Komfortní podvozek
Dostatečná dynamika
Luxusní interiér
Malý zavazadelník
Čitelnost infotainmentu
Vyšší cena
8 /10
Lexus UX vystřídal hatchback CT. Jinak řečeno - moderní SUV s aktuálním designovým jazykem vystřídalo už poněkud archaický hatchback, který byl ale mimořádně povedený. Nicméně za těch pět let na trhu se UX dokázalo osvědčit, na silnicích ho můžete potkat velmi často. A jak jsme již několikrát v našich testech ukázali, jedná se o velmi dobré auto. Nemusíme se tak nyní zaměřovat na UX obecně, ale spíše na to, co je na faceliftu nového a zdali jsou všechny změny k lepšímu.
Konečně patlací displej
Tak předně je nová výbava F Sport Design, která vůz připodobní do výbavy F Sport, ale nedá vám adaptivní tlumiče AVS, posilňovač zvuku Active Sound Control, jinak naladěné řízení nebo elektricky nastavitelná přední sedadla. Samotná výbava F Sport Design ale špatná vůbec není, přední sedadla jsou vyhřívaná, klimatizace je dvouzónová automatická a získáte i cloudovou navigaci Lexus Connect. Jedná se tedy o takový dnešní standard a nic podstatného vozu nechybí.
Pozastavit se můžeme u nového multimediálního systému Lexus MM21, který je dostupný ve dvou velikostech obrazovky - 8 a 12 palců. My jsme měli ten menší. Hlavní novinkou je dotykové ovládání, které nahrazuje touchpad ve středové konzole. Za to určitě palec nahoru, protože řešení přes touchpad bylo u Lexusu poněkud nešťastné. Z hlediska jednoduchosti ovládání byl displej posunut blíže k řidiči. Nutno dodat, že to byla správná cesta, i menší displej se ovládal velmi snadno a všechny důležité ikonky byly v dosahu pravé ruky.
V rámci dnešních prémiových standardů má systém hlasové ovládání, informace na cloudu, bezdrátové připojení telefonů se systémy Apple Carplay a Android Auto a také schopnost komunikovat s telefonní aplikací Lexus Link, se kterou lze na dálku zapnout klimatizaci či odemykat a zamykat. K rychlosti infotainmentu nelze mít námitek, nicméně čitelnost je horší. Zvolený font je malý a pokud není písmo tučné, špatně se při jízdě čte.
V kontrastu s velikostmi ikonek v Apple CarPlay tak rozhraní Lexusu jasně ztrácí, i když samozřejmě umí zobrazit najednou mnohem více informací. Menší displej je pak v přístrojovce hodně utopený, je okolo něj moře lesklých černých plastů, určitě bych tak chtěl větší, což by mohlo pomoct i s čitelností. Jinak se toho uvnitř Lexusu UX moc nemění, nicméně hodí se ještě zmínit dvojice USB-C nad přihrádkou pro bezdrátové nabíjení telefonu.
Naše konfigurace s bílým lakem karoserie a oříškovou kůží působila velmi hodnotně a ve spojení se zpracováním odpovídala prémiové cenovce. Jen zopakujeme, že posaz vpředu je velmi dobrý s dostatkem místa na nohy i na hlavu. Vzadu je situace horší, především s místem na hlavu, ale pro dvě menší postavy bude jízda vzadu přijatelná i na delší cesty.
Jedna z největších výtek u UX směřuje k zavazadlovému prostoru, který je mělký a má vysokou nakládací hranu. Objem 265 litrů je opravdu velmi málo, je to spíše takový roztomilý kufřík než plnohodnotný prostor. V Česku, kde je pro zákazníky velikost kufru stejně důležitá jako spotřeba, to využitelnosti UX hodně ubírá. Útěchou Lexusu může být, že klientela těchto vozů nepotřebuje drtivou většinu času v autě převážet vzduch, což je stejná situace jako se čtyřkolkou „pro sichr“.
Já vám ani nevím
Jak Lexus UX po faceliftu jezdí? Já vám ani pořádně nevím, je to totiž Lexus každým coulem. Znamená to, že veškeré pozitivní i negativní vjemy, které od běžných aut vnímáte, jako jsou poskakování po silnici, prodlevy v tahu kvůli převodovce, pokládání v zatáčce na vnější kolo, odskakování zadní nápravy, čitelnost řízení, dorazy tlumičů nebo aerodynamický hluk, jsou velmi silně potlačeny, nebo skvěle zpracovány a UX je tak na jednu stranu tupé a na druhou stranu skvělé auto.
Lexus vás nechává detailně cítit auto jen když je to potřeba, třeba u svých sportovních modelů, ale u těch základních si stojí za svým jménem a předkládá zákazníkům pojízdné obývací pokoje. A to, že je UX tak trochu tupé, není myšleno zle. Neznamená to totiž, že by nebylo komunikativní, bylo toporné, špatně ovladatelné či nějak nebezpečně odtažité, spíše v žádném případě není, řekněme, „řidičské“. Má přesné řízení, dobrý rejd, skvěle naladěné tlumiče, kde i když jdete do dorazů na nerovné silnici, neozve se tupá rána, ale spíše takové ducnutí.
V autě se nic netřese, nic nevrže a je skvěle odizolované od okolního ruchu. Velká škoda tak je, že to nejvíce otravné si vezete před sebou - hlučný motor. Lexus UX je u nás nyní k mání pouze s jedním motorem, kterým je hybrid kombinovaný s převodovkou e-CVT. To zároveň šponuje jeho cenu, protože hybrid je samozřejmě dražší než klasický spalovák. Ale zpět k pohonu, respektive k převodovce.
e-CVT, tento toyotí patent, do kterého se slévají rozdílné točivé momenty spalovacího motoru a elektromotorů, umí všechno krásně schroustat a smysluplně a bez cukání přenést na poháněné nápravy. Tohle mu jednoznačně nelze upřít, neobjede se to však bez hluku při předjíždění a na dálnici do 180 km/h. Ano, je to stokrát omílané negativum, že CVT a e-CVT při dynamičtější jízdě prostě vrčí. A také platí, že okolo 180 km/h některé Toyoty a Lexusy vrčet přestanou, protože jsou v maximálce a motor už se nemusí nikam hnát. Ozve se až zase v kopci.
A co na vás řve? Atmosférický čtyřválec o objemu 2,0 litru naladěný na výkon 112 kW (152 koní) při 6600 otáčkách. Pomáhá mu přední elektromotor o výkonu 80 kW (109 koní) a v případě čtyřkolky, kterou jsme měli i my, také zadní elektromotor o výkonu 5,3 kW (7 koní). Kombinovaný výkon ústrojí činí 135 kW (184 koní). Stovku dáte za 8,7 sekundy a dynamika obecně není špatná. Téměř 200 koní se neztratí ani na německých dálnicích a dokáží vás bezpečně přesunout před pomalu jedoucí vůz před vámi. O zábavě ale v žádném případě nemůže být řeč.
Spotřeba skáče nahoru a dolů, záleží, jak moc pospícháte, na dálnici v plném tempu můžete jet i nad devět litrů, ale při klidné jízdě se v pohodě dostanete na pět, což je i méně než 5,8 až 6,1 l/100 km, co udává Lexus. S izolací od okolního světa, stabilitou a jistotou za volantem pak přispěla i zvýšená tuhost díky dalším svařovacím bodům, výztuhám v zadních dveřích a použití tužší oceli. Některá auta pak pocitově ztěžknou, ale tohle není ten případ. UX je příjemné na řízení, pohodlné a velmi neutrální.
Po silnici se pohybujete se samozřejmostí, nečeká vás žádné bouchání od kol a ani se nemusíte strachovat z nedotáčivosti či přetáčivosti. První zmíněné se dostaví až v opravdu vysokých rychlostech, ve kterých se UX stejně nebude většinu času pohybovat. Zadní elektromotor o výkonu 7 koní zní vtipně a reálně vám pohon všech kol na suché silnici nic nepřipomíná. Je tu od toho, aby při špatných adhezních podmínkách postrčil pro klidnější rozjezd. Výhodou je, že k hybridním kilům (1678 kg) nepřidáváte ještě těžkou klasickou mechanickou čtyřkolku.
Cena a závěr
Základ s předokolkou stojí 970.000 Kč ve vstupní výbavě Elegance. Čtyřkolka je možná až od výbavy Business za 1.120.000 Kč. Náš F Sport Design stál 1.240.000 Kč. Připlácí se jen za laky karoserie a keramickou povrchovou úpravu Lexus ProTect. Audi Q2 35 TDI S line s pohonem všech kol quattro stojí bez příplatků 1.068.900 Kč, s nějakou výbavou na tom bude podobně. A pokud chcete srovnávat s Mini, větší Countryman vám za 1.199.900 Kč nabídne verzi JCW s výkonem 306 koní.
Lexus UX je mimořádně příjemné auto, které vás jen máločím vyvede z míry. Je velmi schopné, na silnici se chová dospěle a při jízdě okolo vás umí vytvořit auru luxusního vozu, o které se tak mluví u velkých lexusů. UX je auto pro mladé páry i starší lidi s potřebou vlastnit něco víc než konvenční produkt. Lexusu se povedlo udržet pocit z prémiového auta i u svého nejmenšího modelu a nemusel se kvůli tomu spojit s konvenčními výrobci, a také neměl zapotřebí dělat nějaké kompromisy nebo ústupky. Také proto není výsledek pro každého.
Lexus UX: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
970.000 Kč (250h FWD/135 kW Elegance) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.240.000 Kč (250h AWD/135 kW F Sport Design) |
Cena testovaného vozidla |
1.275.000 Kč (250h AWD/135 kW F Sport Design) |
Technické údaje: Lexus UX 250h
-
Rok • stupeň výbavy
2023 • F Sport Design
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 987 cm3
-
Nejvyšší výkon
112 kW (152 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
190 Nm při 4 400 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
-
Nejvyšší rychlost
177 km/h
-
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
-
Zákl. objem zavazadlového prostoru
265 l
-
Objem palivové nádrže
43 l
-
Hmotnost: provozní
1 678 kg
-
Rozvor náprav
2 640 mm
-
Rozměr pneumatik
225/50 R18
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 495 × 1 840 × 1 540 mm
Sériová výbava: Lexus Safety System+, LED světlomety, Zatmavená zadní skla, dešťová senzor, 18“ kola F Sport, runflat pneumatiky 225/50 R18, Designové prvky F Sport, čalounění sedadel Tahara, manuálně nastavitelná přední sedadla, vyhřívaná přední sedadla, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, vyhřívaný volant, manuálně nastavitelný volant, obložení palubní desky Japanese Paper, dotykový multimediální displej Lexus Connect 8“, cloudová navigace Lexus Connect, služby Lexus Connected
Volitelná výbava: dvoubarevný lak karoserie (+35.000 Kč)