57
Fotogalerie

Test Lexus LS 600h L F Sport: hezky od podlahy

Kapitoly článku:


K čemu hybrid?

Testované auto používá hybridní systém kombinující atmosférický pětilitrový osmiválec o výkonu 389 koní, kterému pomáhá elektromotor s dalšími 221 koňmi. Celkový výkon systému je 445 koní, což stačí na zrychlení z nuly na stovku za 6,1 s, z 80 na 120 km/h to trvá pouze 4,2 s a k akceleraci ze 100 na 180 km/h je potřeba 10,8 s. Pohotovostní hmotnost záleží na tom, jak si vůz lidově řečeno naložíte výbavou. Nejméně to ovšem bude 2320 kg, takže o žádného drobečka se opravdu nejedná.

DSC_1258.JPGlexus_ls_det_5.JPG 
Hybrid je u Lexusu klasika. Tento vrcholný pracuje perfektně a autu dává jakýsi nádech ještě většího luxusu.

Lexus dlouhodobě nahrazuje naftové motory právě hybridní pohonnou jednotkou, což mu je mnohdy vyčítáno. Často se setkávám s otázkou, k čemu je hybrid? Za osm to nejede, 800 km na jednu nádrž to také nedá. Je to k ničemu. Zvláštní, že na něm ten Lexus i Toyota tak lpí, že ano.

Ale vážně, hlavní odpovědí na otázku, proč Lexus nechce diesel, je jednoduchá. Diesel frčí v Evropě, zbytek světa má raději benzinové motory. Že Lexus není automobilkou, která by měla na žebříčku svých priorit na nejvyšším místě evropské trhy, to není žádné tajemství. Ovšem pak je tu ještě jedna vůbec ne nepodstatná odpověď. Hybrid v kontextu luxusních sedanů má obrovskou výhodu v tom, jaký komfort nabízí.

lexus_ls_drive_2.JPGlexus_ls_drive_3.JPG 
Nabízený komfort jízdy těžko hledá konkurenci. LS 600h je naprostou špičkou. 

Tento fakt jsem tak nějak tušil, ale naplno si jej uvědomíte, když dostanete možnost přímého porovnání. Dieselové šestiválce většinou vnímáme (a také se tak o nich píše) jako kultivované, mají takový příjemný zvuk. Je to sice pravda, ale hybrid, tedy konkrétně systém použitý v LS, je oproti tomu věc z trochu jiného světa. Většinou nemá zvuk žádný, a když už, tak pětilitrový osmiválec je docela jiná písnička než diesel.

Dalším nemalým argumentem hovořícím pro tento hybrid, je pružné zrychlení. LS má i díky výkonnému elektromotoru pořád k dispozici poctivou porci točivého momentu, takže je celkem jedno, zda startujete ze 120 km/h nebo z 200 km/h. Pořád vás vůz umí zatlačit do sedačky způsobem, který diesel většinou v takto velkých rychlostech už nenabídne. A namysli mám i diesely typu motoru použitého u BMW M550d.

Jenže diesel má nízkou spotřebu. Tak a jsme u toho. Tento aspekt je velmi důležitý, ale jsem si téměř stoprocentně jistý, že s přibývající pořizovací cenou ztrácí svou váhu. Navíc ani LS 600h nejezdí kdo ví za kolik. Průměr testu skončil na 11,8 l/100 km, což je v kontextu velikosti, hmotnosti a schopností auta výborné číslo. Na dálnici se pohybuje kolem 12-13 l/100 km, ve městě se lze dostat na čísla kolem desítky. Palivová nádrž pak zvládne 84 litrů, takže dojezd nabící cca 600 km a ani tohle není špatné.

Hybridy od Toyoty aktuálně považuji za nejlepší na trhu. Kromě toho, že výborně fungují, také už delší dobu ukazují, že svůj smysl opravdu mají. V případě Lexusu LS se nehraje tolik na spotřebu, jak na celkový dojem z jízdy. Hybrid dodává punc luxusu, něčeho víc, něčeho exkluzivního. Jízda ve finále připomíná více let.

lexus_ls_drive_6.JPGlexus_ls_drive_7.JPG 
Ve vysokých rychlostech i na okresních zatáčkách je Lexus LS příkladně stabilní. Kromě vylepšených aktivních tlumičů zde hrají svou roli také aktivní stabilizátory.

2,4 tuny vs. sport

Celkový komfort jízdy po všem zmíněném ještě podepíše podvozek. Vzduchové odpružení také doznalo v rámci modernizace řady změn, důležitý pro nás v tuto chvíli je ale výsledek. Nebudu přehánět, když napíšu, že příliš nevíte, po čem jedete, a to i přes přítomnost devatenáctipalcových kol F Sport. Samozřejmě v rámci přepínání jízdních režimů se charakter tlumičů mění, nejlepší je ale ten komfortní. Nastavit lze také světlou výšku, což při rozvoru téměř tři metry přijde velmi často vhod.

Jednou z novinek, které přinesl facelift, je systém, který lidově řečeno pozná, co se s automobilem děje a na to reaguje. To přeloženo znamená, že když vjede na nějakou nerovnost nebo když se do auta opře silný boční vítr, systém zareaguje a udělá potřebnou korekci tak, aby vůz stále zůstal v přímém směru. Tohle je jedna z velmi užitečných věcí. Na dálnici sedíte a prostě jedete. Pak se zamyslíte a tachometr ukazuje rychlosti přes 200 km/h. Tak nastavíte adaptivní tempomat na 140 km/h a máte pocit, že jedete tempem plně naloženého kamionu.

lexus_int_19.JPGlexus_int_06.JPG 
Na výběr je několik režimů, včetně elektrického. Manuální řazení pádly pod volantem u jinak výborné převodovky není zrovna povedené. Převodovka na pokyny příliš nereaguje.

Že bude LS hodně pohodlným autem, to se dá očekávat, jak se popasuje s paketem F Sport, který z něj chce udělat i něco zábavného? Velmi dobře, až jsem z toho byl překvapen. Další úpravou faceliftu je chování tlumičů v zatáčce, kdy systém automaticky přitvrdí tlumiče na vnějších kolech, což zamezuje bočním náklonům. U F Sportu toto dále vylepšují aktivní stabilizátory a výsledkem je naprostá jistota v zatáčkách, kdy se vůz ani nehne. Sportovat s téměř dvou a půl tunovou hmotností příliš nejde, ale rychlá okresková jízda není problémem.

Svůj podíl na tom má také stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Ten standardně upřednostňuje v poměru 40/60 zadní nápravu. Jediné, co mě zklamalo a co bych vytknul, je chování převodovky. Je bezstupňová, hybridní, v podstatě neřadí. Vše je v pořádku, dokud při sportovní jízdě nebudete řadit pomocí pádel pod volantem. Jak v tomto režimu systém funguje, to jsem za celou dobu testu nepochopil, protože to vypadá, že převodovka ve většině případů vaše povely ignoruje. Na podřazování a brzdění se hodí, ale při sportovní jízdě mě dost zklamala. Mnohem lepší je zvolit režim Sport+ a nechat jí, ať dělá, co umí. 

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud