Test letních pneumatik 195/65 R15: Značka není zárukou kvality

Německý autoklub ADAC provedl rozsáhlý test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15. Některé prestižní značky ale skončily neslavně.
Test letních pneumatik 195/65 R15: Značka není zárukou kvality

Ačkoli se obecně říká, že značkovou pneumatikou není co zkazit, test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15, který provedl německý autoklub ADAC, ukázal něco trochu jiného. Zatímco pneumatiky Goodyear test vyhrály, jindy suverénní značky Michelin, Bridgestone a Continental skončily v poli poražených a dostaly jen průměrné známky.

Přesto žádná ze známých značek vyloženě nepropadla. Testem neprošly pouze pneumatiky Apollo a Federal, které dostaly dvě nejnižší známky. I tak lze ale umístění pneumatik Michelin, Bridgestone a Continental považovat za zklamání. Překvapily pneumatiky Dunlop a Hankook, které obsadily druhou, respektive třetí příčku.

Jak ADAC testuje?

ADAC má vlastní metodiku, která klade různým vlastnostem pneumatiky odlišnou prioritu. Má jít o odraz nejčastějšího použití pneumatik vzhledem k obvyklému letnímu počasí v Evropě. Výsledné hodnocení je pak vždycky průměrnou zmánkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostem na suchu dává ADAC 20% důležitost a hodnotí v nich rovným dílem ovladatelnost a bezpečnost. Brzdění ze 100 km/h pak má 30% důležitost. Vlastnosti na mokru jsou podle ADACu nejdůležitější, neboť v nich hodnotí mnohem více kritérií a celkem jim dává 40% důležitost.

Na letní pneu pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Na letní pneu pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Brzdění na mokru tvoří 30 % hodnocení, akvaplanink v přímce 20 %, akvaplanink v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 % a boční vedení v zatáčce 10 %. Komfortu a hlučnosti se klade desetiprocentní váha, přičemž si vnější a vnitřní hluk rozdělí hodnocení rovným dílem.

Deset procent bodů pak dostane ještě hodnocení spotřeby paliva a plnými dvaceti procenty je hodnoceno opotřebení pneumatiky v testu. Nejlepší výsledek jakéhokoli hodnoceného kritéria má zmánku 0,5, nejhorší pak 5,5.

Výsledky

Vítězem testu se stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, která dostala známku 2,1. Jediné, co na ní ADAC kritizoval, byla vyšší hlučnost. Druhé místo obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse se známkou 2,2, u které ADAC zmínil relativně vyšší opotřebení ve srovnání s podobně hodnocenými pneumatikami. Třetí místo vybojovala, možná překvapivě, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 se známkou 2,2. U ní ADAC vyzdvihl vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyšší opotřebení.

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Naopak propadly pneumatiky Apollo Alnac 4G se známkou 4,0 a Federal Formoza FD2 s vůbec nejhorší možnou známkou 5,5, u které ADAC upozorňuje na přímo katastrofální vlastnosti na vodě. Jejím jediným pozitivem je prý nižší spotřeba paliva a opotřebení, ale otázkou zůstává, zda to stojí za tak špatné výsledky v jiných důležitých kritériích, jako je brzdná dráha nebo ovladatelnost. 

ADAC test letních pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotřeba Opotřebení
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků