TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Nestárnoucí design
Mimořádně odhlučněný kokpit
Pohodlný, ale pevný podvozek
Spotřeba paliva
Starosti
Stísněnější prostor pro nohy vpředu
Malé odkládací schránky
Zastaralá navigace
8  /10

Třetí generace Lexusu IS je na trhu už od roku 2013, jenže zatímco řada vozů za takovou dobu stihne zestárnout, japonský sedan střední třídy jako by byl uzavřený v bublině a plynoucí čas na něj nepůsobil. Přitom jeho životní cyklus se od těch běžných nijak neliší – facelift proběhl koncem roku 2016, dramatické změny však rozhodně nepřinesl.

Důvod, proč tohle auto vlastně nestárne a není okoukané, se sám nabízí. Podle informací Svazu dovozců automobilů se u nás loni prodalo pouze 21 Lexusů IS (z toho 20 hybridů!), a to se jedná o rekord za poslední tři roky. V porovnání s některými konkurenčními modely, které se u nás každoročně prodávají ve stovkách, je to samozřejmě málo, jenže na Lexus IS se nikdy nestály fronty a nebojoval o fleetové zákazníky, což pro majitele nakonec může být výhoda.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Snad nikdy se mi nestalo, že bych někam přijel s pět let starým autem, a ono na sebe strhávalo tolik pozornosti. Z části je to jistě dáno tím, že si dnes povídáme o hybridu, který při popojíždění městem jede téměř neslyšně (hybridy přece jenom trochu „pískají“), středem zájmu však IS bylo, i když se nehýbalo. Přitom je to klasický sedan na osmnáctkách, kterých jsou na našich silnicích mraky, a tak nějak předpokládáte, že zapadne v davu. Jenže on nikoliv…

V čem je jeho kouzlo?

Klíčem k rozluštění „záhady“ je design založený na nápaditých detailech. Všimli jste si například, že se horní linka prahových nástavců nejenom zvedá, ale rovněž „navazuje“ na zadní nárazník a uzounké svítilny? Nebo toho kratinkého předního převisu v porovnání se zadním, případně plně diodových světlometů, které v kontrastu s rozšklebenou maskou chladiče vypadají skoro mikroskopicky? Přitom když pominu svítilny a prahy, boky karoserie se mezigeneračně vlastně téměř nezměnily.

Je toho dost, čím Lexus IS i po těch letech na trhu přitahuje pozornost, jako fintil, lev salonů a sportovec s jedné „osobě“ si ale on sám pravděpodobně nepřipadá. Tedy alespoň ne v testovaném provedení Luxury, které sice působí atleticky, scházejí mu ale kontrastní doplňky v předním nárazníku, maska chladiče je klasická, lamelová, a… to je bez kol vlastně všechno, co jej odlišuje od sportovněji založené linie F Sport. Ta je o 205.000 Kč levnější než Luxury, přesně tolik ale stojí paket F Sport Plus, který s výjimkou audia Mark Levinson dorovnává prvky obsažené u linie Luxury už v základu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nezestárnul ani o den! Snad za to může fakt, že se na českých silních moc nevyskytuje, ale ruku na srdce - tipovali byste Lexusu IS celých 5 let?

Máme co dočinění s autem za nejméně 1.440.000 korun, nejdražším Lexusem IS současné nabídky. Avšak všechno, co vidíte na snímcích (až na lak za 25.000 korun), je už ve standardu. Připlatit si už vlastně můžete pouze za paket Luxury za 50.000 korun, který přidá ještě přednárazový systém, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, varování při opuštění jízdního pruhu a automatické přepínání dálkových a tlumených světel. Více toho v ceníku nenajdete.

Jestli existuje něco, pro co vozy Lexus opravdu bezmezně miluji, je to ten pocit po prvním usednutí za volant. Všude je měkoučko, pohodlno, voňavo, doslova šokující je však to ticho. Na zvuku dovírání dveří, nebo třeba i dojezdech elektrických ovládaných oken, které před dosažením horní pozice lehce zpomalí, je znát až fanatická snaha o navození aury luxusní limuzíny, a upřímně řečeno musím říct, že se to Lexusu docela daří. Pouze týden před testováním dnešního „í-esa“ jsem si totiž vyzkoušel vlajkovou loď LS, a pocit při prvním usednutí byl velice podobný.

Lexus IS prodělal facelift. Na motorech se ale nic nemění

Lexus IS prodělal facelift. Na motorech se ale nic nemění

Pravda, starší IS není uvnitř tak hi-tech, samo za vás nedovře dveře a je více plastové, však je ale také jeho základní cena v porovnání s LS třetinová. Neřídil jsem ho více než rok, zorientovat se na palubě mi ale zabralo odhadem tak tři sekundy. V rámci faceliftu vůz dostal nový infotainment s displejem o úhlopříčce 10,3 palce, na rozdíl od kupé RC si však stále zachoval sdružený ovladač Remote Touch s „myškou“ pro pohyb v menu.

Kdybych tušil, čeho se Lexus v budoucnu na ovládání zábavního systému dopustí, asi bych staré řešení v minulosti nekritizoval. Zatímco v novém LS, potažmo kupé LC, se musíte cestu k jednotlivým položkám vyloženě naučit (a že jich není málo), v IS je ještě všechno relativně intuitivní a pochopitelné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přístrojová deska je kaskádově členěná a vyniká rozměrnou středovou konzolou. Řidiče nutí držet kolena více u sebe, jinak je ale uvnitř prostoru tak akorát.

Pravda, navigace už vypadá poměrně zastarale a zadávání adresy cíle „vyklikáváním“ jednotlivých písmen dokáže na chvíli omezit pozornost. Navíc přepočítávání trasy jí občas trvá tak dlouho, že máte slušnou šanci někde zabloudit. To je ale asi tak všechno, pro co mohu středobodu přístrojové desky vytýkat. Není ideální, pořád mi však připadá lepší než v nejnovějších Lexusech.

Členitá přístrojovka s širokým středovým tunelem rozhodně má svoje kouzlo. Všechny důležité ovladače jsou hned po ruce a celek vás hezky objímá, i když připouštím, že v oblasti kolen možná až trochu moc. Sedí se nízko a správnou pozici k řízení si najdete rychle, ta je navíc i díky sklonu volantu více kolmo vyloženě sportovní. Tohle čekáte třeba od vozů Porsche, na které jsem si přirozeně hned vzpomněl, ale od Lexusu? Super!

Lexus IS 200t oficiálně: Dvoulitr s turbem a převodovka z RC F

Lexus IS 200t oficiálně: Dvoulitr s turbem a převodovka z RC F

V luxusní střední třídě dnes nenajdete vůz, který by vás vyloženě ohromil vnitřním prostorem, a Lexus IS v tom není jiný. Pohodlně se do něj usadíte vpředu i vzadu, dokonce ani dlouhánům nemusí způsobovat problém posadit se „za sebe“, počítejte však s tím, že vás auto prostě „obejme“.

Vpředu mi to vyhovuje, protože je to pořád lepší než lítat v zatáčkách sem a tam jako hadrová panenka, kdo má ale zejména vzadu rád větší pocit volnosti, musí sáhnout o segment výš. Na druhou stranu, kdo jiný vám ve standardu nabídne elektricky ovládanou clonu zadního okna? Tohle je výbava těch nejluxusnějších limuzín.

Celkově ale uvnitř zamrzí hlavně skutečně malé odkládací schránky a možná i nešťastná organizace středového tunelu. Pokud si během jízdy nechcete vylít kelímek s kávou, nechejte raději lokty u těla!

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 62 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků