Test Mazda 6 CD Combi: komfortní a promyšlená

Ozkoušeli jsme Mazdu 6 s naftovým motorem, karosérií kombi a 200 000 km na tachometru. Jak se osvědčila?
Seznam kapitol
  1. Jak šel čas, Šestice motorů, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Uvnitř, Rafinovaný zavazadelník
  3. Za volantem, Na silnici, Vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Jak šel čas

Pokrok chvátá, a tak se nyní již i vozy Mazda 6 z prvních let výroby dostávají svojí cenou na úroveň nejlevnějších nových aut nejnižších tříd. Není přitom pochyb o tom, že ještě před nějakými pěti lety patřil tento model k vůbec tomu nejmodernějšímu, co evropská střední třída nabízela.

Druhá polovina devadesátých let byla pro Mazdu z pohledu designu poněkud tristní a vzhledová invence byla položena na oltář snižování výrobních a vývojových nákladů. Mazda 6 však byla tím vozem, který měl značce v roce 2002 navrátit někdejší švih. Představena byla jako klasický čtyřdvéřový sedan v Tokiju pod místním názvem Atenza v nové „filozofii“ Emotion in Motion, známé dodnes živým sloganem „zoom zoom”. Konstruktérům se tehdy podařila znamenitá práce: postavili technicky vyspělý a vzhledově svérázný a nadčasový vůz, který svému majiteli neudělá ostudu ani dnes.

Mazda 6 navazuje na pět generací modelu 626 (první vůz tohoto typu se představil v roce 1978), ale kromě několika ovladačů v interiéru a znaku na pěticípé masce s ním „šestku“ nepojí vůbec nic. Mazda 6 stanula na nové podlahové plošině C/D, vyvinuté kompletně u Mazdy, tedy bez faktického přispění mateřského Fordu. V půli roku 2002 byla paleta doplněna o typy Sport (pětidvéřový a stejně dlouhý jako sedan) a Sport Wagon (kombi, jež prošlo také naším testem). Vůz vzbudil velký zájem a již v prvním roce výroby bylo nutno produkční počty navýšit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Šestice motorů

Vývoj typu 6 vzali u Mazdy jako otázku cti a jako velkou příležitost etablovat se v rámci špiček koncernu Ford. Tomu odpovídá i škála nových motorů výhradně celohliníkové a čtyřventilové koncepce. Milovníci „benzínů“ měli k dispozici verze 1,8i/88 kW, 2,0i/104 kW, 2,3 S-VT/122 kW (proměnné časování ventilů a vyvažovací hřídel) a Američané ještě šestiválcový „třílitr“ o výkonu 161 kW, jenž byl však včetně své automatické převodovky Jatco blízkým příbuzným pohonné jednotky používané v Jaguaru X-Type.

Evropané však často dávali přednost jednomu z dvoulitrových vznětových čtřyválců MZR-CD se vstřikováním common rail, jež vznikly jako druhá generace jednotek používaných i ve vozech 626, nyní ale s o třetinu vyšším vstřikovacím tlakem. Nabízely se ve dvou provedeních. Ta se shodovala vrcholem točivého momentu 310 Nm při 2 000 ot./min., ale lišila se výkonovými špičkami (89 kW a 100 kW, vždy při 3 500 ot./min.). Všechny motory, bloky i válce, byly odlévány do písku technologií Cosworth, ty zážehové mají dva vačkové hřídele hnané řetězy, vznětové pak jediný hřídel s pohonem ozubeným řemenem.

Závěsy všech kol zůstávají i z dnešního pohledu velmi vyspělé a zaručují znamenité a nezáludné jízdní vlastnosti. Obě nápravy jsou uloženy v pomocných rámech, ten přední se vyráběl hydroformováním. Závěsy předních kol se vyznačují třemi páry příčných ramen (to horní je rozvidlené a nese vysokou těhlici), zadní kola pak spočívají na prostorově úsporných víceprvkových závěsech. V tomto případě jde o další vývoj Mazdou patentované konfigurace E-Type, poprvé představené na velkém sedanu 929 v roce 1987, jež v této podobě zajišťuje enormní propružení bezmála čtvrt metru! 

Zkoušený vůz

Naším testem prošel stříbrný kombík z prvního roku výroby, jenž byl osazen slabší z nabízených vznětových jednotek, základní výbavou Base a solidním nájezdem takřka 200 000 km. V roce 2002 se ceny „kombíků“ Mazda 6 pohybovaly od 659 900 do 949 900 Kč. Vůz byl v celkově dobrém stavu, pouze zadní brzdy a tlumiče bychom novému majiteli doporučili urychleně vyměnit.

K vozu byla přiložena poctivě vedená servisní knížka, která však naznačovala, že právě hranice 200 000 km znamená nutnost další preventivní servisní prohlídky. Kromě servisní knížky a všech karet a návodů byly přiloženy též záznamy z různých servisních úkonů. Z nich se tak dovídáme, že zkoušené auto procházelo každým rokem korekcí geometrie předních kol, ale také skutečnost, že již v roce 2006 servis zaznamenal počínající korozi levého zadního lemu, kterou jsme bohužel museli potvrdit. Tento blatník byl také v minulosti opravován, ačkoli stopy po rozsáhlejší nehodě jsme neobjevili, spáry okolo něj byly také rovnoměrné. Lak zde nebyl příliš dobře nanesen, ale zmíněná koroze v jeho rohu s tím zřejmě nemá co do činění.

Interiér byl opotřebován úměrně stáří a stavu vozu, volant nijak prodřený nebyl, zato hlavice řadicí páky měla sedřenou část svého „chromovaného“ obkladu. Všechny systémy fungovaly bez potíží, z motoru, od kol ani z interiéru se neozývaly žádné pazvuky. Kompresor klimatizace spínal, ale výkon soustavy byl dosti slabý. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Vůz:
Mazda 6 MZR-CD Combi Base
Cena:
189 000 Kč
Rok výroby:
2002
Stav tachometru:
200 000 km
Další záznamy:
Koupeno nové v ČR, 1. majitel, původní RZ
Servisní knížka:
Ano
 
 
Výbava
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Airbagy:
6x
El. řízení podvozku:
ABS, EBD
Centrální zamykání:
Ano na DO
El. ovládání oken:
Ano, 2x
El. ovládání zrcátek:
Ano
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, mech.
Stavitelný volant:
Ano, výškově i podélně
Zadní opěradla
Dělená, sklopná opěradla
Tempomat:
Ano
Klimatizace:
Ano, man.
Autorádio:
Ano, orig., s changerem na CD
Přední mlhová světla:
Ne
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Litá kola:
Ne
Palubní počítač:
Ano
Další výbava:
Zamykání zpátečky, hands-free Nokia

 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak šel čas, Šestice motorů, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Uvnitř, Rafinovaný zavazadelník
  3. Za volantem, Na silnici, Vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky