Skvělé jízdní vlastnosti
Snadná obsluha
Kultivovaný motor i automat
9 /10
Výrobci dobrých aut si pod sebou jistým způsobem řežou větev – když se práce povede, není v rámci povinných faceliftů moc co vylepšovat. Druhá generace CX-5 je tu od roku 2017 a již od té doby platí za jízdně vytříbené, designově povedené a z hlediska obsluhy velmi příjemné auto. Ve Fučú v japonské Hirošimě se tedy zřejmě museli pořádně podrbat na hlavě, aby vymysleli, co a jak upravit a doladit.
A řekněme si na rovinu, že na nic moc nepřišli – lehce se liší grafika předních a zadních světel, zbytek změn najdeme hlavně v seznamu výbav. Těch je nyní deset, nováčky jsou provedení Takumi Plus (s lakovanými spodními částmi nárazníků, kůží Nappa s rudým prošíváním a dřevěnými doplňky), Homura Plus (tmavá čelní maska s decentním červeným dekorem, spodní část nárazníků a prahy v lesklé černi a kožená sedadla) a tato verze Newground.
Podle automobilky je určena pro dobrodružnější zákazníky, kteří své SUV rádi vytáhnou mimo zpevněné silnice a civilizaci – má proto sedadla z umělé kůže se zvýšenou odolností proti špíně, voděodolné dno kufru a s pohonem všech kol režim Off-Road. Z hlediska designu ji poznáte podle limetkově zelených frček v přední mřížce, prvků sedadel ve stejném odstínu a také barevných rámečků výdechů ventilace. Bez příplatku vůz dostanete pouze v bílé barvě, připlatit si můžete 14.900 Kč za šest metalických laků (včetně této nové barvy Zircon Sand), 18.400 Kč za šedou Machine nebo 22.300 Kč za typicky mazdí červenou Soul Red Crystal. A i když je zeleno-písková barva karoserie pro značku velmi nezvyklá, představuje vítanou změnu v zástupu červených a šedivých CX-5, které zřejmě nejčastěji vídáme.
Pro úplnost ještě uveďme, že z hlediska pohonů a motorů se u středně velkého SUV nic nemění – stále jej koupíte s atmosférickým benzinovým dvoulitrem o výkonu 121 kW (165 k) s manuálem, automatem, předokolkou či čtyřkolkou v libovolné kombinaci, zážehovým čtyřválcovým dvouapůllitrem s automatickou převodovkou a volitelným pohonem všech kol (143 kW/194 k) a navzdory současným trendům - i cenám paliva - také s naftovou 2.2, u niž si můžete též vybrat pohon dvou či čtyř kol a manuál nebo automat dle libosti v případě 110kW (150k) verze. Silnější diesel se 136 kW (184 k) je dostupný jen s pohonem 4x4 a automatem.
Když nehledáte a najdete
Kromě sedaček a již zmíněných zelených rámečků se uvnitř nic významného nezměnilo – možná až na bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, které je dodáváno od výbavového stupně Attraction Plus, z níž toto provedení Newground vychází. Limetkovým doplňkům se podařilo vkusně rozčísnout jinak velmi tmavý interiér se stříbřitými dekory, do rozložení ovládacích prvků naštěstí Mazda nezasáhla. Vše tedy i nyní po faceliftu najdete tam, kde čekáte.
To znamená, že teplotu klimatizace nastavujete kolečky na středovém panelu, hned u nich najdete kompletní sestavu čudlíků pro ovládání směru i intenzity foukání a také aktivaci výhřevu sedadel. Hlasitost komandujete rovněž otočným voličem, který se ale nachází na středovém tunelu blíže ke spolujezdci. Nahmátnout ho po paměti naštěstí není problém. Široká obrazovka palubního systému na vrcholu palubní desky má úhlopříčku 10,25 palce, snadno se čte i obsluhuje výhradně kulatým voličem na středovém tunelu.
Orientaci v různých nabídkách má Mazda dobře vychytanou, pokud vám vyhovoval například starší iDrive od BMW, budete zde jako doma. Jedinou nevýhodou je zdlouhavější zadávání cílů do navigace. Pochvalu zaslouží parkovací kamera, která v tomto stupni výbavy nabídne jak 360stupňový pohled na okolí vozu, tak 180stupňový výhled dozadu, s nímž prakticky vidíte „za roh.“ Zajímavé ale je, že v tomto režimu kamery nefungují dynamické naváděcí linky, pro jejich zobrazení si musíte přepnout na užší pohled tlačítkem vlevo pod volantem.
Přístrojový štít by stěží mohl být přehlednější – vlevo otáčky, vpravo teplota a stav nádrže, uprostřed kruhový rychloměr, tvořený obrazovkou s informacemi palubního počítače uprostřed. Problémy nečekejte ani stran tlačítek na volantu, na levém ramenu najdete audio a telefonní funkce, napravo ovládání tempomatu. Stop start můžete snadno vypnout čudlíkem vlevo pod volantem, kde také najdete deaktivaci vedení v jízdních pruzích.
Přední sedadla mají hezky široké sedáky a opěradla s bočními výztuhami, které neutiskují tělo – klidně by mohly být o chlup tužší. Na zadních sedadlech najdou cestující kromě dostatku místa pro kolena a nad hlavou také dvě USB zdířky, sedáky jsou v dostatečné výšce nad podlahou, takže si průměrně rostlý člověk pohodlně opře stehna. Do kufru nijak výrazně nezasahují podběhy, jeho podlaha se dá uložit do dvou nepatrně odlišných výšek podle toho, zda ji chcete mít v rovině s nakládací hranou. Ona již zmíněná voděodolnost v rámci výbavy Newground je diskutabilní, pod podlahou najdete tvarovanou vanu s kulatým výřezem, do níž sice můžete uložit mokré nebo zablácené sportovní vybavení, ale vylít sem kyblík vody bez následků jistě nepůjde.
Pokračování 2 / 3
Turbo? A k čemu proboha?
Dvouapůllitrový motor bez přeplňování sice nabídne téměř dvě stovky koní, ale nějakou sportovní výbušnost od něj nečekejte – ostatně všechny motorizace v CX-5 zrychlí na stovku za zhruba deset sekund. Auto s ním ale pomalé rozhodně není, i bez turba začíná velmi hezky táhnout již v nějakých dvou a půl tisících otáčkách, takže jej v běžných situacích automat zbytečně neposílá do vyšších sfér otáčkoměru.
Čtyřválec se jeví jako kultivovaný a tichý společník, který si dobře rozumí s šestistupňovým automatem. Změny kvaltů směrem nahoru i dolů probíhají bez cukání a při každodenním cestování není moc důvodů přepínat na manuální řazení. To je u verze Newground možné pouze voličem převodovky, pádla pod volantem dostává až vyšší specifikace Revolution. Alespoň že nahoru řadíte pohybem páky směrem k sobě a podřazujete od sebe. Spotřeba se pohybuje v úrovni udávané v tabulkách – okolo osmi litrů na sto kilometrů.
Na silnici si CX-5 počíná velmi sebevědomě. Zatáčky umí krájet ve skutečně vysokém tempu, necestuje ven z oblouku, příď se drží zvolené stopy jako vycvičený ohař a její řízení s elektrickým posilovačem patří ke špičce, nejen v rámci kategorie SUV. Dovolit si s ní můžete chvilkami až nemístné tempo (k němuž se po stránce rychlosti musíte chvíli dopracovávat), což znamená velké rezervy z hlediska stability a ovladatelnosti, pokud jedete podle předpisů. Jistě, MX-5 to není, ale jejího ducha si v ředěné formě jednoznačně drží.
Odpružení je v kombinaci s 19“ koly poměrně tuhé, na rychlejších nerovnostech posádka uvnitř trošku poskakuje, ale nebouchá a nepřenáší ostré nepříjemné rázy do karoserie. Pohon všech kol je příjemným doplňkem už tak dobře fungujícího vozu, na nezpevněném či kluzkém povrchu reaguje bleskurychle bez prokluzu předních kol. Pro dobrý pocit si můžete zapnout režim Off-Road, ale ten nemá významnější vliv na chování auta mimo silnici. Nádrž s důstojným objemem 58 litrů (předokolky mají rovněž dostatečných 56 litrů) pak zajišťuje rozumný dojezd na jedno tankování.
Pokračování 3 / 3
Závěr
CX-5 tedy zůstává po všech stránkách příjemným společníkem. Možná je paradox chválit ji za absenci změn, ale proto se naprosto snadno a srozumitelně obsluhuje – však také někteří výrobci opatrně couvají od používání dotykových plošek či šoupátek. Zde máte vše na očích a po ruce. Dvouapůllitr je překvapivě racionální volbou – s dvoulitrem přijdete o zanedbatelnou špetku dynamiky v přímce a zřejmě ušetříte pár desetinek litru na spotřebě.
Ale co je zajímavé – oproti verzi G165 AWD AT ušetříte 22 tisíc korun, takže větší motor je ve stejné výbavě lacinější. Tak či onak jde s provedením Newground a zajímavým novým lakem o vítané zpestření a velmi férovou nabídku dobře vybaveného a jízdně nadstandardního SUV za milion a nějaké drobné.
Mazda CX-5: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
730.600 Kč (G165 Emotion/121 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
999.600 Kč (G194 Newground/141 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.068.000 Kč (G194 Newground/141 kW) |
Technické údaje: Mazda CX-5
Rok • stupeň výbavy
2022 • Newground
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 488 cm3
Nejvyšší výkon
143 kW (194 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
258 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,3 s
Nejvyšší rychlost
195 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
506 l • 1 620 l
Objem palivové nádrže
58 l
Hmotnost: provozní • celková
1 660 kg • 2 140 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,0 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 550 × 1 840 × 1 680 mm
Základní výbava: Zadní stěrač s ostřikovačem, Zadní deflektor, Přední stěrače s ostřikovači, Vnější zpětná zrcátka - černá, Centrální zamykání, Vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru, 360° Top View Monitor, Odmrazování stěračů, Čelní sklo - materiál HPR pro eliminaci hluku, Zatmavená boční skla, Dešťový senzor, Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), Zadní kombinované světlomety, Mřížka čelní masky - standardní typ, Bezklíčové zamykání Smart Card, Přední a zadní ochranný kryt, stříbrná boční dekorace dveří, zelený akcent čelní masky, Světelný senzor, LED adaptivní světlomety AFS, LED diody pro denní svícení, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná, Přední a zadní parkovací asistent, Zadní mlhové světlo, Čelní sklo zatmavené - zelený odstín, Světelný senzor, Konvexní vnější zpětné na místě spolujezdce spolujezdce, Vyhřívané okno pátých dveří, Vnější zpětné zrcátka na místě řidiče s eliminací mrtvého úhlu, 10,25" centrální displej, Mazda Connect 7G, DAB digitální autorádio, Rádio s MP3/WMA, 6 reproduktorů, barevný TFT displej, HMI ovladač, Bluetooth, Barevný projekční Head Up displej, Apple Carplay/Android Auto, Integrovaný navigační systém 7G, Imobilizér, Systém hlídání mrtvého úhlu (RVM) včetně systému hlídání pohybu za vozidlem (RCTA), Asistent pro udržení jízdního pruhu (LKA), Funkce Auto Hold, Systém SCBS pro prevenci čelního a zadního nárazu, Systém rozpoznávání dopravních značek, System pro hlídání jízdních pruhů (LKA), G-Vectoring Control Plus (GVC+), Signalizace nouzového brzdění (ESS), Hlavové airbagy vpředu i vzadu, Elektrická parkovací brzda, Asistent rozjezdu do kopce, Tempomat, Systém SCBS pro prevenci čelního nárazu v městském provozu při rychlosti do 80 km/h, Systém pro sledování pozornosti řidiče (DAA), Startování pomocí tlačítka Start/Stop, Technologie i-Stop, Osvětlení interiéru, Palubní počítač, Exkluzivní dekorační panel, Automatická, dvouzónová klimatizace, Kožená hlavice řadicí páky, Kožený volant s vyhříváním volantu, ovládáním zvuku a Bluetooth, Senzor vlhkosti, Digitální přístrojový štít, Elektricky ovládaná přední i zadní okna, Vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, Zadní větrací otvory, nastavitelné, Výškově nastavitelné opěrky hlavy na zadních sedadlech, Startování tlačítkem Start/Stop, Výškově nastavitelný volant, Automatické stmívání vnitřního zpětného zrcátka, Bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, Ostřikovače LED světlometů, Off-Road Mode (pouze GE AWD)
Příplatková výbava: Lak Zircon Sand (14.900 Kč)