TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

Mazda CX-30 v ranku Hirošimských SUV zapadá do nevelké skuliny mezi CX-3 a CX-5. S délkou 4395 a šířkou 1795 je o kousek větší než menší sourozenec a o chlup menší než ten větší, rozdíly ale nejsou nijak dramatické.

Pakliže designérům Mazdy šlo o to, aby CX-30 vypadala větší a mohutnější, než ve skutečnosti je, pak se jim to podařilo skvěle. Linie karoserie a vysoký ponton opravdu budí dojem výrazně robustnějšího vozu, minimálně dokud stojí CX-30 osamoceně, jakmile ale zaparkujete u obchodního domu, dojde vám, že „kompaktní“ je přesně to správné slovo. CX-30 totiž sdílí platformu s trojkou. Což má své klady i své zápory.

Relativita v praxi

Hlavním dědičným rysem CX-30 jsou již zmiňované kompaktní rozměry, jakkoli zvenku se je díky promyšlenému designu daří vizuálně maximalizovat. Po usednutí do kabiny je rázem jasné, že dojem vnější robustnosti je propracovaný vizuální trik a že architektura Mazdy 3 je… inu, kompaktní. Trojka není zrovna chválena za hýřivý vnitřní prostor, CX-30 je na tom trochu lépe (zvláště co do prostoru pro hlavy zadních cestujících), ale ne o mnoho. Vše je ale relativní.

Mazda CX-30 si odnáší rekordní hodnocení v testu Euro NCAP. Překonává i Volvo

Mazda CX-30 si odnáší rekordní hodnocení v testu Euro NCAP. Překonává i Volvo

Pokud jste nepřerostli „normovaného euročlověka“ (175 cm) o více než pět centimetrů na výšku (průměr u mužů v ČR je právě cca 180 cm), nebudete si mít vesměs nač stěžovat a eurolidé na zadních sedadlech také ne. Máte-li ale 190 cm a více, stane se ze zadních sedaček spíše nouzová rekvizita, samotný prostor vpředu je ještě stále vyhovující. Ale tak tak, pár milimetrů posuvu sedačky by se k ideálu ještě hodilo a pokud sedíte v předpisové poloze, bude se totéž týkat i prostoru nad hlavou. Jak již ale bylo řečeno, s průměrnou výškou se čtyřčlenná posádka do auta vcelku kultivovaně poskládá, byť ani ta se nebude nad prostorností nijak rozplývat. Jemně uskromnit se bude muset i v počtu zavazadel, jelikož kufr o objemu 430 litrů je sice pravidelně tvarovaný, ale samotným objemem spadá do nižšího průměru a na úchyty, háčky a jiné vychytávky prostě nehraje.

Za volantem Mazdy CX-30: Nástupce bez předchůdce. A co revoluční Skyactiv-X?

Za volantem Mazdy CX-30: Nástupce bez předchůdce. A co revoluční Skyactiv-X?

V interiéru se ale odehrávají i příjemná překvapení. Výrazně profilovaná palubní deska i efektní obložení dveří využívá kombinace několika materiálů a volant s krásně minimalistickým středem perfektně padne do rukou. Plochy jsou navíc dále segmentovány použitím různých materiálů, konturovaných plastů, koženky i kůže a celkovým dojmem vzbuzují takřka prémiový feeling. Efektní design navíc nijak neomezuje funkčnost a na ergonomii je patrná pozornost k detailu, jakkoli některá řešení nejsou příliš praktická – příkladně systém odklápěcí a na dvakrát posouvané loketní opěrky. Drobné detaily ale hravě přebije krásné a kůží vonící čalounění s kontrastní perforací, což je velice efektní detail. Kožené čalounění je součástí paketu Luxury, který spolu s paketem Sound přijde na 54.000 Kč v případě černé kůže s červenými detaily, nebo 59.000 Kč za kůži bílou, která v kombinaci s hnědými plochami dveří, palubní desky a středové konzole vypadá exkluzivně, k čemuž přispívá i jemný a přesný chod přepínačů, navíc vyvedených v „kovovém“ provedení.

V interiéru je Mazda oproti třeba teutonské konkurenci vysloveně rozverná a rozhodně jí to přináší body k dobru - byť oproti zmiňovaným strohým Germánům by místy ještě mohla zapracovat na drobnostech v dílenském zpracování. Svébytnou cestou se Mazda vydala i v případě infotainmentu a ovládacích prvků. Je to samozřejmě věc názoru, ale v mých očích je mnohem funkčnější mít naprostou většinu běžně užívaných funkcí v dosahu a pod hardwarovým tlačítkem, než šmudlat kvůli každé drobnosti po displeji a pátrat v menu.

Mazda CX-30 má české ceny. Dostává i revoluční motor Skyactiv-X

Mazda CX-30 má české ceny. Dostává i revoluční motor Skyactiv-X

CX-30 se právě tohoto principu drží, takže pro všechny každodenně používané funkce má dedikovaná tlačítka a přidává i něco navíc – třeba asistenta jízdy v pruzích lze zapnout a vypnout tlačítkem přímo na volantu, takže jej lze snadno přivolat na pomoc na dálnici a na sjezdu zneškodnit, aby nezasahoval do řízení na okresce. Interiér přitom není „přetlačítkovaný“, naopak je pěkně „uklizený“ a přehledný. Totéž platí o kombinaci analogových (a/nebo analogově se tvářících) budíků a doplňkových displejů – i zde vládne přehlednost, klasika a k ní něco navíc.

Samozřejmě, budete-li chtít, můžete prstíkem i šmátrat po displeji v kapličce palubní desky. Jen vám to k ničemu nebude, není totiž dotykový. A také je menší, než je dnes zvykem, na úhlopříčku má „pouhých“ 8,8“. Naprosto to stačí. Menu je přehledné, pohyb v něm intuitivní – vše se ovládá všesměrně pohyblivým kolečkem na středové konzole, kolem nějž jsou tlačítka tří pevných a jedné programovatelné zkratky.

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Systém je rychlý, přehledný, a i na mapy navigace displej bohatě stačí – navigaci navíc efektivně podporuje dobře zvolené pemzum informací na head-up displeji. V podstatě jej lze jen chválit s výjimkou dvou drobností: naklikat adresu do navigace na „kruhové klávesnici“ je zdlouhavé a za jízdy takřka nerealizovatelné. A za druhé v palubním počítači (jak na centrálním displeji, tak v kapličce přístrojů) chybí některé informace – například průměrnou rychlost budete hledat marně a japonský systém grafů minulé spotřeby je oproti prostému číslu v několika tripech také výsostně nepřehledný. Naopak potěší široké a v mnoha krocích dostupné možnosti nastavení nejrůznějších komfortních a pomocných systémů, jako jsou například automatické zámky při odchodu od auta.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

28.  2.  2021 | Richard Herbich | 34 příspěvků
Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 72 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků