Japonská automobilka Mazda nabízí pro všechny sportovně založené zákazníky svůj model 323 v provedení Sport. Taky patříte mezi ty, co si rádi připlatí za atraktivní vzhled vozu? V tom případě si ale budete muset vystačit s motorem 2.0 o výkonu 96 kW/130 koní.
Každá automobilka má ve své nabídce nějaký ten sportovní model, který si nechá náležitě zaplatit. Není divu, vždyť jen taková sedmnáctipalcová kola, která lze na tyto automobily pořídit, vás mohou přijít třeba i na několik desítek tisíc korun. Zatímco mnoho takových vozů poznáte podle sportovního vzhledu a především také výkonnějšího motoru, automobilka Mazda sází pouze na sériový motor.
Mazda 323 S - tedy Sport - využívá stejného motoru jako Mazda 323. Je pravda, že agregát o objemu 2.0 litru a výkonu 96 kW/ 130 k se může někomu jevit jako dostačující, ale uvažte sami: pokud si chcete koupit skutečně sportovní vůz, asi nebudete chtít pouze „běžný“ motor, ale budete od něj očekávat daleko více. Zajímavé je také to, že Mazda použila i tradiční interiér vozu.
Odlišnost od civilních modelů 323 zpozorujete u verze Sport
na první pohled.
A tak není divu, že uvnitř najdete obyčejný čtyřramenný volant, který sice dobře padne do ruky a má lehký chod, ale do sportovního vozu se jednoznačně nehodí. Navíc má jen výškové nastavení. I přístrojový panel nemá například bílé číselníky anebo jiné prvky, které by napovídaly něco o tom, že se jedná o sportovní model. Jinak je pravda, že interiér vozu neoplývá zbytečnostmi, je naprosto funkční a dobře ovladatelný.
To platí i o zadních posunovatelných sedadlech a sedadle spolujezdce, které se dá sklopit do polohy stolku. Přední sedadla by však mohla mít o něco vyšší opěradla. Zajímavostí je, že uvnitř si připadáte, že sedíte, oproti jiným automobilům, o něco níže, ale přitom tomu tak není (i když oproti zadním sedadlům, nad kterými by mohlo být více místa, sedíte níže).
Pravdou je, že celý vůz je posazen níž, k čemuž přispívají i nízkoprofilové pneumatiky na šestnáctipalcových discích z lehkých slitin (195/50 R16). Ty drží zvolenou stopu tak dlouhou, jak jen mohou. Pokud dojde k jejich prokluzu, automaticky se aktivuje stabilizační systém DSC, který je možno vypnout tlačítkem vedle ruční brzdy. DSC je dodáváno v tomto modelu sériově a společnost mu dělá ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD a protiskluzovým systémem TCS.
Efektně vypadají zejména 16palcová kola.
Na zadních sedadlech je místa relativně dost.
Jízdní vlastnosti jsou u Mazdy jako vždy vynikající a odpovídají dané třídě i zaměření vozidla. Vůz se chová přísně neutrálně. Rychlost kolem dvousetkilometrové hranice není problém a o zpomalení „třidvatrojky“ se v tomto případě starají kotoučové brzdy na všech kolech. Když už jsem se zmínil o bezpečnostních prvcích na podvozku, nesmím zapomenout na čtveřici airbagů, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna + zrcátka a přední mlhové světlomety.
Chybí zde, bohužel, palubní počítač, takže se přesně nedá stanovit spotřeba. Ale za častého využívání potenciálu pružného motoru, který se ochotně vytáčí až do 6500 ot/min, se není čemu divit a spíš předpokládat průměrnou spotřebu zhruba do deseti litrů na 100 km. (výrobcem je uváděn průmer na 8,5 litru na 100 kilometrů). Točivý moment vrcholící křivkou momentu na hodnotě 171 Nm při 4500 ot/min napovídá o jeho záběru a pružnosti. Jak již bylo řečeno, výkon se chlubí hodnotou 96 kW/130 koní.
Zavazadlový prostor nabízí standardně 356 litrů (rozšiřitelných
na 421 litrů).
Motor je výborně odhlučněn a hlasitě se projevuje až ve vyšších otáčkách. Pro sportovní vůz by se také hodila rychlejší převodovka, která napovídá o tom, že nesedíte ve skutečném sportovním vozu, ale i tak dobře padne k motoru a na běžné cestování a občas nějakou tu „sportovnější“ jízdu je dostačující. Možná bude někomu z počátku dělat problémy velmi lehké ovládání celého vozu a všech prvků v automobilu, ale po pár kilometrech si každý s chutí přivykne.
To, co dělá z Mazdy 323 S skutečný sportovní vůz, je vnější vzhled. Na roztažené blatníky, které jsou tak již z výroby, dobře navazují nástavce prahů a samozřejmě i upravený přední a zadní nárazník. Vše ještě doplňuje přítlačné křídlo na okně pátých dveří, které je v barvě vozu a navozuje tu správnou sportovní atmosféru. K tomu všemu dobře zapadají i zmíněná kola z lehkých slitin.
Bohužel, jak už to tak bývá, za toto všechno je potřeba pořádně připlatit. Není proto divu, že cena ze základních 529 900 Kč za Mazdu 323 2.0 vystoupá díky přidání písmena „S“ do názvu a s tím i souvisejících „tuningových“ doplňků na 589 900 Kč. Je tedy třeba zvážit všechna pro a proti a potom se rozhodnout, do čeho investovat. Mazda spoléhá především na kvalitu a podle toho to také vypadá.
Čtyřválcový dvoulitr nabízí 96 kW/130 koní, se kterým
dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a z 0-100 km/h
akceleruje za 9,7 s.
Je totiž pravda, že i po 50 000 km, které měl testovaný vůz již za sebou, se v interiéru neozývaly žádné nepříjemné zvuky. Vše fungovalo tak, jak má a asi ještě dlouho bude. Mazda 323 S nabízí v této podobě sportovně vyhlížející vůz rodinného typu a nejspíš se vůbec nesnaží soupeřit se skutečně sportovními vozy jiných značek, které se na trhu rojí jako houby po dešti.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5