Test Mercedes-Benz 250 D: extratřída i po letech

Vyzkoušeli jsme předchůdce Éčka s 20 léty na krku. Má dnes ještě co říci na trhu ojetin, nebo už oslovuje spíše milovníky veteránů?
Seznam kapitol
  1. W124 jako zlatý střed, Motorizace, Přednosti a nedostatky
  2. Antická klasika, Etalon osmdesátých let
  3. Nafta s dlouhou tradicí, Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika
  4. Pohodlná klasika, Technické údaje, Stručná historie W124
  5. Kompletní fotogalerie

Mercedes-Benz je v historii automobilismu zapsán jako výrobce kvalitních a rychlých limuzín. Nadto vyniká jako první sériový výrobce vznětových osobních automobilů, když naftový motor poslal pod kapotu svých vozů již v roce 1936. Předchůdcem dnes tolik populární řady E byla modelová řada 124, vyráběná 10 let. Vyzkoušeli jsme ji ve verzi 250 D.

Testovaný Mercedes 250 D nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

W124 jako zlatý střed

Šedesátá a sedmdesátá léta patřila modelovým řadám W114 a W115 s podlouhlými předními světlomety a klasickými tvary. V lednu 1976 se Mercedes-Benz rozloučil s historií a do výroba šla zbrusu nová hranatější řada W123, která představovala podstatnou modernizaci designu i použité techniky. První vlaštovkou byl přirozeně sedan, v březnu 1977 byla na autosalónu v Ženevě představena varianta kupé konstrukční řady 123, později také první kombi s trojcípou hvězdou na kapotě. Vznikly tak typy 230 C, 280 C a 280 CE jako nástupci kupé konstrukční řady 114.

V roce 1982 Mercedes-Benz rozšířil nabídku směrem dolů a představil zbrusu nový model 190 E, který dostal přezdívku Baby-Benz. Zároveň ale odlákal spoustu zájemců o do té doby nejmenší modelovou řadu W123. Její nástupce tak dostal nesnadný úkol odlišit se od řady 190 E a přitom nezasahovat do třídy S.

V roce 1985 se konečně představila zbrusu nová typová řada W124, designově vycházející z menšího modelu 190 E. Neotřelý design byl odpovědí na pětkové BMW a pod kapotou bylo možné nalézt benzinové čtyřválce i šestiválce, atmosférické diesely, ale i turbodiesely. Od roku 1987 byly v nabídce také modely s pohonem všech kol 4Matic a v roce 1989 prošel model kompletním faceliftem, který ho ve výrobě udržel až do roku 1995. Další historii už psala současným motoristům známá třída E.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motorizace pod kapotou W124 (1985 – 1989)

Základem nabídky byl zážehový čtyřválec o objemu 1 997 ccm, ze kterého poskytoval výkon 80 kW(109 k) při 5 200 ot./min. Největší točivý moment činil  170  Nm při 2 500 ot./min. Nízko položené maximum točivého momentu sliboval poklidnou a relativně úspornou jízdu, kterou potvrzuje i kombinovaná spotřeba 8,8 l/100 km. V nabídce byl jak se čtyřstupňovou manuální převodovkou, tak se čtyřstupňovým automatem.

Dalším v nabídce byl zážehový čtyřválec s dvouventilovou technikou o objemu 2 299 ccm s výkonem 100 kW (136 k) při 5 100 ot./min, největší točivý moment činil 205 Nm při 3 500 ot./min. Ten už pokoří dvousetkilometrovou hranici a spotřeba se vejde do 10 l/100 km. V nabídce byl jak se čtyřstupňovou manuální převodovkou, tak se čtyřstupňovým automatem.

Nabídku šestiválců zahajoval motor o objemu 2 599 ccm s maximálním výkonem 122 kW (166 k) při 5 800 ot./min. Největší točivý moment činí 230 Nm při 4 250 ot./min. Maximální rychlost činí 218 km/h a spotřebu lze stlačit pod 10 l/100 km. Tento motor tvoří optimum pro svižnou jízdu s W124. V nabídce byl jak s pětistupňovou manuální převodovkou, tak se čtyřstupňovým automatem.

Další šestiválec má zdvihový objem 2962 ccm a největší výkon 138 kW (188 k) při 5 700 ot./min. Největší točivý moment 260 Nm je posazen k 4 400 ot./min, což znamená vysoké otáčky pro maximální požitek z jízdy. Zato si s ním užijete 228 km/h a spotřeba se v praxi pohybuje kolem 12 l/100 km. V nabídce byl jak s pětistupňovou manuální převodovkou, tak se čtyřstupňovým automatem.

Základ naftové nabídky tvoří archaický čtyřválec o objemu 1 997 ccm. Maximální výkon činí pouhých 53 kW (72 k) při 4 600 ot./min. a točivý moment 123 Nm vrcholí ve 2 800 ot./min. Maximální rychlost 160 km/h je spíše papírovou záležitostí a kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km se v praxi posouvá spíše k osmi litrům.

Dalším v nabídce je vznětový pětiválec o objemu 2 497 ccm. Ten poskytuje maximální výkon 66 kW (90 k) při 4 600 ot./min a největší točivý moment 154 Nm při 2 800 ot:/min. Předkomůrkové spalování, archaické a nezničitelné řadové čerpadlo a bytelná konstrukce tento motor předurčují pro milion kilometrů bez generální opravy. Mercedes s ním dosahuje až 175 km/h a kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km se v praxi pohybuji spíše kolem 10 l/100 km. Právě tento motor jsme pod kapotou W124 vyzkoušeli.

Od roku 1988 nechyběla v nabídce ani přeplňovaná verze naftového pětiválce o výkonu 90 kW (122 k) při 4 600 ot./min. Maximální točivý moment činil 225 Nm při 2 400 ot./min. a Mercedes s ním dosahuje až 195 km/h. V nabídce byl pouze se čtyřstupňovým automatem.

Nechybí ani samozřejmě vrcholný vznětový šestiválec o objemu 2 996 ccm v atmosférické i přeplňované verze. Atmosferický šestiválec dosahuje největšího výkonu 80 kW (109 k) při 4 600 ot./min. a maximálního kroutícího momentu 185 Nm při 2 800 ot./min. Mercedes ním sprintuje na 190 km/h a spotřeby 7,4 l/100 km, v praxi spíše dosahuje desetilitrového odběru.

Přeplňovaná verze dosahuje největšího výkonu 105 kW (143 k) při 4 600 ot./min. a maximální točivý moment činí 267 Nm při 2 400 ot./min. Pokoří dvousetkilometrovou hranici a odběr se opět vejde do desetilitrové hranice.

Z výše uvedených motorů není jediný, kterému by se měl případný zájemce o tento Mercedes vyhnout. Snad krom nejslabšího dieselu, jehož 72 koní na velký vůz opravdu nestačí. Specialitou, které jsme se záměrně vyhnuli, je velmi vzácný pětilitrový osmiválec, na který zcela jistě nenarazíte a pokud ano, dejte do něj všechny své úspory, protože tato investice vás přežije. Z běžnějších motorizací doporučujeme benzinovou dvatrojku a naftový šestiválec bez turba. Ten vám bude sloužit statisíce kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přednosti a nedostatky W124

Mercedes Benz W124 patří k nejspolehlivějším automobilům v historii statistik TÜV. Na dobu vzniká přináší vynikající bezpečnost pro posádku, vysoce komfortní odpružení, vynikající čtyřstupňový automat, ABS a skvělou odolnost proti korozi.

K nedostatkům patří letargické vznětové motory, maticové řízení bez zpětné vazby a vysoký proběh kilometrů u naftových i benzinových verzí, které nahlodají i tak spolehlivý vůz.

K častým závadám dvacet let starých vozů patří úniky oleje z motoru i převodovky, vůle v táhlech a ramenech zadní nápravy, vůle v čepech předních ramen, která může vést až k vylomení předního kola, spálená lamela automatické převodovky, vadný tlumič napínáku řemene pohonu pomocných agregátů, vůle řízení a vůle v kulise řazení. To vše se ale projevuje po statisících kilometrů a tak za to na mercedes nenadávejme a spíše si můžeme vážit nadčasovosti W124.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. W124 jako zlatý střed, Motorizace, Přednosti a nedostatky
  2. Antická klasika, Etalon osmdesátých let
  3. Nafta s dlouhou tradicí, Jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika
  4. Pohodlná klasika, Technické údaje, Stručná historie W124
  5. Kompletní fotogalerie

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 320 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 193 078 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků