Nejkomfortnější podvozek ve své třídě
Skutečný luxus na palubě
Dostatečná dynamika
Pomalé nabíjení
Málo místa na zadních sedadlech
Problémy s trakcí na mokru
7 /10
Minulé léto jsem pro vás napsal test Lexusu UX 300e ve výbavě Luxury. Bohužel to nedopadlo nejlépe, protože jinak velmi vysokou kvalitu vozu srážely věci jako zastaralá multimédia, pomalé nabíjení nebo vysoká cena. V červnu letošního roku ale vůz dostal facelift, kdy byla možnost některé jeho neduhy odstranit. Nyní nám jeden tento omlazený kousek zaparkoval v redakční garáži, takže je čas zodpovědět si otázku, jestli došlo k výraznému zlepšení nebo v Japonsku šili horkou jehlou.
Vypadá stejně
Nejdříve obecně. Lexus UX je crossover, který v roce 2019 vystřídal v nabídce již archaický hatchback CT. Jinak řečeno je to SUV náhrada, která jde naproti prodejům. A je to skvělé auto, jak jsme se již několikrát přesvědčili v testech variant s hybridními i klasickými spalovacími motory. Elektrická verze se na náš trh dostala v roce 2021. Není na ní nic převratného, prostě elektromotor vpředu, velká baterka do podlahy a šup na trh.
Ale co ten facelift? Na první pohled ho nepoznáte, protože zvenku vypadá auto stejně. Velké změny jsou až uvnitř. Palubní deska má zcela nové uspořádání, které zapříčinil nový infotainment o úhlopříčce 12,3 palce. Ten se nově neovládá přes touchpad, ale klasicky dotykově. Místo touchpadu na středové konzole je nyní soubor tlačítek pro ovládání vyhřívání volantu a sedadel, případně ventilování sedadel, které získáte s výbavami Prestige a Luxury.
Absence touchpadu budou mnozí vítat, nicméně ovládání takto velkého displeje pouze prstem má svá specifika. Za jízdy namířit prst a čekat na hladký kus silnice, abyste mohli udělat výpad a stisknout to, co potřebujete, není úplně oukej. Já to dělal tak, že jsem si zapřel ruku o horní rantl displeje a dělal jen výpady palcem. Ťuk, ťuk a hotovo. Samotná grafika, rozlišení a rychlost úkonů jsou na velmi vysoké úrovni, výtku bych snad měl jen k méně přehledné navigaci.
Super pak je, že u nového softwaru už zmizela lišta pro výběr čerpacích stanic na benzin a naftu, což tak bylo před faceliftem a v elektromobilu to samozřejmě nemá co dělat. Stejně bych ale programátorům doporučil sedět u toho počítače o trochu déle, protože najít nabíjecí stanici přes infotainment není tak jednoduché. Většina elektromobilů má dnes vlastní menu pro hledání nabíječek nebo jsou snadno dohledatelné v navigaci, u lexusu UX jsem žádné takové menu nenašel, prostě jsem do vyhledávání v navigaci napsal „nabíjecí stanice“.
Trochu mě pak mrzí absence analogových hodin, které k autu takového ražení tak nějak patřily. Místo nich je teď ovládání hlasitosti audia. Vítané jsou pak dva USB-C porty nad nápojáky a ponechání lišty tlačítek pro ovládání klimatizace. Stejně tak najdete tlačítka i na volantu - přehledná, dostatečně velká a dost daleko od věnce volantu, abyste si něco omylem nenamačkali během horlivého kormidlování třeba v podzemních garážích (zdravíme do volkswagenu, kde si při parkování pravidelně zapínáme vyhřívání volantu).
Místa vpředu je pro průměrně vzrostlého jedince až až, tedy pokud mě se 187 centimetry a 87 kilogramy berete jako průměrného. Takzvaně „za sebe“ jsem si sedl, ale že by to bylo nějaké žůžo, to se říct nedá. Místa vzadu je tak akorát na kolena i na hlavu, ale pro mě takřka bez rezervy a dlouhou trasu bych tu asi trávit nechtěl. A hlavně vypadá zadní lavice jako chudý příbuzný toho, co je vpředu, protože tam Lexus UX exceluje.
Perfektní zpracování, příjemná jemná kůže a kvalitní plasty jsou jen špičkou ledovce. Po chvíli si začnete všímat pravidelných stehů v prošívání a dalších detailů, které vám pobyt na palubě zpříjemní. K tomu auto krásně voní a každé tlačítko jako by bylo vyfrézované zvlášť s přesností kardiochirurga. Podívejte se jen na ten volant s krásně jemnou kůží a naprosto totožnými spárami mezi tlačítky. A já se s vámi vsadím, že ty spáry budou za třicet let stejné. Nic se tady po stisknutí nekýve ani nevrže, jednoduše máte z interiéru pocit mimořádné kvality a preciznosti, jaký teď postrádám třeba u některých modelů BMW nebo mercedesu. Marketingové termíny a navoněné propagační fotky se u Lexusu jednoduše zhmotnily v realitu a nikdo proti tomu nemůže říct ani popel.
No a ta výbava. Tohle auto velikosti Škody Karoq má elektricky nastavitelná vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, head-up displej, 360stupňovou kameru okolo celého vozu, elektricky ovládané víko kufru pomocí výpadu nohy, elektricky nastavitelný sloupek volantu nebo vynikající audiosystém Mark Levinson. Pak má takové ty klasiky jako automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup, dešťový senzor nebo vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. U nejvyšší výbavy se připlácí vlastně jen metalíza.
Pokračování 2 / 3
Tak co je ještě nového?
Jedním z největších problémů verze před faceliftem nebyla velikost akumulátoru, ale rychlost nabíjení. K tomu sloužily dva vstupy, jeden na 22 kW klasicky přes wallbox a druhý byl pro rychlé nabíjení. Bohužel se jednalo o konektor ChaDeMo, který je pro rychlé nabíjení dost limitující. Ideální by tak bylo nechat baterii být, maximálně si pohrát s jejím managementem a upravit nabíjení na CCS a dostat do auta minimálně nabíjecí výkon 100 kW, jak by se slušelo na auto této kategorie. Ale Lexus to udělal obráceně.
Akumulátor o kapacitě 54,3 kWh s avizovaným dojezdem 315 kilometrů šel pryč a je místo něj 72,8kWh akumulátor s dojezdem 450 km. Znamená to, že se zvýšily dojezd i hmotnost, a to na 1800 kilogramů, přičemž tomu byly samozřejmě uzpůsobeny tlumiče. Pojďme ale hlouběji. Výhodou elektromobilu je třeba větší kufr, má 367 litrů, zatímco hybrid 320 a čtyřkolka dokonce 283 litrů. UX 300e za to vděčí absenci měniče napětí u zadních sedadel. Oproti hybridním sourozencům nemůže elektrické UX táhnout přívěs, ale spalovací verze stejně utáhnou jen 750 kg.
Vpředu je umístěný elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) s točivým momentem 300 N.m. Když na to dupnete z místa, jste na stovce za 7,5 sekundy a maximem je 160 km/h. Oproti spalovacím sourozencům se UX 300e liší také zadními brzdami. Vpředu jsou vždy kotoučové s odvětráváním, ale právě pouze elektromobil má odvětrávané i vzadu, a to o průměru 317 mm. Technika podvozku je jinak stejná - vpředu McPherson, vzadu lichoběžníková s vlečenými rameny.
Nejlepší ve třídě
Lexus UX 300e naprosto exceluje kvalitou jízdy. Pokud mě paměť nešálí, řídil jsem už asi všechny kompaktní SUV na trhu a Lexus UX je zdaleka nejpohodlnější. Vlastně se k němu ani nic neblíží. Ať už jde o naladění tlumičů nebo o odhlučnění kabiny, tak stěží budete hledat něco lepšího. Bez přehánění je kvalita jízdy srovnatelná s velkým luxusním sedanem a jízda v tomto UX je tak nesmírně relaxačním zážitkem. Navíc příliš necítíte vysokou hmotnost, jen tuhost a absolutní přesnost.
Tvůrci totiž auto vedle naladění tlumičů obdařili také dalšími bodovými svary a vyladěným elektrickým posilovačem řízení. Skutečně se tak řídí jako velké luxusní auto, nese se po silnici s grácií a připraví vám tak zážitek, jaké žádné jiné auto této kategorie nenabídne, ale to už bych se opakoval. Ticho v kabině vám pak umožní ještě více si vychutnat každý tón z vynikajících reproduktorů Mark Levinson a jednoduché a přehledné ovládání vás z toho zenu ničím nevytrhne.
UX 300e má ale i stinné stránky. Na dojezd 450 km na jedno nabití zapomeňte, reálná hodnota je někde o 100 km méně, tedy pokud i sem tam zavítáte na dálnici. Průměrná spotřeba se mi pohybovala někde mezi 19 až 22 kWh/100 km. Dojezd nicméně ujde, mnohem horší je to s nabíjením, protože zůstal již zmíněný konektor ChaDeMo, a to je strašná bída. Po ránu to tam teče výkonem 22 až 30 kW a s ohřátým autem jsem se dostal nanejvýš na 43 kW. Smysl mi tak dává jedině když máte doma wallbox a nabíjíte přes noc. V takovém případě bude samozřejmě možné s tímto autem žít, ale jezdit od nabíječky k nabíječce? To se utrápíte.
Pořídit si wallbox pro vás bude to nejmenší, nejdřív totiž musíte tohle auto zaplatit. A to docela bolí. Základní cena je 1.299.000 Kč. V naší nejvyšší výbavě to dělá 1.690.000 Kč. Jen připomenu, že takové BMW iX1 xDrive30 je čtyřkolka s výkonem 313 koní, dojede dle WLTP až 439 km a stojí 1.337.700 Kč. S výbavou navíc, abyste si dorovnali Lexus, to bude třeba taky těch 1,7 milionu. A BMW i4 eDrive40 má 340 koní, dojezd 589 km a nabíjení výkonem 205 kW za 1,5 milionu korun.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Z výše uvedených důvodů bych vám doporučil počkat si na nové elektromobily Lexusu, pokud tedy po něčem takovém toužíte. Tady zaplatíte hodně peněz za starší techniku, které nepomohl ani facelift. Stále ale platí, že se v žádném jiném autě této kategorie nebudete cítit lépe. Za to se zaručím. Lexus UX 300e působí v dnešním světě elektromobilů už trochu jako černobílý film mezi hollywoodskými blockbustery. Jenže je to ten nejlepší černobílý film a ne každý chce přeplácaný digibordel.
Lexus UX 300e: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.299.000 Kč (UX 300e/150 kW Comfort) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.690.000 Kč (UX 300e/150 kW Luxury) |
Cena testovaného vozidla |
1.715.000 Kč (UX 300e/150 kW Luxury) |
Technické údaje: Lexus UX 300e
Rok • stupeň výbavy
2023 • Luxury
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
316 l
Rozměry: délka × šířka × výška
4 495 × 1 840 × 1 545 mm
Sériová výbava: Lexus Safety System +2.5, Tri-LED světlomety včetně AHS, přední boční skla s akustickou izolací, 18palcová kola, střešní lišty, lemy kol v barvě karoserie, čalounění sedadel z jemné kůže, elektricky nastavitelná sedadla v osmi směrech, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, automatická klimatizace, Ion generátor, bezklíčový systém, vzdálená klimatizace přes aplikaci, prahové lišty z hliníku, dešťový senzor, prošívání přístrojové desky Washi, elektricky nastavitelný volant, DAB tuner, 12palcový infotainment, audiosystém Mark Levinson, Apple Carplay a Andriod Auto, navigační systém Lexus, bezdrátové nabíjení telefonu
Volitelná výbava: metalický lak (+25.000 Kč)