Test letních pneumatik 195/65 R15: Značka není zárukou kvality

Německý autoklub ADAC provedl rozsáhlý test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15. Některé prestižní značky ale skončily neslavně.
Test letních pneumatik 195/65 R15: Značka není zárukou kvality

Ačkoli se obecně říká, že značkovou pneumatikou není co zkazit, test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15, který provedl německý autoklub ADAC, ukázal něco trochu jiného. Zatímco pneumatiky Goodyear test vyhrály, jindy suverénní značky Michelin, Bridgestone a Continental skončily v poli poražených a dostaly jen průměrné známky.

Přesto žádná ze známých značek vyloženě nepropadla. Testem neprošly pouze pneumatiky Apollo a Federal, které dostaly dvě nejnižší známky. I tak lze ale umístění pneumatik Michelin, Bridgestone a Continental považovat za zklamání. Překvapily pneumatiky Dunlop a Hankook, které obsadily druhou, respektive třetí příčku.

Jak ADAC testuje?

ADAC má vlastní metodiku, která klade různým vlastnostem pneumatiky odlišnou prioritu. Má jít o odraz nejčastějšího použití pneumatik vzhledem k obvyklému letnímu počasí v Evropě. Výsledné hodnocení je pak vždycky průměrnou zmánkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostem na suchu dává ADAC 20% důležitost a hodnotí v nich rovným dílem ovladatelnost a bezpečnost. Brzdění ze 100 km/h pak má 30% důležitost. Vlastnosti na mokru jsou podle ADACu nejdůležitější, neboť v nich hodnotí mnohem více kritérií a celkem jim dává 40% důležitost.

Na letní pneu pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Na letní pneu pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Brzdění na mokru tvoří 30 % hodnocení, akvaplanink v přímce 20 %, akvaplanink v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 % a boční vedení v zatáčce 10 %. Komfortu a hlučnosti se klade desetiprocentní váha, přičemž si vnější a vnitřní hluk rozdělí hodnocení rovným dílem.

Deset procent bodů pak dostane ještě hodnocení spotřeby paliva a plnými dvaceti procenty je hodnoceno opotřebení pneumatiky v testu. Nejlepší výsledek jakéhokoli hodnoceného kritéria má zmánku 0,5, nejhorší pak 5,5.

Výsledky

Vítězem testu se stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, která dostala známku 2,1. Jediné, co na ní ADAC kritizoval, byla vyšší hlučnost. Druhé místo obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse se známkou 2,2, u které ADAC zmínil relativně vyšší opotřebení ve srovnání s podobně hodnocenými pneumatikami. Třetí místo vybojovala, možná překvapivě, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 se známkou 2,2. U ní ADAC vyzdvihl vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyšší opotřebení.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Naopak propadly pneumatiky Apollo Alnac 4G se známkou 4,0 a Federal Formoza FD2 s vůbec nejhorší možnou známkou 5,5, u které ADAC upozorňuje na přímo katastrofální vlastnosti na vodě. Jejím jediným pozitivem je prý nižší spotřeba paliva a opotřebení, ale otázkou zůstává, zda to stojí za tak špatné výsledky v jiných důležitých kritériích, jako je brzdná dráha nebo ovladatelnost. 

ADAC test letních pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotřeba Opotřebení
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků