| Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h

| Lexus IS 300h

 | Lexus IS 300h
 | Lexus IS 300h
 | Lexus IS 300h
 | Lexus IS 300h
63
Fotogalerie

TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Kapitoly článku:


Mám rád hybrid!

V době uvedení současné generace Lexusu IS na trh jste si mohli vybrat mezi vidlicovým šestiválcem s objemem 2,5 litru/153 kW a hybridním ústrojím se základem ve čtyřválci stejného objemu. Zatímco hybrid v nabídce zůstal, a jak už víte, jde o páteř celé nabídky, atmosférický šestiválec byl později nahrazen dvoulitrovým čtyřválcem kombinovaným s osmistupňovým automatem. Výkon 180 kW a točivý moment 350 N.m jsou dnes pro takové motory vlastně skoro standard, ani s odstupem času si však nejsem jist, zda  je divoký čtyřválec z hlediska ladnosti jízdy to pravé.

Chcete-li vlastnit nejlepší Lexus IS současnosti, vyhněte se turbobenzinu a sáhněte po zkoušeném hybridu. V základu je o pouhých 10.000 Kč dražší než 200t (u linie Luxury je rozdíl 40.000 Kč, u F Sport 60.000 Kč) a dokonale podtrhuje filozofii auta jako takového. Čtyřválec Dual VVT-i s Atkinsonovým cyklem sám o sobě generuje 133 kW v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 221 N.m v rozmezí 4200-5400 otáček, díky podpoře synchronního elektromotoru a permanentním magnetem (105 kW a 300 N.m) je však souhrnný výkon slušných 164 kilowattů.

DSC_0875.JPGDSC_0876.JPGDSC_0847.JPG
Čtyřváleci s objem 2,5 litru vyhovuje klidnější tempo, pokud je však potřeba, umí za to společně s elektromotorem docela vzít.

Jakožto alternativa k chybějícímu turbodieselu (naposled jej měla druhá generace IS) má vykazovat kombinovanou spotřebu 4,6 l/100 km, a to zejména díky nikl-metalhydridovému akumulátoru s kapacitou 1,8 kWh. V porovnání s dnes už hojně rozšířenými plug-in hybridy, se kterými můžete jezdit v čistě elektrickém režimu „hlava-nehlava“, je to samozřejmě málo, na bezemisní jízdu v kolonách, sídlištích, nebo i třeba vesnicích, ale v pohodě stačí. Navíc, když akumulátor jízdou vybijete, víte, že máte energii díky účinné rekuperaci zase rychle zpátky.  

V praxi skutečně není problém „proplachtit“ zastavěnou oblast bez jediného gramu vypuštěných emisí, nejednou se mi s přehledem dařilo držet i tachometrovou šedesátku. Sice ne v EV módu, vůz ale velmi ochotně spolupracuje i při citlivé práci s plynem. Taková jízda je pak díky špičkovému odhlučnění kabiny naprosto tichá a klidná, což odhaluje i vysokou kvalitu výroby. Během jízdy nikde nic nevrže, neskřípe a podobně.

Jako už tradičně se Lexus u hybridního IS držel hybridní planetové převodovky e-CVT, což vám může dělat vrásky na čele pouze do chvíle, než se s autem doopravdy pořádně svezete. Přesně v tomto případě totiž vůbec není na škodu, je nádherně plynulá, a přestože máte pod volantem páčky pro manuální řazení šesti virtuálních stupňů, vlastně ani nemá smysl do práce skříně jakkoliv zasahovat.

Rozjezdy jsou mimořádně hladké, cukání tady neexistuje, a v podstatě jedinou větší odlišnost od klasického řešení poznáte pouze při prudkém zrychlení. A nemám na mysli hluk motoru. Ten je sice zřejmý, ale i tak je stažený na minimum. Skříň zkrátka „neřadí“, což působí dost vtipně hlavně v kombinaci s elektronickým generátorem zvuku motoru, který vůz dostal v rámci faceliftu.

Ten, kdo tohle vymýšlel, snad pořádný motor ani neslyšel. Navíc když už do toho převodovce „hrábnete“ pádly pod volantem, změna intenzity generovaného zvuku často neodpovídá skutečným otáčkám. Pro hybrid jde o standard, naštěstí však lze otočným ovladačem umístěným vlevo pod volantem vypnout.

A jezdí to rychle?

Lexus IS v lidech probouzí „rozporuplné“ pocity. Tipují jej na sportovní sedan, ale zároveň vidí velké "L" na kapotě, které předznamenává bezbřehý komfort. S úsměvem jsem odpovídal, že o rychlost v tomto případě rozhodně nejde, byť zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximálka 200 km/h nevypadají špatně. Stačí zkrátka pár kilometrů za volantem a potřeba dupnout na plyn vás jednoduše opustí.

V rámci faceliftu došlo k přepracování lichoběžníkové přední nápravy (dostala tužší spodní ramena z kovaného hliníku), vzadu našel místo nový stabilizátor a nová pouzdra horního ramene, a nezapomnělo se ani na tlumiče. Ty jsou v případě verze Luxury vždy pasivní (adaptivní má pouze hybrid v provedení F Sport), osobně si ale nedovedu představit, že bych požadoval jejich přitvrzení či naopak změkčení. Stejně jako je „tak akorát“ velikost interiéru, je „tak akorát“ i nastavení podvozku.

DSC_0669.JPGDSC_0687.JPGDSC_0742.jpg
Vypadá jako sportovní sedan a sportovní jízda mu nevadí. IS 300h je skvěle vyvážený sedan, který navíc na mokru pro drift nejde daleko.

Výsledné chování mě vždycky dokázalo ohromit. Vůz kombinuje komfort céčkového Mercedesu na padesátiprocentních sedmnáctipalcových gumách s hravostí a pevností trojkového BMW. Sedan si klidně a tiše pluje krajinou, perfektně tlumí nerovnosti, na těch větších nebouchá a drží kola přilepená k asfaltu. Řízení je překvapivě strmé a přesné, takže kam auto namíříte, tam prostě jede, a přestože mám u řady hybridů v prvních chvílích problém zvyknout si na „hybridní" brzdy, tady je dávkovatelnost velice slušná.

Na suchém asfaltu má vůz přehršel přilnavosti a sází především na přesnost, na mokru, nota bene pokud vypnete stabilizaci a protiprokluz, je to ale jiná. Je tak dobře vyvážený, že si jej stačí pouze rozhodit volantem, přidat plyn a sklouznutí na sebe nenechá dlouho čekat. Jenom pozor na jak s plynem pracujete. U hybridu se totiž přece jenom trochu obtížněji odhaduje, kolik je málo, tak akorát, nebo naopak už moc.

Jedním z hlavních impulzů pro pořízení hybridu je ale v každém případě spotřeba paliva, a popravdě řečeno není problém se dostat na méně než pět litrů. Výhody elektromotoru se projevují nejenom na extra síle při zrychlení, ale hlavně ve městě, kde kolonami proplouváte neslyšně a bez kapky spotřebovaného paliva.

V EV módu navíc vůz zvládá i nějaké to stoupání, takže nevybudíte spalovací motor ani při výjezdu z garáží. Při úplně běžné jízdě, dokonce i s větším využitím dálnice, pak není problém se držet okolo 6,5 l/100 km. Podobně výkonný diesel by to možná zvládnul o půl litru úsporněji, i když ale bude sebejemnější, nemá šanci dosáhnout stejné úrovně kultivovanosti a tichosti jako „dva-pětka“ pod kapotou hybridního Lexusu.

Závěr

Lexus IS 300h má neuvěřitelnou schopnost naladit řidiče na klidnou vlnu. Zabouchnete za sebou dveře a okolní svět jako by nebyl, pohodlně se usadíte, pustíte oblíbenou muziku a necháte všechno kolem vás jednoduše plynout. Týden za jeho volantem mi ušetřil mnoho rozčilování o stavu na českých silnicích, protože jsem obvyklé starosti s lepiči na nárazník jim podobným individuím, kterých denně určitě také potkáváte mraky, prostě neřešil. Je to balzám na duši, který chcete aplikovat každý den.

Už má nějaké ty roky za sebou, na první pohled to ale není vůbec znát. Vypadá svěže, neokoukaně, což je i důsledek toho, že o něj na našich silnicích téměř nezavadíte. Nechápu to, objektivně se totiž jedná o velice podařené auto, které nejenom stále skvěle vypadá, je luxusní a kvalitně vyrobené, ale hlavně perfektně jezdí.

Takovou kombinaci komfortu a jistoty toho, co se pod vámi děje, nenabídne Mercedes C nebo trojkové BMW, maximálně tak kombinace obou. Audi A4 má například k Lexusu IS co do odhlučnění a plavnosti jízdy hodně blízko, jenže z něj vlastně nic dalšího necítíte. Naproti tomu IS je nádherně vyvážené, a přestože drtivou většinu času budete jezdit velice klidně, občas nastanou chvíle, kdy se budete chtít pobavit, a on vám to dovolí.

Že se u nás prodávají hlavně hybridní verze, velice dobře chápu. Jednak jsou v nabídce pouze dva motory, ale dvoulitrový turbobenzin, který nahradil velejemný vidlicový šestiválec, se pro tohle auto prostě nehodí. Podvozek na to má, sneslo by daleko větší výkon bez nutných zásahů, nakonec vám ale bude stačit i těch systémových 164 kilowattů hybridu. Ten je navíc naprosto samostatný, nepožaduje po vás práci s režimy a podobně, a přesto běžně jezdí za méně než sedm litrů. Není dokonalý, ale nemá do toho daleko.

Lexus IS - souhrn cen
Základní cena vozu 989.000 Kč (IS 200t/180 kW Entry)
Cena s testovaným motorem 999.000 Kč (IS 300h/164 kW Entry)
Cena s test. motorem a výbavou 1.465.000 Kč (IS 300h/164 kW Luxury)

Technické údaje: Lexus IS

Rok • stupeň výbavy
2018 • Luxury
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 494 cm3
Nejvyšší výkon
133 kW (181 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
221 Nm při 4 200 až 5 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,4 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
450 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 755 kg • 2 130 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,7 • 4,8 • 4,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 800 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 550 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 680 × 1 810 × 1 430 mm

Základní výbava: Osm airbagů, dvouzónová automatická klimatizace, tříramenný kůží obšitý volant, elektricky nastavitelný volant a přední sedadla, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaný volant a přední sedadla, odvětrávaná přední sedadla, tempomat, parkovací senzory vpředu a vzadu, couvací kamera, navigace Premium, audio Mark Levinson s 15 reproduktory, DVD přehrávačem a DAB, kožené čalounění, elektricky ovládaná zadní sluneční clona, litá 18palcová kola, diodové světlomety, sada na opravu pneumatik, dvojité zamykání dveří, aktivní zvýraznění zvuku motoru a další.

Volitelná výbava: Metalíza (25.000 Kč).

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud