rozvášníte, není problém se dostat na 2,2 milionu lusknutím prstů.
Další věcí je hmotnost. Pohotovostní činí u C 300 e 2140 kilogramů, akumulátor prostě něco váží. C 300 d s naftovým dvoulitrem váží 1865 kg, což je o 275 kg méně, a to už je znát. Na druhou stranu C 300 e asi nebudete brát na sportovní jízdu po úzkých klikatých silnicích, kde je vyšší hmotnost vozu znát. Při jízdě na limitu je pak trochu matoucí, když máte vůz střední třídy a místy se vás zmocní dojem, že jedete v něčem větším. Neznamená to ale, že se s tímto autem svižně nesvezete, dává to v pohodě, ale sportovní ambice v něm nehledejte.
Jinak se už ale musíme vrátit k pozitivům, je jich totiž ještě více. Zavazadlový prostor je stále velmi dobře použitelný a po sklopení druhé řady sedadel nabídne 1375 litrů prostoru. S nesklopenými sedadly má pak kombi ložnou plochu o délce 1043 mm. Dále je tu vysoká úroveň komfortu podvozku, jak se na vůz s tímto znakem sluší. Typické pohupování aktuální generace Céčka bylo ještě podpořeno dobrými pneumatikami GoodYear 225/45 R18.
Jízda v hybridním režimu mi přišla lepší než u mild-hybridů, kde je připojování spalovacího motoru občas pomalejší. Plug-in hybrid je pohotovější a hlavně toho zvládne více na elektromotor, takže hravě stihnete vypálit z křižovatky jako první. Zároveň tu není tak výrazné cuknutí při připojení spalovacího motoru.
Dynamika je více než slušná, přeci jen výkon činí 313 koní, takže se na německé dálnici dopracujete na dvoustovku hezky plynule, bez potřeby stát na plynovém pedálu jako na rýči. A ještě jedna perlička: Třída C utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 1800 kg s jakýmkoliv motorem.
Ohledně interiéru jsme toho v minulosti psali už dost. Jen se hodí připomenout, že dotykového ovládání je prostě až moc a obří displej uprostřed se hůře udržuje v čistotě. Je sice hezké, jak v noci všechno krásně svítí, a ještě je to podpořeno ambientním osvětlením všech možných barev, ale podsvícená snadno nahmatatelná tlačítka překonat prostě nejdou. Zpracování a kvalita materiálů v interiéru je ale nadstandardní. Čekali jste snad něco jiného?
Pokračování 3 / 3
Závěr
Samozřejmě existují další podobně velké plug-in hybridy, třeba BMW 330e, které má ale menší kombinovaný výkon, menší dojezd na elektřinu a nádrž na 40 litrů paliva. Audi A4 pak plug-in hybridní variantu nemá, to až A6. Velké limuzíny, jako je třeba BMW 750e, pak dají na nádrž paliva klidně i 700 km, jenže to už se bavíme o autě za tři miliony korun.
Tento vůz vám v žádném případě nenahradí naftový dvoulitr, který má třeba verze C 220 d a dáte s ní naprosto bez problému více než 1000 km na nádrž. Pokud jste se ale plug-in hybridům doposud vyhýbali, ale přesto by vám jejich výhody byly k užitku, je fajn vědět, že tu pár takových skutečně použitelných aut je. Mercedes to prostě udělal dobře, ale já tu osobně vidím ještě jednu věc, který nesmí zůstat nevyřčena.
Ta věc se jmenuje Mercedes-Benz C 300 de. Získáte s ním prakticky ten samý elektromotor, ale hlavně naftový dvoulitr a, světe div se, opět nádrž na 50 litrů paliva. Takové auto sice už váží 2,2 tuny, ale tisíc kilometrů s nabitou baterií a plnou nádrží dáte možná také. Základ je sice 1,7 milionu, což je dost, ale určitě to za to bude stát.
Mercedes-Benz C 300 e: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.172.490 Kč (1.5 R4/125 kW C 180) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.558.480 Kč (2.0 R4 PHEV/230 kW C 300 e) |
Cena testovaného vozidla |
1.853.928 Kč (2.0 R4 PHEV/230 kW C 300 e) |
Technické údaje: Mercedes-Benz C 300 e
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 999 cm3
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší krouticí moment
440 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,2 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 9 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
360 l • 1 375 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
2 140 kg • 2 655 kg
Prům. spotřeba: komb.
0,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 579 mm • 1 583 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 751 × 1 820 × 1 458 mm
Sériová výbava: komfrotní podvozek, 9stupňová převodovka, palubní nabíječka 11 kW, infotainment MBUX, podpora Apple Carplay a Android Auto, Keyless-Go, rádio DAB, navigace umístěná na pevném disku, LED světlomety, ovladač Dynamic Select, černá stropnice, bederní opěrky nastavitelné ve čtyřech směrech, dešťový senzor
Volitelná výbava: Balíček AMG Premium (+182.749 Kč), tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (+29.258 Kč), metalíza šedá Graphite (+24.306 Kč), laminovaná bezpečnostní skla s akustickou a tepelnou izolací (3601 Kč), determální tmavá skla od B sloupku (11.103 Kč), středová konzole s dekorem pleteného kovu (4501 Kč)