Test Lexus RC F: Žádná stará škola

Má vysokootáčkový atmosférický motor a při plné akceleraci zní jako rozdrážděný hot rod, ale nenechte se zmást: Lexus RC F je sportovní kupé digitálního věku.
Seznam kapitol
  1. Úvod; sportovní styling; proč Lexus může a BMW ne?
  2. Kvalita a prostornost interiéru; ovládání; jízdní režimy
  3. Jízda – a dojem z ní; video 0-250 km/h
  4. Každodenní provoz; ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Každé nové auto, které dnes přijde na trh s atmosféricky plněným motorem, je důvodem k radosti. A co teprve když ten atmosféricky plněný motor má zdvihový objem pět litrů, nejvyššího výkonu 477 koní dosahuje až v 7100 otáčkách za minutu a roztáčí zadní kola! To zní jako recept na sportovní auto ze staré školy, rajská hudba pro dnešní dobou těžce zkoušené uši automobilového puristy.

Nový Lexus RC F je ale všechno jiné než auto ze staré školy. Tradiční koncepci motoru totiž spojuje s armádou moderní elektroniky a  futuristickým vzhledem, jehož vizuální dramatičnost nemá daleko k supersportům. 

Opravdu výrazný styling

Oblá silueta klasických proporcí je sice spíš elegantní než dravá, ale agresivitu jí propůjčují detaily: ostře zlomená maska s dramatickým výpletem, zlověstné LED světlomety, výrazné aerodynamické prvky po celém autě. Hlavně zezadu je dojem perfektní. Široce rozkročený, nízký postoj, vybroušené detaily svítilen, čtyři výhružně namířené „hlavně“ výfuků. A všechny jsou tentokrát pravé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kupé Lexus RC není zkrácená verze sedanu IS, ale hybrid hned tří různých modelů

Tentokrát? Ano. Lexus RC F, ač dvoudveřové kupé, je nástupcem kompaktního sportovního sedanu IS F minulé generace. Vznikl jako neobvyklá skládačka částí stávajících platforem značky Lexus. Přední část ze sedanu GS měla potřebný rozchod, střední část z kabrioletu IS C zase potřebnou tuhost. Pouze zadní část podlahové plošiny má RC F společnou se sedanem IS.

Pro zajímavost, takhle se má Lexus RC F k IS, pokud jde o rozměry:

Lexus RC F vs. Lexus IS: Srovnání rozměrů (mm)
  RC F IS 250
Délka 4705 4665
Šířka 1845 180
Výška 1390 1430
Rozvor náprav 2730 2800
Rozchod kol vpředu 1555 1535
Rozchod kol vzadu 1560 1550

Přinejmenším na papíře tedy nový Lexus RC F vychází jako zajímavá alternativa pro všechny, kteří nechtějí BMW M4 coby příliš předvídatelnou volbu v této kategorii nebo nemohou mnichovské automobilce odpustit totální příklon k přeplňování.

Což nás přivádí k zajímavé otázce: Proč může japonský Lexus uvést na prahu roku 2015 na evropský trh nový model s velkoobjemovým atmosférickým motorem a BMW ne? Protože Lexus ví, že jich moc neprodá.

Je to smutné, ale je to tak. Lexus si je zkrátka vědom, že těch pár kusů RC F, které v Evropě udá, mu nemůže citelně zvýšit flotilové emise CO2, tlačené dolů nejprodávanějšími modely s převážně hybridním pohonem. Proč tedy vůbec investovat čas a úsilí do evropské homologace?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dramatický vzhled udělují modelu RC F především detaily, od LED světel přes množství průduchů až po čtveřici výfuků; kol je v nabídce několik, ale vždy o průměru 19 palců

Protože auto jako tohle může udělat zázraky pro image značky. RC F je pro Lexus v Evropě typický „Halo car“  – produkt, jehož účelem je vyvolat pozornost, vzbudit emoce a přitáhnout ke značce zákazníky, kteří by o ní dosud neuvažovali. Případnou marži z prodaných kusů můžeme s trochou nadsázky označit za příjemný vedlejší efekt. 

Radosti
Atmosférický osmiválec. V dnešní době!
Vizuální drama hodné supersportu
Ušlechtilý zvukový projev
Fantastické zpracování interiéru
Bohatá luxusní výbava už v základní ceně
Přepínatelné režimy diferenciálu
Nemá omezovač na 250 km/h
Starosti
Nechráněná parkovací kamera
Nešikovné ovládání infotainmentu
Minimum místa pro nohy vzadu
Nečitelné chování na hraně (na mokru)
Vysoká hmotnost
V éře turbomotorů nepůsobí závratně rychle
7  /10
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; sportovní styling; proč Lexus může a BMW ne?
  2. Kvalita a prostornost interiéru; ovládání; jízdní režimy
  3. Jízda – a dojem z ní; video 0-250 km/h
  4. Každodenní provoz; ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

dnes | Lukáš Prejzek | 3 příspěvky
Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

6.  8.  2020 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 81 příspěvků