Test Lexus RC F: Žádná stará škola

Má vysokootáčkový atmosférický motor a při plné akceleraci zní jako rozdrážděný hot rod, ale nenechte se zmást: Lexus RC F je sportovní kupé digitálního věku.
Seznam kapitol
  1. Úvod; sportovní styling; proč Lexus může a BMW ne?
  2. Kvalita a prostornost interiéru; ovládání; jízdní režimy
  3. Jízda – a dojem z ní; video 0-250 km/h
  4. Každodenní provoz; ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Každé nové auto, které dnes přijde na trh s atmosféricky plněným motorem, je důvodem k radosti. A co teprve když ten atmosféricky plněný motor má zdvihový objem pět litrů, nejvyššího výkonu 477 koní dosahuje až v 7100 otáčkách za minutu a roztáčí zadní kola! To zní jako recept na sportovní auto ze staré školy, rajská hudba pro dnešní dobou těžce zkoušené uši automobilového puristy.

Nový Lexus RC F je ale všechno jiné než auto ze staré školy. Tradiční koncepci motoru totiž spojuje s armádou moderní elektroniky a  futuristickým vzhledem, jehož vizuální dramatičnost nemá daleko k supersportům. 

Opravdu výrazný styling

Oblá silueta klasických proporcí je sice spíš elegantní než dravá, ale agresivitu jí propůjčují detaily: ostře zlomená maska s dramatickým výpletem, zlověstné LED světlomety, výrazné aerodynamické prvky po celém autě. Hlavně zezadu je dojem perfektní. Široce rozkročený, nízký postoj, vybroušené detaily svítilen, čtyři výhružně namířené „hlavně“ výfuků. A všechny jsou tentokrát pravé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kupé Lexus RC není zkrácená verze sedanu IS, ale hybrid hned tří různých modelů

Tentokrát? Ano. Lexus RC F, ač dvoudveřové kupé, je nástupcem kompaktního sportovního sedanu IS F minulé generace. Vznikl jako neobvyklá skládačka částí stávajících platforem značky Lexus. Přední část ze sedanu GS měla potřebný rozchod, střední část z kabrioletu IS C zase potřebnou tuhost. Pouze zadní část podlahové plošiny má RC F společnou se sedanem IS.

Pro zajímavost, takhle se má Lexus RC F k IS, pokud jde o rozměry:

Lexus RC F vs. Lexus IS: Srovnání rozměrů (mm)
  RC F IS 250
Délka 4705 4665
Šířka 1845 180
Výška 1390 1430
Rozvor náprav 2730 2800
Rozchod kol vpředu 1555 1535
Rozchod kol vzadu 1560 1550

Přinejmenším na papíře tedy nový Lexus RC F vychází jako zajímavá alternativa pro všechny, kteří nechtějí BMW M4 coby příliš předvídatelnou volbu v této kategorii nebo nemohou mnichovské automobilce odpustit totální příklon k přeplňování.

Což nás přivádí k zajímavé otázce: Proč může japonský Lexus uvést na prahu roku 2015 na evropský trh nový model s velkoobjemovým atmosférickým motorem a BMW ne? Protože Lexus ví, že jich moc neprodá.

Je to smutné, ale je to tak. Lexus si je zkrátka vědom, že těch pár kusů RC F, které v Evropě udá, mu nemůže citelně zvýšit flotilové emise CO2, tlačené dolů nejprodávanějšími modely s převážně hybridním pohonem. Proč tedy vůbec investovat čas a úsilí do evropské homologace?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dramatický vzhled udělují modelu RC F především detaily, od LED světel přes množství průduchů až po čtveřici výfuků; kol je v nabídce několik, ale vždy o průměru 19 palců

Protože auto jako tohle může udělat zázraky pro image značky. RC F je pro Lexus v Evropě typický „Halo car“  – produkt, jehož účelem je vyvolat pozornost, vzbudit emoce a přitáhnout ke značce zákazníky, kteří by o ní dosud neuvažovali. Případnou marži z prodaných kusů můžeme s trochou nadsázky označit za příjemný vedlejší efekt. 

Radosti
Atmosférický osmiválec. V dnešní době!
Vizuální drama hodné supersportu
Ušlechtilý zvukový projev
Fantastické zpracování interiéru
Bohatá luxusní výbava už v základní ceně
Přepínatelné režimy diferenciálu
Nemá omezovač na 250 km/h
Starosti
Nechráněná parkovací kamera
Nešikovné ovládání infotainmentu
Minimum místa pro nohy vzadu
Nečitelné chování na hraně (na mokru)
Vysoká hmotnost
V éře turbomotorů nepůsobí závratně rychle
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie133 fotografií
Lexus RC F v testu AutoRevue.cz 128.jpg Lexus RC F v testu AutoRevue.cz 129.jpg Lexus RC F v testu AutoRevue.cz 130.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; sportovní styling; proč Lexus může a BMW ne?
  2. Kvalita a prostornost interiéru; ovládání; jízdní režimy
  3. Jízda – a dojem z ní; video 0-250 km/h
  4. Každodenní provoz; ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 219 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 274 000 Kč
Lexus GS 3
Rok výroby: 2010
Stav: 154 447 km
Cena: 314 000 Kč
Lexus RX 3,5
Rok výroby: 2013
Stav: 96 007 km
Cena: 620 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků