49
Fotogalerie

Test Mercedes-Benz 250 D: extratřída i po letech

Kapitoly článku:


Nafta s dlouhou tradicí

Pohled pod kapotu prozrazuje ortodoxní stavbu motoru a spoustu místa pro zástavbu daleko větších agregátů. Pod kapotou se totiž nachází nepřeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 2 497 ccm. Největší výkon činí 66 kW (90 k) při 4 600 ot./min. a maximální točivý moment 154 Nm při 2 800 ot./min. Vstřikování nafty do předkomůrky, řadové čerpadlo, to zní slibně z hlediska životnosti a na druhé straně slibuje spíše letargické chování velkoobjemového traktoru.

Po otočení klíčkem malou chvíli čekáme na žhavení a poté na první otočení startérem spouštíme traktorový zvuk pod kapotou. Tichý klapot prozrazuje minimální vůle a zdraví agregátu. Z výfuku cítíme klasickou naftu a nikoliv zvláštní zápach moderních turbodieselů s téměř dokonalou filtrací a rozprášením paliva ve spalovacím prostoru. Tohle je prostě klasika.

Už rozjezd prozrazuje, že s tímto motorem jsme získali točivý moment a málo koníku. Rozjet se i s přívěsem nebude problém, ale akcelerace jím bude. Po zahřátí se agregát ztiší natolik, že na volnoběh jen stěží poznáte, že motor běží, nestojíte-li přímo u kapoty. Prozrazují ho jen jemné vibrace celého vozu.

Ve městě se pětiválec chová klidně a tiše, hodí se pro úspornou jízdu. Neměli jsme možnost kontrolovat otáčky a tak jen usuzujeme, že si hravě poradí s méně než 2 000 ot./min. Mimo město si lze užít zátahu srovnatelného s moderními atmosférickými diesely s přímým vstřikováním. Nasadíte-li v padesáti čtyřku, vydrží vám do maxima, ostatně další rychlost již nemáte k dispozici.

Zvláštností je rozložení jednotlivých stupňů. Krátkou jedničku a dvojku střídá dlouhá trojka, čtyřka a pětka, které se někdy dostanou do příliš nízkých otáček a pak pomůže jen podřazení na krátkou dvojku.

Na dálnici lze jet úsporně stovkou nebo stodvacet a pokud vám nezáleží na spotřebě, můžete jet třeba 170 km/h. Naše průměrná spotřeba se během testu ustálila na 8,6 l/100 km. To je hodně i málo, ale vzhledem ke stáří motoru, jeho konstrukci to bereme jako dobrý výsledek. Jezdit se dá ovšem i pod sedm, chce to ovšem značný cit.

mercedes_124drev/P1620172.JPG mercedes_124drev/P1620176.JPG mercedes_124drev/P1620178.JPG

Překvapivý podvozek a gumové řízení

K podvozku jsme vzhledem ke stáří a charakteristice vozu přistupovali spíše s despektem. Ostatně motor vpředu a pohon zadních kol bez stabilizace nevěstí nic dobrého. Jenže naše předsudky se ukázaly jako velký omyl. Mercedes seděl jako přibitý a nechal si líbit velmi mnoho.

Podvozek je předně nadmíru komfortní a plavně se přenáší přes nerovnosti a hrboly. V přímém směru se projevuje nadmíru komfortně a jistě, v zatáčkách přísně neutrálně a teprve ostré zacházení v rychlostech nad 100 km/h ho přivádí do nejistých situací.

V ostrých zatáčkách se nevzdává, jen pro lepší práci nám chybí více koníků pod kapotou. Také v losím testu se bravurně nese a teprve v rychlostech nad 70 km/h se příď hrne ze stopy ven.

To maticové řízení s oběhem kuličkových ložisek to má jednodušší. Nikdo od něj nečeká zázraky, jeho komunikativnost se rovná nule, ovšem životnost předčí šnekové i hřebenové řízení nejméně třikrát. V přímém směru se projevuje příkladně, zato v zatáčkách od něj nečekejte informace prostě se jich nedočkáte. Rovněž vůle v řízení jsou i po dvaceti letech minimální.

mercedes_124drev/P1620170.JPG mercedes_124drev/P1620188.JPG

Brzdy stačí, řazení propadlo

Brzdy jsou vpředu kotoučové, vzadu bubnové. Na dnešní poměry jsou brzdiče vpředu i vzadu titěrné, ale každodennímu provozu vyhovují. Zato řazení zklamalo. Vykazuje totiž značné vůle a také synchrony nejsou, co bývaly. A tak se hledání rychlostí u pětistupňové převodovky podobá hře „Člověče, nezlob se“. Jednička jde lehce, dvojka už hůře, trojka se najde také poměrně lehce, jen najít čtyřku chce trpělivost a ještě napínavější je hledání utajené pětky. Zpátečka se řadí pro mě neobvyklým povytažením řadicí páky nahory, kupříkladu nová Fabia řadí naopak stlačením páky dolů, Opel to řeší kroužkem pod hlavicí řadicí páky.

mercedes_124drev/P1620217.JPG mercedes_124drev/P1620222.JPG

Naměřená dynamika

Maximální dosažená rychlost: 160 km/h

Zrychlení:

0-100 km/h: 15,1 s
0-120 km/h: 21,1 s
0-140 km/h: 28,9 s
0-160 km/h: 97,3 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st.  9,7 s; 3 st.  11,3 s; 4 st. 17,6 s
60-100 km/h:                   3 st.  12,5 s; 4 st. 15,6 s
80-120 km/h:                   3 st.  26,7 s;4 st.  17,6 s

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud