Kapitoly článku:
Hlavně lineárně
Když budete chtít po motoru maximum, v nízkých otáčkách se nedočkáte ničeho. Inu, atmosféra... To v praxi znamená, že i na dálnici ve vyšších rychlostech nebo při větších stoupáních si budete muset podřadit na pětku, někdy i na čtyřku. Je to ostuda? Já bych ani neřekl, je to „problém“, který lze vyřešit jedním pohybem voliče automatu nebo zmáčknutí příslušné páčky pod volantem.
Zátah ukázkově graduje a stoupá příkladně lineárně. Nad obligátní hranici 5000 ot./min se věci v dobré obrátí, zvuk motoru se rázem změní a auto teprve tady začíná předvádět, co všechno vlastně dokáže. Výkonový vrchol dostáváte až těsně před tím, než zaúřaduje omezovač. Všech 208 koní jde na zadní nápravu při 6400 ot./min, na 6600 ot/min končí veškerá sranda a převodovka volí další rychlostní stupeň. Jen abych nezapomněl, na nic se vás neptá.
Atmosférická jednotka znamená potřebu častěji řadit. IS k tomu má připravené pádla pod volantem nebo naprosto ideálně umístěný volič.
Tímto jsme si zběžně představili to, co motor maximálně dokáže, jenže je tu ještě jeden rozměr, který bychom možná dříve neřešili, ale protože nám s definitivní platností nastala eko-doba, musím se u něj zastavit trochu podrobněji. Šestiválec má absolutně sametový chod bez jakýchkoliv vibrací a na řidiče působí dojmem člověka, který se dívá na okolní realitu s velikým nadhledem.
Už jsem to psal vícekrát, ale nemůžu jinak. Tohle od čtyřválce nedostanete. Vlastně je úplně jedno, že výkon je relativně průměrný, pouhý pocit přítomnosti šesti válců oproti ostatním downsizingem postiženým konkurentům prostě dodává ten pravý nádech luxusu. Nakonec fyzicky prostě máte „něco navíc“, tenhle fakt vám těžko někdo upře.
Spotřeba rozumná
Ano, téma spotřeby by se mohlo na první pohled zdát jako nevyhnutelný zápor nového IS, jenže není to tak docela pravda. Reálně se dá bez nejmenšího problému jezdit s devítilitrovou spotřebou, když zrychlíte, dostanete se třeba na třináct litrů, ale určitě se není potřeba obávat hodnot atakujících dvacetilitrovou hranici. Já jsem nakonec skončil na 9,2 l/100 km a to jsem velkou část testu strávil na dálnicích v rychlostech kolem 140 km/h.
Ve 130 km/h točí motor na šestku 2400 ot./min, přičemž cestující sotva poznají, že už jste se dostali na hranici zákonem povolených možností. Nějaký start/stop systém vás při stání otravovat nebude, což je pro mě osobně další plus.
Podle tabulek je šestiválec možná zastaralý a na ostatní nestačí, jenže je také velice pohodlný, příjemný a má svůj charakter. U prémiového segmentu věci, které by měl mít každý zástupce této kategorie.