TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?
Radosti
Pohodlný podvozek
Nízká spotřeba
Kvalita zpracování
Bohatá výbava
Starosti
Hluk motoru ve vyšších otáčkách
Aerodynamický svist ve vysokých rychlostech
9  /10

Když jsem se dozvěděl, že Lexus GS končí a místo něj nastoupí nové ES se základem v Toyotě Camry, vůbec nic to se mnou neudělalo. S vozy Lexus jsem se seznámil vždy jen okrajově. Mou zvědavost nahlodal až kolega Honza Mička, když se vrátil z prezentace vozu ve Španělsku a zářil nadšením. Když jsem pak zjistil, že mám přesně tohle auto otestovat, začal jsem pomalu pátrat.

Segment vyšších středních vozů je rájem německých matadorů. Dříve do toho měli co mluvit i Francouzi či Italové, vzpomeňte si třeba na Peugeot 607 nebo Alfu Romeo 166, ale v dnešní době se lidé spoléhají spíše na Němce. Samozřejmě tu dnes máme Maserati Ghibli nebo Volvo V90, tyto značky však razí trochu jinou strategii.

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Lexus ES přichází na český trh s trochu odlišným a osobitým přístupem. Odmítá sportovní ambice, má jasně a přehledně stanovenou cenovou politiku a úžasný komfortní podvozek bez kompromisů. Je to tedy dokonalá manažerská mašina pro určitý druh klientů? Ne tak rychle. Lexus ES totiž musíte pochopit.

Takumi - Řemeslné zpracování do posledního detailu

Poslední generace Lexusu GS působila na první pohled agresivně a divoce. ES na to jde úplně jinak. Nováček na našem trhu si totiž v minulosti prošel již šesti generacemi a ta současná přináší designovou revoluci. Stojím před ním a odemykám. Do titanové metalízy se opírají první letošní vlažné paprsky slunce a já si najednou říkám, že nemůžu najít úhel, ze kterého by se mi tohle auto nelíbilo.

Šéfdesignér Yasua Kajina se prý mimo jiné nechal inspirovat i při sledování japonských mistrů kuchařů při práci. A to jsem chtěl původně napsat, že mi Lexus ES z tříčtvrťáku připomíná zamračeného psa, díky výraznému čumáku. To už se teď ale moc nehodí. Ta cesta, kterou se Lexus před pár lety s modelem LC, vydal byla prostě trefa do černého a sedan vyšší střední třídy je její již třetí interpretací (postupně LC, LS, ES).

Poprvé za volantem Lexusu ES 300h: Tohle bude hodně osobní!

Poprvé za volantem Lexusu ES 300h: Tohle bude hodně osobní!

Vliv obrovského kupé poznáte na první pohled, stačí se podívat na řešení přední masky. Zboku si můžete všimnout lehce se svažující střechy, která připomíná fastback. O pořádného zástupce tohoto segmentu s délkou 4975 mm a šířkou 1865 mm jsme tedy nepřišli. Lidé ale po GS truchlí hlavně díky koncepci pohonu. O tom ale až později. Na délku své konkurenty ES dokonce poráží, rozvorem ovšem pár milimetrů ztrácí. 

Lexus ES: Srovnání vnějších rozměrů s vybranými konkurenty
Model Lexus ES Audi A6 BMW 5 Jaguar XF Mercedes E
Délka [mm] 4975 4939 4936 4954 4923
Šířka [mm] 1865 1886 1868 1880 1852
Výška [mm] 1445 1457 1479 1457 1468
Rozvor [mm] 2870 2924 2975 2960 2939
Objem kufru  [l] 454 530 530 505 540

Omotenashi - Předvídavá pohostinnost

Nastupování do oázy klidu zvané Lexus je u všech pasažérů bez problému. Jen vzadu je potřeba trochu více sklonit hlavu. Stejné to bude i po usednutí, vyšší jedinci to tu budou mít „jen tak tak“. Naštěstí se dá opěrka na zadních sedadlech elektronicky nastavit, aby se zde mohl pohodlně přepravovat i vyšší jedinec. Menšího rozvoru se bát nemusíte, místa je všude dostatek a ředitelská křesla vzadu mají opravdu bohatý prostor pro nohy.

Lexus ES na mě ale nejvíc zapůsobil na místě řidiče. Když zabouchnete dveře a svět okolo vás se přestane točit. Najednou jste ve své odpočinkové a komfortní zóně. A jak to auto voní! Všechno tady hraje na pohodovou notu. Řidič může ze své pozice ovládat úplně vše, včetně sedadla spolujezdce (aby mohl řediteli sedícímu vzadu sklopit opěradlo spolujezdce pro bohatší prostor). ES prostě máte zcela pod kontrolou. Do kvality zpracování i použitých materiálů se navíc nemůže obout ani ten největší hnidopich. Ať už jde o měkčené plasty, semianilinovou kůži nebo dřevěné prvky obložení. Všechno je příkladně zpracované a řadí se ke špičce v segmentu.

Lexus zahájil český předprodej sedanu ES. Včetně výhodné First Edition

Lexus zahájil český předprodej sedanu ES. Včetně výhodné First Edition

Vážně jsem nadšený i z audiosystému Mark Levinson. Jde o prémiový audiosystém, který nabízí jeden z nejlepších akustických zážitků v automobilech. Zatímco většina takových sestav (a platí to i u těch příplatkových) zní někdy moc sytě a „přebasovaně“, tento systém nabízí podobný poslech, jako ze studiových monitorů. Krásné rovné basy a čistý zvuk změní béžovo-hnědý interiér okamžitě v koncertní síň. Kdo někdy byl v nahrávacím studiu, ví přesně, o jakém přenosu hudby píšu.

Když už jsem u akustiky, musím se pozastavit i u odhlučnění. Jak asi čekáte, je na velmi vysoké úrovni. Od kol začne do kabiny pronikat hluk až v opravdu vysokých rychlostech, a ani tak to není žádná tragédie. V Lexusu jste vždy izolovaní od okolního hluku. Aby také ne, vždyť na tom technici v automobilce pracovali celé tři roky. Je tu jen jeden malý problém, a to když se objeví jakýsi „šum svistu“ od zrcátek, který je přítomen při běžné dálniční rychlosti.

Stejnou tříletou „šichtu“ měli i lidé od sedadel. Navrhování nových křesel, do kterých se pohodlně usadí téměř každý, se jim podařilo také na výbornou. Jsou nastavitelná v dvanácti  směrech. Vpředu se dají odvětrat či vyhřát a ani po hodinách strávených za volantem vás nic nebolí. Navíc nabízí slušné boční vedení, to když se rozhodnete utáhnout nějakou tu zatáčku.

Lexus LC Convertible: Výroba krásného kabrioletu není nereálná!

Lexus LC Convertible: Výroba krásného kabrioletu není nereálná!

Pokud jste čahoun, také se nemusíte bát. Měřím 183 centimetrů a nad hlavou ještě dost místa zbývalo. Jednu z nejdůležitějších disciplín manažerských cesťáků tedy máme za jedna s hvězdou. Jen dvoumetrový dozorčí správní rady by už vzadu mohl něco namítat. Měl by ale tolik práce hrát si se středovým panelem v loketní opěrce, kde se ovládá klimatizace, roletka na okno nebo audio, že by si nakonec asi ani nestěžoval.

O dění během jízdy vás informuje dvojice displejů. Centrální infotainment s úhlopříčkou 12,3 palce se stále sofistikovaným, a musím přiznat i trochu nešťastným, ovládáním pomocí touchpadu, a 7palcový digitální přístrojový štít. Na ten ale nemusíte téměř vůbec koukat, a to díky head-up displeji, který se promítá přímo na čelní sklo.

Na rozvržení jednotlivých prvků si budete muset chvíli zvyknout. Lexus si to prostě dělá po svém. Někdo by mohl zmínit i přebytek tlačítek na palubní desce, ale já osobně mám tento analogový pocit rád, hlavně když jsou veškeré přepínače tak skvěle zpracované.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků