Pod pojmem sportovní automobil si představíme kde co, a evropské značení je v tomto docela laxní. Pod segmentem S si představuje cokoli od Mazdy MX-5 po Lexus LC500. To Britové jsou exaktnější. Právě zmíněný Lexus LC tak spadá do kategorie Gran Turismo,

Pod pojmem sportovní automobil si představíme kde co, a evropské značení je v tomto docela laxní. Pod segmentem S si představuje cokoli od Mazdy MX-5 po Lexus LC500. To Britové jsou exaktnější. Právě zmíněný Lexus LC tak spadá do kategorie Gran Turismo,

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

 Foto: Steering media a JeTma

| Foto: Steering media a JeTma

42
Fotogalerie

TEST Lexus LC 500h: Je těžké mít ho rád?

Kapitoly článku:


Technický skvost. Ale hodí se do sporťáku?

Hybridní systém Lexusu LC 500h je shodný s tím ve vlajkové lodi LS a popravdě řečeno jsem byl z jeho popisu dlouho na větvi. Tak popořadě: 3,5litrový šestiválec s Atkinsonovým cyklem daroval sedan GS 450h, dostal však jinou hlavu válců, nové proměnné časování ventilů a umí točit až 6600 otáček, tedy o 600 více než GS. Za agregátem o výkonu 220 kW a točivém momentu 348 N.m se nachází první motorgenerátor, za ním následuje hybridní planetová převodovka e-CVT, na tu navazuje druhý motorgenerátor (132 kW a 300 N.m), který dokáže přenášet sílu na kola, a na konci je čtyřrychlostní převodovka Aisin. Jste z toho moudří?

Zkusme si to zjednodušit: v zásadě jde o hybrid jako u ostatních Lexusů, jenže namísto jednoho planetového převodu jsou tady čtyři, což rozšiřuje rozmezí převodových stupňů. Těch přednastavených je deset a můžete je volit v manuálním režimu páčkami pod volantem, přičemž pocit při klidné jízdě se v podstatě neliší od GS 450h. Rozdíl je v efektivitě hybridního systému jako takového, což má ale řidič možnost poznat hlavně v jediném případě: když se po dálnici řítí 140 kilometrovou rychlostí na elektřinu (o 40 km/h více než dříve), a dokonce i v hodně vysokých rychlostech spalovací motor stále udržuje nízké otáčky.

Podle Lexusu tohle všechno funguje jako přehazovačka na jízdním kole, což je krásné přirovnání pro zjednodušení technického popisu, ale naprosto bezpředmětné pro toho, kdo si Lexus LC 500h pořídí, protože chce rychlé a ekonomicky fungující gran turismo. První aspekt je splněn. Systémový výkon činí 264 kW (359 koní) a točivý moment je 356 N.m, což bohatě stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 5 sekund a maximálku 250 km/h. Kdo potřebuje více?

6I6A3834.JPG6I6A3956.JPG6I6A4005.JPG
Je fajn, že Lexus nabízí i hybridní pohon. Je to jeho image. Nevytratil se ale sporťáku kus osobnosti, kterou nadšený řidič očekává?

Pravdou zůstává, že tohle všechno jako celek funguje dokonale hlavně ve dvou případech: při extrémně relaxované a naopak velmi sportovní jízdě. Při běžném popojíždění ve městě, pokud se o stav hybridního systému moc nestaráte, často dochází k přepínání mezi elektrickým a spalovacím motorem, chvíli je klid, chvíli zase zpod kapoty hučí šestiválec a tak dále. O bublání, kterého byste se dočkali u pětilitrového osmiválce, si nechejte zdát.

Budete-li alespoň trochu sledovat stav hybridního systému a pojedete hezky pianko, dočkáte se velice tiché a komfortní jízdy se spotřebou okolo osmi litrů. Na energii v nové lithium-iontové baterii, která je umístěna mezi zadními sedadly a kufrem a je přibližně o 30 kilogramů lehčí než nikl-metal-hydridová, ujedete přibližně dva kilometry bez jediného gramu vypuštěných emisí. Brusel tleská, pro tyto účely to jste si ale mohli koupit Prius nebo hybridní „er-céčko“, protože pak využíváte zlomek potenciálu, který tohle auto nabízí.

Naopak při rychlé jízdě, po přepnutí systému do režimu Sport+ a s plynem často na podlaze, je LC 500h dokonale intuitivní. Hybridní soustava dává více než dostatečný výkon a blýská se také převodovka, která má vždy připravený co nejlepší kvalt pro výjezd ze zatáčky. Snad ani není potřeba jí do toho hrábnout páčkami pod volantem. Jenže tady pořád chybí ta důležitá složka, bez které to není sportovní jízda v pravém slova smyslu. Zvuk…

První zábavný hybrid?

Uznávám, že jízda s tímto Lexusem je zážitek už díky tomu, jakou službu děláte všem ostatním. Dáváte jim možnost si v provozu prohlédnout jedno z nejkrásnějších aut současnosti, a to je sakra těžký úděl. Moc jich totiž u nás nepotkáte, a jakou mu vybudujete image, tak si jej budou lidé pamatovat. Musí tady ale přece být i řidičský faktor zábavy. Vždyť tohle auto vyrobili stejní lidé, kteří jsou podepsaní pod Lexusem GS F, a to je nějaké auto!

Že motor bude vždycky tak nějak hučet, si s trochou sebezapření zvyknete relativně rychle, anebo jinak – dost možná na to zapomenete po zjištění, jak tohle LC prolétá zatáčkami. Podmínkou je režim Sport+, pro lepší spojení se strojem nic nepokazíte manuálním řazením páčkami pod volantem, byť se v deseti rychlostech přece jenom lze snadno ztratit, a nebudete se před jízdou koukat do techničáku. Pohotovostní hmotnost hybridu je totiž až 2020 kilogramů, a to už jednoho dokáže znejistit.

6I6A3856.JPGIMG_9771a.jpgLexus LC500h (5).jpg
LC má božsky vyvážený podvozek. Navzdory obrovským kolům dokáže perfektně filitrovat nerovnosti, není nepohodlný, a na okreskách předvádí nevídané kousky.

Jenže to by Lexus LC nesměl mít jeden z nejlepších podvozků, jaké jsem kdy v dané kategorii vyzkoušel. Jednak že se obrovská kovaná kola drží asfaltu jako klíště nehledě na to, v jaké je zrovna povrch kondici, ale hlavně kombinace aktivního natáčení kol zadní nápravy, velmi přesného řízení s variabilním převodem a dokonalé vyvážení celku dělá z tohoto auta snad nejlepší gran turismo, jaké jsem kdy řídil.

Kde jsou ty dvě tuny hmotnosti? Něco takového mě vždycky napadlo, když jsem tu téměř dva metry širokou placku nasoukal do zatáčky podobně lehce jako Subaru BRZ. Žádné drama. S autem se neperete a můžete řídit pouze konečky prstů. Až tak je řízení lehké a komunikativní! V této euforii byste mu odpustili snad všechno, a to jste dosud nesáhli na ovládání stabilizace.

Ta lze zcela vypnout a dokonale kontrolovatelné vybočení zádí s pneumatikami v oblaku kouře zvládne snad každý, kdo má trochu citu a dovede naslouchat tomu, co mu auto říká. A že není skoupé na slovo, je už snad každému jasné. Pojedete rychle i na úzkých okreskách, kde byste možná sundali nohu z plynu i v daleko menších autech, a přijde vám to naprosto přirozené.

Samozřejmě, LC umí být nedotáčivé, jenže ani ne tak vlastní vinou, jako spíše diletantským přístupem řidiče. I brzdy se perfektně dávkují, což bývá u některých hybridů kamenem úrazu kvůli první fázi rekuperačního brzdění. Jenže tady jej poznáte vlastně pouze zvuku připomínajícího dojíždějící tramvaj.

Problém je v tom, že v reálném životě strávíte většinu času právě buď v klidném a ekonomickém režimu, nebo v tom zcela běžném, lehce rozporuplném kvůli hučení agregátu a častému přepínání mezi benzinovým a elektrickým režimem. To vám pak zbude nádherné a mistrně vyrobené auto, ale tak nějak bez duše, protože až se chcete sebevíc, šestiválec pod kapotou prostě nerozbubláte.

Závěr

Když jsem LC 500h po týdnu vracel, v hlavě probíhalo, co jsme spolu všechno zažili a proč bych si jej měl v případě možnosti pořídit. Jednoznačně pro jeho dokonalý podvozek, ze kterého pramení velice čitelné chování na limitu bez větších nároků na řidiče, perfektní interiér a tvary jeho karoserie. Vím, že vnímání designu je subjektivní záležitost, pokud ale lze auto považovat za umění, LC si rozhodně zaslouží svůj vlastní podstavec.

Plně chápu, že se Lexus rozhodnul také pro hybridní verzi. Je to součástí jeho image, navíc není ani o halíř dražší než pětilitrový osmiválec s výkonem 477 koní, o kterém vám brzy něco řekne kolega Milan Lažanský. A věřím, že to bude něco. Nejenom nulový finanční rozdíl je ale pro mě osobně indicií k tomu vyhnout se hybridu a sáhnout po klasice. Obzvláště v době, kdy kvůli emisím končí jeden perfektní motor za druhým a je zřejmě jenom otázkou času, kdy dojde také na Lexus.

Neříkám, že je hybrid špatná volba, jenže zatímco s ním si budete řidičskou radost užívat pouze při dynamické jízdě, s osmiválcem ji zažijete na každém metru silnice a každou vteřinu jízdy. Ano, také jsem ho vyzkoušel a mám možnost porovnávat, než bych ale dnes vyjmenovával všechna pro a proti, raději mu nechám jeho vlastní prostor.

Zaslouží si ho stejně jako žlutý hybrid, kterému dávám 8 bodů jednoduše proto, že si v mých očích více nezaslouží. V podstatě je výborný, ale není dokonalý, což nemusí být případ osmiválce.

Lexus LC 500h - souhrn cen
Základní cena vozu                    2.790.000 Kč (LC 500h/264 kW Luxury)
Cena s testovaným motorem       2.790.000 Kč (LC 500h/264 kW Luxury)
Cena s test. motorem a výbavou  3.168.000 Kč (LC 500h/264 kW Sport+)

Technické údaje: Lexus LC 500h

Rok • stupeň výbavy
2018 • Sport+
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Zdvihový objem
3 456 cm3
Vrtání • zdvih
94,0 mm • 83,0 mm
Stupeň komprese
13,0:1
Nejvyšší výkon
220 kW
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
348 Nm při 4 900 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 10 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
172 l
Objem palivové nádrže
82 l
Hmotnost: provozní • celková
2 020 kg • 2 445 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,3 • 6,0 • 6,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 870 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 630 mm • 1 635 mm
Rozměr pneumatik
245/40 R21, 275/35 R21
Rozměry: délka × šířka × výška
4 770 × 1 920 × 1 345 mm

Základní výbava: 8 airbagů, automatické ovládání dálkových světel, head-up displej, sledování slepého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozem, integrované řízení dynamiky, 21palcová kola, sportovní sedadla, čalounění předních sedadel, přístrojové desky a stropu Alcantarou, karbonové pedály, ovladač Remote Touch Interface, navigační systém Lexus Premium Navigation, 10,25palcový barevný multifunkční displej, audio Mark Levinson, 13 reproduktorů, systém snadného nastupování a vystupování, parkovací senzory vpředu a vzadu, parkovací kamera, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla, automatická dvouzónová klimatizace, dynamické řízení kol zadní nápravy, samosvorný diferenciál, adaptivní odpružení, adaptivní tempomat a další.

Volitelná výbava: Metalíza (38.000 Kč).

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud