46
Fotogalerie

Test: Lexus GS 450h F Sport – zátah rakety

Kapitoly článku:


Sportovní srdce

V testovaném Lexusu GS 450h F Sport bilo srdce atleta. A tlouklo hodně splašeně. Tím srdcem byl nový zážehový agregát 3,5 l V6 DPHC, upravený speciálně pro hybridní soustavu pohonu. Byl to vidlicový šestiválec s Atkinsonovým cyklem (více 3. kapitola), technologií přímého vstřikování paliva D-4S příští generace.  

lexus vackova (59)u.JPG
Pohonná soustava Lexus Hybrid Drive druhé generace.  
lexus vackova (69)u.JPG

Vedle tohoto zážehového motoru o výkonu 213 kW (290 k) tvořil hybridní soustavu i výkonný elektromotor s permanentním magnetem a vodním chlazením. Obě pohonné jednotky přenášejí síly na zadní kola. A to – podle potřeby – buď společně nebo samostatně.

Systém hybridního pohonu nového GS 450h (kromě zážehového motoru a elektromotoru) obsahoval i generátor a vysokovýkonnou baterii NiMH. Dále zařízení pro rozdělování výkonu spojující a rozdělující výkon (prostřednictvím planetového převodu) z motoru, elektromotoru a generátoru podle momentálních požadavků. A kompaktní jednotku regulace výkonu pro vysokorychlostní řízení vzájemné komunikace mezi jednotlivými komponentami.

Spotřeba dolů, výkon nahoru

Vylepšení hybridní pohonné soustavy přineslo podle představitelů značky Lexus výrazné snížení spotřeby a emisí CO2.

Vůz s celkovým systémovým výkonem 254 kW (345 k) akceleroval z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h.

Spotřeba paliva se na druhé straně snížila o 23 % na 5,9 l/100 km, přičemž emise CO2 poklesly na úroveň 137 g/km.

lexus vackova (49)u.JPG 
Na středové konzoli (na snímku vpravo od řadicí páky) je umístěný sdružený ovladač Remote Touch (RTI) druhé generace. 

Já jsem při testu samozřejmě dosahoval spotřeby vyšší – byť jen nepatrně. Při hodně sportovním projevu jel vůz za 7,1 l/100 km. Při dynamické jízdě však už jsem se přiblížil oficiálnímu údaji, dosáhl jsem průměrné spotřeby 6,5 l/100 km. No a když jsem se uklidnil a nastavil režim Normal, tak spotřeba dokonce poklesla pod spotřebu „oficiální“ - spadla na 5,4 l/100 km.   

Jen pro gurmány?

Lexus GS 450h F Sport je hybrid. Sport a hybrid. To spojení na první pohled kulhá. Ovšem jen zdánlivě. Hybridy máme zafixované ve škatulkách s názvy Spotřeba, Dobrý pocit, Pohoda... Ale tady to bylo jinak.

Tohle auto nebyl žádný lenivý Prius, ale hodně dravý sedan. Dokazoval, že i elektromotory mohou být zdrojem slušné síly.

Hybridní systém během testu nikdy neumdléval - a nabízel nejen výkon, ale při „šetřílkovském“ stylu jízdy i velké úspory.

lexus vackova (53)u.JPG
Úprávam neušel ani brzdový pedál, má nyní jiné tvarování. Také opěra nohy se zvětšila na 300 milimetrů.  

Za to si ale Lexus nechá zaplatit. Základní cena modelu Lexusu GS 450h F Sport začíná na 1 789 000 korunách. U testované verze se cena vyšplhala na 2 079 000 korun.

Přičinil se o to jednak paket Noční vidění za 170 000 korun (obsahuje displej systému nočního vidění, projekční displej HUD, audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory, multimediální displej s děleným zobrazováním a úhlopříčkou 12,3“, navigační systém s pevným diskem, adaptivní tempovat, systém PCS s mikrovlnným radarem, sledování slepého úhlu), a pak také paket Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s asistentem pro jízdu v jízdním pruhu za 90 000 korun.

Zadarmo nebyla ani bílá perleťová barva vozu, přišla na 30 000 korun.    

lexus vackovau.JPG
Důraz na detail: analogové hodinky s podsvícením z LED diod.

Lexus s tímto vozem - ostatně stejně jako s celou svojí produkcí - cílí na movité zákazníky. Proto má značka dnes svůj zvuk jiný v Česku, kde je popelkou, a jiný třeba v USA, tam patří k nejobdivovanějším.

Říká se, že dříve si tento vůz kupovali lidé „hlavou“. To by se ale dnes mohlo změnit. Mohli by ho začít kupovat i „srdcem“. Tedy i ti, kdo na něj dříve ani nepomysleli, méně majetní, které přitáhnou jeho přednosti.

Dnes je totiž Lexus GS 450h F Sport nejen rychlý, dynamický, s výbornými jízdními vlastnostmi, ale také přitažlivý vzhledově.

Jistě, mnozí mohou namítnout, že do dravého BMW 5 má pořád daleko, stejně tak do elegance Mercedesu-Benz třídy E. Ale tohle já si nemyslím. Německé trojce už dýchá na záda... A to hodně zblízka.  

plexus vackova (42).JPG
První na světě. Volant obšitý perforovanou kůží je vyrobený z bambusového dřeva.
 

 

 


 

Doporučujeme

Články odjinud