Test: Lexus RX 300 versus Volvo V70 XC

Popularita vozidel pro volný čas roste rekordním tempem. Stále přibývá motoristů, kteří touží opustit linie asfaltových silnic a vydat se krajinou dosud nepoznanými cestami. Není divu, město se stává stále nevlídnějším místem k životu. Za zády nechat betonové sevření panelových domů a jen tak si vyjet vstříc lákavým dobrodružstvím!
Test: Lexus RX 300 versus Volvo V70 XC

Zásadní otázka zní: V čem? Automobily typu SUV dávají jednu z nejpádnějších odpovědí. Pokud se ani za volantem nehodláte zbavit svého "pohodlíčka", je následující srovnávací test dvou luxusních SUV určený právě pro vás. V případě Volva V70 XC Cross Country se jedná o modifikaci vozidla typu kombi, Lexus RX 300 je svébytné SUV vyššího střihu, přičemž ceny obou automobilů převyšují hranici jednoho a půl milionu korun.

Testovali jsme Lexus RX 300 s šestiválcovým zážehovým motorem třílitrového objemu s automatickou převodovkou. Volvo V70 XC poháněl přeplňovaný zážehový pětiválec objemu 2,4 l doplněný manuální pětistupňovou převodovkou. Obě pohonné jednotky disponovaly výkonem na hranici 200 koní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozidla typu SUV (Sport Utility Vehicles, tedy sportovně užitková vozidla) vyrostla z přání upravit terénní auta k pohodlné jízdě na silnici. Vyhovět oběma protichůdným požadavkům - maximální kvality v terénu i na silnici - je zatím konstrukčně neřešitelné. SUV jsou tedy kompromisem, který se buď více blíží terénnímu pojetí nebo naopak běžnému silničnímu vozidlu. Vzhledem k tomu, že i velcí nadšenci off roadů tráví na silnici přes 90 procent času, je nasnadě, že výrobci se v této kategorii snaží vyrobit vozy, ve kterých se především cítíme pohodlně na asfaltu. Jízda v soudobých SUV se na běžné silnici příliš neliší od „obyčejného“ automobilu. Majitel tohoto typu vozidla jen nerad toleruje nejistý a jakoby nervózní pohyb v „bocích“, který na pevných vozovkách předvádějí klasické off roady.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Vozy typu SUV se zpravidla vyznačují pohonem čtyř kol, samonosnou karoserií a nezávisle zavěšenými koly. Systém stálého pohonu 4x4 bývá doplněný mezinápravovou viskózní spojkou. Za normálních okolností se většina točivého momentu přenáší na kola jedné nápravy, většinou přední. Tak je tomu i v případě Lexusu RX 300 a Volva V70 XC. Elektronika podle aktuální potřeby zařídí prostřednictvím viskózní spojky přenos hnací síly i na kola zadní nápravy. Viskózní spojky pracují automaticky a nezávisle na řidiči. Nemohou však zcela nahradit funkci závěrů diferenciálů, které bývají součástí pravých off roadů.

Jízda lehkým terénem je maximem, které od SUV můžeme mimo asfalt očekávat. Je dárkem navíc, za který se ovšem patřičně platí.

Úctyhodný výkon

Od automobilů kategorie SUV se předpokládá uspokojivý výkon motoru. Oby vozy standard této třídy vysoce převyšují a odpovídá tomu i výkon jejich pohonných jednotek. Volvo V70 XC vychází z kombi V70, pohání ho přeplňovaný benzínový pětiválec objemu 2435 ccm, který vykazuje skvělý výkon 147 kW/200 k při 6000 otáčkách. Také hodnota točivého momentu 285 Nm (k dispozici již při 1800/min.) je úctyhodná. Námi testovaný vůz byl vybavený pětistupňovou manuální převodovkou. Sílu pohonné jednotky odhaluje parametr zrychlení - z klidu na sto za 8,6 vteřiny - i maximální rychlost 210 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Lexus RX 300 patří mezi vozy s vyšší stavbou karoserie, která nabízí mimořádné pohodlí. Tato koncepce je ovšem ve srovnání s nižším vozidlem nevýhodná při rychlé jízdě. Rozdíl výšek obou testovaných vozů činí 14 centimetrů (1,66 m x 1,52 m). Lexus RX 300 dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h za 9,2 vteřiny, což je navlas stejná hodnota jako u Volva XC, pokud je také vybavené automatickou převodovkou. Maximem lexusu je však "pouze" 180 km/h. Tyto parametry produkuje benzínový šestiválec objemu 2995 ccm, jehož výkon 148 kW/202 k doprovází hodnota točivého momentu 283 Nm/4400/min. Oba vozy jsou příkladně odhlučněné, řidič snadno překročí povolené rychlostní limity, aniž by si toho všiml.

Vyšší stavba karoserie zákonitě ovlivňuje spotřebu paliva. Výrobce lexusu udává průměrnou spotřebu 13 litrů na 100 km ve smíšeném cyklu. Bezmála tisíc kilometrů testu ovšem vyústilo v nižší hodnotu - 12,3 l. Také při jízdě ve městě jsme se dostali pod údaj výrobce, který uvádí 17,7 l. Naše tetovací jízdy byly o jeden a půl litru šetrnější. Na silnicích první třídy se dá při běžném tempu udržet spotřeba dokonce pod hranicí deseti litrů. Nižší Volvo XC je v tomto parametru ve výhodě, což test potvrdil. Rozdíly však nebyly nijak dramatické. Výrobce udává ve smíšeném cyklu hodnotu 10,5 l/100 km (11,3 s aut. převodovkou). Téměř sedm set kilometrů testovacích jízd vyústilo v hodnotu 11,4 l benzínu. Naopak ve městě jsme byli oproti údaji výrobce spořivější. Jeden "páteční" městský okruh s extrémně dlouhým čekáním v kolonách jsme absolvovali s průměrnou spotřebou paliva 13,7 l/100 km, jiný den nám stačilo pouhých 12,4 l, ačkoli výrobce udává 13,7 l/100 km.

Solidní stabilita

Oba vozy působí i na členité trati plné ostrých zatáček stabilním dojmem. Vyšší, ale kratší lexus (1,66 m - 4,58 m) však překvapivě o "chloupek" jistěji a obratněji než volvo (1,52 m - 4,73 m). To navzdory většímu poloměru otáčení (12,2 m - 11,9 m). Lexus RX 300 reaguje v zatáčkách přesně na pohyb řidiče volantem, významně k tomu přispívá systém jízdní stability ESP, který je součástí standardní výbavy. Náklon vozu je překvapivě malý a také v tomto bodě lexus předčí volvo. V žádném případě však nelze Volvo XC charakterizovat jako vůz s přílišným náklonem v zatáčkách. Ten je však přirozeně větší než u běžné silniční verze V70.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V terénu jsou vlastnosti obou vozů vyrovnané, navzdory delším převisům karoserie volva. To je také o čtyři centimetry širší než lexus, ale ani tento rozdíl nemůže v praxi znamenat omezení. S oběma vozy se stejně nevjíždí do drsnějších pasáží přírody. Světlou výškou 20 cm a 19 cm nevybočují volvo ani lexus ze standardu kategorie SUV. Velký prostor - skvělé pohodlí

Na první pohled je zřejmá prostornost obou vozů i mimořádné pohodlné interiéry. Ty doprovází rozsáhlá standardní výbava, která obsahuje prakticky vše, co od takových vozidel očekáváme. Do Volva XC vstupujeme sice poněkud přikrčeni, ale ono nám to vynahradí v okamžiku, kdy se pohodlně usadíme na místě řidiče či spolujezdců.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Vyšší nástup i přehlednější výhled z vozidla hovoří v tomto ohledu pro Lexus RX 300. Prostor pro cestující na zadních sedadlech do značné míry limituje rozvor náprav. Volvo vykazuje velkorysou hodnotu 2,76 m. Lexus je v tomto ohledu hodnotou "pouhých" 2,61 m podobný vozidlům nižší střední třídy, ale navzdory tomu je jeho prostor vzadu zcela dostatečný a komfortní. Základní zavazadlový prostor, který měříme se zataženou roletkou, je u obou vozů téměř shodný. Lexus (490 l) nepatrně nad volvem (485 l) vede. Pokud však zadní sedadla zcela sklopíme, má Lexus RX 300 (2130 l) nad Volvem XC (1641 l) díky vyšší stavbě karoserie navrch.

Bohatá standardní výbava

Cena Volva V70 XC začíná částkou 1 580 000 Kč, Lexus RX 300 lze pořídit za 1 719 000 Kč. Oba vozy jsou standardně velmi bohatě vybaveny. Volvo XC například disponuje rozsáhlou bezpečnostní výbavou se šesti airbagy. Ty boční jsou součástí systému ochrany SIPS při bočním nárazu, systém WHIPS je zaměřený na ochranu páteře při nárazu zezadu. Při bočním nárazu se rovněž aktivuje "nafukovací roleta" ramenního a hlavového airbagu. Samozřejmostí je brzdový systém ABS doplněný elektronickým rozdělovačem brzdných sil EBD.

Součástí standardní výbavy je i automatická klimatizace, audiopaket s ovládáním na volantu se šesti reproduktory, integrovaný telefon s "handsfree" sadou s ovládáním na volantu, elektricky ovládané stahování všech oken, kůží potažený volant, samozřejmostí je např. posilovač řízení, výškově nastavitelná sedadla řidiče i spolujezdce, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin, střešní ližiny a celá řada jiných praktických doplňků jako je třeba mříž oddělující zavazadlový prostor. Námi testovaný vůz obsahoval komfortní paket v ceně 59 800 Kč (aktuálně 23 000 Kč) - mj. s tempomatem, palubním počítačem, automatickou klimatizací a světlomety do mlhy. V tzv. Design paketu v ceně 55 800 Kč (nyní 35 100 Kč) bylo zahrnuto např. kožené čalounění, dřevěné obložení přístrojové desky a ráfky s lehkých slitin. Některé součástí paketů se ovšem vyskytují samostatně již v základní výbavě. Výkonnější audiopaket s přehrávačem kazet i CD, šesti reproduktory a zesilovačem 4 x 50 W přišel podle ceníku na 51 900 Kč (v současnosti 41 900 Kč) a metalický lak stál 31 500 Kč. Celková cena testovaného vozu - 1 759 200 Kč.

Lexus RX 300 se prodává ve třech základních úrovních výbavy. Ta standardní nabízí čtyři airbagy, ale kromě ABS a EBD také protiprokluzový systém TRC a elektronickou kontrolu stability nazývanou VSC, což je ekvivalent známějšího označení ESP. Základní provedení obsahuje mj. také litá šestnáctipalcová kola, samočinnou klimatizaci a audiosoustavu se šesti reproduktory. Testovali jsme variantu druhého stupně výbavy v ceně 1 939 000 Kč. Ta mj. zahrnuje ještě kožené čalounění sedadel a vpředu jejich vyhřívání, posuvná zadní sedadla v rozmezí 12 cm, dřevem obloženou palubní desku, palubní počítač s dotykovou obrazovkou a také tempomat.

Lexus RX 300 je luxusním představitelem kategorie SUV a oprávněně bývá srovnáván s dražšími vozy jako jsou Mercedes-Benz třídy M či BMW X5. Moderní vyšší stavba karoserie je v převážné většině aspektů jeho výhodou. Především je to skvělé pohodlí spojené s vyšším posazem řidiče, který tak získává mimořádný přehled o situaci. Nelze však říci, že klasickým nízkým vozům odzvonilo.

Příkladem je Volvo V70 XC, které je modifikací kombi a bývá srovnáváno s koncepčně podobným avšak dražším Audi Allroad. Volvo XC umožňuje na silnici dosahovat stejnou rychlost jako běžné cestovní vozy. Přitom obě luxusní a mimořádně pohodlná vozidla s bohatou výbavou zvládnou i jízdu po lesních a polních cestách. V zimě na zasněžené či zledovatělé vozovce jednoznačně předčí všechna auta s jednou poháněnou nápravou. Jejich terénní schopnosti velmi ovlivňuje kvalita a typ pneumatik. Námi testované verze byly vybaveny spíše silničními dezény a je oprávněný předpoklad, že vhodné pláště by umožnily jízdu i ve středně náročných terénních pasážích.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků