Pohodlný podvozek
Nízká spotřeba
Kvalita zpracování
Bohatá výbava
Hluk motoru ve vyšších otáčkách
Aerodynamický svist ve vysokých rychlostech
9 /10
Když jsem se dozvěděl, že Lexus GS končí a místo něj nastoupí nové ES se základem v Toyotě Camry, vůbec nic to se mnou neudělalo. S vozy Lexus jsem se seznámil vždy jen okrajově. Mou zvědavost nahlodal až kolega Honza Mička, když se vrátil z prezentace vozu ve Španělsku a zářil nadšením. Když jsem pak zjistil, že mám přesně tohle auto otestovat, začal jsem pomalu pátrat.
Segment vyšších středních vozů je rájem německých matadorů. Dříve do toho měli co mluvit i Francouzi či Italové, vzpomeňte si třeba na Peugeot 607 nebo Alfu Romeo 166, ale v dnešní době se lidé spoléhají spíše na Němce. Samozřejmě tu dnes máme Maserati Ghibli nebo Volvo V90, tyto značky však razí trochu jinou strategii.
Lexus ES přichází na český trh s trochu odlišným a osobitým přístupem. Odmítá sportovní ambice, má jasně a přehledně stanovenou cenovou politiku a úžasný komfortní podvozek bez kompromisů. Je to tedy dokonalá manažerská mašina pro určitý druh klientů? Ne tak rychle. Lexus ES totiž musíte pochopit.
Takumi - Řemeslné zpracování do posledního detailu
Poslední generace Lexusu GS působila na první pohled agresivně a divoce. ES na to jde úplně jinak. Nováček na našem trhu si totiž v minulosti prošel již šesti generacemi a ta současná přináší designovou revoluci. Stojím před ním a odemykám. Do titanové metalízy se opírají první letošní vlažné paprsky slunce a já si najednou říkám, že nemůžu najít úhel, ze kterého by se mi tohle auto nelíbilo.
Šéfdesignér Yasua Kajina se prý mimo jiné nechal inspirovat i při sledování japonských mistrů kuchařů při práci. A to jsem chtěl původně napsat, že mi Lexus ES z tříčtvrťáku připomíná zamračeného psa, díky výraznému čumáku. To už se teď ale moc nehodí. Ta cesta, kterou se Lexus před pár lety s modelem LC, vydal byla prostě trefa do černého a sedan vyšší střední třídy je její již třetí interpretací (postupně LC, LS, ES).
Vliv obrovského kupé poznáte na první pohled, stačí se podívat na řešení přední masky. Zboku si můžete všimnout lehce se svažující střechy, která připomíná fastback. O pořádného zástupce tohoto segmentu s délkou 4975 mm a šířkou 1865 mm jsme tedy nepřišli. Lidé ale po GS truchlí hlavně díky koncepci pohonu. O tom ale až později. Na délku své konkurenty ES dokonce poráží, rozvorem ovšem pár milimetrů ztrácí.
Lexus ES: Srovnání vnějších rozměrů s vybranými konkurenty |
Model |
Lexus ES |
Audi A6 |
BMW 5 |
Jaguar XF |
Mercedes E |
Délka [mm] |
4975 |
4939 |
4936 |
4954 |
4923 |
Šířka [mm] |
1865 |
1886 |
1868 |
1880 |
1852 |
Výška [mm] |
1445 |
1457 |
1479 |
1457 |
1468 |
Rozvor [mm] |
2870 |
2924 |
2975 |
2960 |
2939 |
Objem kufru [l] |
454 |
530 |
530 |
505 |
540 |
Omotenashi - Předvídavá pohostinnost
Nastupování do oázy klidu zvané Lexus je u všech pasažérů bez problému. Jen vzadu je potřeba trochu více sklonit hlavu. Stejné to bude i po usednutí, vyšší jedinci to tu budou mít „jen tak tak“. Naštěstí se dá opěrka na zadních sedadlech elektronicky nastavit, aby se zde mohl pohodlně přepravovat i vyšší jedinec. Menšího rozvoru se bát nemusíte, místa je všude dostatek a ředitelská křesla vzadu mají opravdu bohatý prostor pro nohy.
Lexus ES na mě ale nejvíc zapůsobil na místě řidiče. Když zabouchnete dveře a svět okolo vás se přestane točit. Najednou jste ve své odpočinkové a komfortní zóně. A jak to auto voní! Všechno tady hraje na pohodovou notu. Řidič může ze své pozice ovládat úplně vše, včetně sedadla spolujezdce (aby mohl řediteli sedícímu vzadu sklopit opěradlo spolujezdce pro bohatší prostor). ES prostě máte zcela pod kontrolou. Do kvality zpracování i použitých materiálů se navíc nemůže obout ani ten největší hnidopich. Ať už jde o měkčené plasty, semianilinovou kůži nebo dřevěné prvky obložení. Všechno je příkladně zpracované a řadí se ke špičce v segmentu.
Vážně jsem nadšený i z audiosystému Mark Levinson. Jde o prémiový audiosystém, který nabízí jeden z nejlepších akustických zážitků v automobilech. Zatímco většina takových sestav (a platí to i u těch příplatkových) zní někdy moc sytě a „přebasovaně“, tento systém nabízí podobný poslech, jako ze studiových monitorů. Krásné rovné basy a čistý zvuk změní béžovo-hnědý interiér okamžitě v koncertní síň. Kdo někdy byl v nahrávacím studiu, ví přesně, o jakém přenosu hudby píšu.
Když už jsem u akustiky, musím se pozastavit i u odhlučnění. Jak asi čekáte, je na velmi vysoké úrovni. Od kol začne do kabiny pronikat hluk až v opravdu vysokých rychlostech, a ani tak to není žádná tragédie. V Lexusu jste vždy izolovaní od okolního hluku. Aby také ne, vždyť na tom technici v automobilce pracovali celé tři roky. Je tu jen jeden malý problém, a to když se objeví jakýsi „šum svistu“ od zrcátek, který je přítomen při běžné dálniční rychlosti.
Stejnou tříletou „šichtu“ měli i lidé od sedadel. Navrhování nových křesel, do kterých se pohodlně usadí téměř každý, se jim podařilo také na výbornou. Jsou nastavitelná v dvanácti směrech. Vpředu se dají odvětrat či vyhřát a ani po hodinách strávených za volantem vás nic nebolí. Navíc nabízí slušné boční vedení, to když se rozhodnete utáhnout nějakou tu zatáčku.
Pokud jste čahoun, také se nemusíte bát. Měřím 183 centimetrů a nad hlavou ještě dost místa zbývalo. Jednu z nejdůležitějších disciplín manažerských cesťáků tedy máme za jedna s hvězdou. Jen dvoumetrový dozorčí správní rady by už vzadu mohl něco namítat. Měl by ale tolik práce hrát si se středovým panelem v loketní opěrce, kde se ovládá klimatizace, roletka na okno nebo audio, že by si nakonec asi ani nestěžoval.
O dění během jízdy vás informuje dvojice displejů. Centrální infotainment s úhlopříčkou 12,3 palce se stále sofistikovaným, a musím přiznat i trochu nešťastným, ovládáním pomocí touchpadu, a 7palcový digitální přístrojový štít. Na ten ale nemusíte téměř vůbec koukat, a to díky head-up displeji, který se promítá přímo na čelní sklo.
Na rozvržení jednotlivých prvků si budete muset chvíli zvyknout. Lexus si to prostě dělá po svém. Někdo by mohl zmínit i přebytek tlačítek na palubní desce, ale já osobně mám tento analogový pocit rád, hlavně když jsou veškeré přepínače tak skvěle zpracované.
Pokračování 2 / 3
Můžete mít jakýkoliv motor, když to bude 2,5litrový hybrid
Při výběru motoru u nás moc času nestrávíte. Dá se koupit pouze jeden a je to hybrid. Někdo si řekl, že tohle je to ono, co nás naprosto uspokojí, a proto tady není ani jiná možnost. I přes to, že na jiných trzích si mohou vybrat ze trojice dalších. A to je docela nezvyklé, protože manažerské vozy této třídy většinou sázejí na vznětové motory. Docela odvážný krok od Japonců tak musí mít své opodstatnění.
Základem hybridní soustavy je dvou a půl litrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem. Sám o sobě disponuje výkonem 131 kW (178 koní) a pod označením A25A-FXS jej najdete například v nové Toyotě Camry nebo v SUV RAV4. Jde o poměrně novou jednotku, která je připravena si rozumět se 4. generací hybridního pohonu.
Elektromotor s permanentním magnetem zde dává výkon 88 kW (120 koní) a se „spalovákem“ pracuje autonomně. Auto si plynule reguluje oba dva pohony a řidič se nemusí o nic starat. Baterie Ni-Mh se schovaná pod zadními sedadly a uvolnila tak oproti předchozí generaci místo v zavazadlovém prostoru. Dohromady sestava dává 160 kW (218 koní) a o přenos síly na přední kola se stará hybridní planetová převodovka e-CVT.
Hybrid? Dnes už ano!
Charakter celé soustavy působí na řidiče spíše vlažně a veškeré sportovní ambice dává stranou. Při razantní akceleraci musíte počítat s prodlevou hybridního pohonu a automatické převodovky. Při postupném přidávání plynu ale vůz reaguje hezky táhle a nabízí lineární zátah až k omezovači. Sladění pohonných komponentů je tu opravdu bez chyby a celkový setup je rájem pro všechny pohodáře.
Zrychlení je ostatně velmi příjemná záležitost. Auto si i zde zachovává svůj charakter a namísto toho, aby vás natlačilo do sedačky a snažilo se vás silou přetížení přesunout na zadní sedadla, vás jen tak něžně a vlažně přimáčkne. Navíc se akcelerace odehrává za příjemného zvukového doprovodu, kdy jsem si místy vzpomněl na kultivované šestiválce.
Ve vysokých otáčkách se ovšem objeví hluk, který je převodovkám e-CVT vlastní. Nejlépe je vám oběma, když Lexus necháte jen tak pobrukovat. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 8,9 sekundy, maximální rychlost je omezena na 180 km/h. To je rychlost, se kterou si u nás naprosto vystačíte, němečtí konkurenti ale budou na schůzce v Mnichově přeci jen o něco rychleji.
Tou největší výhodou hybridního ústrojí je spotřeba. Díky nejnovější generaci hybridního pohonu dokáže Lexus ES plachtit na elektřinu do 120 km/h. Při sepnutém EV módu pak dokáže při nabité baterii popojíždět po městě bez emisí. Ve výsledku to pak dalo kombinovanou spotřebu 6,1 litru na 100 km, a to platí i pro jízdu na dálnici. I tady se totiž nad sedm litrů těžko dostanete a máte tak velmi zajímavou alternativu k naftovým cesťákům. Na některých úsecích, kde můžete využít hybridní pohon, se pak dostanete i na těžko uvěřitelných pět litrů benzínu. Přechod mezi pohony navíc téměř nepoznáte.
Létající koberec
Lexus ES se po silnici přenáší skoro jako pouhým kouzlem. O nerovnostech v podstatě nevíte. Tvrdé dorazy tlumičů pocítíte, až když přejedete například příčný práh ve vysoké rychlosti. I tak vás ale spíše jen upozorní hydraulické tlumiče, že právě dorazily. Neznamená to však, že auto necítíte. Pořád jste součástí dění a ne jen v necitlivém vzduchovém polštáři.
Správné tuhosti vůz vděčí podvozkové platformě GA-K, kterou využívají nové modely Toyota a Lexus s předním pohonem a motorem uloženým napříč. Lepší tuhosti zde přispívá i výztuha za zadními sedadly. Kvůli ní se ale nedají sklopit zadní opěradla. A abych nezapomněl: uživatelům tohoto vozu bude muset stačit 454 litrový zavazadlový prostor. Pro golfové hole dostačující, pro cestovní kufry také.
Ostřejší jízda Lexusu nevadí. Charakter motoru sice zábavný projev sráží, ale pokud budete chtít jet svižně, auto vám to dovolí. Stačí přepnout do režimu Sport a řadit pádly pod volantem, kde si pro vás převodovka e-CVT připravila šest přednastavených stupňů.
Auto mě bavilo řídit, ale ne na hraně, protože od té tady primárně není. Řízení je přesné s perfektním posilovačem a celkové sladění vám dovolí utáhnout téměř jakoukoliv zatáčku. Nebudete to ale dělat. Lexus vás okamžitě promění v klidného člověka. Není tady místo pro stres a vzrušení nabírá docela jiný rozměr. Pokud s ním jedete tak, že se předek auta pohrne ven ze zatáčky, nejedete „lexusově“, ale jednoduše jako blázen.
Pokračování 3 / 3
Výbava, cena a závěr
Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Luxury. S touto výbavou vás vyjde na 1.800.000 Kč a kromě příplatku 30.000 Kč za metalický lak jde o konečnou částku. Japonské vozy sázejí na jasnou cenovou a výbavovou politiku, kde se nemusíte v konfigurátorech hodiny a hodiny proklikávat k vašemu vysněnému vozu. Prostě ber, nebo nech být. A mně osobně se tento přístup líbí.
Základní verze Elegance vyjde na 1.300.000 Kč. Už ta je bohatě vybavená. Pokračuje to výbavami Prestige, Prestige Top a testovanou Luxury. K mání jsou pak i linie F Sport a F Sport Plus. Tyto výbavy jako jediné nabídnou 19palcová kola, agresivnější vizáž a systém adaptivního odpružení AVS. My si s Luxury musíme vystačit s osmnáctkami. Pro každou výbavu je také unikátní design kol. Snadno je tak rozeznáte.
Důležité také je, že i v té nejlevnější verzi najdete soubor nejnovějších bezpečnostních asistentů Lexus Safety System+ 2. Jde o paket pomocníků na palubě, mezi které se řadí přednárazový bezpečnostní systém PCS, adaptivní tempomat DRCC, asistent semiautonomní jízdy LTA, varování při opuštění jízdního pruhu LDA, rozpoznávání dopravních značek RSA a adaptivní ovládání dálkových světel AHS.
Ve výbavě Luxury dále najdete již zmíněný 12,3palcový infotainment, parkovací senzory s detekcí chodců, full LED světlomety, semianilinová kožená sedadla, vyhřívaný volant a sedadla, třízónovou automatickou klimatizaci, elektricky nastavitelná zadní sedadla a vlastně vše, co byste v autě za milion a osm set tisíc očekávali.
Je tato cena a výbava konkurenceschopná? Určitě ano. Takové Audi A6 může stát s motorem 2.0 TDI i hodně přes dva miliony. Němci ale dokáží nabídnout o trochu víc techniky na palubě. Pokud oba vozy napěchujete stejnou výbavou, nebude cenový rozdíl kdovíjak velký a konečný výběr pak bude nejspíš záviset na tom, jestli dáte šanci hybridnímu motoru před afťákem. Pro mě osobně by to byla po zkoušce Lexusu těžká volba.
Dáte mu šanci?
K Lexusu se musíte dopracovat. Mám stejně i s Porsche 993. Prostě si povzdechnu a řeknu: „Jednou, až budu velkej“. Umím si ale představit, že se s jeho charakterem dokáže spousta lidí ztotožnit. Takže až jednou projedete okolo někoho v Lexusu ES a uvidíte jeho blažený výraz, můžete si být jistí, že jde o kliďase, který nosí béžové či zelené svetry a má rád dobrou kávu.
Není konzervativní. Je to auto pro umělce nebo pro architekty. Pro někoho, pro koho jsou design a emoce tím nejdůležitějším. Pro někoho, kdo mu odpustí komplikovaný infotainment, svist větru od bočních zrcátek a ten zvuk, když dostanete převodovku e-CVT s motorem do vysokých otáček. Jsou to ale drobnosti.
Co mě totiž u takového vozu zajímá? Zaprvé komfort. Ten bychom tu měli na velmi vysoké úrovni. Společně s bohatým prostorem pro posádku a perfektním zpracováním. To je další věc. Dále pak spotřeba, kterou si dokážete uhlídat mezi pěti a sedmi litry. I pružné zrychlení je moc fajn a s předjížděním ani na dálnici nebyl nikdy problém.
Spojte to s moc hezkým designem, koncertním zážitkem na palubě a pocitem, že z něj nebudete chtít vystoupit. Lexus ES je téměř dokonalý produkt s duší, který nabízí určitým klientům velmi zajímavou alternativu k zavedené konkurenci. A já doufám, že si své klienty najde, protože už to prostě není auto pro starouše, jak se Lexusy často škatulkují. Fakticky i já, kluk před, třicítkou jsem na tento vůz připraven. Tak proč by neměli být i ostatní?
Lexus ES 300h - souhrn cen |
Základní cena vozu |
1.300.000 Kč (ES 300h Elegance) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.800.000 Kč (ES 300h Luxury) |
Cena testovaného vozu |
1.830.000 Kč (ES 300h Luxury) |
Technické údaje: Lexus ES 300h
Rok • stupeň výbavy
2019 • Luxury
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 487 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 103,4 mm
Nejvyšší výkon
131 kW (178 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 700 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
221 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
automatická
Zákl. objem zavazadlového prostoru
454 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 680 kg • 1 740 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,0 • 4,4 • 4,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 600 mm • 1 610 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 975 × 1 865 × 1 445 mm
Základní výbava Luxury: HAC - asistent rozjezdu do kopce, systém sledování tlaku v pneumatikách, inteligentní parkovací senzory s detekcí chodců, zadní parkovací kamera, panoramatické zobrazení okolí vozu (PVM), Lexus Safety System +2, aktivní kapota, systém sledování slepého úhlu, systém sledování provozu v příčném směru za vozidlem s brzdnou funkcí, elektronická parkovací ruční brzda, světlomety s trojicí LED diod, automatické nastavování výšky světlometů, vysokotlaké ostřikovače světlometů, funkce svícení do zatáčky, LED sekvenční ukazatele směru, tónovaná skla s UV filtrem, vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, automatickým sklápěním, paměťovou funkcí a automatickým sklopením při zařazení zpětného chodu, 18palcová kola z lehké slitiny Luxury, střešní okno, dešťový senzor, tlumiče s pokročilou absorpcí nerovností pro dynamickou jízdu, semianilinové kožené čalounění, elektricky nastavitelná přední sedadla, paměťová funkce (řidič + spolujezdec), bederní opěrka elektricky stavitelná ve 4 směrech (řidič + spolujezdce), systém Easy Access pro snadné nastupování (nastavení volantu a sedadla), vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, elektricky ovládaná sedadla spolujezdce ze zadních sedadel, elektricky nastavitelná zadní sedadla, středová loketní opěrka s úložnou schránkou, elektricky polohovatelný volant s paměťovou funkcí, kožené čalounění volantu s dřevěným dekorem, vyhřívaný volant, bezklíčové startování, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, sluneční clona na zadním skle, manuálně nastavitelné sluneční clony na bočních oknech vzadu, třízónová automatická klimatizace se senzorem vlhkosti, volič jízdních režimů ECO/NORMAL/SPORT, systém aktivního odhlučnění kabiny ANC, režim EV (electric vehicle), komfortní přístupový systém zavazadelníku (včetně funkce otevírání víka pomocí pohybu nohy), elektronický kartový klíč, 12,3palcový Lexus Media Display, prémiový audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory a technologií Pure Play, DVD přehrávač, DAB - digitální tuner, rozhraní AUX (1x) a USB (2x), dotykový ovladač RemoteTouch, 7palcový barevný multiinformační displej, navigační systém Lexus, bezdrátová nabíječka přenosných zařízení, projekční head-up displej - promítání informací na čelním skle před řidičem
Volitelná výbava: metalíza (30.000 kč)