TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

Mazda CX-30 v ranku Hirošimských SUV zapadá do nevelké skuliny mezi CX-3 a CX-5. S délkou 4395 a šířkou 1795 je o kousek větší než menší sourozenec a o chlup menší než ten větší, rozdíly ale nejsou nijak dramatické.

Pakliže designérům Mazdy šlo o to, aby CX-30 vypadala větší a mohutnější, než ve skutečnosti je, pak se jim to podařilo skvěle. Linie karoserie a vysoký ponton opravdu budí dojem výrazně robustnějšího vozu, minimálně dokud stojí CX-30 osamoceně, jakmile ale zaparkujete u obchodního domu, dojde vám, že „kompaktní“ je přesně to správné slovo. CX-30 totiž sdílí platformu s trojkou. Což má své klady i své zápory.

Relativita v praxi

Hlavním dědičným rysem CX-30 jsou již zmiňované kompaktní rozměry, jakkoli zvenku se je díky promyšlenému designu daří vizuálně maximalizovat. Po usednutí do kabiny je rázem jasné, že dojem vnější robustnosti je propracovaný vizuální trik a že architektura Mazdy 3 je… inu, kompaktní. Trojka není zrovna chválena za hýřivý vnitřní prostor, CX-30 je na tom trochu lépe (zvláště co do prostoru pro hlavy zadních cestujících), ale ne o mnoho. Vše je ale relativní.

Mazda CX-30 si odnáší rekordní hodnocení v testu Euro NCAP. Překonává i Volvo

Mazda CX-30 si odnáší rekordní hodnocení v testu Euro NCAP. Překonává i Volvo

Pokud jste nepřerostli „normovaného euročlověka“ (175 cm) o více než pět centimetrů na výšku (průměr u mužů v ČR je právě cca 180 cm), nebudete si mít vesměs nač stěžovat a eurolidé na zadních sedadlech také ne. Máte-li ale 190 cm a více, stane se ze zadních sedaček spíše nouzová rekvizita, samotný prostor vpředu je ještě stále vyhovující. Ale tak tak, pár milimetrů posuvu sedačky by se k ideálu ještě hodilo a pokud sedíte v předpisové poloze, bude se totéž týkat i prostoru nad hlavou. Jak již ale bylo řečeno, s průměrnou výškou se čtyřčlenná posádka do auta vcelku kultivovaně poskládá, byť ani ta se nebude nad prostorností nijak rozplývat. Jemně uskromnit se bude muset i v počtu zavazadel, jelikož kufr o objemu 430 litrů je sice pravidelně tvarovaný, ale samotným objemem spadá do nižšího průměru a na úchyty, háčky a jiné vychytávky prostě nehraje.

Za volantem Mazdy CX-30: Nástupce bez předchůdce. A co revoluční Skyactiv-X?

Za volantem Mazdy CX-30: Nástupce bez předchůdce. A co revoluční Skyactiv-X?

V interiéru se ale odehrávají i příjemná překvapení. Výrazně profilovaná palubní deska i efektní obložení dveří využívá kombinace několika materiálů a volant s krásně minimalistickým středem perfektně padne do rukou. Plochy jsou navíc dále segmentovány použitím různých materiálů, konturovaných plastů, koženky i kůže a celkovým dojmem vzbuzují takřka prémiový feeling. Efektní design navíc nijak neomezuje funkčnost a na ergonomii je patrná pozornost k detailu, jakkoli některá řešení nejsou příliš praktická – příkladně systém odklápěcí a na dvakrát posouvané loketní opěrky. Drobné detaily ale hravě přebije krásné a kůží vonící čalounění s kontrastní perforací, což je velice efektní detail. Kožené čalounění je součástí paketu Luxury, který spolu s paketem Sound přijde na 54.000 Kč v případě černé kůže s červenými detaily, nebo 59.000 Kč za kůži bílou, která v kombinaci s hnědými plochami dveří, palubní desky a středové konzole vypadá exkluzivně, k čemuž přispívá i jemný a přesný chod přepínačů, navíc vyvedených v „kovovém“ provedení.

V interiéru je Mazda oproti třeba teutonské konkurenci vysloveně rozverná a rozhodně jí to přináší body k dobru - byť oproti zmiňovaným strohým Germánům by místy ještě mohla zapracovat na drobnostech v dílenském zpracování. Svébytnou cestou se Mazda vydala i v případě infotainmentu a ovládacích prvků. Je to samozřejmě věc názoru, ale v mých očích je mnohem funkčnější mít naprostou většinu běžně užívaných funkcí v dosahu a pod hardwarovým tlačítkem, než šmudlat kvůli každé drobnosti po displeji a pátrat v menu.

Mazda CX-30 má české ceny. Dostává i revoluční motor Skyactiv-X

Mazda CX-30 má české ceny. Dostává i revoluční motor Skyactiv-X

CX-30 se právě tohoto principu drží, takže pro všechny každodenně používané funkce má dedikovaná tlačítka a přidává i něco navíc – třeba asistenta jízdy v pruzích lze zapnout a vypnout tlačítkem přímo na volantu, takže jej lze snadno přivolat na pomoc na dálnici a na sjezdu zneškodnit, aby nezasahoval do řízení na okresce. Interiér přitom není „přetlačítkovaný“, naopak je pěkně „uklizený“ a přehledný. Totéž platí o kombinaci analogových (a/nebo analogově se tvářících) budíků a doplňkových displejů – i zde vládne přehlednost, klasika a k ní něco navíc.

Samozřejmě, budete-li chtít, můžete prstíkem i šmátrat po displeji v kapličce palubní desky. Jen vám to k ničemu nebude, není totiž dotykový. A také je menší, než je dnes zvykem, na úhlopříčku má „pouhých“ 8,8“. Naprosto to stačí. Menu je přehledné, pohyb v něm intuitivní – vše se ovládá všesměrně pohyblivým kolečkem na středové konzole, kolem nějž jsou tlačítka tří pevných a jedné programovatelné zkratky.

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Systém je rychlý, přehledný, a i na mapy navigace displej bohatě stačí – navigaci navíc efektivně podporuje dobře zvolené pemzum informací na head-up displeji. V podstatě jej lze jen chválit s výjimkou dvou drobností: naklikat adresu do navigace na „kruhové klávesnici“ je zdlouhavé a za jízdy takřka nerealizovatelné. A za druhé v palubním počítači (jak na centrálním displeji, tak v kapličce přístrojů) chybí některé informace – například průměrnou rychlost budete hledat marně a japonský systém grafů minulé spotřeby je oproti prostému číslu v několika tripech také výsostně nepřehledný. Naopak potěší široké a v mnoha krocích dostupné možnosti nastavení nejrůznějších komfortních a pomocných systémů, jako jsou například automatické zámky při odchodu od auta.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 124 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků