TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu? | Foto: Ondřej Lilling
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Možná ten absolutně nejlepší pohon

Atmosférický pětilitrový osmiválec. Víte, nejsem tím "petrolhead-teroristou", abych ohrnoval nos nad vším přeplňovaným, hybridním a elektrickým. Bavit mě dokáže třeba i elektromobil, když je dobře udělaný. A do spousty kompaktů radím klidně foukaný tříválec, protože je efektivní a pro většinu majitelů velmi příjemný na denní užívání. Jenže jsou auta, kde se i já snížím k nekonečným ódám na atmosférické plnění k poučkám typu "objem ničím nenahradíš".

A tohle je ten případ. Pětilitr v Lexusu LC 500 je jednou ze dvou verzí v nabídce. Druhou variantou je hybridní LC 500h s přeplňovaným šestiválcem. Ten jsme již testovali a své dojmy z něj popsal Honza Mička. A já tvrdím, že pokud v Česku dodnes nemáme tvrdé sankce za měřené emise a masivní zvýhodnění hybridních vozů, nemá smysl si jej pořizovat. Vysvětlím.

Pětilitr je příbuzný s jednotkami, které už poháněly modely jako RC F či GS F. Zde je přepracován, při nízkém zatížení umí pracovat v Millerově cyklu, má preciznější časování ventilů a exotické materiály uvnitř. Začnu netradičně spotřebou paliva. Hybrid má totiž smysl jen ve městě. Protože tato skvělá osmiválcová jednotka umí při pohodovém tempu cestovat za devět litrů na sto kilometrů.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Spárována je s novým desetistupňovým automatem Aisin. Nevykouzlíte s ním tvrdý rozjezd z místa přes launch control, ale tady výtky končí. Řadím ji totiž mezi ty úplně nejlepší převodovky, hned vedle osmistupňových ZF odladěných pro velká BMW. V komfortním režimu je krásně sametová, umí předvídat a vždy připraví tu správnou rychlost. Ve sportovním módu využívá technologie Direct Shift, kdy prakticky neprotáčí hydrodynamickým měničem. Řadit manuálně je tak radost. Poté je rychlá, přesná jako... jako katana. Omluvte mi tu floskuli, ale prostě to tak je.

Ale zpět k motoru. Jako každý osmiválec má volnoběžné otáčky kolem šesti set za minutu. Při plynulé jízdě si tak nechává líbit spektrum od tisíce do patnácti set. Poté výkon roste náramně lineárně, aby vrcholil za sedmi tisíci. Tam vás zastaví omezovač a až k němu se motor stále více a více nadechuje. A pozor, omezovač je tady ten "ostrý". Neomezí výkon, ale nechává motor cukat a kopat do červené linie. To je absolutní nirvána!

A co teprve ten zvuk... LC využívá složitého výfukového systému o několika klapkách, které se pootevírají v závislosti na otáčkách a režimu jízdy. Znovu je to jako lék na moderní dobu. Ten zvuk je totiž tak přirozený, hutný, ale nikoli trapný. Nestřílí prvoplánově do výfuku, prostě se rozezní do nádherné melodie. Není to osmiválcové bublání, ale opravdová mechanická symfonie, velice intenzivní, ale lahodná.

Osmiválec nemá nějak hodně výkonu, 351 kilowattů v této třídě nikoho na kolena nepoloží. Jenže vám je to úplně jedno. I vám, přísahám! U spousty silnějších aut jsem byl sice opájen mohutným zátahem a způsobem, jakým ta čísla na tachometru naskakují. Ale právě tyto věci tady neřešíte. Ždímáte motor a prostě si to užíváte. A rychlost tomuhle autu sakra nechybí. Jen té dynamiky máte hodně, a nikoli příliš. Tohle je to nejlepší pohonné ústrojí, jaké jsem kdy řídil. A to jsme teprve před odstavci o podvozku...

Umění precizního naladění

Jak jsem uvedl v úvodu, úkolem správného Gran Turisma má být kombinace komfortu a sportovních jízdních vlastností. V Lexusu k tomu využili novou platformu, která používá hliník i plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Je extrémně tuhá, což je naprostý základ a předpoklad pro dobré naladění.

Aby se velká kola vešla pod nízkou přední kapotu, museli inženýři vymyslet specifické uložení pro přední lichoběžníkovou nápravu. Vývoj tohoto podvozku musel být extrémně náročný, a to soudím nejen z netradičních řešení v uložení, ale ze samotného pocitu z jízdy. Aby těch absolutorií totiž nebylo málo, tak tohle je asi ten vůbec nejlépe odladěný podvozek. Na čemž jsem se shodl s nejedním kolegou.

Lexus UX živě: Hybridní verze odvážného crossoveru nabídne pohon všech kol

Lexus UX živě: Hybridní verze odvážného crossoveru nabídne pohon všech kol

Jednou stránkou je jízdní komfort. Když auto osadíte disky o průměru dvacet jedna palců a ještě je obujete do nízkoprofilových, těžkých run-flat pneumatik s tuhými bočnicemi, zázraky od sportovně laděného auta nečekáte. Omyl, tohle totiž zázrak je. Přes většinu nerovností se tohle auto nese se suverenitou cestovního sedanu. Může za to totálně precizní ladění, extrémně tuhá karoserie a také fakt, že disky jsou kované, tedy relativně lehké.

Tohle auto má dvě tuny. Už víte, že je velké, pohodlné a ve stylu Lexusu také skvěle odhlučněné. Snadno bychom tady mohli skončit s konstatováním, že jde vlastně o takové placatější LS s menším místem vzadu a skvělým pohonným ústrojím. Jenže teprve teď se dostávám k tomu nejlepšímu. Tohle velké kupé se totiž řídí třeba jako Subaru BRZ. Bez nadsázky.

Výbava Sport+ znamená důležité trio funkcí. Progresivní řízení, samosvorný diferenciál a řízení zadních kol. Tyto prvky rozhodně neznamenají automatickou dobrotu a například progresivní řízení či natáčení zadních kol u sportovního auta mít úplně nemusím. Ne však v tomto případě.

Řízení je naprosto skvělé. Pojďte se projet, vy všichni z automobilek, které sportovní řízení automaticky činí extrémně tuhým. Jenže já se s volantem nechci prát. Chci, aby to byl přesný, citlivý nástroj, a přesně takovým tady je. Slyšel jsem už i výtky, že je příliš přeposilované. Nemyslím si. Na mokrém asfaltu jsem přesně cítil, co přední kola dělají.

Stejně se ale LC řídí spíše zadní nápravou. A to nemám na mysli zmíněné řízení zadních kol. To je taktéž nastaveno perfektně. V úzkých uličkách činí auto obratnějším a na dálnicích stabilnější. Ale při průjezdu zatáčkou řidiče vůbec neděsí, nemění stopu a vždy se chová stejně.

Do aukce jde nejlepší Lexus historie. V edici Nürburgring jako jedno auto z padesáti

Do aukce jde nejlepší Lexus historie. V edici Nürburgring jako jedno auto z padesáti

Výsledný pocit při sportovní jízdě je skvělý. Když brzdíte na srolovaném asfaltu, LC zůstává totálně klidné. Dobrzdíte, namíříte čumák do zatáčky a tohle dvoutunové kupé se základy v luxusní limuzíně se začne točit kolem vás, povídat si s vámi. Zatáčky začnete projíždět čím dál rychleji, a "elcéčko" bude pořád klidné. Je to jedno z těch aut, kterém se točí kolem řidiče. A tím "jedno z těch aut" jej řadím mezi Subaru BRZ či Mazdu MX-5. Jak absurdní.

Brzy si tak začnete dovolovat mnohem víc, než byste řekli. A zjistíte, že se s tímto nástrojem skvěle driftuje. Jen ukazováčky korigujete precizní řízení a kotníkem si odstavujete zadní nápravu. Poté na rovnice řadíte v omezovači a užíváte si ten soundtrack. Vše tak přirozeně, delikátně. Klidně pár kilometrů od okamžiků, kdy jste si v oáze klidu užívali cestovního komfortu a špičkového audia Mark Levinson Referance. Jak je tohle sakra možné?!

Dej mi deset!

Celou dobu jsem měl v rámci našeho hodnocení připravenou devítku, kterou osazujeme ta nejlepší auta v segmentu. Vadí mi infotainment, jeho složitost ovládání. A taky fakt, že v tomhle velkém GT za sebe pořádně neposadíte ani malé dítě. Nechtěl jsem spadnout do slepoty, kterou snadno vytvoří jízdní projev tohoto auta. Jenže při psaní posledních odstavců jsem se myšlenkami zase na chvíli ocitl na té okresce s oslizlou ranní rosou. Na té prázdné točité okresce...

Chtěl bych, abyste tuto recenzi nebrali jako nesmyslnou fascinaci nad drahým a luxusním autem. LC 500 totiž v mnohém převyšuje i o dost dražší vozy, to mi věřte. Tak precizní odladění a kombinaci komfortu s absolutní ovladatelností často ani v těchto vodách nepotkáte. Přidejte k tomu fantastický design, kvalitu interiéru a především ten motor s převodovkou. Jo, je to za deset. Jistě, u cestovního auta není palubní elektronika nedůležitá. Ale vše ostatní je tady až nepochopitelně dokonalé!

Souhrn cen
Základní cena vozu 3.130.000 Kč (5.0 V8/351 kW)
Cena testovaného vozu 3.168.000 Kč (5.0 V8/351 kW)

Technické údaje: Lexus LC500

  • Rok 2017
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 8/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 4 969 cm3
  • Nejvyšší výkon 351 kW
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 7 100 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 540 Nm při 4 800 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,7 s
  • Nejvyšší rychlost 270 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 8 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 197 l
  • Objem palivové nádrže 82 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 935 kg • 2 375 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 17,4 • 8,0 • 11,5 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 870 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 630 mm • 1 635 mm
  • Rozměr pneumatik 245/40 R21
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 770 × 1 920 × 1 345 mm

Základní výbava: Adaptivní odpružení, zadní samosvorný diferenciál, dynamické řízení kol zadní nápravy, elektricky nastavitelné sedačky, elektrické nastavování volantu, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, parkovací kamera, audio Mark Levinson, čalounění stropu alcantarou, jednadvacetipalcová litá kola, výsuvný zadní spoiler, Bi-LED světlomety.

Výbava testovaného vozu: Metalíza (+38.000 Kč).

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 69 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků