Test Mazda2 1,3: s lehkostí proti konkurenci

Někteří ji přisuzují až nadpozemské vlastnosti. Je vážně tak dobrá, nebo její nízká hmotnost zastírá správné vnímání jejích skutečných rysů?
Test Mazda2 1,3: s lehkostí proti konkurenci
Seznam kapitol
  1. Úvod, Japonsko kolonizuje, Lehkost bytí
  2. Třináctka pod zákonem, Naměřená dynamika, Podvozkem potěší
  3. Mazda opět válí, Cena, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Třináctka pod zákonem

Mazda není jenom Wankelův motor. Její zážehové motory si zaslouží stejnou poklonu za svou spolehlivost, vznětové motory paradoxně za svou žíznivost. Tentokrát se pod kapotou nachází agilní třináctistovka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zážehový čtyřválec má zdvihový objem 1 349 ccm, čímž se stále vejde do nižší kategorie povinného ručení. Námi testovaná rosnička z něho poskytuje 63 kW (86 k) při 6 000 ot./min. Točivý moment vrcholí na 122 Nm při 3 500 ot./min. To jsou věru zajímavé hodnoty vzhledem k objemu a Mazda jich dokáže naplno využít.

Startujeme a tichý ventilový rozvod se připomíná decentním zacinkáním při prvním roztočení, pak se mění v hukot sání vzduchu ve vyšších otáčkách a mechanickou symfonii na volnoběh. Kdo zná zvuk japonských motorů, ví, o čem hovořím.

Rozjezdy jsou plynulé, spojka typicky měkká. Když jedete na důchodce, připomenete si časy legendárních stopětek, šlápnete-li Mazdě na krk, motor se rozezvučí sytým barytonem a Mazda překvapivě rychle vyráží kupředu.

Provoz ve městě si zaslouží pochvalu za tichý chod a pružnost, jen spotřebu se nám nedaří srazit pod sedm. Možná chceme příliš. Naše výsledná spotřeba v městském provozu činí 7,3 l/100 km.

Když jsme se nabažili města, na nízkou zadní lavici usazujeme nicnetušící tchýni a jdeme testovat stabilitu podvozku na berounských okreskách. Tchýně přitom plní roli stabilizátoru vzhledem k počtu nebezpečných horizontů. Zatímco bez tchýně se podvozek odlehčuje při každém přehoupnutí přes horizont, s tchýní poslušně kopíruje vozovku jako rallyové speciály. A není to jen o podvozku – motor totiž stíhá dynamickou jízdu, jen je třeba vždy včas podřadit. Motor přímo miluje vysoké otáčky, rád se pohybuje mezi čtyřmi a šesti tisíci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po pár desítkách kilometrů vysazujeme balast a my si užíváme ještě hbitější reakce motoru. Spotřeba po sto kilometrech a dotankování opět do plné činí 10,3 l/100 km. To je slušná spotřeba.

Tentokrát bez balastu dodržujeme předpisy, jedeme uvolněně a naše spotřeba je o řád nižší. Končíme na pěkných 5,9 l/100 km. Na závěr si necháváme dálniční sprint. I zde si lze vybrat, zda budeme prasit za nezbytně vysoké spotřeby, nebo se rozhodneme soupeřit o rakev a sluneční úpal s řidiči kamionů.

V případě poklidné jízdy si užíváme tichý provoz a velmi nízkou spotřebu 6,5 l/100 km. Řeč je o ustálené rychlosti 100 km/h. Tak se ale skutečně jezdit nedá a neznáme příliš řidičů, které by to bavilo. Mazda na dálnici vyráží na čtyřku až ke stoosmdesátce a to překvapivě svižně. Pětka už je příliš dlouhá a zrychlování končí již při 4 500 ot./min. Zvláštní přitom je, že Mazda se ani v tak limitní situaci příliš neošivá a jediné, co jitří naše nervy je nesnesitelný hluk vytočeného motoru. Na odhlučnění se zkrátka šetřilo. Náš dálniční sprint končí po sto kilometrech se spotřebou 9,8 l/100 km. A to je bezesporu hezká hodnota vzhledem k podávaným výkonům.

Mazda se nám představila jako vitální běžec na dlouhé tratě a v tomto případě i malému motoru tleskáme za jeho výkony. Milovníkům víceválců bude nejspíš k smíchu, ale těm ostatním velmi dobře poslouží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 13,5 s
0-120 km/h: 19,3 s
0-140 km/h: 27,5 s
0-160 km/h: 43,5 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 180 km/h

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 6,2 s; 3 st.   8,6 s; 4 st. 17,0 s
60-100 km/h: 2 st. 7,3 s; 3 st. 11,3 s; 4 st. 17,9 s; 5 st. 21,1 s
80-120 km/h:                  3 st. 10,6 s; 4 st. 15,2 s; 5 st. 20,3 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   50 km/h při 6 300 ot./min
2 – 100 km/h při 6 500 ot./min
3 – 145 km/h při 6 500 ot./min
4 – 180 km/h při 6 500 ot./min
5 – 170 km/h při 4 500 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2500; 3 - 1800; 4 - 1200; 5 - 1000
 60:   2 - 3900; 3 - 2600; 4 - 2000; 5 - 1600
 80:   2 - 5000; 3 - 3500; 4 - 2500; 5 - 2000
100:  2 – 6500; 3 - 4500; 4 - 3300; 5 - 2600
120:                 3 - 5500; 4 - 4000; 5 - 3100
140:                 3 - 6300; 4 - 4700; 5 - 3700
160                                 4 - 5500; 5 - 4400

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozkem potěší

Mazda2 je ctitelem japonské tradice měkkých podvozků s dobrým držením stopy. Zatímco ve městě z vás nevytřese duši a nastavení je možná o něco měkčí než u Fordu Fiesta, mimo město si poradí s každým kilogramem váhy i bez složité zadní nápravy typu multilink.

Kilogramů totiž není příliš, Mazda2 v této verzi váží jen 955 kg, což je velmi rázná japonská odpověď na nesmyslné přidávání kilogramů i těm nejmenším automobilům. Někteří v honbě za nízkými emisemi a solidní dynamikou investují do vývoje stále větších, výkonnějších složitějších motorů, které ve výsledku nejsou ani úsporné, ani dynamické. Mazda na to šla jinak a to se nám velmi líbí. Do dvojky naroubovala „obyčejnou” třináctistovku a výsledek je po všech stránkách vynikající - vůz je dynamický i úsporný. A najdeme i spoustu dalších pozitiv, dobrými brzdami počínaje a mrštným chováním na silnici konče. Ale nepředbíhejme.

Při hodně ostrém zacházení sice záď vlaje jako japonská vlajka na státní oslavě, na druhou stranu lze velmi dobře předvídat a o to radostněji si s vozem pohrávat. Kdybychom k vozu dostali velká kola a nízkoprofilové pneumatiky, zřejmě by se děly zázraky.

Pochválit pak musíme stabilitu ve vysokých dálničních rychlostech, kdy Mazda 2 vytrvale zapírá jednoduchou konstrukci náprav a skrovnou váhu. A tak jedinou slabostí zůstává nízká odolnost vůči bočnímu větru, který dokáže Mazdou pěkně cuknout.

Brzdy odpovídají své třídě, svým účinkem určitě neurazí, ale nepatří ani k nejjedovatějším a při jejich srovnání s koncernovými vozy Volkswagen na tom budou lépe Němci s přesnějším a ostřejším brzdným účinkem. Svou roli hraje i poněkud panické ABS, které nás zneklidňovalo svými zásahy při driftu.

Za zmínku ještě stojí přesné řazení s tužšími dráhami jednotlivých stupňů, měkce zabírající spojka a lehce dávkovatelný plyn. Řízení nám svou strmostí závodní speciály nepřipomínalo a více než na závodění se hodí do dámských ruček. Pak tedy dámy - směle za volant Mazdy 2.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Japonsko kolonizuje, Lehkost bytí
  2. Třináctka pod zákonem, Naměřená dynamika, Podvozkem potěší
  3. Mazda opět válí, Cena, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 36 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků