Test: Mazda6 si titul Auto roku 2003 zaslouží

Mazda6 způsobila svým představením náležitý rozruch. Titul Auto roku 2003 u nás i v dalších zemích, prestižní novinářská ocenění - to vše svědčí o kvalitách a přednostech tohoto zástupce střední třídy. Jak si vedla v našem testu s motorem 2.3 litru a nejvyšší výbavou Sport, to se dozvíte na následujících řádcích.
Test: Mazda6 si titul Auto roku 2003 zaslouží

Musím hned na úvod článku přiznat, že Mazda6 je vážně skvělé auto a výše zmíněné ocenění si rozhodně zaslouží. Šéfdesignér Mazdy Moray Callum o něm prohlásil: „Mazda6 vypadá jako atlet na vrcholu své kondice“. A já jsem měl z vozu podobný dojem. Ale nepředbíhejme.

Mazda6 se vyrábí ve třech karosářských verzích: sedan, pětidvéřový hatchback a kombi. Rovněž nabídka motorů je hodně bohatá – tři zážehové a dva vznětové. Škoda, že se u nás (zatím) neprodává třílitrový šestiválec, který si mohou dopřát zákazníci v Japonsku a ve Spojených státech. Aby toho nebylo málo, tak si zákazník může koupit i verzi AWD, tedy klasickou „čtyřkolku“. My jsme si k redakčnímu testu zapůjčili karosářskou verzi sedan s nejvyšší výbavou Sport a výkonným motorem o objemu 2.3 litru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední maska Mazdy6 vypadá robustně, a to díky kombinace velkého
loga, chromu a xenonových světlometů. --- Vkusně jsou svým kruhovým
designem řešeny i zadní světlomety.

Exteriér a interiér

První, co na Mazdě6 zaujme, je desing exteriéru – není sice nikterak šokující, ale elegantní a zároveň sportovní. Přední maska vypadá robustně, kombinace velkého loga, chromu a xenonových světlometů s čirými skly je zdařilým stylistickým prvkem. Ještě povedenější jsou ovšem nápadné zadní svítilny, jejichž barevný kruhový design „schovaný“ pod čirým sklem nemá chybu. V tomto ohledu před designéry hluboce smekám. Standardem verze Sport jsou sedmnáctipalcová litá kola.

Pojďme se podívat do interiéru. Dílenské zpracování je bezchybné, to je však u vozů střední třídy samozřejmost. Palubní deska je přehledná a decentní, ovládání je intuitivní. Kůží obšitý tříramenný volant padne dobře do ruky. Sedadla jsou pohodlná a nabízejí dobré boční vedení. Pochvalu zaslouží špičkový audiosystém od firmy Bose. Místa pro hlavu i nohy je dostatek nejen vepředu, ale i vzadu. Nejde sice o nikterak nadprůměrné hodnoty, ale do vozu se pohodlně poskládají i vyšší jedinci. Zavazadlový prostor nabízí solidních 500 litrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
I přes svou sportovní siluetu si nová "šestka" zachovává konzervativní
výraz.

Motor je skvělý

Kapitolou samou pro sebe je motor objemu 2.3 l, jenž využívá systému proměnného časování sacích ventilů a vyvažovací hřídele, které omezují vibrace druhého řádu, tedy vibrace s dvojnásobnou frekvencí než otáčky motoru. Hmotnost celohliníkového bloku motoru je pouhých 27,5 kg. 1395 kilogramů těžký vůz sprintuje s motorem 2.3 z „nuly na sto“ za 8,2 s a dosahuje maximální rychlost 214 km/h. Šestnáctiventilový čtyřválec má výkon 122 kW/166 k a nejvyšší točivý moment 207 Nm při 4000 min-1.

Motor má kultivovaný chod; od středních a vyšších otáček se výrazněji probouzí k životu. Při jízdě ve městě a mimo město lze dosáhnout spotřeby 9 litrů/100 km. Pokud budete mít těžkou nohu, připočtěte tři nebo čtyři litry navíc. Osobně jsem při extrémní jízdě stylem "brzda-plyn" jezdil na uzavřené trati za 14 – 15 litrů naturalu.

Podvozek „šestky“ se chová neutrálně. Díky víceprvkovým nápravám vpředu i vzadu je naladěn komfortně a přitom i sportovně. Vpředu konstruktéři použil lichoběžníkovou nápravu a vzadu víceprvkové zavěšení. V zatáčkách se Mazda6 chová příkladně, dobře drží zvolenou stopu a její reakce jsou předvídatelné. Vadí jen rázy při přejíždění příčných nerovností.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ani v interiéru jsme nenašli žádnou výraznou chybičku. kvalita materiálů
je dostačující, tříramenný sportovní volant padne dobře do ruky a sedadla
nabízí potřebné boční vedení. Co se týče velikosti vnitřního prostoru,
nebudete zklamáni vpředu, ani vzadu.

Pro bezpečnost a dobrou ovladatelnost zahrnuje verze Sport tyto elektronické systémy: ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD, urychlovačem brzdného účinku EBA, „protiprokluzem“ TCS a systémem jízdní stability DCS (přibrzďuje jednotlivá kola při smyku).

Nějaké nedostatky?

Není jich mnoho, snad jedinou věcí, kterou jsem výrazněji postrádal, byl parkovací asistent, který bohužel Mazda „zapomněla“ zařadit do nabídky. Zvukové upozorňování na nezapnuté bezpečností pásy na místě řidiče by mohlo být aktivováno až od určité rychlosti, protože jinak otravuje i při "popojíždění“.

Podtrženo a sečteno

Závěr? Mazda6 - a teď nemluvím jenom o testovaném modelu, ale obecně - má na to, aby ve střední třídě způsobila pořádný rozruch. Mondeo, Laguna, Primera, Vectra, Passat a další mají na trhu soupeře, kterého není dobré podceňovat.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Mazda6 se nabízí ve třech karosářských variantách: jako čtyřdveřový
sedan, pětidveřový lifback a prakticky orientované kombi.

Technické údaje

Mazda6 2.3i Sport

Motor 2261 cm3, 16 V
Výkon 122 kW/166 koní
Točivý moment 207 Nm
Zrychlení 0-100 km 8,2 s
Největší rychlost 214 km/h
Kombinovaná spotřeba dle EU 8,9 l/100 km
Rozměr (délka, šířka, výška) 4680, 1780, 1435 mm
Rozvor 2675 mm
Pohotovostní hmotnost 1395 kg
Zavazadlový prostor 500 l
Základní cena 799 000 Kč
Cena testovaného vozu 851 200 Kč

bazar

Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 286 953 km
Cena: 36 000 Kč
Mazda CX 7 2,3
Rok výroby: 2010
Stav: 83 380 km
Cena: 236 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2005
Stav: 191 109 km
Cena: 64 000 Kč
Mazda CX-3 2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 470 000 Kč
Mazda 2 1,2
Rok výroby: 2005
Stav: 87 798 km
Cena: 88 000 Kč
Mazda CX 5 2,2
Rok výroby: 2015
Stav: 20 135 km
Cena: 680 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků