TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.
Radosti
Souhra motoru a převodovky
Nízká spotřeba
Revoluční interíér
Sportovní jízdní vlastnosti
Starosti
Málo místa vzadu
Odtažité řízení
Horší výhled vzad kvůli hlavovým opěrkám
9  /10

Snad žádný evropský vůz neprodělal během dvaceti let života tak významnou proměnu jako Mercedes-Benz třídy A. V roce 1997, tehdy pod označením W168, začínal jako městské MPV se sendvičovou podlahou, která měla obrovskou úlohu. V případě nehody se totiž měl motor s převodovkou „sklouznout“ do prostoru pod posádku, nikoliv směrem k ní. Toto řešení áčku vydrželo ještě v druhé generaci, v té třetí se stalo plnohodnotným hatchbackem nižší střední třídy.

Nový Mercedes-Benz A (W177) oficiálně. Je skutečně inteligentní!

Nový Mercedes-Benz A (W177) oficiálně. Je skutečně inteligentní!

Aktuálně prodávaná čtvrtá generace má z pohledu konkurence velmi dobrou výchozí pozici. Současné Audi A3 má nejlepší léta pravděpodobně za sebou, BMW řady 1 s podélně uloženým motorem to má také za pár a v příští generaci můžeme čekat modro-bílý ekvivalent k pětidveřovému Mini. A abych byl upřímný, tomu se nové áčko po stránce jízdních vlastností docela přiblížilo.

Moc se na nás nemrač!

Po vizuální stránce se toho s příchodem nové generace změnilo mnoho. Třída A si stále zachovává dlouhou kapotu, nízké boční prosklení tvarované do oblouku a kratinký zadní převis, nový designový styl s ostře řezanými světly a hladšími bočními plochami jej však zamračil a zejména při pohledu zezadu také dost zakulatil. Už to zkrátka není to roztomilé áčko, které jsem shodou okolností se stejným motorem jako dnes testoval před třemi lety.

Přestože to na první pohled nemusí být patrné, novinka v porovnání s předchozí generací narostla. Do délky o skoro třináct centimetrů, rozvor je delší o tři centimetry, šířka téměř o dva a sedm milimetrů přibylo do výšky. I přesto áčko mezigeneračně dokázalo shodit dvacet kilogramů, moc bych se ale divil, kdyby to někdo v reálu poznal.

Mercedes-Benz A (W177) - Srovnání hlavních rozměrů s předchůdcem
Generace IV. III.
Délka [mm] 4419 4292
Šířka [mm] 1796 1780
Výška [mm] 1440 1433
Rozvor [mm] 2729 2699
Zavazadlový prostor [l] 370 341

Jistě jste poznali, že nemáme co dočinění se standardní verzí, ale kouskem osazeným příplatkovým paketem AMG. Stojí 84.500 korun a zahrnuje třeba „diamantovou“ masku chladiče či nové nárazníky. Auto se díky tomu tváří sebevědomě, byť podle designové filozofie značky by mělo být smyslně čisté. Zda tomu tak je, posuďte sami. A nemusíte se hned chytat falešných koncovek výfuku a pouze naznačených ventilačních průduchů. U standardního áčka beztak nemají funkční prvky až takový význam.

Už nikdy nebudete sami

S novou generací třídy A se Mercedes-Benz vzdal středové obrazovky infotainmentu čnící do prostoru a přinesl koncept interiéru, který nemá v tomto segmentu obdoby. Dva obří displeje spojené dohromady (v našem případě mají oba úhlopříčku 10,25“, jde o nejvyšší nabízenou verzi) přístrojovku krásně pročišťují, tradiční kruhové výdechy ventilace jsou propracované do posledního detailu a při změně teploty se modře či rudě prozáří, a revolucí prošlo také ovládací rozhraní infotainmentu.

Nejkvalitnější auta dělají ve Stuttgartu, vyplývá z technických prohlídek TÜV

Nejkvalitnější auta dělají ve Stuttgartu, vyplývá z technických prohlídek TÜV

Zatímco minulé áčko mělo mezi předními sedačkami prostý kruhový ovladač se dvěma tlačítky, dnes mohou mít všechny verze obrovský touchpad s praktickou podložkou pro zápěstí. Je opravdu hodně citlivý, nemusíte na něj téměř vůbec tlačit a stačí jemné tahy prstu. Středový displej je navíc dotykový, což přináší druhou možnost ovládání. To jsme ale pořád pouze v polovině.

Už od současné třídy E Mercedes dodává perfektní volant s  dotykovými ploškami na každém z ramen, kdy levým ovládáte štít před řidičem a pravým menu infotainmentu. Pro pohyb v obou nabídkách nemusíte vůbec sundávat ruce z volantu, pravdou však zůstává, že tento způsob stále vyžaduje pozornost řidiče a plošky nejsou tak citlivé, jak bych si představoval. Po očku musíte sledovat, kterou položku zrovna ovládáte, navíc malou, ale stále důležitou část středového displeje mi zakrýval věnec volantu.

Konečně se dostávám k hlasovému ovládání, díky kterému nebudete na palubě nikdy sami. Na volantu sice stále máte tlačítko pro jeho aktivaci, zůstávalo ale prakticky nevyužito. Stačí totiž říci „Hej, Mercedesi“ a vůz je připraven na vaše dotazy. Není potřeba mluvit „strojově“, protože systém rozumí hovorové mluvě a s výslovností si také moc starostí nedělá.

Tímto způsobem si nastavíte třeba teplotu na klimatizaci (Hej, Mercedesi, nastav teplotu na 22 stupňů), naladíte rádio, zapnete navigaci, zjistíte dojezd na zbylé palivo v nádrži či předpověď počasí. Snadné jako facka. Mercedes uvádí, že systém pozná, kdy se bavíte se spolujezdcem a kdy s vozidlem. Jen jednou jsem ho nachytal na švestkách, když jsme se s kolegou bavili o současných Mercedesech a auto se najednou ozvalo.

Plně digitální prostředí navíc znamená velmi široké možnosti individualizace, motivem menu počínaje, informacemi zobrazovanými před řidičem konče. Jenom popis všech možností by vydal na článek a osobně doporučuji si všechno projít v klidu někde na parkovišti. Já nakonec zůstal u klasiky s otáčkoměrem a rychloměrem, pravý ukazatel však klidně můžete nahradit navigací, ekonoměrem a tak dále.  

Navigace je už sama o sobě hodně propracovaná. Na středovém displeji se při příjezdu na křižovatku aktivuje přední kamera a šipka na reálném prostředí ukáže, kam odbočit. Působivá podívaná za příplatek 7956 Kč, ovšem vyžaduje zvyk. Nesmíte navíc žasnout moc dlouho, protože pak „zapomenete“ sledovat silnici…

Trocha sportovnosti i vzadu

Stran vnitřního prostoru jsem výrazný mezigenerační posun nezaznamenal. Áčko se stále vyznačuje špičkovou pozicí za volantem, sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou poskytují super komfort i pevnou podporu v zatáčkách a v loktech ani nad hlavou jsem si stísněně moc nepřipadal. Zkrátka takový „nižší střední“ standard, navíc díky nízkým displejům před řidičem máte šikmo ven lepší výhled než dříve.

Vzadu je to s podélným místem už horší i navzdory mezigeneračnímu prodloužení rozvoru. Dva 190 centimetrů vysocí jedinci se za sebe vejdou jenom tak tak, ten vzadu bude dříve nebo později tlačit koleny do tvrdé zadní strany přední sedačky, v loktech i nad hlavou je to už natěsno a mně osobně vadily také integrované hlavové opěrky. Jednak přes ně není moc dobrý výhled už tak docela skromným zadním oknem, ale pro dlouhány jsou jednoduše moc krátké. Na delších cestách proto moc pohodlí nečekejte a moc nechci uvažovat nad tím, co by udělaly s mým krkem při silném nárazu zezadu.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 64 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků