|  Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Foto: Lukáš Volšický

 |  Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV | Foto: Lukáš Volšický

39
Fotogalerie

TEST Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: Všechny zkratky vedou k wankelu

První a elektromobil Mazdy nás vždy rozradostní jízdou, ale dodnes nás stresoval krátkým dojezdem. Tenhle nedostatek nyní řeší unikátní prodlužovač dojezdu. Benzinový, a jak se na tradice značky sluší, dokonce s odkazem na legendárního Felixe Wankela. Tím se však z elektromobilu stal plug-in hybrid, přesněji sériový full-hybrid s možností externího nabíjení.

Radosti
Pohodlné ovládání infotainmentu
Přesné řízení
Dlouhý dojezd díky objemné nádrži na benzin
Starosti
Méně místa vzadu
Horší výhled šikmo vzad
Servisní náročnost spalovacího motoru
7  /10

Zkratka MX vyjadřuje už 35 let tentýž výraz: Mazda eXperimental. V minulosti už řada modelů MX přivedla na svět kdeco: nejen kultovní roadster MX-5, ale i malé kupé MX-3 s unikátní šestiválcovou osmnáctistovkou nebo naopak velké kupé MX-6, odvozené od modelu 626, oblíbeného reprezentačního vozu prvních českých podnikatelů z počátku devadesátek.

Před pěti lety posloužila písmena MX poprvé i pro označení elektromobilu japonské značky. Nepřehlédnutelný design modelu MX-30 zůstává dodnes výstřední, což podporují i nezvyklé protisměrně otevíratelné pomocné dveře pro usnadnění nástupu dozadu, nostalgicky vzpomínající na „wankelovskou“ Mazdu RX-8.

Na tuhle nezapomenutelnou legendu, pokračovatele dlouhé řady hrdých nositelů motoru s krouživým pístem zahájené už v roce 1967, si v MX-30 vzpomenete mnohokrát. Nejde jen o karoserii připomínající kupé 2 + 2 s pomocnými zadními dveřmi, ale především o využití služeb Wankelova motoru, který se do útrob sériové mazdy vrátil po 11 let trvající přestávce. V emisně poblázněné době fascinuje už jeho pouhá přítomnost.

V případě Mazdy, která odvážně a k nadšení skutečných příznivců aut prodává šestiválcový turbodiesel o objemu 3,3 litru v SUV CX-60, se vlastně ani wankelovu comebacku nedivíme. Jenže tentokrát si pod ním nepředstavujte ten razantní agregát se zdvihovým objemem odpovídajícím čtyřválci z Felicie 1.3 MPI a emisemi jako u trabantu. Nyní totiž slouží už jen jako generátor elektrické energie. Wankel je mnohem jednodušší než pístový motor, má méně součástek a zároveň je při podobném objemu mnohem menší, a navíc se obejde bez klikového mechanismu.

Navíc se Wankelův motor teprve v hybridu MX-30 dočkal osazení systémem přímého vstřikování. Benzin vstříknutý rovnou do spalovací komory vlastním odpařením snižuje její teplotu a současně i rychleji hoří. Automobilka myslela i na úsporu hmotnosti, a proto boční kryty skříně rotoru vyrobila z hliníkové slitiny místo železa. A rázem ušetřila 15 kg.

Celé to možná působí trochu složitě a komplikovaně. Takže teď jednoduše - nejdůležitější je na verzi R-EV fakt, že právě díky instalaci spalovacího agregátu se z MX-30 konečně stalo plnohodnotné auto, s nímž můžete bez obav vyrazit na jeden zátah i do zahraničí. Kapacita trakční baterie se sice nyní zmenšila na polovinu, ale celkově mazda slibuje dojezd přes šest stovek kilometrů.

Interiér: Mazdu poznáte se zavázanýma očima

Využitelností a typem karoserie se MX-30 vymyká všemu nejen v rámci své značky, ale i na celém trhu. Nejbližší podobně obestavěné, rozměrné a uspořádané auto najdeme až v posledním kupé RX-8, jehož výroba skončila před dvanácti lety. Soudě dle uspořádání kabiny se zde počítá především s cestováním ve dvou. Zkrátka moderní kupé.

Přední dveře se velkoryse rozevírají téměř do pravého úhlu, což si u osobního auta pamatujeme naposledy z Fiatů Tipo a Tempra z poloviny devadesátých let. Dnes už takhle důstojné nastupování nabízejí spíše užitkové modely, třeba Renault Kangoo. O co lépe se však nasedá přední dvojici, o to hůř se vede případným (až třem) zadním pasažérům. Nejenže je pro ně přichystáno velmi stísněné prostředí, ale přístup dovnitř je navíc hodně krkolomný.

Když se díváme na neobsazenou lavici, spíš nám připadá jako vytesaná pro nepohyblivé dřevěné figurky než skutečné osoby. Ve stísněných prostorách parkovacích domů navíc není šance zezadu vystoupit, pro pohyb pasažérů totiž dveře vyžadují plné vyklopení. Nehledě na to, že zadní jsou závislé na otevření předních dveří, do té doby zůstává záď dokonalou věznicí.

Palubní deska si i po pěti letech kariéry ponechává velmi nápadité a líbivé vytvarování, podobný koncept známe od Mazdy už dlouhé roky. Architektura má sice blízko i k nejmodernějším modelům, jako je CX-60, ale v některých pasážích najdeme i evoluční odkaz k roadsteru MX-5, který v příštím roce oslaví už desáté narozeniny. Černé obklady interiéru hodnotně nejen vypadají, ale zároveň jsou i velmi příjemné na dotyk. Moc nám však s nimi neladí recyklované prvky použité na výplních dveří, připomínající zátěžový koberec. A pamatujete si nedávné stížnosti vinařů na nedostatek korku pro výrobu zátek? Tady by byli spokojeni, na obložení středového panelu se tímto přírodním materiálem nikterak nešetřilo. Rušit dominantní černý odstín povedeného interiéru podobnými výstřelky nám však přijde zcela zbytečné.

Ovládání multimediálního systému nikoliv ťukáním do displeje, ale pomocí otočného ovladače a několika potvrzovacích tlačítek velebíme. Nic přesnějšího dosud nikdo nevymyslel. Za jízdy si základní povely rychle osvojíte tak, že je brzy budete ve vší přesnosti zadávat poslepu. A když zastavíte, dovolí vám systém plně využít i dotykovou obrazovku.

Auto je příjemně ovladatelné, a to nejen díky příkladné ergonomii, ale i přesnému řízení. Jediný nedostatek v provozu představuje citelně omezený výhled šikmo vzad. Viníkem jsou příliš silné sloupky. Ačkoliv tak Mazda MX-30 navenek vypadá bohatě prosklená, třetí řada bočních oken pro řidiče žádný význam nemá. Pouze dotváří zajímavý vnější design.

Pokračování 2 / 3

Jízda: Ticho jen s plnou baterkou

Když v roce 2019 dorazila Mazda MX-30 poprvé, byla plně elektrická. Vytýkali jsme jí vlastně jen jedno jediné: celkový dojezd na plné nabití. Údaj 160 km totiž odpovídá spíš někdejší první generaci Nissanu Leaf než soudobé konkurenci. Kapacita baterií 35,5 kWh pro výlety mimo město prostě nedostačovala. Spotřeba se pohybovala okolo 20 kWh na 100 km, což pro většinu uživatelů znamenalo nutnost každodenního dobíjení. Předloni se sice při modernizaci žádného zvýšení kapacity baterie nedočkala, nezměnil se ani nejvyšší udávaný výkon dobíjení v hodnotě 50 kW, ale aspoň se doba doplnění z 20 na 80 % kapacity o deset minut zkrátila. Stále tak šlo o výhradně městské auto s předpokladem každodenního dobíjení.

Díky prastarému vynálezu Felixe Wankela, motoru s krouživým pístem, dnes může MX-30 na jeden zátah vyrazit klidně i do Alp. Podobný princip spalovacího prodlužovače dojezdu kdysi využívalo i BMW i3 REX, kde zážehový dvouválec díky devítilitrové nádrži dokázal auto popostrčit až o dalších 150 km. Mazda je však nyní připravena rovnou na padesátilitrovou zásobu benzinu, a tak se na dlouhé cestě o většinu pohybu stará zážehový agregát. Protože MX-30 R-EV vychází z elektromobilu, přednost má vždy energie doplněná přímo z elektrické sítě. Výrobce totiž u modelu R-EV počítá s tím, že trakční baterii bude majitel pravidelně nabíjet hlavně z běžné zásuvky. Proto je k dispozici palubní nabíječka pro stejnosměrný proud o výkonu 36 kW a pro střídavý 11 kW.

Akumulátory však mají proti plně bateriovému MX-30 poloviční kapacitu 17,8 kWh, a tak dojezd odpovídá běžnému plug-in hybridu. Vždyť také Mazda verzi R-EV (Rotary-Electric Vehicle) pod tímto označením prezentuje, my ale pro takové uspořádání pohonného řetězce užíváme spíše termín sériový full-hybrid s možností externího dobíjení akumulátoru. Velkou výhodou mazdy proti normálním PHEV je přítomnost konektoru CCS Combo, tudíž možnost rychlejšího dobíjení z veřejného stojanu. Delší stání s autem připojeným ke stojanu se totiž mnohde zpoplatňuje, což pak při vyúčtování obzvláště oceníte.

Jakmile elektřinu vyjedete do zůstatku 5 %, samočinně se uvede v činnost wankel, což prozradí nejen hláška „akcelerace je omezena, když generátor nabíjí akumulátor“, ale i otravně ječivý zvuk agregátu. Jestliže nás na MX-30 fascinuje nejen dynamické cestování a přesné ovládání, ale i tichost provozu, pak razantní nástup výroby elektřiny nám připadá jako utrpení. V tu chvíli můžete zapomenout i na poslech vynikajícího příplatkového audiosystému Bose s 12 reproduktory rozesetými po celé kabině.

V praxi sice Mazda slibuje na plně nabitou baterii dojezd až 75 km, ve městě se nám ale nepodařilo pokořit víc než 55 kilometrů. Průměrná spotřeba dobíjecího wankelu v našem případě dosáhla 6,4 litru. Motor pohání vždy pouze generátor střídavého proudu, nikoliv přímo kola vozidla. Pohyb vozu má na starosti výhradně elektromotor s výkonem 125 kW. Tohle unikátní pohonné řešení nám silně připomíná diesel-elektrické lokomotivy. Mějte však na paměti, že spolu s instalací spalovací jednotky se zároveň logicky zvětšují nároky na pravidelný servis.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Je jiná než všechno ostatní

V některých oblastech si Mazda navzdory trendům jede stále tak nějak po svém. V době, kdy je celý svět totálně poblázněný elektromobily, nainstalovala do svého jediného bezemisního zástupce Wankelův motor, nedávno proklínaný právě za emise. V roli generátoru elektřiny obstojí, s dosud městským modelem MX-30 tak konečně můžete navštívit i vzdálené příbuzné. Mazda MX-30 R-EV je jako nové auto velmi přitažlivá a jako jejího typického zákazníka odhadujeme technicistního znalce s obdivem k legendě RX-8.

Ačkoliv jde o technologicky futuristické auto, v některých oblastech má ke kultovnímu modelu blízko. Ostatně ani základní cena „kupé 2 + 3“, startující hluboko pod milionem, není na tak výjimečný kousek přehnaná. Škoda jediného – takhle nevšední stroj žádná nezávislá dílna neopraví a majitel bude zřejmě navždy odkázaný na autorizovaný servis.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 949.000 Kč (Prime Line)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.017.800 Kč (Makoto / Urban Expression)
Cena testovaného vozidla 1.024.000 Kč (Makoto / Urban Expression Edition R)

Technické údaje: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Rok • stupeň výbavy
2024 • Urban Expression Edition R
Nejvyšší výkon
125 kW (170 koní)
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,1 s
Nejvyšší rychlost
140 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
350 l • 1 171 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 720 kg • 2 251 kg
Prům. spotřeba: město
1,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 655 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 395 × 2 035 × 1 566 mm

Základní výbava: 18“ hliníková kola 215/55 R18, světlomety LED, zadní kombinovaná světla LED 8,8“ centrální barevný displej TFT (MZD Connect), 7“ digitálni tachometr, ovladač HMI, osvětlení interiéru LED, kožený volant, kožená hlavice voliče rychlosti, elektricky ovládaná skla předních dveří, čelní a boční airbagy, kolenní airbag řidiče, automatické zamykání dveří, elektrická parkovací brzda včetně funkce Auto Hold, asistent rozjezdu do kopce, G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus), adaptivní tempomat a inteligentní asistent hlídaní rychlosti (MRCC/ISA), systém hlídání pozornosti řidiče (DAA), systém prevence čelního nárazu (SCBS) včetně detekce chodců (AEB), systém hlídaní mrtvých úhlů (BSM), rozeznávání dopravních značek (TSR), systém hlídání jízdních pruhů (LKA, LDWS/LAS), automatické přepínání dálkových a potkávacích světel (HBC), asistenční systém pro průjezd křižovatkou, přední a zadní parkovací senzory, e-Call, systém pro kontrolu tlaku v pneumatikách (TPMS), alarm, 8 reproduktorů, digitálni autorádio DAB,  Bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto, zvuková signalizace pro chodce, pádla pod volantem pro nastavení úrovně rekuperace, ostřikovače předních světlometů, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatické stmívání vnitřního a vnějšího zpětného zrcátka na straně řidiče, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, zásuvka 150 W, vyhřívaná přední sedadla a volant, zadní loketní opěrka, odmrazování stěračů, Smart Keyless Entry, zatmavená boční a zadní okna, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcatko, elektrické ovládání sedadla řidiče s paměti, nastaveni vnějších zpětných zrcátek a projekčního head-up displeje s paměti, čalounění sedadel v kombinaci látky a umělé kůže v barevné kombinaci Urban Expression, korkové designove prvky v interiéru, další designové úpravy interiéru/exteriéru, prošívaná přední loketní opěrka a loketní opěrky ve dveřích, zásuvka 1500 W v zavazadlovém prostoru.

Příplatková výbava: adaptivní světlomety LED včetně denního svícení a směrových světel, embosovaný exkluzivní emblém MX-30 e-Skyactiv, R-EV a logo Edition-R na opěrkách hlavy u sedadla řidiče a spolujezdce, chromovaný odznak s logem MX-30 e-Skyactiv R-EV na podlahových rohožích, exkluzivní visačky na podlahových rohožích, exkluzivní barva karoserie Maroon Rouge, exkluzivní klíčenka

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud